Het merk als werkgever: aantrekken van toptalent
Er zijn veel bedrijven die op zoek zijn naar nieuw talent. Het toptalent heeft alleen veel keuzes en waarom zouden ze dan voor jouw merk kiezen? Daar komt het merk om te hoek kijken. Want als je een sterk merk hebt, dan weet iedereen waar je voor staat én waarom ze voor jou als werkgever (en als leverancier) moeten kiezen. Hoe dit zit en hoe het toptalent aantrekt lees je in dit artikel.
Aantrekken van toptalent, de uitdaging
Als organisatie wil je toekomstbestendig zijn, daarvoor zijn de toptalenten van vandaag nodig. Er zijn echter minder talenten en meer vraag naar talenten. Dat betekent dat het talent wat te kiezen heeft. En waarvoor kies je dan?
De generatie van mijn ouders vond geld en zekerheid belangrijk. Deze huidige generatie vinden ook andere zaken belangrijk, zoals het bijdragen aan de maatschappij. Meer dan 60% van de werkzoekenden vindt het belangrijk dat organisaties bijdragen met positieve impact (Bron Inspirerende 40, 2023).
Het betekent dat jij je als merk moet onderscheiden. Maar wij zeggen: blijf voor jezelf. Je moet laten zien waar je voor staat. Dat laat zien waarom je organisatie de ideale werkgever is. Niet roepen om het roepen, maar laten zien dat het zo is. Alleen dat is lastig, want veel organisaties zetten daar niet op in. Ze weten dat ze iets met employer branding moeten doen, maar wat? En hoe? Nouja, dat is iets voor de marketingafdeling. Of de HR-afdeling. Zij moeten het maar oplossen.
En daar ligt de uitdaging. Want employer branding is gewoon branding. En een werkgeversmerk is je merk. Het zijn strategische beslissingen.
Een merk is een werkgeversmerk
Wat vaak vergeten wordt is dat het vinden en aantrekken van medewerkers alles met je merk te maken heeft. Je merk is namelijk de basis van alles wat je communiceert. Het is waarin je gelooft, waarom je bestaat en waarvoor je merk gaat. Dat is inspirerend voor zowel medewerkers als klanten. Wanneer we het werkgeversmerk als iets aparts gaan zien, dan resoneert het niet. Je klanten krijgen een ander verhaal te horen dat de medewerkers. Terwijl die uiteindelijk met elkaar in contact komen.
Een logisch en helder merkverhaal, gebaseerd op authenticiteit is de basis.
“Een grotere mate van verwondering zorgt voor meer innovatief vermogen om de missie te bereiken.”
Bouw een authentiek merk
Een helder en authentiek merk is de basis van alles wat je merk doet. Of het nu intern of extern communiceert. Een sterk en authentiek merk bouwen doe je door de merkreis af te leggen. De merkreis bestaat uit de volgende haltes:
- Het vinden van de betekenis van je organisatie;
- De betekenis omzetten in een helder visie en een krachtige missie;
- Het vastleggen van de merkpersoonlijkheid;
- Het positioneren van je merk;
- De huisstijl laten aansluiten bij je merkverhaal;
- De merkdragers updaten;
- Het laden en innoveren van je merk.
Wil je alle haltes rustig lezen? Lees dan het artikel over de merkreis of download het heldenmerkpakket. Deze haltes doorloop je chronologisch om een sterke fundering neer te zetten. Want zonder sterke fundering kun je proberen toptalenten aan je te binden, maar dat gaat niet.
Laad je merk intern: maak de betekenis waar
De missie is de basis van alles wat je merk doet. Het is geen loze belofte, maar een keiharde opdracht die je samen met je medewerkers en bondgenoten gaat behalen. Je wilt daarmee letterlijk de betekenis waarmaken. Daarom is het essentieel om je merk intern te laden. Want je medewerkers zijn de drijvende kracht achter je organisatie. Als zij je merk begrijpen, als zij écht weten wie je bent en dit uitdragen, dan kunnen zij dat ook vertalen richting opdrachtgevers en andere belangrijke partijen.
