Domein-marketing is missiegerichte marketing

Een missie die voortvloeit uit je visie, elk heldenmerk heeft er een. Positieve impact maken wordt namelijk makkelijker als je weet waarom en hoe. Marketing is dé manier om die boodschap over te brengen. Daarnaast is het ook waar veel betekenisvolle bedrijven mee worstelen. Want wat is het doel van je marketing dan? Bewustwording of leads generen? Volgens ons is het allebei waar. Betekenisvol en missiegericht ondernemen is het slot. Domein-marketing is hierin de sleutel.  Wat is dat dan? Lees er alles over in dit artikel.

Wat is domein-marketing?

Met domein-marketing zet je binnen marketing niet alleen in op je merknaam, maar zet je marketing in om een domein te vergroten. Vanuit de etymologie komt de term domein van een grondbezit, in de 11e eeuw voornamelijk door heren van stand. Dit is sterk gelieerd aan het domein waar domein-marketing over gaat.

Het domein is namelijk het gebied waar de identiteit van je merk en de wereld van je publiek bij elkaar komen. Deze spot is het domein waar je eigenaar van bent. Met domein-marketing creëer je een nieuw en relevant domein waar je eigenaar van wordt. Dit domein laadt je met artikelen, videoseries, werkboeken en alle andere content en acties die het publiek helpt om hiermee aan de slag te gaan.

Waarom past het bij betekenisvol ondernemen?

Belangrijk om te vermelden is dat domein-marketing heel dicht bij je missie zit. Je domein heeft een directe link met je missie, anders heb je het verkeerde domein te pakken. Betekenisvol ondernemers willen inzetten op het behalen van een missie, die op maatschappelijk, klantgericht of circulair niveau plaatsvindt. Door niet je merk, maar het domein centraal te stellen, laat je meer mensen nadenken over het domein. Je creëert early adopters voor het domein. Er komen mensen die meedenken om het domein te vergroten. Daarnaast zorgt het ervoor dat men aan de slag gaat met het domein in hun eigen wereld.

Een deel van het publiek zou met jouw content over het domein uit de voeten kunnen in haar of zijn eigen situatie. Een deel van het publiek wil het graag, maar heeft hier hulp bij nodig. Doordat jouw merk de eigenaar van het domein is, zal het publiek zich tot jouw merk wenden voor deze hulp. Zo helpt het je missie verder én zorg je voor inkomsten die zorgen dat je het domein nog beter kunt laden.

Het doel van domein-marketing is niet om de omzet van je merk te vergroten. Het doel is om de impact van je domein te vergroten, door het publiek relevante tools te  geven. Zij kunnen hiermee zelf aan de slag binnen het domein. Wanneer zij meer willen, of moeite hebben om het zelf te doen, dan ben jij de eigenaar van het domein. Ze zullen ze dan richting jouw merk wenden voor hulp.

“Daarnaast is het veel prettiger om te werken voor een merk dat met een hoger doel bezig is en dat verder gaat dan waardevermeerdering voor aandeelhouders.”

Domein-marketing, zo werkt het

Ben je overtuigd van domein-marketing? Dan laten we je nu zien hoe je aan de slag kunt met domein-marketing voor je eigen merk. We hebben het proces versimpelt tot 5 stappen:

1. Vinden van de betekenis van je merk

Voor ieder merk is het belangrijk om aan de slag te gaan met het vinden van de betekenis die je merk wilt toevoegen. Dit proces zien wij vaak als het proces van het afpellen van een uit. Om de kern te bereiken moet je laag voor laag, schil voor schil afpellen om tot de echte betekenis te komen. Hoe ja aan de slag gaat met betekenis, lees je in het artikel Vind de betekenis van je merk.

