Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
In iedere organisatie vinden ze wel zeker één keer per jaar plaats: een strategiedag of inspiratiedag. Nu ben jij waarschijnlijk aan de beurt om de strategiedag of inspiratiedag voor deze keer te organiseren. Maar waar begin je dan? En wat zijn leuke oefeningen en werkvormen om te doen tijdens deze dag? In dit artikel nemen we je mee in een aantal gouden oefeningen of werkvormen die wij met onze klanten uitvoeren tijdens merk- en strategiesessies.
Voordat we naar de oefeningen voor je inspiratie- of strategiedag gaan, is het verstandig om eerst de juiste randvoorwaarden te bespreken. Dit zorgt voor een goede basis voor de rest van de dag.
Doel van de dag
Iedere bijeenkomst heeft een doel, zo ook de inspiratie- en strategiedagen. Zorg ervoor dat je extreem helder hebt wat het doel van de dag is. Wil je alleen geïnspireerd worden? Wil je een nieuwe strategie uittekenen? Of wil je meer bewustwording binnen je team krijgen? Wat je doelstelling ook is, zorg ervoor dat je deze zelf helder hebt en dat je deze helder communiceert richting de deelnemers. Voor de invulling van je dag kun je rekening met het doel houden.
Telefoons inleveren
Wat ons betreft is één van de randvoorwaarden om écht in het moment te zijn om je telefoons in te leveren. Hierdoor wordt niemand gestoord door appjes, telefoontjes of mailtjes. Het klinkt misschien kinderachtig, maar juist deze regel zorgt ervoor dat iedereen met het hoofd bij de bijeenkomst en het onderwerp is.
Inspirerende locatie
De inspiratiedag of strategiedag vindt nooit plaats op je eigen locatie. Wanneer je op je eigen locatie bent, kun je moeilijk loskomen van de huidige situatie. Het is onvermijdelijk dat je iets ziet gebeuren op kantoor waar je aandacht naartoe gaat, terwijl het naar het onderwerp van de dag moet gaan. Ga op zoek naar een inspirerende locatie, waar alles voor je geregeld wordt. Ga bijvoorbeeld op zoek naar een locatie in het groen, waar je alle ruimte hebt om tussendoor te wandelen of te fietsen.
Energizers
Iedere dag begint rumoerig. De één heeft net de aanvangstijd kunnen redden, de ander krijgt nog even een telefoontje van een klant. Om iedereen meteen bij de kladden te hebben is het toepassen van een energizer essentieel. Met een energizer heb je een kleine oefening die niets met het onderwerp van de dag te maken heeft. Het is een tool om het ijs te breken en iedereen in de creatieve en strategische modus te krijgen. Dit kun je doen door meditatie, maar er zijn ook genoeg leuke oefeningen voor energizers.
Rust en pauze
Het is een valkuil die wij voor onszelf ook nog wel eens willen maken: De dag veel te vol plannen, zonder rust en pauze. Terwijl juist deze momenten de beste zijn voor creativiteit. Zorg in je dagplanning voor voldoende momenten waarop iedereen de tijd heeft om een wandeling te maken, om even met elkaar bij te praten of zich terug te trekken voor een vorm van meditatie. Leg niet op wat men moet doen, maar laat het vrij, dan gaat de creativiteit stromen en dat komt je bijeenkomst ten goede.
Ga je aan de slag met de strategie van je merk tijdens je strategiedag? Hieronder vind je een aantal oefeningen die wij leuk vinden om te faciliteren en die de deelnemers als top ervaren.
De End Up oefening is zeer geschikt voor teams die willen nadenken over waartoe zijn wij als merk op aarde. Waar er veel start-ups zijn die nadenken over hun maatschappelijk nut, is het ook goed om na te denken over de end-up: Wanneer kunnen wij als merk ophouden te bestaan omdat wij bereikt hebben wat we willen bereiken?
Deze werkvorm is een echte hersenkraker en laat de deelnemers op een andere manier nadenken over het merk. Je visualiseert het beeld hoe de wereld eruit ziet nadat jullie hebben bereikt wat je wilt bereiken. Deze oefening is gebaseerd op de uitspraak van Merijn Struik van Happyland. Hiermee is het een echte werkvorm die ingaat op de why uit de golden circle van Simon Sinek en helpt je om dichterbij de betekenis van je merk te komen.
