Merkidentiteit ontdekken, hoe doe je dat?

De identiteit van je merk is het belangrijkste onderdeel van je bedrijf. Het is de HeldenDNA van je organisatie, dat gene wat je merk onderscheidt ten opzichte van alle andere merken in de wereld. Het geeft letterlijk aan waar je voor staat en waar je merk voor gaat. Maar het ontdekken van de merkidentiteit, hoe doe je dat eigenlijk? In dit artikel geven we je er meer informatie over:

Begin bij de passie van je onderneming

Simon Sinek spreekt over de ‘waarom’ van je bedrijf, Jim Collins praat over de ziel van je merk. Het is belangrijk om de kern van je merk te ontdekken: Wat is de grootste passie die je organisatie heeft? Wij noemen het de diepere betekenis van je merk. Denk met de mensen van je organisatie eens na over de volgende vragen:

  • Als jullie je niet druk zouden moeten maken over geld, wat zouden jullie dan gaan doen?
  • Welk (maatschappelijk) doel zouden jullie gaan dienen?
  • Waarom is het merk ooit begonnen?
  • Waar wordt je boos van als je kijkt naar de wereld of de markt waarin je je begeeft?
  • Waar gaat het merkhart sneller van kloppen?

Dit zijn een aantal vragen om te ontdekken wat de passie is binnen je organisatie. Het is belangrijk om te ontdekken wat jullie echt passie is, omdat die passie het verhaal is wat je naar buiten wilt uitdragen. Dat is de basis om je merkidentiteit te ontdekken.

Lees ook: Betekenisvol ondernemen, hoe doe je dat?

Omschrijf de visie

Wanneer je de passie van je bedrijf hebt ontdekt, ga je de visie van je merk ontdekken. Met je visie geef je antwoord op de vraag: Waar gaan we als merk voor? Hiermee geef je de toekomstdroom van je merk aan. In het visiestuk geef je aan welke bijdrage je merk aan de maatschappij wil leveren. Kortom: Je omschrijft de wereld van morgen met daarin de rol die jouw merk daarin op zich neemt.

” Superman en Spiderman hebben speciale heldenkrachten die zij gebruiken om goed te doen. Ook jouw heldenmerk heeft speciale heldenkrachten om je missie te kunnen volbrengen en van diepere betekenis te zijn.”

De heldenmissie!

Nu is het tijd om de heldenmissie te ontwikkelen. De heldenmissie is de grote opdracht van jouw organisatie. Deze opdracht is niet binnen een termijn van twee jaar bereikt, maar duurt meestal 20 tot 30 jaar. De heldenmissie is daarom echt de essentie van waar je merk voor staat. Een aantal voorbeelden van heldenmissies:

  • Voorkomen van plastic is beter dan recyclen!
  • Minder auto’s (en dus meer fietsers) in de stad! Dit creëert een schonere leefomgeving, een beter straatbeeld en gezondere inwoners.
  • Het verbeteren van het leven van mensen met zinvolle innovaties.
  • 100% slaafvrije chocolade!

Lees ook: Formuleer je Heldenmissie!

Heldenkrachten & Kernwaarden

Iedere held heeft heldenkrachten nodig om hun vak uit te voeren. Superman en Spiderman hebben speciale heldenkrachten die zij gebruiken om goed te doen. Ook jouw heldenmerk heeft speciale heldenkrachten om je missie te kunnen volbrengen en van diepere betekenis te zijn. Ga dus op zoek naar dat talent in je organisatie waar jullie de allerbeste in zijn, dit zijn je Heldenkrachten. Geef bijvoorbeeld eens antwoord op de vragen:

  • Stel er zouden Olympische Spelen zijn in jouw werk, hoe zou je het onderdeel noemen waarin jullie Olympisch Goud zouden winnen?
  • Waarom zijn klanten jouw klanten? Welke kwaliteiten hebben ervoor gezorgd dat ze graag met je organisatie aan de slag gingen?
  • Waarin is jouw organisatie écht beter dan je concurrenten?

Naast de krachten die je organisatie heeft om van diepere betekenis te zijn, is het goed om te omschrijven waar je bedrijf voor staat. Hiervoor ga je op zoek naar de kernwaarden van je organisatie, het zijn de duurzame grondbeginselen waarop je merk is gebouwd. Aan deze kernwaarden kunnen klanten, medewerkers en al je fans jouw merk herkennen! Zet alle mensen van je organisatie bij elkaar en laat iedereen de waarden van het merk opschrijven in verschillende categorieën:

  • De vereiste waarden die horen bij jullie merk;
  • De waarden die passen bij jullie merkcultuur;
  • De waarden die jullie organisatie wenst te hebben op basis van je diepere betekenis en heldenmissie.