2. Aan de slag met de visie en missie

Wanneer je de betekenis hebt ontdekt, is het tijd om aan de slag te gaan met de visie en missie van je merk. Om de visie te bepalen doorloop je de volgende vier stappen:

  1. Voor een visie-onderzoek uit in de markt en de samenleving om te kijken wat er allemaal speelt over de betekenis van je merk.
  2. Bepaal de thema’s die bij je visie horen
  3. Visualiseer de toekomstdroom van je merk, door bijvoorbeeld je merk te tekenen over exact 20 jaar.
  4. Het formuleren van de visie, samen met een copywriter

Nadat de visie helder is, ga je het concretiseren naar de speciale opdracht van je merk: De missie. Om de missie te formuleren doorloop je de volgende stappen:

  1. Ga in je eigen organisatie op onderzoek uit: Wat vinden zij echt belangrijk bij de missie?
  2. Formuleer de missie als een grote opdracht, probeer er zoveel mogelijk te formuleren. Doe dit vanuit een één-zins-missie.
  3. Beoordeel de missies, welke past het beste bij je merk?
  4. Werk deze missie uit samen met een copywriter.

Lees alles over het ontdekken van je visie in het artikel Ontwikkel een heldere visie. Alles over de missie lees je in het artikel Formuleer je heldenmissie.

3. In gesprek met je publiek

Nu je hebt ontdekt wat de identiteit van je merk is, is het tijd om je in de markt te begeven. Zet je voelsprieten uit bij het publiek dat je wilt bereiken. Observeer je publiek, ga met ze in gesprek en ontdek wat hen beweegt in hun wereld. Ontdek wat de klantreis van je publiek is. Welke thema’s vinden zij belangrijk vinden in hun werk of leven. Uiteindelijk schets je een profiel van je publiek naar aanleiding van de resultaten. Met dit profiel kun je aan de slag om het domein te vinden.

4. Het vinden van je domein

Nu je weet waar je merk voor staat en hoe de wereld van je publiek eruit ziet, kun je gaan nadenken over het domein waar je merk eigenaar van wordt. Bij het vinden van het domein is het belangrijk dat je van bestaande associaties uitgaat. Kijk welke domeinen je publiek bijvoorbeeld al kent en vindt daar een variatie op. Hierdoor is het makkelijker voor je publiek om jouw domein en boodschap te leren begrijpen.

Ontdek samen met een team eerst welke domeinen er in de markt zijn. Ga vervolgens aan de slag om zoveel mogelijk nieuwe domeinen op te schrijven, die passen binnen de merkidentiteit én je klantprofiel. Wanneer je een grote lijst met domeinen hebt, ga je vervolgens de domeinen zoeken naar overeenkomsten. Welk domein hoort bij jullie? Let op: Het hoeft nog niet direct taal technisch perfect te zijn, als je maar een definitie van het domein kan geven. Met een copywriter kun je nieuwe termen ontwikkelen, zodat het ook taal technisch past als een jas.

5. Laden van het domein

Heb je het domein gevonden? Dan is het tijd om het te gaan laden. De manier waarop je dit doet is erg afhankelijk van je publiek, je merk, je domein en je aanbod. Een aantal voorbeelden om je domein goed te laden zijn:

  • Domein-website: Maak een website (of een aparte website-sectie die bereikbaar is met een specifieke URL) over het domein, waar je veel artikelen, werkboeken, video-series, ebooks, etc. op plaatst. Hierdoor zorg je dat je publiek aan de slag kan met je domein.
  • Hashtags op sociale media: De sociale media zijn nog steeds bronnen van inspiratie. Zorg ervoor dat je binnen de groepen terecht komt, waar jouw publiek zich begeeft. Reserveer hashtags voor personen uit je publiek die aan de slag gaan met je domein.
  • Creëer producten: Creëer verschillende producten, zoals het Financieel Samen Wonen spel. Dit kan in de vorm van een kaartenset, een boek, een spel of andere producten die bij je domein en de wereld van je publiek passen. Hierdoor zorg je ervoor dat mensen met je merk en domein gaan spelen.
  • Onderzoek: Om eigenaar van je domein te zijn en te blijven is het goed om onderzoeken te doen binnen je domein. Stel je domein is bewegend leren (zie verderop), dan kun je onderzoeken wat bewegend leren bijdraagt aan de leerprestaties. Daarnaast kun je denken aan hoe leerkrachten ervoor open staan, wat er nodig is om bewegend leren naar de volgende fase te brengen, etc. Door onderzoek te doen binnen je domein, wordt je als leider gezien.
  • Community starten: Je domein is een goede manier om een community te starten. Het is een relevant domein dat impact nodig heeft. Binnen deze community komen fans, creators en alle andere mensen bij elkaar om het domein én daarmee de impact te vergroten. En daarmee heb jij helpers om je missie te bereiken.
  • Onconventionele campagnes: Je domein is direct een basis om vernieuwende campagnes uit te voeren. Denk maar eens aan de campagne Think Different van Apple. Of aan Kromkommer, dat tegen voedselverspilling strijdt, die 7.000 courgettes op de dam lieten protesteren.
  • Partnerships: Op het gebied van je domein kun je verschillende partnerships aangaan. Op innovatie, R&D, maar ook op het gebied van communicatie. Denk aan het plaatsen van columns in een vakblad óf het structureel geven van webinars/ presentaties.
  • Magazines: Over je domein is het fantastisch om een magazine uit te geven. Je weet waar de relevantie bij je publiek ligt. Met een magazine speel je hierop in. Zo laat je zien dat je eigenaar bent van dit domein.
  • Research & Development: We gaven net al aan dat je aan de slag kunt met het creëren van producten waarmee je publiek kan spelen. Maar ook het ontwikkelen van nieuwe producten/ diensten voor je merk sluiten hierbij aan. Omdat je heel goed weet wie je publiek is en wat zij belangrijk vinden kun je met R&D hierop inspelen. Je ontwikkelt betaalde producten die écht relevant zijn. Het ontwikkelen van producten is extra interessant in combinatie met een community.
  • Petities/ rechtszaken: Het ligt natuurlijk aan wat je domein is. Het inzetten van petities of zelfs rechtszaken zorgen ervoor dat je meer impact kunt maken met je domein. Denk maar eens aan petities over plastic flesjes óf mensenrechten.
  • Foundation: Richt een foundation op die je helpt bij het bereiken van je missie.
  • Pop-up stores/ restaurants/ etc.: Afhankelijk van je doelgroep en je domein is het inzetten van een pop-up store, een pop-up restaurant of een andere vorm van een tijdelijke functie een goede vorm om je domein te laden. Neem een voorbeeld aan de Vleesch Lobby van De Vegerarische Slager of de pop-up store van Lovetrigger.

De kracht van merktaal in je domein

Met domein-marketing zet je volledig in op het vergroten van je domein, en daarmee op de impact die het domein heeft. Doordat je op een specifiek publiek richt, kun je goed inleven in het taal die nodig is om ze te bereiken. Met de merktaal kun je goed de klant bereiken, dezelfde taal spreken en ze overtuigen om aan de slag te gaan met je domein. De woorden die je gebruik zijn bepalend hoe uniek je domein is.

Voorbeelden van domeinen (en marketing)

We hebben veel geschreven over domeinen en domein-marketing. Met onderstaande voorbeelden ontdek je wat domeinen kunnen doen:

Bewegend Leren – Springlab

Springlab is op missie naar een wereld waar mensen dagelijkse met plezier bewegen. En dat begint vooral bij kinderen. Kinderen zitten veel stil op school, terwijl juist bewegen ervoor zorgt dat ze beter leren. Daarom zet Springlab in op het domein van bewegend leren. Met bewegend leren inspireren zij leerkrachten om meer beweging in de klas te krijgen. #bewegendleren wordt door veel leerkrachten gebruikt ter inspiratie op Facebook en Instagram.

Door de blogs en bewegend leren tips helpt Springlab Nederland om Bewegend Leren te introduceren en toe te passen.

