Het Fundament van Succes: Waarom HR-adviesbureaus Een Sterk Merk Nodig Hebben
Merken bouwen is in iedere sector van levensbelang. Merken hebben een ziel, wat hen voorsprong geeft op bedrijven die zich niet focussen op merkontwikkeling. Waarom merkontwikkeling (ook wel branding genoemd) voor HR-adviesbureaus zo belangrijk is lees je in dit artikel.
HR-adviesbureaus en de uitdagingen voor de toekomst
Net als bedrijven in andere sectoren kennen HR-adviesbureaus uitdagingen om toekomstbestendig te zijn. De uitdagingen voor de HR-adviesbureaus zijn:
- Technologische disruptie: Technologische vooruitgang zal naar verwachting een grote impact hebben op de HR-industrie. HR-adviesbureaus zullen zich moeten aanpassen aan nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie, automatisering, chatbots en analyse-tools om hun diensten te verbeteren en concurrerend te blijven. Blijf je hierin achter, zullen nieuwe intreders zoals softwaremerken de markt opkomen.
- Veranderende arbeidsmarkt: De arbeidsmarkt evolueert voortdurend, met trends zoals de opkomst van de gig-economie, remote werken en flexibele arbeidsregelingen. HR-adviesbureaus moeten in staat zijn om organisaties te adviseren over het omgaan met deze veranderingen en het aantrekken en behouden van talent in een competitieve omgeving. Ervaren krachten verlaten de arbeidsmarkt, er komt een tekort aan toptalenten, waarop organisaties voorbereid moeten worden.
- Van HR-activiteiten naar bedrijfscultuur: Veel belangrijke werkgevers geven één prioriteit aan in de komende jaren: De focus op de bedrijfscultuur. Als HR-adviesbureau is het daarmee essentieel om kennis en kunde te hebben op bedrijfscultuur en een eigen identiteit om klanten hierop aan te trekken.
- Concurrenten vergroten zich: De HR-sector is een interessante sector, waarin je merkt dat er een aantal grote spelers de markt veroveren. Voor de MKB-adviseurs betekent dit een uitdaging om relevant te blijven én concurrentievoordeel te hebben.
- Diversiteit en inclusie: Het bevorderen van diversiteit en inclusie op de werkvloer is een groeiende prioriteit voor organisaties. HR-adviesbureaus worden geconfronteerd met de uitdaging om organisaties te helpen bij het ontwikkelen van inclusieve culturen, het identificeren van impliciete vooroordelen en het implementeren van effectieve diversiteits- en inclusiestrategieën. Niet vanuit een ‘moetje’, maar vanuit intrinsieke motivatie. Blijf je als adviesbureau doen wat je deed, dan zullen klanten en talenten afhaken.
Dit zijn een aantal belangrijke uitdagingen waar alle HR-adviesbureaus mee te maken krijgen. Op individuele basis zullen er nog andere uitdagingen bijkomen die aangegaan dienen te worden. De focus op het ontwikkelen van een merk is daarin essentieel.
“De inclusieve samenleving in 2040 is een feit, dat is de scherpe missie van Possible Impact.”
Een Sterk HR-merk, hierdoor is het belangrijk
Waarom is het focussen op een HR-merk dan zo essentieel hoor ik je zeggen. Een merk verkoopt je merkverhaal en maakt je bedrijf authentiek. Daarmee trek je de juiste mensen naar je merk toe. Het belang van een sterk merk is samen te vatten in 5 superkrachten:
- Anders dan anderen: In een competitieve markt zoals de HR-sector is het belangrijk dat je weet wat jou anders maakt dan de anderen. Dat doe je door een unieke combinatie van je eigen drive en de betekenis die je als organisatie wilt maken. Daarmee krijgt je merk een ziel, heeft het zijn eigen wortels en daarmee onderscheid het zich op de identiteit en niet op de diensten.
- Betrokkenheid: Als HR-merk is het essentieel dat mensen dagelijks met plezier aan het werk zijn. Dat is de boodschap die je aan je klanten verkoopt, maar dat betekent ook dat dat voor je eigen organisatie geldt. Een sterk merk heeft een sterk interne marketing. Je gaat namelijk voor een missie, waardoor mensen weten waarom ze ’s ochtends uit bed komen. Een bijdrage leveren aan iets dat groter is dan jezelf.
