Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Wanneer wij met leiders van organisaties praten merken we dat we steeds vaker de vraag krijgen: Hoe begin je een missie? Deze vraag beantwoorden we in 3 stappen.
Om een missie te beginnen, is het goed om even duidelijk te maken wat wij met een missie bedoelen. Voor ons is een missie de grote speciale opdracht van je organisatie in de wereld. Je bepaald zelf hoe groot deze wereld is: de impact kan plaats vinden in de markt, de mensen in je omgeving of de omgeving zelf. Deze grote opdracht is het bestaansrecht van je organisatie en biedt daarmee handelingsperspectief.
En dat laatste is heel belangrijk als je wilt beginnen met een missie. Een missie is niet alleen een leuk stukje tekst voor op je website. Het is de kern van je organisatie. Het is daarmee het kompas voor alle activiteiten die jullie merk uitvoert.
De missie staat niet op zich zelf. Het is namelijk één tussenstop in de merkreis die je merk aflegt. Dit is een continue reis, naar échte impact en uiteindelijk het behalen van je missie. Naast de missie doorloop je de volgende haltes:
Lees hier alles over de merkreis.
Het formuleren van je missie is een belangrijk proces. Over het algemeen zijn er 3 hoofdonderdelen in dit proces:
Hoe je dit inhoudelijk doet, lees je in het artikel Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 3: Formuleer je heldenmissie
Als je een missie hebt geformuleerd, wil je niet dat deze onderin een la komt te liggen. Om écht aan de slag te gaan en te beginnen met je missie maak je een routekaart. In deze routekaart maak je in 4 of 5 stappen duidelijk met welke deelmissies je de missie gaat bereiken. Deze stappen zijn globaal, maar geven wel inzicht in welke fases je dient te doorlopen om de missie te bereiken. De missie is namelijk zo groot, dat het niet concreet wordt.
De eerste deelmissie kun je vervolgens concreet maken.
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Je wilt echt aan de slag met je missie. Dan wil je dat je voor jezelf en je collega’s concrete acties hebt om hiermee te beginnen. Ga daarom aan de slag met het maken van doelstellingen voor de eerste deelmissie. Deze doelen kun je namelijk goed omzetten in een meerjarenplan, een jaarplan en een kwartaalplan.
Om in actie te komen is het goed om een ritme te maken waarin je samen met je collega’s overleggen hebt staan. Niet langdurige en ellelange vergaderingen, maar korte en concrete overleggen om samen op koers te blijven.
Hoe dit werkt lees je in het artikel Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties.
Ben je een leider binnen een organisatie die wil beginnen met een missie? Dan staan we als sidekicks naast je om je hierbij te helpen. Download gratis het heldenmerkpakket. In dit pakket ontvang je de theorie en oefeningen om je eigen heldenmerk te bouwen. Hierbij is de missie een essentieel onderdeel. Download het heldenmerkpakket hier.
Wanneer wij met leiders van organisaties praten merken we dat we steeds vaker de vraag krijgen: Hoe begin je een missie? Deze vraag beantwoorden we in 3 stappen.
Om een missie te beginnen, is het goed om even duidelijk te maken wat wij met een missie bedoelen. Voor ons is een missie de grote speciale opdracht van je organisatie in de wereld. Je bepaald zelf hoe groot deze wereld is: de impact kan plaats vinden in de markt, de mensen in je omgeving of de omgeving zelf. Deze grote opdracht is het bestaansrecht van je organisatie en biedt daarmee handelingsperspectief.
En dat laatste is heel belangrijk als je wilt beginnen met een missie. Een missie is niet alleen een leuk stukje tekst voor op je website. Het is de kern van je organisatie. Het is daarmee het kompas voor alle activiteiten die jullie merk uitvoert.
De missie staat niet op zich zelf. Het is namelijk één tussenstop in de merkreis die je merk aflegt. Dit is een continue reis, naar échte impact en uiteindelijk het behalen van je missie. Naast de missie doorloop je de volgende haltes:
Lees hier alles over de merkreis.
Het formuleren van je missie is een belangrijk proces. Over het algemeen zijn er 3 hoofdonderdelen in dit proces:
Hoe je dit inhoudelijk doet, lees je in het artikel Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 3: Formuleer je heldenmissie
Als je een missie hebt geformuleerd, wil je niet dat deze onderin een la komt te liggen. Om écht aan de slag te gaan en te beginnen met je missie maak je een routekaart. In deze routekaart maak je in 4 of 5 stappen duidelijk met welke deelmissies je de missie gaat bereiken. Deze stappen zijn globaal, maar geven wel inzicht in welke fases je dient te doorlopen om de missie te bereiken. De missie is namelijk zo groot, dat het niet concreet wordt.
De eerste deelmissie kun je vervolgens concreet maken.