Groepeer de antwoorden uit de gegeven waarden en ontdek in verschillende groepen wat de echte waarden van je bedrijf zijn. Vraag de waarden ook eens uit bij je klanten, via hen kun je vaak verfrissende ideeën en inzichten krijgen.

Van identiteit naar uitwerking

Nu heb je jouw identiteit van je merk ontwikkelt. Om je identiteit echt te kunnen gebruiken ga je alleen nog kijken naar de communicatie van je merkidentiteit. Je wilt het verhaal van je identiteit op de juiste manier vertellen, dat doe je door het te framen. Kijk naar de kern van je verhaal en welke onderdeel van het verhaal later wel komt. In veel gevallen is het goed om maar een aantal zinnen te vertellen en pas bij interesse het verdere verhaal te vertellen.

Kijk daarbij goed naar de wijze van communicatie. Wat en hoe communiceer je wel en hoe communiceer je niet? Als hulpmiddel kun je antwoorden geven op de volgende vragen:

  • Wat is de kern van de boodschap en wat volgt later wel?
  • Wat wil je bereiken bij het publiek? Welk wereldbeeld wil je schetsen bij de ontvanger?
  • Wat vertel je niet in je verhaal? Wat valt buiten het kader?
  • Welke metaforen, oneliners, stereotypen & nieuwetaalvondsten passen hierbij?
  • Welke woorden horen op de zwarte lijst?
  • Wat zijn de valkuilen van je eigen frame

Ga voor een volledige uitleg over het ontwikkelen van de merkidentiteit naar het artikel Zo bepaal je jouw heldenDNA (merkidentiteit)

Jouw merkidentiteit ontwikkelen?

Ben je klaar om je identiteit te ontwikkelen en de volgende stap te zetten met je merk, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Graag helpen we je vrijblijvend op weg tijdens de Herotalk. Samen bespreken we bovenstaande punten en gaan we op zoek naar het HeldenDNA van jouw merk.

Merkidentiteit ontdekken, hoe doe je dat?

Merkidentiteit ontdekken, hoe doe je dat?

De identiteit van je merk is het belangrijkste onderdeel van je bedrijf. Het is de HeldenDNA van je organisatie, dat gene wat je merk onderscheidt ten opzichte van alle andere merken in de wereld. Het geeft letterlijk aan waar je voor staat en waar je merk voor gaat. Maar het ontdekken van de merkidentiteit, hoe doe je dat eigenlijk? In dit artikel geven we je er meer informatie over:

Begin bij de passie van je onderneming

Simon Sinek spreekt over de ‘waarom’ van je bedrijf, Jim Collins praat over de ziel van je merk. Het is belangrijk om de kern van je merk te ontdekken: Wat is de grootste passie die je organisatie heeft? Wij noemen het de diepere betekenis van je merk. Denk met de mensen van je organisatie eens na over de volgende vragen:

  • Als jullie je niet druk zouden moeten maken over geld, wat zouden jullie dan gaan doen?
  • Welk (maatschappelijk) doel zouden jullie gaan dienen?
  • Waarom is het merk ooit begonnen?
  • Waar wordt je boos van als je kijkt naar de wereld of de markt waarin je je begeeft?
  • Waar gaat het merkhart sneller van kloppen?

Dit zijn een aantal vragen om te ontdekken wat de passie is binnen je organisatie. Het is belangrijk om te ontdekken wat jullie echt passie is, omdat die passie het verhaal is wat je naar buiten wilt uitdragen. Dat is de basis om je merkidentiteit te ontdekken.

Lees ook: Betekenisvol ondernemen, hoe doe je dat?

Omschrijf de visie

Wanneer je de passie van je bedrijf hebt ontdekt, ga je de visie van je merk ontdekken. Met je visie geef je antwoord op de vraag: Waar gaan we als merk voor? Hiermee geef je de toekomstdroom van je merk aan. In het visiestuk geef je aan welke bijdrage je merk aan de maatschappij wil leveren. Kortom: Je omschrijft de wereld van morgen met daarin de rol die jouw merk daarin op zich neemt.

” Superman en Spiderman hebben speciale heldenkrachten die zij gebruiken om goed te doen. Ook jouw heldenmerk heeft speciale heldenkrachten om je missie te kunnen volbrengen en van diepere betekenis te zijn.”

De heldenmissie!

Nu is het tijd om de heldenmissie te ontwikkelen. De heldenmissie is de grote opdracht van jouw organisatie. Deze opdracht is niet binnen een termijn van twee jaar bereikt, maar duurt meestal 20 tot 30 jaar. De heldenmissie is daarom echt de essentie van waar je merk voor staat. Een aantal voorbeelden van heldenmissies:

  • Voorkomen van plastic is beter dan recyclen!
  • Minder auto’s (en dus meer fietsers) in de stad! Dit creëert een schonere leefomgeving, een beter straatbeeld en gezondere inwoners.
  • Het verbeteren van het leven van mensen met zinvolle innovaties.
  • 100% slaafvrije chocolade!

Lees ook: Formuleer je Heldenmissie!

Heldenkrachten & Kernwaarden

Iedere held heeft heldenkrachten nodig om hun vak uit te voeren. Superman en Spiderman hebben speciale heldenkrachten die zij gebruiken om goed te doen. Ook jouw heldenmerk heeft speciale heldenkrachten om je missie te kunnen volbrengen en van diepere betekenis te zijn. Ga dus op zoek naar dat talent in je organisatie waar jullie de allerbeste in zijn, dit zijn je Heldenkrachten. Geef bijvoorbeeld eens antwoord op de vragen:

  • Stel er zouden Olympische Spelen zijn in jouw werk, hoe zou je het onderdeel noemen waarin jullie Olympisch Goud zouden winnen?
  • Waarom zijn klanten jouw klanten? Welke kwaliteiten hebben ervoor gezorgd dat ze graag met je organisatie aan de slag gingen?
  • Waarin is jouw organisatie écht beter dan je concurrenten?

Naast de krachten die je organisatie heeft om van diepere betekenis te zijn, is het goed om te omschrijven waar je bedrijf voor staat. Hiervoor ga je op zoek naar de kernwaarden van je organisatie, het zijn de duurzame grondbeginselen waarop je merk is gebouwd. Aan deze kernwaarden kunnen klanten, medewerkers en al je fans jouw merk herkennen! Zet alle mensen van je organisatie bij elkaar en laat iedereen de waarden van het merk opschrijven in verschillende categorieën:

  • De vereiste waarden die horen bij jullie merk;
  • De waarden die passen bij jullie merkcultuur;
  • De waarden die jullie organisatie wenst te hebben op basis van je diepere betekenis en heldenmissie.

Groepeer de antwoorden uit de gegeven waarden en ontdek in verschillende groepen wat de echte waarden van je bedrijf zijn. Vraag de waarden ook eens uit bij je klanten, via hen kun je vaak verfrissende ideeën en inzichten krijgen.

Van identiteit naar uitwerking

Nu heb je jouw identiteit van je merk ontwikkelt. Om je identiteit echt te kunnen gebruiken ga je alleen nog kijken naar de communicatie van je merkidentiteit. Je wilt het verhaal van je identiteit op de juiste manier vertellen, dat doe je door het te framen. Kijk naar de kern van je verhaal en welke onderdeel van het verhaal later wel komt. In veel gevallen is het goed om maar een aantal zinnen te vertellen en pas bij interesse het verdere verhaal te vertellen.

Kijk daarbij goed naar de wijze van communicatie. Wat en hoe communiceer je wel en hoe communiceer je niet? Als hulpmiddel kun je antwoorden geven op de volgende vragen:

  • Wat is de kern van de boodschap en wat volgt later wel?
  • Wat wil je bereiken bij het publiek? Welk wereldbeeld wil je schetsen bij de ontvanger?
  • Wat vertel je niet in je verhaal? Wat valt buiten het kader?
  • Welke metaforen, oneliners, stereotypen & nieuwetaalvondsten passen hierbij?
  • Welke woorden horen op de zwarte lijst?
  • Wat zijn de valkuilen van je eigen frame

Ga voor een volledige uitleg over het ontwikkelen van de merkidentiteit naar het artikel Zo bepaal je jouw heldenDNA (merkidentiteit)

Jouw merkidentiteit ontwikkelen?

Ben je klaar om je identiteit te ontwikkelen en de volgende stap te zetten met je merk, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Graag helpen we je vrijblijvend op weg tijdens de Herotalk. Samen bespreken we bovenstaande punten en gaan we op zoek naar het HeldenDNA van jouw merk.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.