- Aantrekkelijk merk: Een sterk merk dat vanuit betekenis werkt is aantrekkelijk. Het werkt als een magneet. Doordat je de kop boven het maaiveld uit steekt trek je klanten, bondgenoten en medewerkers aan die bij je merkverhaal en betekenis passen. Je stoot ook die klanten en medewerkers af die het niets vinden. En dat is een groot voordeel.
- Innovatief vermogen: De HR-markt is enorm in beweging. Met de techonologische vooruitgang en alle andere uitdagingen is innovatie in deze branche essentieel. Als sterk merk met betrokken medewerkers vergroot je het innovatief vermogen van je organisatie. Samen met medewerkers en partners jaag je nieuwe innovaties aan om dichterbij je missie te komen. Dit zorgt voor nieuwe producten of diensten die klanten aantrekken én goed zijn voor de omgeving.
- Betekenis aan de omgeving: Als HR-adviesmerk houd je van mensen, anders doe je niet wat je doet. En wat is er nu mooier dan betekenis geven aan mensen of je omgeving? Als sterk merk werk je vanuit betekenis. En dit is de basis voor een succesvol bedrijf dat impact creëert. Hoe gaaf is dat?
Dit laatste punt is voor echte sterke merken het allerbelangrijkste. Deze vijf superkrachten resulteren in een verhoogde waarde van je onderneming, dat je hogere marges kunt vragen en een hogere loyaliteit. Lees alle redenen waarom je als organisatie een sterk merk moet bouwen.
Bouw een sterk merk met de merkreis
We hopen dat je nu overtuigd bent dat een sterk merk een belangrijke pijler is voor de groei van je HR-adviesbureau. De volgende stap is om je mee te nemen in het bouwen van een sterk merk. Een sterk merk bouw je door de merkreis af te leggen. De merkreis kent de volgende onderdelen:
1. Betekenis
Als HR-adviesbureau is het cruciaal om de fundamentele betekenis van je organisatie te begrijpen. Deze basis vormt je merk en zorgt voor een unieke positie in de branche. Met de tijd kan deze kern mogelijk naar de achtergrond zijn verschoven door dagelijkse beslommeringen en nieuwe ontwikkelingen. Daarom is het essentieel om er aandacht aan te besteden en de oorspronkelijke betekenis van je organisatie te herontdekken. Hiermee versterk je het fundament van je merk.
2. Visie & Missie
De betekenis werk je verder uit in de visie en missie van je merk. Wat streef je na en hoe ga je dit realiseren? Het beantwoorden van deze vragen, vertaalt de betekenis van je merk naar je kijk op de wereld (visie) en de speciale opdracht (missie) die je nastreeft. Voor HR-adviesbureaus is dit vooral interessant, omdat het niet alleen gaat om het leveren van HR-diensten, maar ook om de impact op de markt, de werkomgeving of de samenleving.
3. Merkpersoonlijkheid
Een sterk merk heeft een eigen identiteit, wat mede bepaald wordt door de persoonlijkheid van het merk. Dit zijn de unieke waarden, uitdrukkingen en woorden die passen bij je organisatie. Dit is de uitingsvorm van je kernwaarden en heldenkrachten van je organisatie. Hierdoor voelen potentiële klanten of medewerkers zich aangetrokken tot je merk of juist niet, en dat is precies wat je wilt bereiken.
4. Positionering
HR-adviesbureaus kennen een groot concurrentieveld. Naast concurrenten, is er ook veel aanbod van diensten en producten in de markt. Iedere speler in de markt wil daarmee klanten en talenten aantrekken. Positioneer daarom je merk in de markt. Dit doe je door de identiteit van je merk, de relevantie van je doelgroep en het onderscheid van je concurrenten te combineren en daaruit een sterke positionering te ontwikkelen. Je creëert daarmee een domein die niemand anders heeft en die probeer je groot te maken.
