Wat is een Brand Purpose Strategy?
Ontdek de kracht van een betekenisvol merk!
In dit artikel gaan we in op de Brand Purpose Strategy. Laten we meteen beginnen met het verkennen van de wereld van Brand Purpose, waarom bij ons de term jeukt, maar waarom het zo belangrijk is voor bedrijven van elke omvang.
Waarom is een Brand Purpose Strategy zo belangrijk?
Voordat we duiken in de ins en outs van een Brand Purpose Strategy, laten we eens kijken naar waarom het hebben van een duidelijke merkbetekenis zo belangrijk is. In een wereld waar consumenten meer dan ooit op zoek zijn naar verbondenheid en ethische handelswijze, biedt een sterke betekenis een manier om je te onderscheiden van de massa. Maar belangrijker nog: Echt goed te doen voor de wereld.
Een Brand Purpose Strategy definieert het hogere doel van je merk, de reden van je bestaan buiten het simpelweg verkopen van producten of diensten. Het is de ‘waarom’ achter wat je doet, en het resoneert met klanten op een emotioneel niveau. Door een diepere connectie met je doelgroep te creëren, vergroot je niet alleen de loyaliteit, maar trek je ook nieuwe klanten aan die zich identificeren met jouw waarden.
Waarom de term ‘Brand Purpose Strategy’ jeukt
Wij vinden de term Brand Purpose Strategy enorm jeuken. Om te beginnen proberen wij zoveel mogelijk Nederlandse begrippen te gebruiken, die logisch te begrijpen zijn. De term purpose wordt nu vaak gebruikt door marketeers en ondernemers. De goede nederlandse vertaling hiervan is bedoeling, als in wat is de echte bedoeling van je organisatie? Bij de populariteit van het begrip, zijn er veel bedrijven die dit ook zijn gaan gebruiken. Alleen gebruiken zij de vertaling van doel, waar ze vaak een commercieel doel voor ogen hebben.
Dit brengt verwarring en vaak ook zaken als purpose-washing of green-washing waarin bedrijven zich als betekenisvolle merken voordoen, maar ze daar in de praktijk niets aan doen. Wij gebruiken daarom liever de term betekenis. Betekenis gaat over wat je betekent voor de anderen voor de wereld. Wat ons betreft een stapje dieper dan purpose.
Waarom we in dit artikel toch vaak de term Brand Purpose Strategy gebruiken? Anders had jij dit artikel nu niet gevonden via de zoekmachines 😉.
“De rol van Brand Purpose in het bedrijfsleven zal naar verwachting alleen maar groter worden. “
Hoe bouw je een krachtige Brand Purpose Strategy?
Een sterke Brand Purpose Strategy creëren vereist enige inspanning, maar de beloningen zijn het waard. Om dit te realiseren hebben wij de merkreis ontwikkelt. Die helpt je langs iedere halte om een sterk en betekenisvol merk te bouwen. De merkreis kent de volgende etappes:
- Het ontdekken van de werkelijke betekenis van je merk;
- De omschrijven van de visie en de missie;
- Het bepalen van de merkpersoonlijkheid;
- Het positioneren van je merk en een strategie die daarbij past;
- De huisstijl die het merkverhaal visueel vertaalt;
- Alle merkdragers zijn consistent in het verhaal en huisstijl;
- Het laden en innoveren van je merk om je missie te bereiken.
Wil je direct aan de slag met de merkreis? Download dan het heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je de theoretische achtergrond, een uitgebreid oefeningenboek en verschillende canvassen en materialen die je helpen jouw heldenmerk te bouwen.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Het communiceren van je Brand Purpose
Als je eenmaal een sterke betekenis hebt ontwikkeld, is het essentieel om dit op de juiste manier te communiceren naar je doelgroep. Hier zijn een paar effectieve manieren om je Brand Purpose over te brengen:
- Storytelling: Vertel verhalen die de betekenis en impact van je merkbetekenis belichten. Gebruik echte voorbeelden en persoonlijke ervaringen om een emotionele connectie te creëren
- Contentmarketing: Gebruik je blog, sociale media en andere kanalen om je merkbetekenis te delen. Informeer en inspireer je publiek met waardevolle content.