Onze ervaring met de End Up-oefening
Bij deze oefening merken we dat veel deelnemers eerst tegenstribbelen en uitspreken maar wij gaan toch niet stoppen. Maar al snel denken ze verder dan hun eerste reactie en komen er mooie End-ups aan bod en helpt het de deelnemers om na te denken over de échte betekenis van de organisatie. Het gaat in deze oefening niet om het stoppen op zich maar op de betekenis die daarachter schuil gaat. Wat ons betreft een onmisbare oefening voor ieder bedrijf.
Wil je als team een inspirerende oefening om o.a. de kernwaarden en de persoonlijkheid van je merk te achterhalen? Dan is de ‘Bouw je held’-oefening een geschikte manier om dit te doen. Je gaat met deze oefening letterlijk je eigen held bouwen. Omdat sidekick Freek bij ons gek is op LEGO, willen wij dat nog weleens doen met LEGO-figuren, maar je kunt het ook tekenen. Wel merken we dat wanneer je als team bezig gaat met het bouwen met Lego, je echt creatief kunt zijn. In deze oefening maak je een personage van je merk. Dus jouw merk wordt een echt persoon! Daardoor ontdek je al snel de karaktereigenschappen, waarden en krachten van je eigen merk.
Op basis van deze oefening krijg je een goed beeld van de personage die je hebt gemaakt van je merk. Dit kun je vervolgens vertalen richting de kernwaarden en de heldenkrachten van je merk. Deze oefening is een eigen interpretatie van Lego Serious Play en het IDentiteitsspel van Joyce Meuzelaar.
Onze ervaring met de Bouw/ teken je eigen Held
De oefening ‘Bouw je eigen Held’ helpt je als team echt na te denken wie je merk precies is. Door vanuit een karakter te redeneren wordt het makkelijker om te bedenken wat echt van belang is voor het karakter en daarmee je organisatie. Het blijft iedere keer leuk en waardevol om te zien dat je als team de echte waarden en krachten van het merk leert te ontdekken.
Stap voor stap weten hoe deze oefening werkt? Download de whitepaper.
Met de journalist in de toekomst-oefening ga je letterlijk in de schoenen van een journalist staan. Je bent een journalist van een vakblad en interviewt je eigen merk over 5 jaar. De journalist heeft je merk uitgeroepen tot het succesvolste bedrijf in dat jaar. Iedere deelnemer schrijft een interview, waarop de andere deelnemers 3 aantrekkelijke punten uit het verhaal mogen halen. Bij een team van 6 personen krijg je dus 90 aantrekkelijke punten waarop je merk zich kan onderscheiden. Breng deze gezamenlijk terug tot 5 speerpunten voor je merk voor de komende jaren. Daarmee helpt het je om de visie en missie te concretiseren.
Deze oefening is een eigen interpretatie op een oefening uit Kus de visie wakker van Hans van der Loo.
Onze ervaring met de Journalist in de toekomst oefening
Deze oefening zorgt vaak voor een hoop commotie bij de deelnemers. De ene deelnemer vindt het namelijk heel leuk om te schrijven en de ander heeft er niets mee. Houd daar ook rekening mee met je tijdsplanning, het duurt altijd een aantal minuten voordat iedereen echt aan de slag gaat met deze oefening. Het leuke wat wij vaak merken bij deze oefening is dat de mensen die niets met schrijven hebben de oefening het leukste vinden. Het gaat namelijk helemaal niet om het schrijven, maar om na te denken over het bedrijf in de toekomst. Ze worden daarmee niet afgerekend of het artikel goed is, maar op de inhoud. En aan het einde van de oefening zie je vaak een blij team, omdat ze een beter beeld over hun merk in de toekomst hebben gekregen.
Met je merk heeft iedereen een toekomstdroom. Met de droom-visualisatie oefening ga je in verschillende groepen aan de slag met het visualiseren van de toekomstdroom van je merk. Zorg dat er voldoende witte vellen, stiften, tijdschriften en andere spullen zijn om te kunnen knippen en plakken. Want daarmee gaan ze aan de slag om een helder beeld te krijgen over de dromen die zij hebben met hun merk. Bijvoorbeeld hoe het bedrijfspand eruit ziet, welke medewerkers er werken en wat de maatschappelijke impact van jullie merk is over 20 jaar. Het is een uitstekende werkvorm om het toekomstbeeld van je organisatie te bepalen. En dat is een mooie aanzet voor de thema’s van de visie van het merk.