Flow in organisaties – Floooow

Flow is een welbekend begrip. Vooral in de sportwereld en de kunsthoek is flow heel bekend. Je gaat helemaal op in je activiteiten, zonder benul van tijd. Veel mensen herkennen het wel. Rachel Gasper-Rothengatter heeft onderzoek gedaan naar hoe je flow kunt stimuleren in de dagelijkse werkpraktijk. In organisaties dus. Met haar merk Floooow kiest zij bewust voor het domein Flow in organisaties, waarmee ze directies en leidinggevenden helpt om samen met hun medewerkers meer flow te laten ervaren. Zo zijn er verschillende spellen als Flowtet en Rad van Fortuin om in te zetten op flow binnen teams. En in september is haar boek uitgekomen over flow in organisaties.

Online privacy – XS4ALL

XS4ALL is het merk dat het eigenaar is van het domein online privacy. Het merk is opgericht voor dit domein én zet alles in om het domein te vergroten. Het voerde diverse rechtszaken tegen spammers, had partnerships met verschillende privacy-partijen en brachten ze meerdere publicaties naar buiten, zoals in 2005 The Next Ten Years over de toekomst van het internet. Moederbedrijf KPN besloot echter het merk op te slokken.

Echte schoonheid – Dove

Dove onderscheidt zich in de markt door zich te richten op het domein echte schoonheid. Waar andere merken inzetten op de perfecte vrouwen, zet Dove juist in op de échte vrouwen en échte schoonheid. Vrouwen in allerlei maten en kleuren. Binnen het domein doen zij onderzoek naar zelfbeeld en zelfvertrouwen bij meisjes en vrouwen. In Dove stories schrijven ze verhalen van echte vrouwen voor echte vrouwen.

Mondhygiëne – Colgate

Colgate is een tandpastamerk dat zich richt op mondhygiëne voor een stralende glimlach. Zij hebben dit domein omarmt, schrijven artikelen over het domein en bieden zij middels programma’s en initiatieven voor mondgezondheid bij alle kinderen. Hiermee brengt het extra betekenis aan de tube tandpasta.

Domein-marketing is missiegerichte marketing

Een missie die voortvloeit uit je visie, elk heldenmerk heeft er een. Positieve impact maken wordt namelijk makkelijker als je weet waarom en hoe. Marketing is dé manier om die boodschap over te brengen. Daarnaast is het ook waar veel betekenisvolle bedrijven mee worstelen. Want wat is het doel van je marketing dan? Bewustwording of leads generen? Volgens ons is het allebei waar. Betekenisvol en missiegericht ondernemen is het slot. Domein-marketing is hierin de sleutel.  Wat is dat dan? Lees er alles over in dit artikel.

Wat is domein-marketing?

Met domein-marketing zet je binnen marketing niet alleen in op je merknaam, maar zet je marketing in om een domein te vergroten. Vanuit de etymologie komt de term domein van een grondbezit, in de 11e eeuw voornamelijk door heren van stand. Dit is sterk gelieerd aan het domein waar domein-marketing over gaat.

Het domein is namelijk het gebied waar de identiteit van je merk en de wereld van je publiek bij elkaar komen. Deze spot is het domein waar je eigenaar van bent. Met domein-marketing creëer je een nieuw en relevant domein waar je eigenaar van wordt. Dit domein laadt je met artikelen, videoseries, werkboeken en alle andere content en acties die het publiek helpt om hiermee aan de slag te gaan.

Waarom past het bij betekenisvol ondernemen?

Belangrijk om te vermelden is dat domein-marketing heel dicht bij je missie zit. Je domein heeft een directe link met je missie, anders heb je het verkeerde domein te pakken. Betekenisvol ondernemers willen inzetten op het behalen van een missie, die op maatschappelijk, klantgericht of circulair niveau plaatsvindt. Door niet je merk, maar het domein centraal te stellen, laat je meer mensen nadenken over het domein. Je creëert early adopters voor het domein. Er komen mensen die meedenken om het domein te vergroten. Daarnaast zorgt het ervoor dat men aan de slag gaat met het domein in hun eigen wereld.