5. Huisstijl
Je huisstijl speelt een enorm belangrijke rol in de kracht van je merk. De huisstijl is letterlijk de visuele vertaling van je merkverhaal en positionering. Door consistent je huisstijl te gebruiken zorg je voor herkenning bij de doelgroep.
6. Merkdragers
Elk contactmoment moet dezelfde boodschap uitdragen en hetzelfde gevoel oproepen. Daarom is de zesde stap het actualiseren van alle merkuitingen. Denk hierbij aan je website, brochures en visitekaartjes. De ervaring van het ontmoeten van een medewerker moet overeenkomen met de ervaring van het bezoeken van je website. Met deze stap sluit je de fundering van je merk af.
7. Merk laden & Innoveren
Om impact te maken moet je heldendaden verrichten. Dat doe je door je merk te laden én te blijven vernieuwen. Alleen op die manier kun je stap voor stap dichterbij je missie komen. Het laden en innoveren van je merk kent drie lijnen:
- Klanten, relaties en communicatie: Om ervoor te zorgen dat je merk consistent en duidelijk wordt gecommuniceerd naar de buitenwereld, is het essentieel om voortdurend te investeren in marketing en communicatie. Deze investeringen dragen bij aan het versterken van je merk en het opbouwen van een loyale groep fans. Het is belangrijk om een beweging te starten die je missie ondersteunt en uitdraagt. Dit betekent dat je actief je boodschap verspreidt, betrokkenheid creëert en mensen inspireert om deel te nemen aan jouw missie. Door consequent te communiceren en te streven naar een betekenisvolle impact, kun je een gemeenschap opbouwen die je merk ondersteunt en helpt bij het realiseren van je doelen. Meer over het communiceren van je verhaal lees je in Hoe je structureel je merkverhaal vertelt met marketingprogramma’s.
- Interne communicatie: Het is belangrijk om te werken aan de ontwikkeling van leiderschap en een sterke bedrijfscultuur binnen je organisatie. Als HR-adviesbureau moet je immers het goede voorbeeld geven. Dit zorgt ervoor dat je merk niet alleen bestaat uit woorden, maar ook tot uiting komt in concrete acties die je merk dichter bij de missie brengen. Medewerkers die je merk volledig ondersteunen en zich actief hiervoor inzetten, zijn van onschatbare waarde voor het succes van je merk. Ze fungeren als ambassadeurs en dragen bij aan de versterking van je merkidentiteit. Wij noemen het de merketeers van je organisatie. Door te investeren in leiderschapsontwikkeling en het creëren van een positieve en inspirerende cultuur, moedig je medewerkers aan om zich te identificeren met het merk en zich er volledig voor in te zetten. Dit bevordert de consistentie en geloofwaardigheid van je merk, zowel intern als extern.
- Groei en innovatie: Het is van cruciaal belang om voortdurend te blijven investeren in de groei en vernieuwing van je organisatie, processen en dienstverlening. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het introduceren van nieuwe diensten die aansluiten bij de veranderende behoeften van je klanten. Daarnaast is het belangrijk om je interne processen te stroomlijnen, zodat je efficiënter kunt werken en een betere service kunt bieden. Bovendien is het verkennen en ontwikkelen van nieuwe technologieën essentieel om de HR-branche te transformeren en relevant te blijven in een snel veranderende wereld. Door te blijven innoveren en te anticiperen op toekomstige trends en behoeften, kun je je organisatie positioneren als een voorloper in de HR-adviessector en waardevolle oplossingen bieden aan je klanten.
Wil je meer weten over de merkreis en oefeningen ontvangen om met de merkreis aan de slag te gaan? Download dan het kosteloze Heldenmerk-pakket.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Voorbeelden van sterke HR-adviesmerken
HR-adviesmerken zijn er in verschillende maten. Het bekendste merk in de markt is McKinsey & Company. Dat er ook goede MKB-merken in deze markt zijn laten we zien in drie voorbeelden:
- Andess: Andess is een merk dat zich richt op overheidsorganisaties. Hun betekenis is om de kloof tussen de overheid en burger te verkleinen. Dat doen ze niet door advies te geven, maar als expeditieleiders samen hands-on aan de slag te gaan. Met als belangrijkste doel dat de organisatie na de gezamenlijke expeditie zelf verder kan.