Onze ervaring met de Droom-visualisatie oefening
Deze oefening vinden wij altijd heel leuk om te faciliteren, omdat het mensen laat dromen over wat zij leuk vinden. Met deze oefening zie je direct verschillen in de mensen in je team. De één kan heel goed dromen en dit visualiseren, de andere heeft er wat meer moeite mee. Vaak komt dit omdat ze de dromen niet durven uit te spreken Maar met een aantal vragen kun je iedereen op de rit krijgen en worden juist de teams onderling enorm gestimuleerd om hun dromen voor je merk uit te spreken en een beeld te geven. En dat helpt het hele bedrijf verder.
Het innoveren van je businessmodel is onmisbaar in een strategisch beleid van je merk. Met deze oefening maak je een begin met het innoveren van je businessmodel. Voor deze oefening is het belangrijk dat je de merkidentiteit helder hebt, dat je kennis hebt van het Business Model Canvas en dat je heel goed weet welke klanten je wilt bedienen. Je gaat met deze werkvorm namelijk veel verschillende businessmodellen schetsen. Hiermee zorg je voor nieuwe ideeën om je merk te ontwikkelen naar meer impact.
Deze oefening is gebaseerd op een oefening uit het boek Business Model Generatie van Alexander Osterwalder.
Onze ervaring met businessmodellen schetsen
Deze oefening is voor ieder team en iedere organisatie goed. Ook al ben je niet direct bezig met het innoveren van je businessmodel, is het goed voor de gehele organisatie om inzicht te krijgen in het businessmodel en deze te doorgronden. Vaak merken wij als teams hiermee bezig zijn, dat de eerste ideeën om het businessmodel te verbeteren al ontstaan. Het leuke is dat ze hun eigen rol in het geheel hierin heel duidelijk gaan zien en daardoor ook de waarde die zij toevoegen aan de klant én de organisatie helder krijgen. Dus ook al ga je niet (direct) aan de slag met businessmodel-innovatie, dan is deze oefening goed om ieder jaar met een team uit te voeren.
Zelf aan de slag met werkvormen om je identiteit te bouwen? Schaf de BrandingBox aan en ontvang:
28 werkvormen voor teamsessies;
6 kaartensets en 6 canvasposters;
online uitlegvideo’s en masterclasses om met jouw team de identiteit te bepalen.
Voor de inspiratiedag met je team heb je leuke spellen en oefeningen nodig die je helpen om uit de huidige situatie van je merk te komen. Deze oefeningen moeten je laten nadenken over je merk, op welk vlak dan ook. Oefeningen die wij regelmatig met onze klanten doen zijn:
Ieder merk dat aan de slag wil met marketing, moet nadenken over de content die zij gaan maken. Een oefening om daar meer gang in te brengen is het spel televisiezender waarin je letterlijk een televisiezender gaat ontwikkelen voor je merk. De deelnemers ontwikkelen formats voor deze televisiezender. Deze formats dienen als inspiratie voor de marketing van je merk.
Onze ervaring met het Televisiezender-spel
Voor ieder merk dat iets met content wil gaan doen is dit spel ideaal. Het is zo leuk om mensen creatief bezig te laten zijn met de verhalen van het merk. Juist door het vanuit een ander perspectief (een televisiezender) te benaderen zien we nieuwe ideeën komen, omdat er geen belemmeringen zijn. Men weet toch vaak dat de televisiezender er nooit gaat komen, waardoor ze op dat moment nog niet nadenken of het idee wel binnen het budget past. Door op het laatst pas de verbinding te leggen met de marketinginzet van jullie merk zie je de creativiteit doorgezet worden.
De oefening Feelgood-verhaal laat je nadenken over de waarde van je merk. Je gaat een feelgood-verhaal vertellen over de ideale toekomst voor je klant. Hierin staat uiteraard de waarde van je merk centraal. Met een serie aan tekening vertellen ze het merkverhaal van de toekomst. Nadat ze deze gepresenteerd hebben kijk je naar de link tussen alle verhalen. Wat is de gemene deler?
Deze oefening is gebaseerd op het spel storyboarden uit het boek Gamestorming van Dave Gray.
Onze ervaring met het Feelgood-verhaal
Deze oefening is vooral goed voor organisaties en teams die samen nog geen duidelijk beeld hebben over de toekomst. Door deze oefening merken we dat de afzonderlijke teams echt moeten samenwerken en nadenken over de toekomst. In deze oefening is het belangrijk dat jij als facilitator scherpe vragen stelt aan de teams, omdat ze op het begin vooral in the comfort zone blijven denken. Door de teams af en toe op een ander spoor te zetten help je het proces verder. De uitkomsten uit deze oefening zijn heel verschillend. Het ene team is heel creatief en heeft een heel mooi verhaal staan, het andere team is minder creatief maar kan wel goed uitleggen wat ze voor ogen hebben. Maar de presentaties zijn niet het belangrijkste, maar vooral de dialoog achteraf, waarin alle deelnemers de ideeën en vergezichten met elkaar bespreken.