Een deel van het publiek zou met jouw content over het domein uit de voeten kunnen in haar of zijn eigen situatie. Een deel van het publiek wil het graag, maar heeft hier hulp bij nodig. Doordat jouw merk de eigenaar van het domein is, zal het publiek zich tot jouw merk wenden voor deze hulp. Zo helpt het je missie verder én zorg je voor inkomsten die zorgen dat je het domein nog beter kunt laden.

Het doel van domein-marketing is niet om de omzet van je merk te vergroten. Het doel is om de impact van je domein te vergroten, door het publiek relevante tools te  geven. Zij kunnen hiermee zelf aan de slag binnen het domein. Wanneer zij meer willen, of moeite hebben om het zelf te doen, dan ben jij de eigenaar van het domein. Ze zullen ze dan richting jouw merk wenden voor hulp.

“Daarnaast is het veel prettiger om te werken voor een merk dat met een hoger doel bezig is en dat verder gaat dan waardevermeerdering voor aandeelhouders.”

Domein-marketing, zo werkt het

Ben je overtuigd van domein-marketing? Dan laten we je nu zien hoe je aan de slag kunt met domein-marketing voor je eigen merk. We hebben het proces versimpelt tot 5 stappen:

1. Vinden van de betekenis van je merk

Voor ieder merk is het belangrijk om aan de slag te gaan met het vinden van de betekenis die je merk wilt toevoegen. Dit proces zien wij vaak als het proces van het afpellen van een uit. Om de kern te bereiken moet je laag voor laag, schil voor schil afpellen om tot de echte betekenis te komen. Hoe ja aan de slag gaat met betekenis, lees je in het artikel Vind de betekenis van je merk.

2. Aan de slag met de visie en missie

Wanneer je de betekenis hebt ontdekt, is het tijd om aan de slag te gaan met de visie en missie van je merk. Om de visie te bepalen doorloop je de volgende vier stappen:

  1. Voor een visie-onderzoek uit in de markt en de samenleving om te kijken wat er allemaal speelt over de betekenis van je merk.
  2. Bepaal de thema’s die bij je visie horen
  3. Visualiseer de toekomstdroom van je merk, door bijvoorbeeld je merk te tekenen over exact 20 jaar.
  4. Het formuleren van de visie, samen met een copywriter

Nadat de visie helder is, ga je het concretiseren naar de speciale opdracht van je merk: De missie. Om de missie te formuleren doorloop je de volgende stappen:

  1. Ga in je eigen organisatie op onderzoek uit: Wat vinden zij echt belangrijk bij de missie?
  2. Formuleer de missie als een grote opdracht, probeer er zoveel mogelijk te formuleren. Doe dit vanuit een één-zins-missie.
  3. Beoordeel de missies, welke past het beste bij je merk?
  4. Werk deze missie uit samen met een copywriter.

Lees alles over het ontdekken van je visie in het artikel Ontwikkel een heldere visie. Alles over de missie lees je in het artikel Formuleer je heldenmissie.

3. In gesprek met je publiek

Nu je hebt ontdekt wat de identiteit van je merk is, is het tijd om je in de markt te begeven. Zet je voelsprieten uit bij het publiek dat je wilt bereiken. Observeer je publiek, ga met ze in gesprek en ontdek wat hen beweegt in hun wereld. Ontdek wat de klantreis van je publiek is. Welke thema’s vinden zij belangrijk vinden in hun werk of leven. Uiteindelijk schets je een profiel van je publiek naar aanleiding van de resultaten. Met dit profiel kun je aan de slag om het domein te vinden.

4. Het vinden van je domein

Nu je weet waar je merk voor staat en hoe de wereld van je publiek eruit ziet, kun je gaan nadenken over het domein waar je merk eigenaar van wordt. Bij het vinden van het domein is het belangrijk dat je van bestaande associaties uitgaat. Kijk welke domeinen je publiek bijvoorbeeld al kent en vindt daar een variatie op. Hierdoor is het makkelijker voor je publiek om jouw domein en boodschap te leren begrijpen.