- Floooow: Hoe kun je flow ervaren in de dagelijkse werkpraktijk? Dat is de hoofdvraag van de studie die Rachel Rothengatter uitvoerde. Uit dit onderzoek ontstonden 8 flowfactoren die essentieel zijn om flow te ervaren binnen organisaties. Dit resulteerde in een merk met verschillende spelvormen, een podcast en een boek! Alles om ervoor te zorgen dat Nederland de beste plek is om te werken, en daarmee burn-out en bore-out niet meer bestaan.
- Possible Impact: De inclusieve samenleving in 2040 is een feit, dat is de scherpe missie van Possible Impact. Samen met een groep freelancers gaat Suus Reep met organisaties aan de slag om mensen echt te zien en daarmee een sterke basis te vormen om inclusiviteit en diversiteit in organisaties te laten groeien.
Investeren in je merk, hierom doe je het niet
Waarom zou je niet investeren in je merk? Veel adviesbureaus focussen zich vaak op de primaire dienstverlening en houden ervan om op de achtergrond te werken. Op dit moment hebben ze genoeg klanten om van te kunnen leven. Daarnaast durf je niet om ergens voor te gaan staan. Anderen kunnen namelijk wat van je vinden. Een aantal goede redenen om niet direct te investeren in een merk.
Belangrijk is wel dat je goed op de markt blijft letten, want de concurrentie ligt op de loer. Door tijd en middelen beschikbaar te maken om je merk te blijven ontwikkelen, zorg je ervoor dat je op lange termijn bestaansrecht behoudt.
Bouw je HR-adviesmerk
Wil je aan de slag met het bouwen van je HR-adviesmerk? Dan is het Heldenmerk-pakket echt iets voor jou. In het Heldenmerk-pakket zit het boek ‘Bouw een Heldenmerk’, een oefeningenboek met verschillende opdrachten om zelf met de merkreis aan de slag te gaan en verschillende canvassen en sjablonen die je voor deze opdrachten in kunt zetten. Download het kosteloze heldenmerk-pakket snel.
Het Fundament van Succes: Waarom HR-adviesbureaus Een Sterk Merk Nodig Hebben
Merken bouwen is in iedere sector van levensbelang. Merken hebben een ziel, wat hen voorsprong geeft op bedrijven die zich niet focussen op merkontwikkeling. Waarom merkontwikkeling (ook wel branding genoemd) voor HR-adviesbureaus zo belangrijk is lees je in dit artikel.
HR-adviesbureaus en de uitdagingen voor de toekomst
Net als bedrijven in andere sectoren kennen HR-adviesbureaus uitdagingen om toekomstbestendig te zijn. De uitdagingen voor de HR-adviesbureaus zijn:
- Technologische disruptie: Technologische vooruitgang zal naar verwachting een grote impact hebben op de HR-industrie. HR-adviesbureaus zullen zich moeten aanpassen aan nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie, automatisering, chatbots en analyse-tools om hun diensten te verbeteren en concurrerend te blijven. Blijf je hierin achter, zullen nieuwe intreders zoals softwaremerken de markt opkomen.
- Veranderende arbeidsmarkt: De arbeidsmarkt evolueert voortdurend, met trends zoals de opkomst van de gig-economie, remote werken en flexibele arbeidsregelingen. HR-adviesbureaus moeten in staat zijn om organisaties te adviseren over het omgaan met deze veranderingen en het aantrekken en behouden van talent in een competitieve omgeving. Ervaren krachten verlaten de arbeidsmarkt, er komt een tekort aan toptalenten, waarop organisaties voorbereid moeten worden.
- Van HR-activiteiten naar bedrijfscultuur: Veel belangrijke werkgevers geven één prioriteit aan in de komende jaren: De focus op de bedrijfscultuur. Als HR-adviesbureau is het daarmee essentieel om kennis en kunde te hebben op bedrijfscultuur en een eigen identiteit om klanten hierop aan te trekken.
- Concurrenten vergroten zich: De HR-sector is een interessante sector, waarin je merkt dat er een aantal grote spelers de markt veroveren. Voor de MKB-adviseurs betekent dit een uitdaging om relevant te blijven én concurrentievoordeel te hebben.