- Betrek je gemeenschap: Organiseer evenementen of initiatieven die je brand purpose ondersteunen en moedig je klanten aan om deel te nemen.
Dit zijn een aantal voorbeelden van de manier waarop je betekenisvol communiceert. In het artikel over domein-marketing geven we meer mogelijkheden die je kunt inzetten.

De krachtige impact van een Brand Purpose Strategy
Een betekenisvol merk zijn, leidt tot een reeks voordelen. Het vergroot niet alleen de loyaliteit en betrokkenheid van klanten, maar het kan ook het aantrekken en behouden van talentvolle medewerkers vergemakkelijken. Bovendien positioneert het je merk als een voorloper in maatschappelijk verantwoord ondernemen, waardoor je een positieve reputatie opbouwt.
De toekomst van Brand Purpose Strategies
De rol van Brand Purpose in het bedrijfsleven zal naar verwachting alleen maar groter worden. Consumenten worden steeds kritischer over de merken die ze ondersteunen en hechten meer waarde aan ethiek en duurzaamheid. Het is essentieel voor bedrijven om authentieke en oprechte merkdoelstellingen te ontwikkelen die passen bij de waarden van hun klanten.
Aan de slag met betekenis!
Een Brand Purpose Strategy is geen optionele luxe, maar eerder een noodzakelijke pijler voor succes in de huidige zakelijke wereld. Het allerbelangrijkste is dat het vanuit oprechte motivatie komt. Door een duidelijke merkbetekenis te ontwikkelen en te communiceren, kun je een diepere verbinding opbouwen met je klanten en een positieve impact hebben op de wereld om je heen. Ga aan de slag met de betekenis van je merk en maak positieve impact!
Wat is een Brand Purpose Strategy?
Ontdek de kracht van een betekenisvol merk!

In dit artikel gaan we in op de Brand Purpose Strategy. Laten we meteen beginnen met het verkennen van de wereld van Brand Purpose, waarom bij ons de term jeukt, maar waarom het zo belangrijk is voor bedrijven van elke omvang.
Waarom is een Brand Purpose Strategy zo belangrijk?
Voordat we duiken in de ins en outs van een Brand Purpose Strategy, laten we eens kijken naar waarom het hebben van een duidelijke merkbetekenis zo belangrijk is. In een wereld waar consumenten meer dan ooit op zoek zijn naar verbondenheid en ethische handelswijze, biedt een sterke betekenis een manier om je te onderscheiden van de massa. Maar belangrijker nog: Echt goed te doen voor de wereld.
Een Brand Purpose Strategy definieert het hogere doel van je merk, de reden van je bestaan buiten het simpelweg verkopen van producten of diensten. Het is de ‘waarom’ achter wat je doet, en het resoneert met klanten op een emotioneel niveau. Door een diepere connectie met je doelgroep te creëren, vergroot je niet alleen de loyaliteit, maar trek je ook nieuwe klanten aan die zich identificeren met jouw waarden.
Waarom de term ‘Brand Purpose Strategy’ jeukt
Wij vinden de term Brand Purpose Strategy enorm jeuken. Om te beginnen proberen wij zoveel mogelijk Nederlandse begrippen te gebruiken, die logisch te begrijpen zijn. De term purpose wordt nu vaak gebruikt door marketeers en ondernemers. De goede nederlandse vertaling hiervan is bedoeling, als in wat is de echte bedoeling van je organisatie? Bij de populariteit van het begrip, zijn er veel bedrijven die dit ook zijn gaan gebruiken. Alleen gebruiken zij de vertaling van doel, waar ze vaak een commercieel doel voor ogen hebben.