Ontdek samen met een team eerst welke domeinen er in de markt zijn. Ga vervolgens aan de slag om zoveel mogelijk nieuwe domeinen op te schrijven, die passen binnen de merkidentiteit én je klantprofiel. Wanneer je een grote lijst met domeinen hebt, ga je vervolgens de domeinen zoeken naar overeenkomsten. Welk domein hoort bij jullie? Let op: Het hoeft nog niet direct taal technisch perfect te zijn, als je maar een definitie van het domein kan geven. Met een copywriter kun je nieuwe termen ontwikkelen, zodat het ook taal technisch past als een jas.

5. Laden van het domein

Heb je het domein gevonden? Dan is het tijd om het te gaan laden. De manier waarop je dit doet is erg afhankelijk van je publiek, je merk, je domein en je aanbod. Een aantal voorbeelden om je domein goed te laden zijn:

  • Domein-website: Maak een website (of een aparte website-sectie die bereikbaar is met een specifieke URL) over het domein, waar je veel artikelen, werkboeken, video-series, ebooks, etc. op plaatst. Hierdoor zorg je dat je publiek aan de slag kan met je domein.
  • Hashtags op sociale media: De sociale media zijn nog steeds bronnen van inspiratie. Zorg ervoor dat je binnen de groepen terecht komt, waar jouw publiek zich begeeft. Reserveer hashtags voor personen uit je publiek die aan de slag gaan met je domein.
  • Creëer producten: Creëer verschillende producten, zoals het Financieel Samen Wonen spel. Dit kan in de vorm van een kaartenset, een boek, een spel of andere producten die bij je domein en de wereld van je publiek passen. Hierdoor zorg je ervoor dat mensen met je merk en domein gaan spelen.
  • Onderzoek: Om eigenaar van je domein te zijn en te blijven is het goed om onderzoeken te doen binnen je domein. Stel je domein is bewegend leren (zie verderop), dan kun je onderzoeken wat bewegend leren bijdraagt aan de leerprestaties. Daarnaast kun je denken aan hoe leerkrachten ervoor open staan, wat er nodig is om bewegend leren naar de volgende fase te brengen, etc. Door onderzoek te doen binnen je domein, wordt je als leider gezien.
  • Community starten: Je domein is een goede manier om een community te starten. Het is een relevant domein dat impact nodig heeft. Binnen deze community komen fans, creators en alle andere mensen bij elkaar om het domein én daarmee de impact te vergroten. En daarmee heb jij helpers om je missie te bereiken.
  • Onconventionele campagnes: Je domein is direct een basis om vernieuwende campagnes uit te voeren. Denk maar eens aan de campagne Think Different van Apple. Of aan Kromkommer, dat tegen voedselverspilling strijdt, die 7.000 courgettes op de dam lieten protesteren.
  • Partnerships: Op het gebied van je domein kun je verschillende partnerships aangaan. Op innovatie, R&D, maar ook op het gebied van communicatie. Denk aan het plaatsen van columns in een vakblad óf het structureel geven van webinars/ presentaties.
  • Magazines: Over je domein is het fantastisch om een magazine uit te geven. Je weet waar de relevantie bij je publiek ligt. Met een magazine speel je hierop in. Zo laat je zien dat je eigenaar bent van dit domein.
  • Research & Development: We gaven net al aan dat je aan de slag kunt met het creëren van producten waarmee je publiek kan spelen. Maar ook het ontwikkelen van nieuwe producten/ diensten voor je merk sluiten hierbij aan. Omdat je heel goed weet wie je publiek is en wat zij belangrijk vinden kun je met R&D hierop inspelen. Je ontwikkelt betaalde producten die écht relevant zijn. Het ontwikkelen van producten is extra interessant in combinatie met een community.
  • Petities/ rechtszaken: Het ligt natuurlijk aan wat je domein is. Het inzetten van petities of zelfs rechtszaken zorgen ervoor dat je meer impact kunt maken met je domein. Denk maar eens aan petities over plastic flesjes óf mensenrechten.
  • Foundation: Richt een foundation op die je helpt bij het bereiken van je missie.
  • Pop-up stores/ restaurants/ etc.: Afhankelijk van je doelgroep en je domein is het inzetten van een pop-up store, een pop-up restaurant of een andere vorm van een tijdelijke functie een goede vorm om je domein te laden. Neem een voorbeeld aan de Vleesch Lobby van De Vegerarische Slager of de pop-up store van Lovetrigger.

