De marketingtrend van de komende jaren: Interne marketing
In de wereld van marketing kennen we vele trends. Maar vaak gaan deze trends over nieuwe kanalen of nieuwe tools die je kunt inzetten. Maar wat de komende jaren écht belangrijk gaat worden, is interne marketing. Met een mooi woord wordt dit ook wel internal branding genoemd. Waarom dit de trend voor de komende jaren is, lees je in dit artikel.
De verschuiving van het denken over het merk
Tot een paar jaar terug, dachten veel organisaties dat het merk de basis was voor alle communicatie. Wanneer je alle communicatiedragers en boodschappen op één lijn kreeg, dan had je een sterk merk. Maar het merk is meer dan dat. Want een merk dat zijn communicatie niet waarmaakt, is geen sterk merk.
Heel simpel: Als Coolblue er niet alles aan doet om jou een glimlach te bezorgen, dan krijgt hun merkimago een deuk. Hoe vaker dat gebeurt, hoe ongeloofwaardiger hun verhaal.
Het merk is daarmee niet de basis voor de communicatie, maar de gids voor het handelen van de gehele organisatie en communicatie.
De kracht van interne marketing
Bij het handelen van je organisatie komt interne marketing kijken. Want interne marketing is het doorvoeren van de identiteit van je merk in de gehele organisatie. De gehele organisatie, iedereen die met je merk werkt, weet hoe ze zich moeten gedragen namens het merk. Deze medewerkers maken je merkbelofte waar en het liefste overtreffen ze de merkbelofte.
Marketing krijgt wat ons betreft ook een nieuwe rol. Een rol die het eigenlijk al moest hebben. Het is een integraal proces over alle afdelingen heen. Daarom praten wij liever over merketing en merketeers. De merketeers kennen het merkverhaal op zielsniveau en kunnen dit ook uitdragen naar anderen.
Wanneer je een sterke interne marketing hebt, werkt iedereen in de organisatie vanuit dezelfde basis. Het verhoogt de betrokkenheid bij de missie van je merk, het biedt kansen voor doorgroei en trekt ook nieuwe klanten en medewerkers aan.
Maar interne marketing zorgt er ook voor dat klanten meer enthousiast zijn over je merk. Als iedereen, in iedere positie, vanuit het merk denkt, wordt de waarde van klanten hoger. Hierdoor zullen ze sneller naar je terugkeren of nieuwe klanten naar je toesturen.
Hoe je het merk borgt in de organisatie
Interne marketing heeft alles te maken met het borgen van je merk in de organisatie. Om dat te doen is het belangrijk om aan de slag te gaan met de volgende stappen:
- Bouw een stevige merkfundering door de betekenis, visie, missie, kernwaarden, merkpersoonlijkheid, positionering, huisstijl en merkdragers vast te leggen.
- Wanneer het merkverhaal en de merkidentiteit helder zijn ga je met medewerkers aan de slag om het merk te verkennen. Zij gaan ontdekken wat het merk is en wat het voor hen betekent.
- De volgende stap is om het merk te ontdekken als medewerker zijnde. Door te werken met bijvoorbeeld lunch&learns, het zichtbaar maken van de missie of het schrijven van interne blogs ontdekken de medewerkers de kracht van het merk. Zo leren ze van elkaar.
- Wanneer de medewerkers het merk hebben ontdekt, is het tijd om het ook daadwerkelijk te beleven. Medewerkers gaan het merk in hun dagelijkse werk insluiten.
- Als laatste borg je het merk door het te verankeren in verschillende HRM-instrumenten, zoals het beleid.
Wil je meer weten over het borgen en verankeren van je merk? Lees dan het artikel Borgen van je merk, het stappenplan.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
De merkfundering is de basis
Als je dit nu leest en aan de slag wil met interne marketing, dan is het goed om eerst terug te gaan naar de basis. Dat is het neerzetten van de merkfundering. Wanneer je daarmee aan de slag wil, dan raden we je aan het heldenmerk-pakket te downloaden. Hierin ontvang je alle informatie en oefeningen om hiermee aan de slag te gaan.
