Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Marketeers en ook veel ondernemers kennen de term PMC. Al jarenlang staat deze term voor Product-Markt Combinatie. Maar de nieuwe economie vraagt ook om een nieuwe definitie van deze term: Product-Maatschappij Combinatie. Waarom PMC ergens anders voor moet staan leggen we in dit artikel uit.
Laten we beginnen met de uitdagingen die we in de wereld zien. Dat zijn er nogal wat. Van eenzaamheid onder ouderen tot schaarste van grondstoffen. Van het gat in de ozonlaag tot de kloof tussen arm en rijk. Er zijn veel uitdagingen in de wereld en maatschappij die we met zijn allen moeten aangaan.
Maar veel van deze uitdagingen zijn niet alleen een probleem van een ander, maar leidt ook tot problemen voor organisaties. Materiaaltekort zorgt voor hogere prijzen óf het niet kunnen verkrijgen van grondstoffen. Eenzaamheid kan leiden tot extra mantelzorg en minder betrokkenheid bij de organisatie.
Daarnaast zorgen ontwikkelingen in de maatschappij er ook voor dat bedrijven mee moeten. Zo kijkt meer dan de helft van de werkzoekenden naar de positieve impact van een organisatie en hebben bedrijven met een duidelijke betekenis een voorsprong op het gebied van groei ten opzichte van bedrijven die niet vanuit betekenis werken.
Wat we nog te vaak zien is dat bedrijven op hun website of in de media een mooi verhaal vertellen, maar er toch bar weinig van waarmaken wanneer ze voor belangrijke keuzes staan. Termen als green washing en purpose washing komen hier vaak om de hoek kijken. Bedrijven willen betekenisvol lijken, maar zijn het in essentie niet.
Terwijl het waarmaken van je merkbelofte (en dus je betekenis) essentieel is voor de maatschappij, voor de bedrijfsresultaten en je medewerkers. En daar komt de herijking van de PMC om de hoek kijken.
Een product-markt combinatie is wat we jarenlang hebben gezien als een strategisch concept dat wordt gebruikt om de relatie tussen een specifiek product en de bijbehorende doelgroep te definiëren. Het doel van een PMC is om een helder beeld te krijgen van welke producten worden aangeboden en aan welke marktsegmenten deze producten worden verkocht.
Met deze definitie richt je je compleet op de markt en hoe je in de markt op korte termijn succes kan hebben. Traditionele PMC’s nemen vaak geen externe kosten, zoals milieuvervuiling en sociale impact mee in de strategische besluitvorming. Dit kan leiden tot keuzes die op korte termijn economisch voordelig zijn, maar nadelige gevolgen hebben voor duurzaamheid en maatschappelijk welzijn en daarmee ook extra kosten voor de organisatie zelf.
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Umair Haque* bedacht een nieuwe term voor betekenisvolle producten. Het zijn namelijk niet langer goederen of verbruiksvoorwerpen, maar het zijn betters zoals hij ze noemt. Betters zijn volgens hem: Bundles of products that make a difference to the people and the planet by having a tangible, meaningful, enduring positive impact on them’. Betekenisvolle ondernemers zijn steeds op zoek naar innovatieve manieren om de hun (maatschappelijke) missie dichterbij te brengen. Ze komen ook met nieuwe producten of initiatieven op de proppen, maar deze sluiten aan op de markt én maatschappij.
Daarmee verschuift de focus van de PMC. Het zijn nu Product-Maatschappij combinaties. Het gaat niet alleen om het verkrijgen, innoveren of creëren van een markt. Het gaat om het ontwikkelen van betters die een probleem in de maatschappij oplossen én daarmee een markt creëren die mensen helpt.
* Dit voorbeeld komt uit het Handboek Betekenisvol Ondernemen van Kees Klomp
Iedere merk begint bij de betekenis. Het is de kern van je organisatie en geeft aan waarom je doet wat je doet. Dit vertaal je richting de visie en missie en werk je verder uit in de merkfundering. Wanneer je het merk wil gaan laden, dan vormen PMC’s en betters belangrijke elementen. Maar hoe begin je hier nu mee?
Het start bij het herijken van je productportfolio. De producten (waaronder ook diensten vallen) dienen je missie en het verhaal te ondersteunen. Een belangrijke vraag om te stellen is daarom ook Vertel jij een verhaal over je product, of vertelt je product jouw verhaal? Om je producten aan te sluiten bij je merkverhaal, is het verstandig om je productportfolio langs de meetlat te leggen. Je legt de producten langs de volgende 6 factoren:
Meer over deze factoren en het aan laten sluiten van je productportfolio op de merkidentiteit lees je in dit artikel. Naast het herijken van je huidige productportfolio is het goed om na te denken over het innoveren van je businessmodel, naar nieuwe betters om daarmee je missie dichterbij te brengen. Je ontwikkelt nieuwe producten om aan te laten sluiten bij het domein van je organisatie.
Lees ook: Hoe je productportfolio laat aansluiten bij je merkidentiteit
Het allerbelangrijkste is om te starten met de betekenis van je organisatie. Heb je deze nog niet helder? Dan is het tijd om deze op te halen en vast te leggen. Meer over de betekenis en de merkreis naar een succesvol betekenis-merk lees je in het heldenmerk-pakket.
Marketeers en ook veel ondernemers kennen de term PMC. Al jarenlang staat deze term voor Product-Markt Combinatie. Maar de nieuwe economie vraagt ook om een nieuwe definitie van deze term: Product-Maatschappij Combinatie. Waarom PMC ergens anders voor moet staan leggen we in dit artikel uit.
Laten we beginnen met de uitdagingen die we in de wereld zien. Dat zijn er nogal wat. Van eenzaamheid onder ouderen tot schaarste van grondstoffen. Van het gat in de ozonlaag tot de kloof tussen arm en rijk. Er zijn veel uitdagingen in de wereld en maatschappij die we met zijn allen moeten aangaan.
Maar veel van deze uitdagingen zijn niet alleen een probleem van een ander, maar leidt ook tot problemen voor organisaties. Materiaaltekort zorgt voor hogere prijzen óf het niet kunnen verkrijgen van grondstoffen. Eenzaamheid kan leiden tot extra mantelzorg en minder betrokkenheid bij de organisatie.
Daarnaast zorgen ontwikkelingen in de maatschappij er ook voor dat bedrijven mee moeten. Zo kijkt meer dan de helft van de werkzoekenden naar de positieve impact van een organisatie en hebben bedrijven met een duidelijke betekenis een voorsprong op het gebied van groei ten opzichte van bedrijven die niet vanuit betekenis werken.
Wat we nog te vaak zien is dat bedrijven op hun website of in de media een mooi verhaal vertellen, maar er toch bar weinig van waarmaken wanneer ze voor belangrijke keuzes staan. Termen als green washing en purpose washing komen hier vaak om de hoek kijken. Bedrijven willen betekenisvol lijken, maar zijn het in essentie niet.
Terwijl het waarmaken van je merkbelofte (en dus je betekenis) essentieel is voor de maatschappij, voor de bedrijfsresultaten en je medewerkers. En daar komt de herijking van de PMC om de hoek kijken.
Een product-markt combinatie is wat we jarenlang hebben gezien als een strategisch concept dat wordt gebruikt om de relatie tussen een specifiek product en de bijbehorende doelgroep te definiëren. Het doel van een PMC is om een helder beeld te krijgen van welke producten worden aangeboden en aan welke marktsegmenten deze producten worden verkocht.
Met deze definitie richt je je compleet op de markt en hoe je in de markt op korte termijn succes kan hebben. Traditionele PMC’s nemen vaak geen externe kosten, zoals milieuvervuiling en sociale impact mee in de strategische besluitvorming. Dit kan leiden tot keuzes die op korte termijn economisch voordelig zijn, maar nadelige gevolgen hebben voor duurzaamheid en maatschappelijk welzijn en daarmee ook extra kosten voor de organisatie zelf.
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Umair Haque* bedacht een nieuwe term voor betekenisvolle producten. Het zijn namelijk niet langer goederen of verbruiksvoorwerpen, maar het zijn betters zoals hij ze noemt. Betters zijn volgens hem: Bundles of products that make a difference to the people and the planet by having a tangible, meaningful, enduring positive impact on them’. Betekenisvolle ondernemers zijn steeds op zoek naar innovatieve manieren om de hun (maatschappelijke) missie dichterbij te brengen. Ze komen ook met nieuwe producten of initiatieven op de proppen, maar deze sluiten aan op de markt én maatschappij.
Daarmee verschuift de focus van de PMC. Het zijn nu Product-Maatschappij combinaties. Het gaat niet alleen om het verkrijgen, innoveren of creëren van een markt. Het gaat om het ontwikkelen van betters die een probleem in de maatschappij oplossen én daarmee een markt creëren die mensen helpt.
* Dit voorbeeld komt uit het Handboek Betekenisvol Ondernemen van Kees Klomp
Iedere merk begint bij de betekenis. Het is de kern van je organisatie en geeft aan waarom je doet wat je doet. Dit vertaal je richting de visie en missie en werk je verder uit in de merkfundering. Wanneer je het merk wil gaan laden, dan vormen PMC’s en betters belangrijke elementen. Maar hoe begin je hier nu mee?
Het start bij het herijken van je productportfolio. De producten (waaronder ook diensten vallen) dienen je missie en het verhaal te ondersteunen. Een belangrijke vraag om te stellen is daarom ook Vertel jij een verhaal over je product, of vertelt je product jouw verhaal? Om je producten aan te sluiten bij je merkverhaal, is het verstandig om je productportfolio langs de meetlat te leggen. Je legt de producten langs de volgende 6 factoren:
Meer over deze factoren en het aan laten sluiten van je productportfolio op de merkidentiteit lees je in dit artikel. Naast het herijken van je huidige productportfolio is het goed om na te denken over het innoveren van je businessmodel, naar nieuwe betters om daarmee je missie dichterbij te brengen. Je ontwikkelt nieuwe producten om aan te laten sluiten bij het domein van je organisatie.
Lees ook: Hoe je productportfolio laat aansluiten bij je merkidentiteit
Het allerbelangrijkste is om te starten met de betekenis van je organisatie. Heb je deze nog niet helder? Dan is het tijd om deze op te halen en vast te leggen. Meer over de betekenis en de merkreis naar een succesvol betekenis-merk lees je in het heldenmerk-pakket.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.