De kracht van merktaal in je domein

Met domein-marketing zet je volledig in op het vergroten van je domein, en daarmee op de impact die het domein heeft. Doordat je op een specifiek publiek richt, kun je goed inleven in het taal die nodig is om ze te bereiken. Met de merktaal kun je goed de klant bereiken, dezelfde taal spreken en ze overtuigen om aan de slag te gaan met je domein. De woorden die je gebruik zijn bepalend hoe uniek je domein is.

Voorbeelden van domeinen (en marketing)

We hebben veel geschreven over domeinen en domein-marketing. Met onderstaande voorbeelden ontdek je wat domeinen kunnen doen:

Bewegend Leren – Springlab

Springlab is op missie naar een wereld waar mensen dagelijkse met plezier bewegen. En dat begint vooral bij kinderen. Kinderen zitten veel stil op school, terwijl juist bewegen ervoor zorgt dat ze beter leren. Daarom zet Springlab in op het domein van bewegend leren. Met bewegend leren inspireren zij leerkrachten om meer beweging in de klas te krijgen. #bewegendleren wordt door veel leerkrachten gebruikt ter inspiratie op Facebook en Instagram.

Door de blogs en bewegend leren tips helpt Springlab Nederland om Bewegend Leren te introduceren en toe te passen.

Flow in organisaties – Floooow

Flow is een welbekend begrip. Vooral in de sportwereld en de kunsthoek is flow heel bekend. Je gaat helemaal op in je activiteiten, zonder benul van tijd. Veel mensen herkennen het wel. Rachel Gasper-Rothengatter heeft onderzoek gedaan naar hoe je flow kunt stimuleren in de dagelijkse werkpraktijk. In organisaties dus. Met haar merk Floooow kiest zij bewust voor het domein Flow in organisaties, waarmee ze directies en leidinggevenden helpt om samen met hun medewerkers meer flow te laten ervaren. Zo zijn er verschillende spellen als Flowtet en Rad van Fortuin om in te zetten op flow binnen teams. En in september is haar boek uitgekomen over flow in organisaties.

Online privacy – XS4ALL

XS4ALL is het merk dat het eigenaar is van het domein online privacy. Het merk is opgericht voor dit domein én zet alles in om het domein te vergroten. Het voerde diverse rechtszaken tegen spammers, had partnerships met verschillende privacy-partijen en brachten ze meerdere publicaties naar buiten, zoals in 2005 The Next Ten Years over de toekomst van het internet. Moederbedrijf KPN besloot echter het merk op te slokken.

Echte schoonheid – Dove

Dove onderscheidt zich in de markt door zich te richten op het domein echte schoonheid. Waar andere merken inzetten op de perfecte vrouwen, zet Dove juist in op de échte vrouwen en échte schoonheid. Vrouwen in allerlei maten en kleuren. Binnen het domein doen zij onderzoek naar zelfbeeld en zelfvertrouwen bij meisjes en vrouwen. In Dove stories schrijven ze verhalen van echte vrouwen voor echte vrouwen.

Mondhygiëne – Colgate

Colgate is een tandpastamerk dat zich richt op mondhygiëne voor een stralende glimlach. Zij hebben dit domein omarmt, schrijven artikelen over het domein en bieden zij middels programma’s en initiatieven voor mondgezondheid bij alle kinderen. Hiermee brengt het extra betekenis aan de tube tandpasta.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.