Elke euro efficiënt inzetten met growth-marketing
Het vak marketing is al heel oud. Van oudsher is er een stelregel binnen marketing: De helft van je marketingbudget is weggegooid geld, je weet alleen niet welke helft. Als betekenisvolle onderneming wil je iedere euro goed inzetten, om daarmee impact te maken. Hoe ga je dan toch goed aan de slag? Dan doe je doormiddel van growth-marketing.
Wat is growth-marketing?
Growth-marketing is een afgeleide van growth-hacking. Bij deze vormen van marketing is het proces gericht op het groeien van je bedrijf door het optimaliseren van het gehele marketingproces. Bij growth-marketing zet je experimenten op, die vanuit de basis gedreven worden door data.
Wij noemen het ook wel experiment-marketing. Waar het bij growth-marketing letterlijk om groei van een bedrijf gaat via online kanalen, kijken wij verder. Denk aan het groeien van bewustwording. Maar we experimenteren ook met offline marketing. Ook daarbij draait het om te kijken hoe deze acties te meten zijn.
Daarmee past het heel goed bij het gedachtegoed van een betekenisvol merk. Iedere euro die je als betekenisvolle ondernemer in wilt zetten, wil je op de juiste plek laten landen. Door eerst te testen voordat je opschaalt, ontdek je hoe je die euro’s het beste in kunt zetten.
Growth-marketing in de merkreis

Yes, we weten nu wat growth-marketing inhoudt. Maar wanneer ga je er precies mee aan de slag binnen je merk? Het is goed om naar de merkreis te kijken. Dit is een chronologische reis die ieder merk bewust of onbewust doorloopt. Door de reis bewust en chronologisch te doorlopen vergroot je de kans op succes en daarmee de impact voor je merk.
Voordat je aan de slag gaat met growth-marketing is het essentieel om de fundering van je merk helder te hebben. Daarmee heb je als organisatie in ieder geval:
- Helder wat de betekenis van jullie merk is, de kernideologie is daarmee duidelijk;
- Een heldere visie en een krachtige missie met handelingsperspectief;
- De merkpersoonlijkheid vastgelegd, zodat je weet hoe je merk communiceert en zich gedraagt;
- Hoe je als merk positioneert richting je publiek en ten opzichte van je concurrenten;
- Een krachtige huisstijl die aansluit bij de identiteit en positionering van je merk;
- Alle merkdragers die op elkaar aansluiten en consistent communiceren.
Deze basis is essentieel voor het proces van growth-marketing. Heb je dit nog niet helder? Lees dan het artikel over merkfundering, over de merkreis en de serie over het ontdekken van je merkidentiteit.
“Met deze inzichten en analyses bepaal je ideeën en kansrijke kanalen waarop je verwacht dat ze deze doelstellingen behalen.”
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Het growth-marketing proces
Hoe ziet een proces met growth-marketing er eigenlijk uit? Voor het uitvoeren van growth-marketing onderscheiden wij 5 fases:
1. Inzichten krijgen & doelen stellen
In de eerste fase is het doel om inzichten te vergaren. We kijken naar de doelen die je bedrijf heeft (de doelen die aansluiten bij je missie). Daarbij kijk je naar de historie van alle marketinginspanningen. Wat heb je al gedaan, wat ging goed en minder? En is daar data van wat je al kunt inzien? Daarnaast kijk je naar het publiek dat je wilt bedienen en hoe de klantreis eruit ziet.
Deze fase sluit je af door te formuleren welke doelen je hebt voor growth-marketing en welke strategieën er bij het merkverhaal en deze doelstellingen aansluiten.
Lees ook: Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties
2. Ideeën maken: Hypothese
Vervolgens ga je op basis van de gestelde doelen onderzoeken waar de kansen liggen in de markt voor jullie merk. Je voert verschillende onderzoeken uit, zoals zoektermenonderzoek, concurrentie onderzoek, sociale media onderzoek en andere marktanalyses.
Met deze inzichten en analyses bepaal je ideeën en kansrijke kanalen waarop je verwacht dat ze deze doelstellingen behalen. Deze fase sluit je af met het formuleren van een hypothese om de beoogde doelen te behalen.
3. Prototypes ontwikkelen
De hypothese voor het behalen van je doelen is helder. Het is tijd voor het testplan. Je bedenkt hoe je jouw hypothese gaat testen. Dit resulteert in een prototype. Denk aan het testen van een marketingfunnel. Deze fase sluit je af met een testplan en een werkend prototype of werkende prototypes. Belangrijk hierbij is dat alle data die je nodig hebt beschikbaar is.
4. Experimenteren
Dan is het tijd om écht te experimenteren. Met het testplan ga je gedurende een vooraf vastgestelde periode testen of de hypothese klopt. Met de data kun je de indicatoren goed doormeten, die vertellen of je op weg bent om je doelen te behalen. Gedurende deze periode ben je continu aan het experimenteren, meten, aanpassen, analyseren en verbeteren. Dit allemaal zodat je aan het einde van deze periode kunt zeggen: Klopt je hypothese, of is het experiment mislukt?
Bij het laatste ga je de stappen van 1 t/m 4 nog eens doorlopen om te ontdekken wat wel lukt.
5. Opschalen
Bij een geslaagd experiment, weten we hoe we de doelen op lange termijn gaan behalen. Dan is het tijd om op te schalen. We vergroten daarmee de uitkomsten van je marketinginspanningen. Daarmee vergroot je de omzet, de winst én de impact van je organisatie.
Met het inzetten van growth-marketing ontdek je hoe je het marketingbudget zo efficiënt mogelijk kunt inzetten. Hierdoor zorg je ervoor dat elke euro die je inzet gericht is op de impact die je met je merk wilt behalen.
Aan de slag met je merk
Wil je aan de slag met growth-marketing? We nodigen je graag uit voor de vrijblijvende merksessie. Tijdens deze sessie doorlopen we jullie merkreis en ontdekken hoe jullie growth-marketing proces eruit kan gaan zien.
Elke euro efficiënt inzetten met growth-marketing

