Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Vaak wordt zakelijk én sociaal ondernemen apart van elkaar benoemd. Je bent namelijk een zakelijk ondernemer of een sociaal ondernemer. Maar heel even eerlijk: Dit bestaat niet. Kaj Morel beschreef het tijdens de Hero-secret mooi:
‘Sociaal Ondernemerschap is iets ongelukkigs. Er wordt daarmee gesuggereerd dat je het ook niet kunt zijn. Het wordt daarmee een soort speciale club, waardoor er ook iets anders is. We moeten sociaal of betekenis ondernemen niet speciaal maken, het moet de norm zijn. Wel snap ik dat het nodig is, als een soort tussenfase tijdens de paradigmashift, omdat de systemen er niet op ingericht zijn.’
In dit artikel gaan we verder in op zakelijk sociaal ondernemen.
We schreven al eerder over onderwerpen als weg met sociaal ondernemen, waarom winst voor sociaal ondernemers van levensbelang is en sociaal ondernemen is commercieel ondernemen. De strekking van het verhaal: sociaal ondernemers hebben winst nodig om hun missie te bereiken. Dat is dan ook de belangrijkste reden dat je als sociaal ondernemer ook een zakelijk ondernemer bent. Het gaat niet om de hoeveelheid afzet, de omzet of de winst, het gaat erom wat je er als ondernemer mee doet. En daar zit het verschil met wat wij het liefste het oude ondernemerschap noemen. Het is belangrijk dat je als ondernemer goede prijzen vraagt die staan voor je waarde. Enerzijds omdat je het verdient, anderzijds omdat je daarmee sneller je missie kunt behalen. Want die staat (als het goed is) centraal bij iedere ondernemer.
Waarom is het dan toch zo lastig om zakelijk te ondernemen? Dat komt omdat het label sociaal ondernemer een verkeerde beeldvorming heeft gekregen. Daar kunnen de sociale ondernemers niets aan doen, maar ze moeten er wel mee omgaan. Veel klanten denken dat ze bij sociaal ondernemers goedkoper uit zijn, omdat ze geen winst hoeven te behalen. Maar dat is natuurlijk niet zo. Winst is extreem belangrijk, helemaal voor sociaal ondernemers. Zonder winst is er geen bestaansrecht. Zonder bestaansrecht worden de sociale missies niet bereikt.
Voor sociaal ondernemers is het vaak zelfs moeilijker om goed zakelijk te ondernemen. Wil je bijvoorbeeld met mensen met een afstand van de arbeidsmarkt werken, dan is het een zoektocht naar het goed vercommercialiseren hiervan, zonder daarbij te moeten leven van subsidies. Ondernemers die hiermee aan de slag gaan hebben de drive om hier een goed businessmodel voor te vinden, maar het maakt het wel lastiger dan ondernemers in het oude ondernemerschap.
“Door de focus op de argumenten die niet sociaal zijn, laat je zien dat je een goed product of een goede dienst hebt. Hierdoor verleg je de beeldvorming dat je product alleen sociaal is.”
Hoe kun je deze beeldvorming dan tegengaan? Eén van de beste opties is om niet te focussen op sociale argumenten. Wat we veel zien in de markt bij sociale ondernemers is dat ze hun hele communicatie richting op het sociale karakter van hun merk en producten. Hierbij zeggen ze soms letterlijk: koop mijn product, want het is sociaal.
Goed om te weten is dat over het algemeen 3 klantgroepen zijn bij sociaal en betekenisvol ondernemen. De eerste klantgroep is van nature sociaal en zal aangaan op je sociale argumenten. Klantgroep 2 vindt sociaal wel belangrijk, maar maakt ook afwegingen voor hun eigen portemonnee of gewoon andere afwegingen. De laatste groep zijn de mensen die niets met sociaal hebben. Meer over de klantgroepen lees je in het artikel Betekenisvol ondernemen, de klantgroepen.
Over het algemeen is de middelste groep de grootste groep. Deze groep raak je vaak niet (alleen) met sociale argumenten. Deze groep raak je met goede argumenten waarom jouw product of dienst wat waard is voor mij. Dat het toevallig ook nog sociaal is, is mooi meegenomen. Ze moeten alleen bij je willen kopen, omdat je product het waard is. Lees hiervoor ook het artikel Overtuig juist niet op circulaire argumenten. Waar in dit artikel circulaire argumenten staat, kun je ook sociale argumenten neerzetten.
Door de focus op de argumenten die niet sociaal zijn, laat je zien dat je een goed product of een goede dienst hebt. Hierdoor verleg je de beeldvorming dat je product alleen sociaal is. Natuurlijk vertel je wel je merkverhaal, maar probeer je ze te overtuigen om te kopen met argumenten die niet sociaal zijn.
Sociaal ondernemen moet normaal zijn. Dat zegt Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely en ook Kaj Morel van De Zaak van Betekenis. En dat is precies hoe wij er ook in staan. We moeten sociaal ondernemerschap niet apart maken, maar juist als de norm gaan zien. Dat betekent dat je als organisatie vanuit een drive werkt om positieve impact te genereren. Deze organisaties noemen wij ook de helden. Zij zijn de koplopers om ondernemerschap waarin iedereen vanuit betekenis werkt normaal te maken.
Wil jij beginnen met sociaal ondernemen? Lees dan het stappenplan om te beginnen met sociaal ondernemen.