Dit is een leuke oefening om de communicatie over je product of dienst te verbeteren én het onderscheidend in de markt te zetten. Met deze oefening ga je letterlijk een productverpakking ontwerpen voor je product of dienst. Helemaal wanneer je een dienst verkoopt is dit een interessante oefening. Deelnemers gaan dus zelf aan de slag met knippen, plakken en tekenen. Dit stimuleert de creativiteit en het denkvermogen voor de positionering van je merk.
Deze oefening is vrije interpretatie op het spel Ontwerp de Doos uit het boek Gamestorming van Dave Gray.
Onze ervaring met de oefening Productontwerp
Als je met deze oefening aan de slag gaat, bereid je dan voor op veel vragen. Je haalt alle deelnemers namelijk enorm uit hun comfortzone. Vooral wanneer je organisatie diensten verkoopt is het lastig om de verbinding te leggen met een productverpakking. Maar juist dat maakt het zo leuk! Neem voor deze oefening ruim de tijd, want de tijd hebben de teams nodig om echt met de opdracht bezig te zijn. Als ze eenmaal aan de slag gaan, zie je mooie dialogen op gang komen en zijn ook de uitkomsten erg bruikbaar.
Wil je meer inzicht krijgen in de commerciële vaardigheden van de leden van je team, dan is de bioscoop-oefeningen interessant. Deze oefening hebben we zelf een keer van een klant gehoord en een aantal keer toegepast en is erg interessant. Deelnemers gaan namelijk nadenken over over welke inkomsten de lokale bioscoop in een gemiddelde week heeft. Daarna denken ze na om zelf één dag deze bioscoop te runnen én de inkomsten te verdubbelen. Hoe commercieel zijn ze? Dat is het doel van deze oefening.
Onze ervaring met de bioscoop-oefening
Naar aanleiding van een gesprek met onze klant kwamen we op deze oefening en we zijn hem erg dankbaar. In de gevallen waarin we deze oefening inzetten zien we interessante uitkomsten en leggen ze snel al de verbinding naar hun eigen organisatie, al is dat niet eens de bedoeling van deze oefening.
Om de manier van omgaan met je klanten te evalueren en aan te scherpen is de case-oefening een interessante manier. Je pakt een case uit een andere branche, en je gaat als klantservice-team die case oplossen. Dit zegt namelijk wat over het probleemoplossend vermogen van je team, maar ook over de klantbeleving. Op het laatst in deze oefening gaan jullie aan de slag met een case van je eigen organisatie. Handelen jullie dan hetzelfde?
Onze ervaring met de case-oefening
Deze oefening is zeer interessant, wat wij vaak merken is dat teams bij de cases uit de andere branches erg vrijgevig zijn én vaak dingen weggeven. Wanneer er een case uit hun eigen organisatie komt, dan komen er allerlei regels en protocollen aan te pas en is de vrijgevigheid weg. De spiegel die dan wordt voorgehouden is erg interessant. We hebben al een aantal keer meegemaakt dat door dit spel een aantal regels zijn veranderd in het voordeel van de klant, omdat ze de regels niet vonden passen bij hun kernwaarden.
Ontdek hoe je een strategiedag of inspiratiedag voorbereidt;
Lees hoe deze en nog meer werkvormen stap voor stap werken;
Kom achter de belangrijke rol van de facilitator.
Met deze oefeningen kun je aan de slag om je strategiesessie of inspiratiesessie in te kleden. Zorg ervoor dat degene die het faciliteert niet deelneemt aan deze oefeningen, omdat je dan een dubbelrol speelt. Als facilitator moet je buiten het team blijven, zodat je het overzicht houdt en de teams een spiegel kunt voorhouden. Onbewust kun je toch een voorkeur voor je eigen ideeën vormen die je met een team hebt bepaald.
Algemene tip: Voor het einde van je strategiesessie is het handig om alle ideeën en acties om te zetten in een actieplan. Schrijf alle taken bij elkaar op, voeg ze samen tot een aantal projecten en formeer vanuit de groep projectteams die met deze projecten aan de slag gaan. Nog te vaak merken we dat veel bedrijven na de strategie- of inspiratiedag doorgaan met de waan van de dag en dat er maar weinig veranderd.
