Online marketing voor helden, 4 belangrijke pijlers
De afgelopen jaren is online marketing flink gegroeid binnen de marketingwereld en een belangrijke middel geworden in het tactisch marketingplan. Het is tegenwoordig bijna niet meer weg te denken binnen je marketingstrategie. Hoe zet je nu online marketing in als held? In dit artikel krijg je 4 pijlers voor de online marketing van helden:
1. Start met je verhaal als basis
Alles in de marketing begint bij je HeldenDNA, de identiteit van je merk. Dit HeldenDNA is de basis van je verhaal. Leer meer over het vangen van je verhaal in dit artikel. Ook in de online marketing (het is immers marketing) begint alles bij je verhaal. Elk kanaal wat je inzet draait om die ene kern: Jouw DNA. Dit betekend dat belangrijkste is bij het inzetten van (online) marketing is, is dat je de identiteit van je bedrijf helder hebt. Weet dus goed wat jouw Heldenmissie is, dit is het startpunt voor de online marketing van jouw heldenbedrijf.
2. Deel de vooruitgang van je verandering met je consumenten (maak het een deel van je bedrijf)
Online marketing is een (groot) deel van de marketing van je bedrijf. Dat betekent dat je het ook op die manier moet inzetten. Het is geen tool, het is een onderdeel van je bedrijf. Dat betekent ook dat je de online marketing als onderdeel van je dag moet gaan zien.
Neem je volgers mee in de verandering die jij wil bewerkstelligen. Laat je vooruitgang zien in jouw strijd tegen de gevestigde ode. Door heel bewust hiermee om te gaan (het echt een onderdeel van je bedrijf te laten zijn) ben je structureel bezig met het vertellen van je verhaal. En dat vergroot de impact!
Je wilt dat de fans van je bedrijf in actie komen, je wilt iets met ze bereiken. Door je angsten, je missers en je successen met hen te delen, bouw je een band op. En dat geeft zoveel vertrouwen dat de kans groot is dat ze jouw verhaal door vertellen én iets bij je af nemen.
Lees ook: 5 Marketinggeheimen van heldenbedrijven
3. Van online naar offline: Laat klanten meedoen
Online marketing kan niet zonder offline marketing, en andersom. Een belangrijke pijler om de impact te creëren die je zo graag wilt is dat je klanten laat meedoen: Maak ze onderdeel van je beweging. Zo laat TOMS Shoes haar klanten meedoen in Toms Tribe, waarin zij hun fans vragen het verhaal te delen via #tomstribe.
“Ook al gaan er dingen fout, ook al kun je dingen niet doen, die je wel belooft hebt: deel het! “
4. Wees transparant
Deze laatste pijler hangt veel samen met de tweede pijler: wees transparant. Ook al gaan er dingen fout, ook al kun je dingen niet doen, die je wel belooft hebt: deel het! Hierdoor krijg je sympathie bij je volgers, in plaats van argwaan. Zo heeft het populaire flessenbedrijf Dopper op het begin belooft alle winst te stoppen in waterprojecten, terwijl dat op dit moment nog maar 10 % van de omzet is. Dat hier een welbewogen en logische keuze achter zit weten de consumenten niet: Er is nooit iets over verteld. Dit kan betekenen dat ze bewust de rest in hun eigen zak stoppen, dat ze graaiers zijn. Doordat ze hier niet transparant mee omgaan, laten zij het open voor anderen om over de oordelen: Dit kan heel gevaarlijk zijn!
Je zult het wellicht merken: In dit artikel gaat het weinig over online kanalen, maar meer over je strategie. Online marketing is een gevolg van de rest van je marketingstrategie en zo moet je het ook beschouwen. Denk goed na over hoe je jouw verhaal naar buiten laat gaan, deel structureel je verhaal en wees succesvol! Elk online kanaal heeft weer een andere tone of voice, dus zorg ervoor dat je goed weet waar je klanten zitten en dat je de juiste taal spreekt (per klantengroep!)
Heb jij inspiratie nodig voor de online marketing van jouw heldenbedrijf? Plan dan de Herotalk, een vrijblijvende inspiratiesessie voor helden! Je krijgt tips, ideeën en waardevolle adviezen voor de online marketing van jouw heldenbedrijf!
Ik ben begonnen met ondernemen omdat ik een verandering wil maken in het vak marketing. Marketing is namelijk ziek, teveel bedrijven passen misleiding toe om er zelf beter van te worden. Daarom help ik graag bedrijven die het anders doen! Niet meer streven naar winstmaximalisatie ten koste van de klanten, maar streven naar winstmaximalisatie met de klant en de maatschappij!
Streef naar enthousiaste en blije klanten, want die zijn aanstekelijk. Zorg dus voor een enthousiaste klantenvirus!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!