Het intern laden van je merk zorgt ervoor dat potentiële talenten zien dat er iets gebeurt. Ze ervaren daarmee van de buitenkant wat het merk is en wat het doet. Dat gevoel, die verbinding, zorgt ervoor dat je jezelf bent én je daarmee onderscheidt.
Download het e-book Sterk Werkgeversmerk
Wil je aan de slag met jullie werkgeversmerk? In het e-book Sterk Werkgeversmerk behandelen we:
Trends en uitdagingen: Begrijp de huidige arbeidsmarkt en waarom een sterk werkgeversmerk onmisbaar is.
De merkreis: Ontdek het 7-stappenplan om een merk op te bouwen dat zowel extern als intern impact maakt.
Praktische tips: Handige adviezen om direct aan de slag te gaan met jouw werkgeversmerk.
Succesverhalen: Leer van de best practices van toonaangevende bedrijven.
Deel oprechte verhalen
Natuurlijk is het ook goed om je verhaal naar buiten te delen. Jouw verhaal is belangrijk om gehoord te worden. Omdat je op missie bent, ben je niet aan het verkopen, maar laat je het domein van je organisatie groeien. Het delen van oprechte verhalen is daarbij essentieel. En oprechte verhalen zijn ook de verhalen waarin het misloopt, of niet zoals verwacht. Die verhalen maken je merk nog echter en interessanter om voor te werken.
Het delen van je merkverhaal doe je op de manier die bij je past. Je laat een domein groeien, dat indirect resultaat voor jouw organisatie heeft. Zo bouwde BOO een platform waar verhalen en kennis over adaptieve leefomgevingen worden gedeeld. Dat levert niet direct opdrachten of nieuwe mensen op. Maar ze verbinden professionals aan hun merk én domein. Wanneer talenten dagelijks meer willen doen met adaptiviteit, dan is de stap klein om naar BOO te gaan.
Begin bij het begin
Bij alles geldt hetzelfde: begin bij het begin. Dat betekent dat je een goede fundering voor je merk neerzet. Die fundering bouw je met de merkreis. Alles over het werkgeversmerk en de merkreis lees je in het e-book Sterk Werkgeversmerk. Download hem nu kosteloos.
Het merk als werkgever: aantrekken van toptalent

Er zijn veel bedrijven die op zoek zijn naar nieuw talent. Het toptalent heeft alleen veel keuzes en waarom zouden ze dan voor jouw merk kiezen? Daar komt het merk om te hoek kijken. Want als je een sterk merk hebt, dan weet iedereen waar je voor staat én waarom ze voor jou als werkgever (en als leverancier) moeten kiezen. Hoe dit zit en hoe het toptalent aantrekt lees je in dit artikel.
Aantrekken van toptalent, de uitdaging
Als organisatie wil je toekomstbestendig zijn, daarvoor zijn de toptalenten van vandaag nodig. Er zijn echter minder talenten en meer vraag naar talenten. Dat betekent dat het talent wat te kiezen heeft. En waarvoor kies je dan?
De generatie van mijn ouders vond geld en zekerheid belangrijk. Deze huidige generatie vinden ook andere zaken belangrijk, zoals het bijdragen aan de maatschappij. Meer dan 60% van de werkzoekenden vindt het belangrijk dat organisaties bijdragen met positieve impact (Bron Inspirerende 40, 2023).
Het betekent dat jij je als merk moet onderscheiden. Maar wij zeggen: blijf voor jezelf. Je moet laten zien waar je voor staat. Dat laat zien waarom je organisatie de ideale werkgever is. Niet roepen om het roepen, maar laten zien dat het zo is. Alleen dat is lastig, want veel organisaties zetten daar niet op in. Ze weten dat ze iets met employer branding moeten doen, maar wat? En hoe? Nouja, dat is iets voor de marketingafdeling. Of de HR-afdeling. Zij moeten het maar oplossen.
En daar ligt de uitdaging. Want employer branding is gewoon branding. En een werkgeversmerk is je merk. Het zijn strategische beslissingen.