In iedere organisatie vinden ze wel zeker één keer per jaar plaats: een strategiedag of inspiratiedag. Nu ben jij waarschijnlijk aan de beurt om de strategiedag of inspiratiedag voor deze keer te organiseren. Maar waar begin je dan? En wat zijn leuke oefeningen en werkvormen om te doen tijdens deze dag? In dit artikel nemen we je mee in een aantal gouden oefeningen of werkvormen die wij met onze klanten uitvoeren tijdens merk- en strategiesessies.
Voordat we naar de oefeningen voor je inspiratie- of strategiedag gaan, is het verstandig om eerst de juiste randvoorwaarden te bespreken. Dit zorgt voor een goede basis voor de rest van de dag.
Doel van de dag
Iedere bijeenkomst heeft een doel, zo ook de inspiratie- en strategiedagen. Zorg ervoor dat je extreem helder hebt wat het doel van de dag is. Wil je alleen geïnspireerd worden? Wil je een nieuwe strategie uittekenen? Of wil je meer bewustwording binnen je team krijgen? Wat je doelstelling ook is, zorg ervoor dat je deze zelf helder hebt en dat je deze helder communiceert richting de deelnemers. Voor de invulling van je dag kun je rekening met het doel houden.
Telefoons inleveren
Wat ons betreft is één van de randvoorwaarden om écht in het moment te zijn om je telefoons in te leveren. Hierdoor wordt niemand gestoord door appjes, telefoontjes of mailtjes. Het klinkt misschien kinderachtig, maar juist deze regel zorgt ervoor dat iedereen met het hoofd bij de bijeenkomst en het onderwerp is.
Inspirerende locatie
De inspiratiedag of strategiedag vindt nooit plaats op je eigen locatie. Wanneer je op je eigen locatie bent, kun je moeilijk loskomen van de huidige situatie. Het is onvermijdelijk dat je iets ziet gebeuren op kantoor waar je aandacht naartoe gaat, terwijl het naar het onderwerp van de dag moet gaan. Ga op zoek naar een inspirerende locatie, waar alles voor je geregeld wordt. Ga bijvoorbeeld op zoek naar een locatie in het groen, waar je alle ruimte hebt om tussendoor te wandelen of te fietsen.
Energizers
Iedere dag begint rumoerig. De één heeft net de aanvangstijd kunnen redden, de ander krijgt nog even een telefoontje van een klant. Om iedereen meteen bij de kladden te hebben is het toepassen van een energizer essentieel. Met een energizer heb je een kleine oefening die niets met het onderwerp van de dag te maken heeft. Het is een tool om het ijs te breken en iedereen in de creatieve en strategische modus te krijgen. Dit kun je doen door meditatie, maar er zijn ook genoeg leuke oefeningen voor energizers.
Rust en pauze
Het is een valkuil die wij voor onszelf ook nog wel eens willen maken: De dag veel te vol plannen, zonder rust en pauze. Terwijl juist deze momenten de beste zijn voor creativiteit. Zorg in je dagplanning voor voldoende momenten waarop iedereen de tijd heeft om een wandeling te maken, om even met elkaar bij te praten of zich terug te trekken voor een vorm van meditatie. Leg niet op wat men moet doen, maar laat het vrij, dan gaat de creativiteit stromen en dat komt je bijeenkomst ten goede.
Ga je aan de slag met de strategie van je merk tijdens je strategiedag? Hieronder vind je een aantal oefeningen die wij leuk vinden om te faciliteren en die de deelnemers als top ervaren.
De End Up oefening is zeer geschikt voor teams die willen nadenken over waartoe zijn wij als merk op aarde. Waar er veel start-ups zijn die nadenken over hun maatschappelijk nut, is het ook goed om na te denken over de end-up: Wanneer kunnen wij als merk ophouden te bestaan omdat wij bereikt hebben wat we willen bereiken?
Deze werkvorm is een echte hersenkraker en laat de deelnemers op een andere manier nadenken over het merk. Je visualiseert het beeld hoe de wereld eruit ziet nadat jullie hebben bereikt wat je wilt bereiken. Deze oefening is gebaseerd op de uitspraak van Merijn Struik van Happyland. Hiermee is het een echte werkvorm die ingaat op de why uit de golden circle van Simon Sinek en helpt je om dichterbij de betekenis van je merk te komen.
Onze ervaring met de End Up-oefening
Bij deze oefening merken we dat veel deelnemers eerst tegenstribbelen en uitspreken maar wij gaan toch niet stoppen. Maar al snel denken ze verder dan hun eerste reactie en komen er mooie End-ups aan bod en helpt het de deelnemers om na te denken over de échte betekenis van de organisatie. Het gaat in deze oefening niet om het stoppen op zich maar op de betekenis die daarachter schuil gaat. Wat ons betreft een onmisbare oefening voor ieder bedrijf.