Vaak wordt zakelijk én sociaal ondernemen apart van elkaar benoemd. Je bent namelijk een zakelijk ondernemer of een sociaal ondernemer. Maar heel even eerlijk: Dit bestaat niet. Kaj Morel beschreef het tijdens de Hero-secret mooi:
‘Sociaal Ondernemerschap is iets ongelukkigs. Er wordt daarmee gesuggereerd dat je het ook niet kunt zijn. Het wordt daarmee een soort speciale club, waardoor er ook iets anders is. We moeten sociaal of betekenis ondernemen niet speciaal maken, het moet de norm zijn. Wel snap ik dat het nodig is, als een soort tussenfase tijdens de paradigmashift, omdat de systemen er niet op ingericht zijn.’
In dit artikel gaan we verder in op zakelijk sociaal ondernemen.
We schreven al eerder over onderwerpen als weg met sociaal ondernemen, waarom winst voor sociaal ondernemers van levensbelang is en sociaal ondernemen is commercieel ondernemen. De strekking van het verhaal: sociaal ondernemers hebben winst nodig om hun missie te bereiken. Dat is dan ook de belangrijkste reden dat je als sociaal ondernemer ook een zakelijk ondernemer bent. Het gaat niet om de hoeveelheid afzet, de omzet of de winst, het gaat erom wat je er als ondernemer mee doet. En daar zit het verschil met wat wij het liefste het oude ondernemerschap noemen. Het is belangrijk dat je als ondernemer goede prijzen vraagt die staan voor je waarde. Enerzijds omdat je het verdient, anderzijds omdat je daarmee sneller je missie kunt behalen. Want die staat (als het goed is) centraal bij iedere ondernemer.
Waarom is het dan toch zo lastig om zakelijk te ondernemen? Dat komt omdat het label sociaal ondernemer een verkeerde beeldvorming heeft gekregen. Daar kunnen de sociale ondernemers niets aan doen, maar ze moeten er wel mee omgaan. Veel klanten denken dat ze bij sociaal ondernemers goedkoper uit zijn, omdat ze geen winst hoeven te behalen. Maar dat is natuurlijk niet zo. Winst is extreem belangrijk, helemaal voor sociaal ondernemers. Zonder winst is er geen bestaansrecht. Zonder bestaansrecht worden de sociale missies niet bereikt.
Voor sociaal ondernemers is het vaak zelfs moeilijker om goed zakelijk te ondernemen. Wil je bijvoorbeeld met mensen met een afstand van de arbeidsmarkt werken, dan is het een zoektocht naar het goed vercommercialiseren hiervan, zonder daarbij te moeten leven van subsidies. Ondernemers die hiermee aan de slag gaan hebben de drive om hier een goed businessmodel voor te vinden, maar het maakt het wel lastiger dan ondernemers in het oude ondernemerschap.
“Door de focus op de argumenten die niet sociaal zijn, laat je zien dat je een goed product of een goede dienst hebt. Hierdoor verleg je de beeldvorming dat je product alleen sociaal is.”
Hoe kun je deze beeldvorming dan tegengaan? Eén van de beste opties is om niet te focussen op sociale argumenten. Wat we veel zien in de markt bij sociale ondernemers is dat ze hun hele communicatie richting op het sociale karakter van hun merk en producten. Hierbij zeggen ze soms letterlijk: koop mijn product, want het is sociaal.
Goed om te weten is dat over het algemeen 3 klantgroepen zijn bij sociaal en betekenisvol ondernemen. De eerste klantgroep is van nature sociaal en zal aangaan op je sociale argumenten. Klantgroep 2 vindt sociaal wel belangrijk, maar maakt ook afwegingen voor hun eigen portemonnee of gewoon andere afwegingen. De laatste groep zijn de mensen die niets met sociaal hebben. Meer over de klantgroepen lees je in het artikel Betekenisvol ondernemen, de klantgroepen.
Over het algemeen is de middelste groep de grootste groep. Deze groep raak je vaak niet (alleen) met sociale argumenten. Deze groep raak je met goede argumenten waarom jouw product of dienst wat waard is voor mij. Dat het toevallig ook nog sociaal is, is mooi meegenomen. Ze moeten alleen bij je willen kopen, omdat je product het waard is. Lees hiervoor ook het artikel Overtuig juist niet op circulaire argumenten. Waar in dit artikel circulaire argumenten staat, kun je ook sociale argumenten neerzetten.
Door de focus op de argumenten die niet sociaal zijn, laat je zien dat je een goed product of een goede dienst hebt. Hierdoor verleg je de beeldvorming dat je product alleen sociaal is. Natuurlijk vertel je wel je merkverhaal, maar probeer je ze te overtuigen om te kopen met argumenten die niet sociaal zijn.
Sociaal ondernemen moet normaal zijn. Dat zegt Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely en ook Kaj Morel van De Zaak van Betekenis. En dat is precies hoe wij er ook in staan. We moeten sociaal ondernemerschap niet apart maken, maar juist als de norm gaan zien. Dat betekent dat je als organisatie vanuit een drive werkt om positieve impact te genereren. Deze organisaties noemen wij ook de helden. Zij zijn de koplopers om ondernemerschap waarin iedereen vanuit betekenis werkt normaal te maken.
Wil jij beginnen met sociaal ondernemen? Lees dan het stappenplan om te beginnen met sociaal ondernemen.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.