Wat komt eerst, visie of missie?
Er zijn al veel boeken en artikelen vol geschreven over de visie, missie, mission statemtants, etc. Daarmee zijn er ook verschillende definities van deze termen. Maar wat komt er nu eerst? De visie of missie?
Alles start bij betekenis
De visie en missie zijn onderdeel van de identiteit van je merk. Om een sterk en betekenisvol merk te bouwen maken wij gebruik van de merkreis. En deze merkreis én de identiteit start bij het beschrijven van de betekenis. De betekenis is de kern van je merk. Essentieel gezien krijgt je merk zijn betekenis door te analyseren waarom je als merk doet wat je doet. Dit creëert een toegevoegde waarde die verder reikt dan louter financieel gewin. Merken die opereren met een diepgaande betekenis streven naar een positieve impact op de samenleving, waarbij ze financiële middelen inzetten om een hoger doel na te streven. Dit gaat dus verder dan het eigenbelang van het merk en het bedrijf; het heeft ook een gunstig effect op de bredere omgeving. Deze betekenis is de kernideologie van je merk.
Visie als droombeeld
Deze kernideologie is de basis voor je visie. De visie is het droombeeld wat je merk heeft en de kijk van je merk op de wereld, de markt en op alle verschillende thema’s waar het invloed op heeft. Het is dan ook de gezamenlijke ambitie van je organisatie. Aan deze ambitie en dit droombeeld kan je publiek én je (toekomstige) medewerkers zich vasthouden.
“Het grote probleem bij de visie en missie is dat ze vaak geen handelingsperspectief hebben. Het zijn mooie woorden die geen kracht bijgezet worden.”
De missie als grote opdracht
Vanuit de grote ambitie van je merk ontstaat de opdracht die je als merk te doen hebt. Een missie moet beantwoord kunnen worden met mission acomplished. De missie is de concrete vertaling van je visie en werkt daarmee als kompas in je organisatie. De opdracht die je te doen hebt is een reden waarom medewerkers iedere dag hun bed uitkomen.
Vanuit deze missie ontwikkel je een routekaart waarin je deelmissies creëert die je nastreeft. Hierdoor zorg je ervoor dat de missie echt beklijft in de organisatie.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Vervolg de merkreis en handel naar je missie
Het grote probleem bij de visie en missie is dat ze vaak geen handelingsperspectief hebben. Het zijn mooie woorden die geen kracht bijgezet worden. Daarom is het belangrijk dat het niet bij de missie blijft, maar dat je de merkreis vervolgt. In de rest van de merkreis ga je aan de slag met:
- Het vastleggen van de merkpersoonlijkheid dat wordt vertaalt in merktaal en gewenst gedrag;
- Het positioneren van je merk;
- Het laten aansluiten van de huisstijl bij je merkidentiteit en positionering;
- Het updaten van alle merkdragers waarmee je aan de slag kan met de communicatie.
- Het laden en innoveren van je merk.
Door de merkreis te doorlopen heb je een stevige fundering waarmee je het merk zowel intern als extern goed kan laden. Hiermee zet je stappen om naar je missie te handelen en deze ook daadwerkelijk te gaan behalen.
Op de vraag wat het eerst komt, de visie of missie is het antwoord de visie. Maar belangrijker nog is dat de gehele merkreis doorlopen wordt. Want alleen een merk dat holistisch is gebouwd is succesvol.
Wil je meer weten hoe je dit doet? Download het heldenmerk-pakket.
Wat komt eerst, visie of missie?

Er zijn al veel boeken en artikelen vol geschreven over de visie, missie, mission statemtants, etc. Daarmee zijn er ook verschillende definities van deze termen. Maar wat komt er nu eerst? De visie of missie?
Alles start bij betekenis
De visie en missie zijn onderdeel van de identiteit van je merk. Om een sterk en betekenisvol merk te bouwen maken wij gebruik van de merkreis. En deze merkreis én de identiteit start bij het beschrijven van de betekenis. De betekenis is de kern van je merk. Essentieel gezien krijgt je merk zijn betekenis door te analyseren waarom je als merk doet wat je doet. Dit creëert een toegevoegde waarde die verder reikt dan louter financieel gewin. Merken die opereren met een diepgaande betekenis streven naar een positieve impact op de samenleving, waarbij ze financiële middelen inzetten om een hoger doel na te streven. Dit gaat dus verder dan het eigenbelang van het merk en het bedrijf; het heeft ook een gunstig effect op de bredere omgeving. Deze betekenis is de kernideologie van je merk.
Visie als droombeeld
Deze kernideologie is de basis voor je visie. De visie is het droombeeld wat je merk heeft en de kijk van je merk op de wereld, de markt en op alle verschillende thema’s waar het invloed op heeft. Het is dan ook de gezamenlijke ambitie van je organisatie. Aan deze ambitie en dit droombeeld kan je publiek én je (toekomstige) medewerkers zich vasthouden.
“Het grote probleem bij de visie en missie is dat ze vaak geen handelingsperspectief hebben. Het zijn mooie woorden die geen kracht bijgezet worden.”
De missie als grote opdracht
Vanuit de grote ambitie van je merk ontstaat de opdracht die je als merk te doen hebt. Een missie moet beantwoord kunnen worden met mission acomplished. De missie is de concrete vertaling van je visie en werkt daarmee als kompas in je organisatie. De opdracht die je te doen hebt is een reden waarom medewerkers iedere dag hun bed uitkomen.
Vanuit deze missie ontwikkel je een routekaart waarin je deelmissies creëert die je nastreeft. Hierdoor zorg je ervoor dat de missie echt beklijft in de organisatie.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Vervolg de merkreis en handel naar je missie
Het grote probleem bij de visie en missie is dat ze vaak geen handelingsperspectief hebben. Het zijn mooie woorden die geen kracht bijgezet worden. Daarom is het belangrijk dat het niet bij de missie blijft, maar dat je de merkreis vervolgt. In de rest van de merkreis ga je aan de slag met:
- Het vastleggen van de merkpersoonlijkheid dat wordt vertaalt in merktaal en gewenst gedrag;
- Het positioneren van je merk;
- Het laten aansluiten van de huisstijl bij je merkidentiteit en positionering;
- Het updaten van alle merkdragers waarmee je aan de slag kan met de communicatie.
- Het laden en innoveren van je merk.
Door de merkreis te doorlopen heb je een stevige fundering waarmee je het merk zowel intern als extern goed kan laden. Hiermee zet je stappen om naar je missie te handelen en deze ook daadwerkelijk te gaan behalen.
Op de vraag wat het eerst komt, de visie of missie is het antwoord de visie. Maar belangrijker nog is dat de gehele merkreis doorlopen wordt. Want alleen een merk dat holistisch is gebouwd is succesvol.
Wil je meer weten hoe je dit doet? Download het heldenmerk-pakket.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.