Wil je als team een inspirerende oefening om o.a. de kernwaarden en de persoonlijkheid van je merk te achterhalen? Dan is de ‘Bouw je held’-oefening een geschikte manier om dit te doen. Je gaat met deze oefening letterlijk je eigen held bouwen. Omdat sidekick Freek bij ons gek is op LEGO, willen wij dat nog weleens doen met LEGO-figuren, maar je kunt het ook tekenen. Wel merken we dat wanneer je als team bezig gaat met het bouwen met Lego, je echt creatief kunt zijn. In deze oefening maak je een personage van je merk. Dus jouw merk wordt een echt persoon! Daardoor ontdek je al snel de karaktereigenschappen, waarden en krachten van je eigen merk.
Op basis van deze oefening krijg je een goed beeld van de personage die je hebt gemaakt van je merk. Dit kun je vervolgens vertalen richting de kernwaarden en de heldenkrachten van je merk. Deze oefening is een eigen interpretatie van Lego Serious Play en het IDentiteitsspel van Joyce Meuzelaar.
Onze ervaring met de Bouw/ teken je eigen Held
De oefening ‘Bouw je eigen Held’ helpt je als team echt na te denken wie je merk precies is. Door vanuit een karakter te redeneren wordt het makkelijker om te bedenken wat echt van belang is voor het karakter en daarmee je organisatie. Het blijft iedere keer leuk en waardevol om te zien dat je als team de echte waarden en krachten van het merk leert te ontdekken.
Stap voor stap weten hoe deze oefening werkt? Download de whitepaper.
Met de journalist in de toekomst-oefening ga je letterlijk in de schoenen van een journalist staan. Je bent een journalist van een vakblad en interviewt je eigen merk over 5 jaar. De journalist heeft je merk uitgeroepen tot het succesvolste bedrijf in dat jaar. Iedere deelnemer schrijft een interview, waarop de andere deelnemers 3 aantrekkelijke punten uit het verhaal mogen halen. Bij een team van 6 personen krijg je dus 90 aantrekkelijke punten waarop je merk zich kan onderscheiden. Breng deze gezamenlijk terug tot 5 speerpunten voor je merk voor de komende jaren. Daarmee helpt het je om de visie en missie te concretiseren.
Deze oefening is een eigen interpretatie op een oefening uit Kus de visie wakker van Hans van der Loo.
Onze ervaring met de Journalist in de toekomst oefening
Deze oefening zorgt vaak voor een hoop commotie bij de deelnemers. De ene deelnemer vindt het namelijk heel leuk om te schrijven en de ander heeft er niets mee. Houd daar ook rekening mee met je tijdsplanning, het duurt altijd een aantal minuten voordat iedereen echt aan de slag gaat met deze oefening. Het leuke wat wij vaak merken bij deze oefening is dat de mensen die niets met schrijven hebben de oefening het leukste vinden. Het gaat namelijk helemaal niet om het schrijven, maar om na te denken over het bedrijf in de toekomst. Ze worden daarmee niet afgerekend of het artikel goed is, maar op de inhoud. En aan het einde van de oefening zie je vaak een blij team, omdat ze een beter beeld over hun merk in de toekomst hebben gekregen.
Met je merk heeft iedereen een toekomstdroom. Met de droom-visualisatie oefening ga je in verschillende groepen aan de slag met het visualiseren van de toekomstdroom van je merk. Zorg dat er voldoende witte vellen, stiften, tijdschriften en andere spullen zijn om te kunnen knippen en plakken. Want daarmee gaan ze aan de slag om een helder beeld te krijgen over de dromen die zij hebben met hun merk. Bijvoorbeeld hoe het bedrijfspand eruit ziet, welke medewerkers er werken en wat de maatschappelijke impact van jullie merk is over 20 jaar. Het is een uitstekende werkvorm om het toekomstbeeld van je organisatie te bepalen. En dat is een mooie aanzet voor de thema’s van de visie van het merk.
Onze ervaring met de Droom-visualisatie oefening
Deze oefening vinden wij altijd heel leuk om te faciliteren, omdat het mensen laat dromen over wat zij leuk vinden. Met deze oefening zie je direct verschillen in de mensen in je team. De één kan heel goed dromen en dit visualiseren, de andere heeft er wat meer moeite mee. Vaak komt dit omdat ze de dromen niet durven uit te spreken Maar met een aantal vragen kun je iedereen op de rit krijgen en worden juist de teams onderling enorm gestimuleerd om hun dromen voor je merk uit te spreken en een beeld te geven. En dat helpt het hele bedrijf verder.