Merken zijn niet oneindig, merken zijn ook niet per definitie toekomstbestendig. Doordat de wereld verandert, verandert ook de omgeving van je merk én van de markt. Daardoor is het verstandig om je merk te blijven herijken om het toekomstbestendig te maken. Hoe zit het met jouw merk, is die wel toekomstbestendig?
De laatste jaren hebben we veel ondernemers en directies van bedrijven gesproken die hun merken samen met ons hebben vernieuwd of herijkt. Veel van deze mensen gaven aan dat het merk niet meer als een jas paste binnen de organisatie. Dat kan komen omdat het bedrijf uit zijn jas is gegroeid, en dat het merk niet meer past bij de verdere groei. Maar het kan ook zijn dat het merk niet sterk genoeg is en dat je bedrijf maar halsoverkop achter allerlei trends aan hobbelt. Daardoor heeft het merk geen inhoud (meer), waardoor de positionering totaal niet klopt.
We komen daarnaast ook veel bedrijven tegen die zich juist niet als merk positioneren en daardoor de boot missen. In deze gevallen is het goed om het merk (of bedrijf) te herijken en de merkidentiteit aan te scherpen richting de toekomst.
Nadat je aan je eigen merk en organisatie begint te merken dat het tijd is om te herijken, is het belangrijk dat je merk een nieuwe fase in gaat. Het ontwikkelen van een nieuwe merkidentiteit laat je bedrijf die nieuwe fase ingaan, die volledig past met waar de organisatie voor staat. Voor het ene bedrijf is het eenvoudig om hetgeen waar het merk voor staat te vinden, voor de andere is het een heel lastig – maar heel mooi – proces.
Een mooi voorbeeld is dat van Philips: Philips heeft haar merk herijkt en naar de volgende fase gebracht. Het is getransformeerd naar een missie-gedreven organisatie, met als inspirerende missie: ‘het verbeteren van het leven van mensen met zinvolle innovaties’.
Lees ook: Hoe Philips omdraaide en een missie-gedreven organisatie werd
“Daarnaast is het veel prettiger om te werken voor een merk dat met een hoger doel bezig is en dat verder gaat dan waardevermeerdering voor aandeelhouders.”
Het voorbeeld van Philips laat direct het merk van de toekomst zien. Het merk van de toekomst is namelijk missie-gedreven. Enerzijds komt dat doordat de consument steeds meer verlangt van merken op het gebied van maatschappelijke verantwoord ondernemen. Daarnaast zie je dat veel meer mensen bezig zijn met de wereld om hun heen en met de betekenis die zij willen hebben op de wereld. Deze mensen zijn dan ook de medewerkers van de merken van de toekomst.
Missie-gedreven merken voorzien in deze behoefte van beide kanten. Daarnaast is het veel prettiger om te werken voor een merk dat met een hoger doel bezig is en dat verder gaat dan waardevermeerdering voor aandeelhouders. Het zorgt voor een betrokken organisatie die streeft naar hetzelfde doel: De missie
Het nieuwe merk dat je ontwikkelt werkt dan als een soort kompas. De missie van je merk is daarin het kompas om keuzes te maken en geeft de richting voor het gehele bedrijf aan. Toekomstige ontwikkelingen houd je daarbij ook tegen de merkidentiteit van je organisatie. Hoe staat je merk tegenover deze ontwikkelingen? Hoe kunnen de ontwikkelingen bijdragen aan het behalen van de missie?
Door het merk te herijken en te transformeren naar een missie-gedreven organisatie maakt het merk flexibeler om mee te bewegen, zonder daarbij wispelturig over te komen. Omdat de kern altijd de missie is, zorgt het merk voor een krachtige fundering voor de organisatie, van waaruit het waarde kan leveren aan de klanten én de omgeving.
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Je wilt echt aan de slag met je missie. Dan wil je dat je voor jezelf en je collega’s concrete acties hebt om hiermee te beginnen. Ga daarom aan de slag met het maken van doelstellingen voor de eerste deelmissie. Deze doelen kun je namelijk goed omzetten in een meerjarenplan, een jaarplan en een kwartaalplan.
Om in actie te komen is het goed om een ritme te maken waarin je samen met je collega’s overleggen hebt staan. Niet langdurige en ellelange vergaderingen, maar korte en concrete overleggen om samen op koers te blijven.
Hoe dit werkt lees je in het artikel Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties.
Ben je een leider binnen een organisatie die wil beginnen met een missie? Dan staan we als sidekicks naast je om je hierbij te helpen. Download gratis het heldenmerkpakket. In dit pakket ontvang je de theorie en oefeningen om je eigen heldenmerk te bouwen. Hierbij is de missie een essentieel onderdeel. Download het heldenmerkpakket hier.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan: