Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
De Heldenmissie is de grote opdracht die ieder merk zichzelf stelt en het belangrijkste onderdeel van je merkidentiteit. Het is een opdracht die niet binnen twee jaar bereikt kan worden, maar duurt meestal wel 20 tot 30 jaar. In dit artikel leer je alles over het formuleren van je Heldenmissie.
Voordat we verder gaan op het formuleren van de missie kijken we eerst wat een missie eigenlijk betekend:
Een missie is datgene dat de organisatie naar buiten wil uitdragen. Het geeft aan waarvoor de mensen uit de organisatie staan, wat hun identiteit en waarden zijn. Omdat een missie over zaken gaat die jaren hebben gekost om op te bouwen wordt een missie zelden veranderd.
Dit is de algemene definitie die al jaren gangbaar is. Wij gaan graag een stap verder: Met je missie formuleer je de grote opdracht van je merk. Formuleer je Heldenmissie zorgvuldig, zodat je een stevig fundament creëert dat als leidraad dient voor het handelen van jou en eventuele werknemers binnen jouw organisatie.
Voordat je een missie formuleert is het verstandig om eerst binnen je organisatie te onderzoeken waar jullie voor staan. Een aantal vragen die je in je organisatie kunt stellen om de missie te onderzoeken zijn:
Met bovenstaande vragen heb je input vergaart voor het formuleren van de Heldenmissie. Lees ook eerst de grootste fouten bij het in de markt zetten van de Heldenmissie, voordat je verder gaat. Omschrijf nu de missie van je merk. Geef hiervoor antwoord op de volgende vragen:
Op basis van de antwoorden op deze vragen heb je een goede basis om je missie te formuleren. Let erop dat je missie echt een opdracht omschrijft. Dit verhaal mag ongeveer twee alinea’s groot zijn.
Vervolgens ga je vanuit de twee alinea’s je Heldenmissie omschrijven in één pakkende zin. Deze pakkende zin is de basis voor al je communicatie van je missie.
Hieronder een aantal voorbeelden van zowel sterke als zwakke missies:
Zwakke Heldenmissies | Sterke Heldenmissies |
Wij willen een bijdrage leveren aan de groei van ieder kind, specifiek de kansarme kinderen. | Onze missie is om in 2030 ieder Nederlands kind dezelfde kansen te bieden waardoor ieder kind kan groeien. |
Een bijdrage leveren door het bieden van toegankelijke dataverzamelings-oplossingen aan zorgaanbieders en patiënten. | Wij streven naar een 100 % slaafvrije chocolademarkt! |
Wij willen een goede ICT-leverancier zijn. | Redden van alle ‘gekke’ en ‘overgebleven’ groenten en fruit die anders verspild zouden worden. |
Lees ook: Je identiteit is dicht bij jezelf blijven [voorbeeld]
Een goede missie, het is vaak lastig te beoordelen wat het is. Bij het beoordelen van ‘een goede missie’ komt vaak een ‘goed gevoel’ kijken. Toch kun je jouw missie beoordelen, om te ontdekken of deze missie sterk genoeg is. Hans van der Loo schreef over het beoordelen van de missie in Kus de Visie wakker. Gebruik daarvoor AMORE:
Wat je ook kan helpen bij het formuleren van een krachtige Heldenmissie voor jouw merk is om te kijken hoe andere succesvolle onderscheidende merken dit hebben gedaan. Het kan je mogelijke nieuwe en verrassende inzichten geven.
Hieronder vind je een drietal voorbeelden van bijzondere en succesvolle merken met een overtuigende missie waar wij in ieder geval ontzettend blij van worden.
Het Amerikaanse merk Zappos is de grootste online schoenenwinkel ter wereld. Het merk ziet zichzelf niet als online retailer, maar als een merk met een geweldige klantenservice die daarnaast ook schoenen verkopen. Klanten komen op de eerste plaats, het assortiment schoenen op de tweede plaats. Het doel van Zappos is het bereiken van super enthousiaste klanten door het leveren van WOW-ervaringen via een fenomenale klantenservice.
Ken jij nog de pijnlijke ‘T-Mobile-gate’ van Youp van ‘t Hek enkele jaren terug? Een schoolvoorbeeld van hoe het dus absoluut níét moet. Zappos daarentegen laat zien hoe het wél kan en hoort. Een van de bijzonderheden van dit merk is dat zij geen maximum beltijd hanteren voor hun medewerkers met klanten. Elk klantcontact is even waardevol. Of het nu een kort of lang telefoongesprek is. Zo heeft een van de medewerkers ooit eens ruim 10 uur met één klant gesproken. En nee, in dit gesprek ging het niet alleen over schoenen. Deze klant had behoefte om met iemand te praten en Zappos bood een luisterend oor. Een absoluut record en wat ons betreft een buitengewoon voorbeeld dat luisteren naar je klant erg belangrijk is. Weet ook dat deze klant vervolgens een van hun grootste klanten is geworden.
De leefomgeving in Nederland is de afgelopen decennia drastisch veranderd. We zijn met ons allen veel mobieler geworden. Het gemak van een scooter of auto voor de deur, heeft ertoe geleid dat we vaker naar deze voertuigen grijpen in plaats van de fiets. Ook voor hele kleine afstanden. In onze binnensteden vergeeft het zich intussen van auto’s en bestelbussen die af- en aanrijden. Hierdoor staat het verkeer regelmatig vast.
Fietskoeriers Apeldoorn laat bedrijven en bewoners in Apeldoorn zien dat het ook anders kan. Fietsen is niet alleen veel praktischer en gezonder, maar ook nog eens veel sneller in met name de binnenstad. Het bedrijf bezorgt alle pakketjes met de fiets en stimuleert mensen om ook weer vaker hun fiets te pakken. Vanuit een depot aan de rand van Apeldoorn, worden de pakketjes vervolgens verspreidt met een sportieve fiets. Hoe gaaf is dat?!
Wil je meer weten over Fietskoeriers Apeldoorn? Bekijk dan het interview met Peter van Fietskoeriers Apeldoorn in HERO in the SPOTLIGHT:
Tijden van crisis hebben gelukkig ook een voordeel, namelijk het ontstaan van geweldig nieuwe initiatieven en geniale oplossingen. De weg in het financiële landschap lag open voor verrassende nieuwkomers. Voor mensen die durven te laten zien dat het ook anders kan.
Bunq, opgericht in 2012, is zo’n nieuwkomer. Bunq is een bank die zichzelf niet ziet als bank. Bunq ziet zichzelf als dienstverlener. Het bedrijf verdient geld met het leveren van een goede dienstverlening aan klanten. Klanten betalen uitsluitend voor het gebruik van diensten. Bunq heeft daarmee gekozen voor een compleet andere weg dan traditionele banken die hun geld verdienen met het geld van anderen. Bunq heeft bewust gekozen om het bestaande systeem te veranderen en de klant zelf weer baas te laten zijn over hun eigen vermogen. Zoals het hoort. Bunq maakt bankieren weer leuk, makkelijk en inzichtelijk!
Ben jij ook zo’n held of ken jij een held met een Heldenmissie? Een missie waarvan de hele wereld het mag weten? Of wil je het graag anders doen, maar heb je hulp nodig bij het formuleren van je missie? Neem contact met ons op. Samen onderzoeken wij – onder het genot van heerlijke Tony’s Chocolonely – hoe jij van een held kunt transformeren in een superheld!
De Heldenmissie is de grote opdracht die ieder merk zichzelf stelt en het belangrijkste onderdeel van je merkidentiteit. Het is een opdracht die niet binnen twee jaar bereikt kan worden, maar duurt meestal wel 20 tot 30 jaar. In dit artikel leer je alles over het formuleren van je Heldenmissie.
Voordat we verder gaan op het formuleren van de missie kijken we eerst wat een missie eigenlijk betekend:
Een missie is datgene dat de organisatie naar buiten wil uitdragen. Het geeft aan waarvoor de mensen uit de organisatie staan, wat hun identiteit en waarden zijn. Omdat een missie over zaken gaat die jaren hebben gekost om op te bouwen wordt een missie zelden veranderd.
Dit is de algemene definitie die al jaren gangbaar is. Wij gaan graag een stap verder: Met je missie formuleer je de grote opdracht van je merk. Formuleer je Heldenmissie zorgvuldig, zodat je een stevig fundament creëert dat als leidraad dient voor het handelen van jou en eventuele werknemers binnen jouw organisatie.
Voordat je een missie formuleert is het verstandig om eerst binnen je organisatie te onderzoeken waar jullie voor staan. Een aantal vragen die je in je organisatie kunt stellen om de missie te onderzoeken zijn:
Met bovenstaande vragen heb je input vergaart voor het formuleren van de Heldenmissie. Lees ook eerst de grootste fouten bij het in de markt zetten van de Heldenmissie, voordat je verder gaat. Omschrijf nu de missie van je merk. Geef hiervoor antwoord op de volgende vragen:
Op basis van de antwoorden op deze vragen heb je een goede basis om je missie te formuleren. Let erop dat je missie echt een opdracht omschrijft. Dit verhaal mag ongeveer twee alinea’s groot zijn.
Vervolgens ga je vanuit de twee alinea’s je Heldenmissie omschrijven in één pakkende zin. Deze pakkende zin is de basis voor al je communicatie van je missie.
Hieronder een aantal voorbeelden van zowel sterke als zwakke missies:
Zwakke Heldenmissies | Sterke Heldenmissies |
Wij willen een bijdrage leveren aan de groei van ieder kind, specifiek de kansarme kinderen. | Onze missie is om in 2030 ieder Nederlands kind dezelfde kansen te bieden waardoor ieder kind kan groeien. |
Een bijdrage leveren door het bieden van toegankelijke dataverzamelings-oplossingen aan zorgaanbieders en patiënten. | Wij streven naar een 100 % slaafvrije chocolademarkt! |
Wij willen een goede ICT-leverancier zijn. | Redden van alle ‘gekke’ en ‘overgebleven’ groenten en fruit die anders verspild zouden worden. |
Lees ook: Je identiteit is dicht bij jezelf blijven [voorbeeld]
Een goede missie, het is vaak lastig te beoordelen wat het is. Bij het beoordelen van ‘een goede missie’ komt vaak een ‘goed gevoel’ kijken. Toch kun je jouw missie beoordelen, om te ontdekken of deze missie sterk genoeg is. Hans van der Loo schreef over het beoordelen van de missie in Kus de Visie wakker. Gebruik daarvoor AMORE:
Wat je ook kan helpen bij het formuleren van een krachtige Heldenmissie voor jouw merk is om te kijken hoe andere succesvolle onderscheidende merken dit hebben gedaan. Het kan je mogelijke nieuwe en verrassende inzichten geven.
Hieronder vind je een drietal voorbeelden van bijzondere en succesvolle merken met een overtuigende missie waar wij in ieder geval ontzettend blij van worden.
Ken jij nog de pijnlijke ‘T-Mobile-gate’ van Youp van ‘t Hek enkele jaren terug? Een schoolvoorbeeld van hoe het dus absoluut níét moet. Zappos daarentegen laat zien hoe het wél kan en hoort. Een van de bijzonderheden van dit merk is dat zij geen maximum beltijd hanteren voor hun medewerkers met klanten. Elk klantcontact is even waardevol. Of het nu een kort of lang telefoongesprek is. Zo heeft een van de medewerkers ooit eens ruim 10 uur met één klant gesproken. En nee, in dit gesprek ging het niet alleen over schoenen. Deze klant had behoefte om met iemand te praten en Zappos bood een luisterend oor. Een absoluut record en wat ons betreft een buitengewoon voorbeeld dat luisteren naar je klant erg belangrijk is. Weet ook dat deze klant vervolgens een van hun grootste klanten is geworden.
De leefomgeving in Nederland is de afgelopen decennia drastisch veranderd. We zijn met ons allen veel mobieler geworden. Het gemak van een scooter of auto voor de deur, heeft ertoe geleid dat we vaker naar deze voertuigen grijpen in plaats van de fiets. Ook voor hele kleine afstanden. In onze binnensteden vergeeft het zich intussen van auto’s en bestelbussen die af- en aanrijden. Hierdoor staat het verkeer regelmatig vast.
Fietskoeriers Apeldoorn laat bedrijven en bewoners in Apeldoorn zien dat het ook anders kan. Fietsen is niet alleen veel praktischer en gezonder, maar ook nog eens veel sneller in met name de binnenstad. Het bedrijf bezorgt alle pakketjes met de fiets en stimuleert mensen om ook weer vaker hun fiets te pakken. Vanuit een depot aan de rand van Apeldoorn, worden de pakketjes vervolgens verspreidt met een sportieve fiets. Hoe gaaf is dat?!
Wil je meer weten over Fietskoeriers Apeldoorn? Bekijk dan het interview met Peter van Fietskoeriers Apeldoorn in HERO in the SPOTLIGHT:
Tijden van crisis hebben gelukkig ook een voordeel, namelijk het ontstaan van geweldig nieuwe initiatieven en geniale oplossingen. De weg in het financiële landschap lag open voor verrassende nieuwkomers. Voor mensen die durven te laten zien dat het ook anders kan.
Bunq, opgericht in 2012, is zo’n nieuwkomer. Bunq is een bank die zichzelf niet ziet als bank. Bunq ziet zichzelf als dienstverlener. Het bedrijf verdient geld met het leveren van een goede dienstverlening aan klanten. Klanten betalen uitsluitend voor het gebruik van diensten. Bunq heeft daarmee gekozen voor een compleet andere weg dan traditionele banken die hun geld verdienen met het geld van anderen. Bunq heeft bewust gekozen om het bestaande systeem te veranderen en de klant zelf weer baas te laten zijn over hun eigen vermogen. Zoals het hoort. Bunq maakt bankieren weer leuk, makkelijk en inzichtelijk!
Ben jij ook zo’n held of ken jij een held met een Heldenmissie? Een missie waarvan de hele wereld het mag weten? Of wil je het graag anders doen, maar heb je hulp nodig bij het formuleren van je missie? Neem contact met ons op. Samen onderzoeken wij – onder het genot van heerlijke Tony’s Chocolonely – hoe jij van een held kunt transformeren in een superheld!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.