Het innoveren van je businessmodel is onmisbaar in een strategisch beleid van je merk. Met deze oefening maak je een begin met het innoveren van je businessmodel. Voor deze oefening is het belangrijk dat je de merkidentiteit helder hebt, dat je kennis hebt van het Business Model Canvas en dat je heel goed weet welke klanten je wilt bedienen. Je gaat met deze werkvorm namelijk veel verschillende businessmodellen schetsen. Hiermee zorg je voor nieuwe ideeën om je merk te ontwikkelen naar meer impact.
Deze oefening is gebaseerd op een oefening uit het boek Business Model Generatie van Alexander Osterwalder.
Onze ervaring met businessmodellen schetsen
Deze oefening is voor ieder team en iedere organisatie goed. Ook al ben je niet direct bezig met het innoveren van je businessmodel, is het goed voor de gehele organisatie om inzicht te krijgen in het businessmodel en deze te doorgronden. Vaak merken wij als teams hiermee bezig zijn, dat de eerste ideeën om het businessmodel te verbeteren al ontstaan. Het leuke is dat ze hun eigen rol in het geheel hierin heel duidelijk gaan zien en daardoor ook de waarde die zij toevoegen aan de klant én de organisatie helder krijgen. Dus ook al ga je niet (direct) aan de slag met businessmodel-innovatie, dan is deze oefening goed om ieder jaar met een team uit te voeren.
28 werkvormen voor teamsessies;
6 kaartensets en 6 canvasposters;
online uitlegvideo’s en masterclasses om met jouw team de identiteit te bepalen.
Voor de inspiratiedag met je team heb je leuke spellen en oefeningen nodig die je helpen om uit de huidige situatie van je merk te komen. Deze oefeningen moeten je laten nadenken over je merk, op welk vlak dan ook. Oefeningen die wij regelmatig met onze klanten doen zijn:
Ieder merk dat aan de slag wil met marketing, moet nadenken over de content die zij gaan maken. Een oefening om daar meer gang in te brengen is het spel televisiezender waarin je letterlijk een televisiezender gaat ontwikkelen voor je merk. De deelnemers ontwikkelen formats voor deze televisiezender. Deze formats dienen als inspiratie voor de marketing van je merk.
Onze ervaring met het Televisiezender-spel
Voor ieder merk dat iets met content wil gaan doen is dit spel ideaal. Het is zo leuk om mensen creatief bezig te laten zijn met de verhalen van het merk. Juist door het vanuit een ander perspectief (een televisiezender) te benaderen zien we nieuwe ideeën komen, omdat er geen belemmeringen zijn. Men weet toch vaak dat de televisiezender er nooit gaat komen, waardoor ze op dat moment nog niet nadenken of het idee wel binnen het budget past. Door op het laatst pas de verbinding te leggen met de marketinginzet van jullie merk zie je de creativiteit doorgezet worden.
De oefening Feelgood-verhaal laat je nadenken over de waarde van je merk. Je gaat een feelgood-verhaal vertellen over de ideale toekomst voor je klant. Hierin staat uiteraard de waarde van je merk centraal. Met een serie aan tekening vertellen ze het merkverhaal van de toekomst. Nadat ze deze gepresenteerd hebben kijk je naar de link tussen alle verhalen. Wat is de gemene deler?
Deze oefening is gebaseerd op het spel storyboarden uit het boek Gamestorming van Dave Gray.
Onze ervaring met het Feelgood-verhaal
Deze oefening is vooral goed voor organisaties en teams die samen nog geen duidelijk beeld hebben over de toekomst. Door deze oefening merken we dat de afzonderlijke teams echt moeten samenwerken en nadenken over de toekomst. In deze oefening is het belangrijk dat jij als facilitator scherpe vragen stelt aan de teams, omdat ze op het begin vooral in the comfort zone blijven denken. Door de teams af en toe op een ander spoor te zetten help je het proces verder. De uitkomsten uit deze oefening zijn heel verschillend. Het ene team is heel creatief en heeft een heel mooi verhaal staan, het andere team is minder creatief maar kan wel goed uitleggen wat ze voor ogen hebben. Maar de presentaties zijn niet het belangrijkste, maar vooral de dialoog achteraf, waarin alle deelnemers de ideeën en vergezichten met elkaar bespreken.