- Diversiteit en inclusie: Het bevorderen van diversiteit en inclusie op de werkvloer is een groeiende prioriteit voor organisaties. HR-adviesbureaus worden geconfronteerd met de uitdaging om organisaties te helpen bij het ontwikkelen van inclusieve culturen, het identificeren van impliciete vooroordelen en het implementeren van effectieve diversiteits- en inclusiestrategieën. Niet vanuit een ‘moetje’, maar vanuit intrinsieke motivatie. Blijf je als adviesbureau doen wat je deed, dan zullen klanten en talenten afhaken.
Dit zijn een aantal belangrijke uitdagingen waar alle HR-adviesbureaus mee te maken krijgen. Op individuele basis zullen er nog andere uitdagingen bijkomen die aangegaan dienen te worden. De focus op het ontwikkelen van een merk is daarin essentieel.
“De inclusieve samenleving in 2040 is een feit, dat is de scherpe missie van Possible Impact.”
Een Sterk HR-merk, hierdoor is het belangrijk
Waarom is het focussen op een HR-merk dan zo essentieel hoor ik je zeggen. Een merk verkoopt je merkverhaal en maakt je bedrijf authentiek. Daarmee trek je de juiste mensen naar je merk toe. Het belang van een sterk merk is samen te vatten in 5 superkrachten:
- Anders dan anderen: In een competitieve markt zoals de HR-sector is het belangrijk dat je weet wat jou anders maakt dan de anderen. Dat doe je door een unieke combinatie van je eigen drive en de betekenis die je als organisatie wilt maken. Daarmee krijgt je merk een ziel, heeft het zijn eigen wortels en daarmee onderscheid het zich op de identiteit en niet op de diensten.
- Betrokkenheid: Als HR-merk is het essentieel dat mensen dagelijks met plezier aan het werk zijn. Dat is de boodschap die je aan je klanten verkoopt, maar dat betekent ook dat dat voor je eigen organisatie geldt. Een sterk merk heeft een sterk interne marketing. Je gaat namelijk voor een missie, waardoor mensen weten waarom ze ’s ochtends uit bed komen. Een bijdrage leveren aan iets dat groter is dan jezelf.
- Aantrekkelijk merk: Een sterk merk dat vanuit betekenis werkt is aantrekkelijk. Het werkt als een magneet. Doordat je de kop boven het maaiveld uit steekt trek je klanten, bondgenoten en medewerkers aan die bij je merkverhaal en betekenis passen. Je stoot ook die klanten en medewerkers af die het niets vinden. En dat is een groot voordeel.
- Innovatief vermogen: De HR-markt is enorm in beweging. Met de techonologische vooruitgang en alle andere uitdagingen is innovatie in deze branche essentieel. Als sterk merk met betrokken medewerkers vergroot je het innovatief vermogen van je organisatie. Samen met medewerkers en partners jaag je nieuwe innovaties aan om dichterbij je missie te komen. Dit zorgt voor nieuwe producten of diensten die klanten aantrekken én goed zijn voor de omgeving.
- Betekenis aan de omgeving: Als HR-adviesmerk houd je van mensen, anders doe je niet wat je doet. En wat is er nu mooier dan betekenis geven aan mensen of je omgeving? Als sterk merk werk je vanuit betekenis. En dit is de basis voor een succesvol bedrijf dat impact creëert. Hoe gaaf is dat?
Dit laatste punt is voor echte sterke merken het allerbelangrijkste. Deze vijf superkrachten resulteren in een verhoogde waarde van je onderneming, dat je hogere marges kunt vragen en een hogere loyaliteit. Lees alle redenen waarom je als organisatie een sterk merk moet bouwen.
Bouw een sterk merk met de merkreis
We hopen dat je nu overtuigd bent dat een sterk merk een belangrijke pijler is voor de groei van je HR-adviesbureau. De volgende stap is om je mee te nemen in het bouwen van een sterk merk. Een sterk merk bouw je door de merkreis af te leggen. De merkreis kent de volgende onderdelen:
1. Betekenis
Als HR-adviesbureau is het cruciaal om de fundamentele betekenis van je organisatie te begrijpen. Deze basis vormt je merk en zorgt voor een unieke positie in de branche. Met de tijd kan deze kern mogelijk naar de achtergrond zijn verschoven door dagelijkse beslommeringen en nieuwe ontwikkelingen. Daarom is het essentieel om er aandacht aan te besteden en de oorspronkelijke betekenis van je organisatie te herontdekken. Hiermee versterk je het fundament van je merk.
2. Visie & Missie
De betekenis werk je verder uit in de visie en missie van je merk. Wat streef je na en hoe ga je dit realiseren? Het beantwoorden van deze vragen, vertaalt de betekenis van je merk naar je kijk op de wereld (visie) en de speciale opdracht (missie) die je nastreeft. Voor HR-adviesbureaus is dit vooral interessant, omdat het niet alleen gaat om het leveren van HR-diensten, maar ook om de impact op de markt, de werkomgeving of de samenleving.
3. Merkpersoonlijkheid
Een sterk merk heeft een eigen identiteit, wat mede bepaald wordt door de persoonlijkheid van het merk. Dit zijn de unieke waarden, uitdrukkingen en woorden die passen bij je organisatie. Dit is de uitingsvorm van je kernwaarden en heldenkrachten van je organisatie. Hierdoor voelen potentiële klanten of medewerkers zich aangetrokken tot je merk of juist niet, en dat is precies wat je wilt bereiken.
4. Positionering
HR-adviesbureaus kennen een groot concurrentieveld. Naast concurrenten, is er ook veel aanbod van diensten en producten in de markt. Iedere speler in de markt wil daarmee klanten en talenten aantrekken. Positioneer daarom je merk in de markt. Dit doe je door de identiteit van je merk, de relevantie van je doelgroep en het onderscheid van je concurrenten te combineren en daaruit een sterke positionering te ontwikkelen. Je creëert daarmee een domein die niemand anders heeft en die probeer je groot te maken.
5. Huisstijl
Je huisstijl speelt een enorm belangrijke rol in de kracht van je merk. De huisstijl is letterlijk de visuele vertaling van je merkverhaal en positionering. Door consistent je huisstijl te gebruiken zorg je voor herkenning bij de doelgroep.
6. Merkdragers
Elk contactmoment moet dezelfde boodschap uitdragen en hetzelfde gevoel oproepen. Daarom is de zesde stap het actualiseren van alle merkuitingen. Denk hierbij aan je website, brochures en visitekaartjes. De ervaring van het ontmoeten van een medewerker moet overeenkomen met de ervaring van het bezoeken van je website. Met deze stap sluit je de fundering van je merk af.
7. Merk laden & Innoveren
Om impact te maken moet je heldendaden verrichten. Dat doe je door je merk te laden én te blijven vernieuwen. Alleen op die manier kun je stap voor stap dichterbij je missie komen. Het laden en innoveren van je merk kent drie lijnen:
- Klanten, relaties en communicatie: Om ervoor te zorgen dat je merk consistent en duidelijk wordt gecommuniceerd naar de buitenwereld, is het essentieel om voortdurend te investeren in marketing en communicatie. Deze investeringen dragen bij aan het versterken van je merk en het opbouwen van een loyale groep fans. Het is belangrijk om een beweging te starten die je missie ondersteunt en uitdraagt. Dit betekent dat je actief je boodschap verspreidt, betrokkenheid creëert en mensen inspireert om deel te nemen aan jouw missie. Door consequent te communiceren en te streven naar een betekenisvolle impact, kun je een gemeenschap opbouwen die je merk ondersteunt en helpt bij het realiseren van je doelen. Meer over het communiceren van je verhaal lees je in Hoe je structureel je merkverhaal vertelt met marketingprogramma’s.