Een merk is een werkgeversmerk
Wat vaak vergeten wordt is dat het vinden en aantrekken van medewerkers alles met je merk te maken heeft. Je merk is namelijk de basis van alles wat je communiceert. Het is waarin je gelooft, waarom je bestaat en waarvoor je merk gaat. Dat is inspirerend voor zowel medewerkers als klanten. Wanneer we het werkgeversmerk als iets aparts gaan zien, dan resoneert het niet. Je klanten krijgen een ander verhaal te horen dat de medewerkers. Terwijl die uiteindelijk met elkaar in contact komen.
Een logisch en helder merkverhaal, gebaseerd op authenticiteit is de basis.
“Een grotere mate van verwondering zorgt voor meer innovatief vermogen om de missie te bereiken.”
Bouw een authentiek merk
Een helder en authentiek merk is de basis van alles wat je merk doet. Of het nu intern of extern communiceert. Een sterk en authentiek merk bouwen doe je door de merkreis af te leggen. De merkreis bestaat uit de volgende haltes:
- Het vinden van de betekenis van je organisatie;
- De betekenis omzetten in een helder visie en een krachtige missie;
- Het vastleggen van de merkpersoonlijkheid;
- Het positioneren van je merk;
- De huisstijl laten aansluiten bij je merkverhaal;
- De merkdragers updaten;
- Het laden en innoveren van je merk.
Wil je alle haltes rustig lezen? Lees dan het artikel over de merkreis of download het heldenmerkpakket. Deze haltes doorloop je chronologisch om een sterke fundering neer te zetten. Want zonder sterke fundering kun je proberen toptalenten aan je te binden, maar dat gaat niet.
Laad je merk intern: maak de betekenis waar
De missie is de basis van alles wat je merk doet. Het is geen loze belofte, maar een keiharde opdracht die je samen met je medewerkers en bondgenoten gaat behalen. Je wilt daarmee letterlijk de betekenis waarmaken. Daarom is het essentieel om je merk intern te laden. Want je medewerkers zijn de drijvende kracht achter je organisatie. Als zij je merk begrijpen, als zij écht weten wie je bent en dit uitdragen, dan kunnen zij dat ook vertalen richting opdrachtgevers en andere belangrijke partijen.
Het intern laden van je merk zorgt ervoor dat potentiële talenten zien dat er iets gebeurt. Ze ervaren daarmee van de buitenkant wat het merk is en wat het doet. Dat gevoel, die verbinding, zorgt ervoor dat je jezelf bent én dat je je daarmee onderscheidt.
Download het e-book Sterk Werkgeversmerk
Wil je aan de slag met jullie werkgeversmerk? In het e-book Sterk Werkgeversmerk behandelen we:
Trends en uitdagingen: Begrijp de huidige arbeidsmarkt en waarom een sterk werkgeversmerk onmisbaar is.
De merkreis: Ontdek het 7-stappenplan om een merk op te bouwen dat zowel extern als intern impact maakt.
Praktische tips: Handige adviezen om direct aan de slag te gaan met jouw werkgeversmerk.
Succesverhalen: Leer van de best practices van toonaangevende bedrijven.
Deel oprechte verhalen
Natuurlijk is het ook goed om je verhaal naar buiten te delen. Jouw verhaal is belangrijk om gehoord te worden. Omdat je op missie bent, ben je niet aan het verkopen, maar laat je het domein van je organisatie groeien. Het delen van oprechte verhalen is daarbij essentieel. En oprechte verhalen zijn ook de verhalen waarin het misloopt, of niet zoals verwacht. Die verhalen maken je merk nog echter en interessanter om voor te werken.
Het delen van je merkverhaal doe je op de manier die bij je past. Je laat een domein groeien, dat indirect resultaat voor jouw organisatie heeft. Zo bouwde BOO een platform waar verhalen en kennis over adaptieve leefomgevingen worden gedeeld. Dat levert niet direct opdrachten of nieuwe mensen op. Maar ze verbinden professionals aan hun merk én domein. Wanneer talenten dagelijks meer willen doen met adaptiviteit, dan is de stap klein om naar BOO te gaan.
Begin bij het begin
Bij alles geldt hetzelfde: begin bij het begin. Dat betekent dat je een goede fundering voor je merk neerzet. Die fundering bouw je met de merkreis. Alles over het werkgeversmerk en de merkreis lees je in het e-book Sterk Werkgeversmerk. Download hem nu kosteloos.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.