Dit is een leuke oefening om de communicatie over je product of dienst te verbeteren én het onderscheidend in de markt te zetten. Met deze oefening ga je letterlijk een productverpakking ontwerpen voor je product of dienst. Helemaal wanneer je een dienst verkoopt is dit een interessante oefening. Deelnemers gaan dus zelf aan de slag met knippen, plakken en tekenen. Dit stimuleert de creativiteit en het denkvermogen voor de positionering van je merk.
Deze oefening is vrije interpretatie op het spel Ontwerp de Doos uit het boek Gamestorming van Dave Gray.
Onze ervaring met de oefening Productontwerp
Als je met deze oefening aan de slag gaat, bereid je dan voor op veel vragen. Je haalt alle deelnemers namelijk enorm uit hun comfortzone. Vooral wanneer je organisatie diensten verkoopt is het lastig om de verbinding te leggen met een productverpakking. Maar juist dat maakt het zo leuk! Neem voor deze oefening ruim de tijd, want de tijd hebben de teams nodig om echt met de opdracht bezig te zijn. Als ze eenmaal aan de slag gaan, zie je mooie dialogen op gang komen en zijn ook de uitkomsten erg bruikbaar.
Wil je meer inzicht krijgen in de commerciële vaardigheden van de leden van je team, dan is de bioscoop-oefeningen interessant. Deze oefening hebben we zelf een keer van een klant gehoord en een aantal keer toegepast en is erg interessant. Deelnemers gaan namelijk nadenken over over welke inkomsten de lokale bioscoop in een gemiddelde week heeft. Daarna denken ze na om zelf één dag deze bioscoop te runnen én de inkomsten te verdubbelen. Hoe commercieel zijn ze? Dat is het doel van deze oefening.
Onze ervaring met de bioscoop-oefening
Naar aanleiding van een gesprek met onze klant kwamen we op deze oefening en we zijn hem erg dankbaar. In de gevallen waarin we deze oefening inzetten zien we interessante uitkomsten en leggen ze snel al de verbinding naar hun eigen organisatie, al is dat niet eens de bedoeling van deze oefening.
Om de manier van omgaan met je klanten te evalueren en aan te scherpen is de case-oefening een interessante manier. Je pakt een case uit een andere branche, en je gaat als klantservice-team die case oplossen. Dit zegt namelijk wat over het probleemoplossend vermogen van je team, maar ook over de klantbeleving. Op het laatst in deze oefening gaan jullie aan de slag met een case van je eigen organisatie. Handelen jullie dan hetzelfde?
Onze ervaring met de case-oefening
Deze oefening is zeer interessant, wat wij vaak merken is dat teams bij de cases uit de andere branches erg vrijgevig zijn én vaak dingen weggeven. Wanneer er een case uit hun eigen organisatie komt, dan komen er allerlei regels en protocollen aan te pas en is de vrijgevigheid weg. De spiegel die dan wordt voorgehouden is erg interessant. We hebben al een aantal keer meegemaakt dat door dit spel een aantal regels zijn veranderd in het voordeel van de klant, omdat ze de regels niet vonden passen bij hun kernwaarden.
Ben je een inspiratiesessie of strategiesessie aan het voorbereiden? Wil je weten hoe je deze oefeningen precies inzet? Download dan de whitepaper ‘Werkvormen & Oefeningen voor een strategiedag, inspiratiedag of heisessie’. Hierin ontvang je tips en tricks voor het organiseren van een dag én zie je nog veel meer werkvormen om in te zetten. Daarin staat precies vermeld hoe je deze oefeningen faciliteert.
De whitepaper ontvang je vrijblijvend in je mailbox.
Met deze oefeningen kun je aan de slag om je strategiesessie of inspiratiesessie in te kleden. Zorg ervoor dat degene die het faciliteert niet deelneemt aan deze oefeningen, omdat je dan een dubbelrol speelt. Als facilitator moet je buiten het team blijven, zodat je het overzicht houdt en de teams een spiegel kunt voorhouden. Onbewust kun je toch een voorkeur voor je eigen ideeën vormen die je met een team hebt bepaald.
Algemene tip: Voor het einde van je strategiesessie is het handig om alle ideeën en acties om te zetten in een actieplan. Schrijf alle taken bij elkaar op, voeg ze samen tot een aantal projecten en formeer vanuit de groep projectteams die met deze projecten aan de slag gaan. Nog te vaak merken we dat veel bedrijven na de strategie- of inspiratiedag doorgaan met de waan van de dag en dat er maar weinig veranderd.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.