Dit brengt verwarring en vaak ook zaken als purpose-washing of green-washing waarin bedrijven zich als betekenisvolle merken voordoen, maar ze daar in de praktijk niets aan doen. Wij gebruiken daarom liever de term betekenis. Betekenis gaat over wat je betekent voor de anderen voor de wereld. Wat ons betreft een stapje dieper dan purpose.
Waarom we in dit artikel toch vaak de term Brand Purpose Strategy gebruiken? Anders had jij dit artikel nu niet gevonden via de zoekmachines 😉.
“De rol van Brand Purpose in het bedrijfsleven zal naar verwachting alleen maar groter worden. “
Hoe bouw je een krachtige Brand Purpose Strategy?
Een sterke Brand Purpose Strategy creëren vereist enige inspanning, maar de beloningen zijn het waard. Om dit te realiseren hebben wij de merkreis ontwikkelt. Die helpt je langs iedere halte om een sterk en betekenisvol merk te bouwen. De merkreis kent de volgende etappes:
- Het ontdekken van de werkelijke betekenis van je merk;
- De omschrijven van de visie en de missie;
- Het bepalen van de merkpersoonlijkheid;
- Het positioneren van je merk en een strategie die daarbij past;
- De huisstijl die het merkverhaal visueel vertaalt;
- Alle merkdragers zijn consistent in het verhaal en huisstijl;
- Het laden en innoveren van je merk om je missie te bereiken.
Wil je direct aan de slag met de merkreis? Download dan het heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je de theoretische achtergrond, een uitgebreid oefeningenboek en verschillende canvassen en materialen die je helpen jouw heldenmerk te bouwen.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Het communiceren van je Brand Purpose
Als je eenmaal een sterke betekenis hebt ontwikkeld, is het essentieel om dit op de juiste manier te communiceren naar je doelgroep. Hier zijn een paar effectieve manieren om je Brand Purpose over te brengen:
- Storytelling: Vertel verhalen die de betekenis en impact van je merkbetekenis belichten. Gebruik echte voorbeelden en persoonlijke ervaringen om een emotionele connectie te creëren
- Contentmarketing: Gebruik je blog, sociale media en andere kanalen om je merkbetekenis te delen. Informeer en inspireer je publiek met waardevolle content.
- Betrek je gemeenschap: Organiseer evenementen of initiatieven die je brand purpose ondersteunen en moedig je klanten aan om deel te nemen.
Dit zijn een aantal voorbeelden van de manier waarop je betekenisvol communiceert. In het artikel over domein-marketing geven we meer mogelijkheden die je kunt inzetten.

De krachtige impact van een Brand Purpose Strategy
Een betekenisvol merk zijn, leidt tot een reeks voordelen. Het vergroot niet alleen de loyaliteit en betrokkenheid van klanten, maar het kan ook het aantrekken en behouden van talentvolle medewerkers vergemakkelijken. Bovendien positioneert het je merk als een voorloper in maatschappelijk verantwoord ondernemen, waardoor je een positieve reputatie opbouwt.
De toekomst van Brand Purpose Strategies
De rol van Brand Purpose in het bedrijfsleven zal naar verwachting alleen maar groter worden. Consumenten worden steeds kritischer over de merken die ze ondersteunen en hechten meer waarde aan ethiek en duurzaamheid. Het is essentieel voor bedrijven om authentieke en oprechte merkdoelstellingen te ontwikkelen die passen bij de waarden van hun klanten.
Aan de slag met betekenis!
Een Brand Purpose Strategy is geen optionele luxe, maar eerder een noodzakelijke pijler voor succes in de huidige zakelijke wereld. Het allerbelangrijkste is dat het vanuit oprechte motivatie komt. Door een duidelijke merkbetekenis te ontwikkelen en te communiceren, kun je een diepere verbinding opbouwen met je klanten en een positieve impact hebben op de wereld om je heen. Ga aan de slag met de betekenis van je merk en maak positieve impact!

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.