De marketingtrend van de komende jaren: Interne marketing
In de wereld van marketing kennen we vele trends. Maar vaak gaan deze trends over nieuwe kanalen of nieuwe tools die je kunt inzetten. Maar wat de komende jaren écht belangrijk gaat worden, is interne marketing. Met een mooi woord wordt dit ook wel internal branding genoemd. Waarom dit de trend voor de komende jaren is, lees je in dit artikel.
De verschuiving van het denken over het merk
Tot een paar jaar terug, dachten veel organisaties dat het merk de basis was voor alle communicatie. Wanneer je alle communicatiedragers en boodschappen op één lijn kreeg, dan had je een sterk merk. Maar het merk is meer dan dat. Want een merk dat zijn communicatie niet waarmaakt, is geen sterk merk.
Heel simpel: Als Coolblue er niet alles aan doet om jou een glimlach te bezorgen, dan krijgt hun merkimago een deuk. Hoe vaker dat gebeurt, hoe ongeloofwaardiger hun verhaal.
Het merk is daarmee niet de basis voor de communicatie, maar de gids voor het handelen van de gehele organisatie en communicatie.
De kracht van interne marketing
Bij het handelen van je organisatie komt interne marketing kijken. Want interne marketing is het doorvoeren van de identiteit van je merk in de gehele organisatie. De gehele organisatie, iedereen die met je merk werkt, weet hoe ze zich moeten gedragen namens het merk. Deze medewerkers maken je merkbelofte waar en het liefste overtreffen ze de merkbelofte.
Marketing krijgt wat ons betreft ook een nieuwe rol. Een rol die het eigenlijk al moest hebben. Het is een integraal proces over alle afdelingen heen. Daarom praten wij liever over merketing en merketeers. De merketeers kennen het merkverhaal op zielsniveau en kunnen dit ook uitdragen naar anderen.
Wanneer je een sterke interne marketing hebt, werkt iedereen in de organisatie vanuit dezelfde basis. Het verhoogt de betrokkenheid bij de missie van je merk, het biedt kansen voor doorgroei en trekt ook nieuwe klanten en medewerkers aan.
Maar interne marketing zorgt er ook voor dat klanten meer enthousiast zijn over je merk. Als iedereen, in iedere positie, vanuit het merk denkt, wordt de waarde van klanten hoger. Hierdoor zullen ze sneller naar je terugkeren of nieuwe klanten naar je toesturen.
Hoe je het merk borgt in de organisatie
Interne marketing heeft alles te maken met het borgen van je merk in de organisatie. Om dat te doen is het belangrijk om aan de slag te gaan met de volgende stappen:
- Bouw een stevige merkfundering door de betekenis, visie, missie, kernwaarden, merkpersoonlijkheid, positionering, huisstijl en merkdragers vast te leggen.
- Wanneer het merkverhaal en de merkidentiteit helder zijn ga je met medewerkers aan de slag om het merk te verkennen. Zij gaan ontdekken wat het merk is en wat het voor hen betekent.
- De volgende stap is om het merk te ontdekken als medewerker zijnde. Door te werken met bijvoorbeeld lunch&learns, het zichtbaar maken van de missie of het schrijven van interne blogs ontdekken de medewerkers de kracht van het merk. Zo leren ze van elkaar.
- Wanneer de medewerkers het merk hebben ontdekt, is het tijd om het ook daadwerkelijk te beleven. Medewerkers gaan het merk in hun dagelijkse werk insluiten.
- Als laatste borg je het merk door het te verankeren in verschillende HRM-instrumenten, zoals het beleid.
Wil je meer weten over het borgen en verankeren van je merk? Lees dan het artikel Borgen van je merk, het stappenplan.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
De merkfundering is de basis
Als je dit nu leest en aan de slag wil met interne marketing, dan is het goed om eerst terug te gaan naar de basis. Dat is het neerzetten van de merkfundering. Wanneer je daarmee aan de slag wil, dan raden we je aan het heldenmerk-pakket te downloaden. Hierin ontvang je alle informatie en oefeningen om hiermee aan de slag te gaan.
Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.