- Interne communicatie: Het is belangrijk om te werken aan de ontwikkeling van leiderschap en een sterke bedrijfscultuur binnen je organisatie. Als HR-adviesbureau moet je immers het goede voorbeeld geven. Dit zorgt ervoor dat je merk niet alleen bestaat uit woorden, maar ook tot uiting komt in concrete acties die je merk dichter bij de missie brengen. Medewerkers die je merk volledig ondersteunen en zich actief hiervoor inzetten, zijn van onschatbare waarde voor het succes van je merk. Ze fungeren als ambassadeurs en dragen bij aan de versterking van je merkidentiteit. Wij noemen het de merketeers van je organisatie. Door te investeren in leiderschapsontwikkeling en het creëren van een positieve en inspirerende cultuur, moedig je medewerkers aan om zich te identificeren met het merk en zich er volledig voor in te zetten. Dit bevordert de consistentie en geloofwaardigheid van je merk, zowel intern als extern.
- Groei en innovatie: Het is van cruciaal belang om voortdurend te blijven investeren in de groei en vernieuwing van je organisatie, processen en dienstverlening. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het introduceren van nieuwe diensten die aansluiten bij de veranderende behoeften van je klanten. Daarnaast is het belangrijk om je interne processen te stroomlijnen, zodat je efficiënter kunt werken en een betere service kunt bieden. Bovendien is het verkennen en ontwikkelen van nieuwe technologieën essentieel om de HR-branche te transformeren en relevant te blijven in een snel veranderende wereld. Door te blijven innoveren en te anticiperen op toekomstige trends en behoeften, kun je je organisatie positioneren als een voorloper in de HR-adviessector en waardevolle oplossingen bieden aan je klanten.
Wil je meer weten over de merkreis en oefeningen ontvangen om met de merkreis aan de slag te gaan? Download dan het kosteloze Heldenmerk-pakket.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Voorbeelden van sterke HR-adviesmerken
HR-adviesmerken zijn er in verschillende maten. Het bekendste merk in de markt is McKinsey & Company. Dat er ook goede MKB-merken in deze markt zijn laten we zien in drie voorbeelden:
- Andess: Andess is een merk dat zich richt op overheidsorganisaties. Hun betekenis is om de kloof tussen de overheid en burger te verkleinen. Dat doen ze niet door advies te geven, maar als expeditieleiders samen hands-on aan de slag te gaan. Met als belangrijkste doel dat de organisatie na de gezamenlijke expeditie zelf verder kan.
- Floooow: Hoe kun je flow ervaren in de dagelijkse werkpraktijk? Dat is de hoofdvraag van de studie die Rachel Rothengatter uitvoerde. Uit dit onderzoek ontstonden 8 flowfactoren die essentieel zijn om flow te ervaren binnen organisaties. Dit resulteerde in een merk met verschillende spelvormen, een podcast en een boek! Alles om ervoor te zorgen dat Nederland de beste plek is om te werken, en daarmee burn-out en bore-out niet meer bestaan.
- Possible Impact: De inclusieve samenleving in 2040 is een feit, dat is de scherpe missie van Possible Impact. Samen met een groep freelancers gaat Suus Reep met organisaties aan de slag om mensen echt te zien en daarmee een sterke basis te vormen om inclusiviteit en diversiteit in organisaties te laten groeien.
Investeren in je merk, hierom doe je het niet
Waarom zou je niet investeren in je merk? Veel adviesbureaus focussen zich vaak op de primaire dienstverlening en houden ervan om op de achtergrond te werken. Op dit moment hebben ze genoeg klanten om van te kunnen leven. Daarnaast durf je niet om ergens voor te gaan staan. Anderen kunnen namelijk wat van je vinden. Een aantal goede redenen om niet direct te investeren in een merk.
Belangrijk is wel dat je goed op de markt blijft letten, want de concurrentie ligt op de loer. Door tijd en middelen beschikbaar te maken om je merk te blijven ontwikkelen, zorg je ervoor dat je op lange termijn bestaansrecht behoudt.
Bouw je HR-adviesmerk
Wil je aan de slag met het bouwen van je HR-adviesmerk? Dan is het Heldenmerk-pakket echt iets voor jou. In het Heldenmerk-pakket zit het boek ‘Bouw een Heldenmerk’, een oefeningenboek met verschillende opdrachten om zelf met de merkreis aan de slag te gaan en verschillende canvassen en sjablonen die je voor deze opdrachten in kunt zetten. Download het kosteloze heldenmerk-pakket snel.
Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.