Het vak marketing is al heel oud. Van oudsher is er een stelregel binnen marketing: De helft van je marketingbudget is weggegooid geld, je weet alleen niet welke helft. Als betekenisvolle onderneming wil je iedere euro goed inzetten, om daarmee impact te maken. Hoe ga je dan toch goed aan de slag? Dan doe je doormiddel van growth-marketing.
Wat is growth-marketing?
Growth-marketing is een afgeleide van growth-hacking. Bij deze vormen van marketing is het proces gericht op het groeien van je bedrijf door het optimaliseren van het gehele marketingproces. Bij growth-marketing zet je experimenten op, die vanuit de basis gedreven worden door data.
Wij noemen het ook wel experiment-marketing. Waar het bij growth-marketing letterlijk om groei van een bedrijf gaat via online kanalen, kijken wij verder. Denk aan het groeien van bewustwording. Maar we experimenteren ook met offline marketing. Ook daarbij draait het om te kijken hoe deze acties te meten zijn.
Daarmee past het heel goed bij het gedachtegoed van een betekenisvol merk. Iedere euro die je als betekenisvolle ondernemer in wilt zetten, wil je op de juiste plek laten landen. Door eerst te testen voordat je opschaalt, ontdek je hoe je die euro’s het beste in kunt zetten.
Growth-marketing in de merkreis

Yes, we weten nu wat growth-marketing inhoudt. Maar wanneer ga je er precies mee aan de slag binnen je merk? Het is goed om naar de merkreis te kijken. Dit is een chronologische reis die ieder merk bewust of onbewust doorloopt. Door de reis bewust en chronologisch te doorlopen vergroot je de kans op succes en daarmee de impact voor je merk.
Voordat je aan de slag gaat met growth-marketing is het essentieel om de fundering van je merk helder te hebben. Daarmee heb je als organisatie in ieder geval:
- Helder wat de betekenis van jullie merk is, de kernideologie is daarmee duidelijk;
- Een heldere visie en een krachtige missie met handelingsperspectief;
- De merkpersoonlijkheid vastgelegd, zodat je weet hoe je merk communiceert en zich gedraagt;
- Hoe je als merk positioneert richting je publiek en ten opzichte van je concurrenten;
- Een krachtige huisstijl die aansluit bij de identiteit en positionering van je merk;
- Alle merkdragers die op elkaar aansluiten en consistent communiceren.
Deze basis is essentieel voor het proces van growth-marketing. Heb je dit nog niet helder? Lees dan het artikel over merkfundering, over de merkreis en de serie over het ontdekken van je merkidentiteit.
“Met deze inzichten en analyses bepaal je ideeën en kansrijke kanalen waarop je verwacht dat ze deze doelstellingen behalen.”
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Het growth-marketing proces
Hoe ziet een proces met growth-marketing er eigenlijk uit? Voor het uitvoeren van growth-marketing onderscheiden wij 5 fases:
1. Inzichten krijgen & doelen stellen
In de eerste fase is het doel om inzichten te vergaren. We kijken naar de doelen die je bedrijf heeft (de doelen die aansluiten bij je missie). Daarbij kijk je naar de historie van alle marketinginspanningen. Wat heb je al gedaan, wat ging goed en minder? En is daar data van wat je al kunt inzien? Daarnaast kijk je naar het publiek dat je wilt bedienen en hoe de klantreis eruit ziet.
Deze fase sluit je af door te formuleren welke doelen je hebt voor growth-marketing en welke strategieën er bij het merkverhaal en deze doelstellingen aansluiten.
Lees ook: Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties
2. Ideeën maken: Hypothese
Vervolgens ga je op basis van de gestelde doelen onderzoeken waar de kansen liggen in de markt voor jullie merk. Je voert verschillende onderzoeken uit, zoals zoektermenonderzoek, concurrentie onderzoek, sociale media onderzoek en andere marktanalyses.
Met deze inzichten en analyses bepaal je ideeën en kansrijke kanalen waarop je verwacht dat ze deze doelstellingen behalen. Deze fase sluit je af met het formuleren van een hypothese om de beoogde doelen te behalen.
3. Prototypes ontwikkelen
De hypothese voor het behalen van je doelen is helder. Het is tijd voor het testplan. Je bedenkt hoe je jouw hypothese gaat testen. Dit resulteert in een prototype. Denk aan het testen van een marketingfunnel. Deze fase sluit je af met een testplan en een werkend prototype of werkende prototypes. Belangrijk hierbij is dat alle data die je nodig hebt beschikbaar is.
4. Experimenteren
Dan is het tijd om écht te experimenteren. Met het testplan ga je gedurende een vooraf vastgestelde periode testen of de hypothese klopt. Met de data kun je de indicatoren goed doormeten, die vertellen of je op weg bent om je doelen te behalen. Gedurende deze periode ben je continu aan het experimenteren, meten, aanpassen, analyseren en verbeteren. Dit allemaal zodat je aan het einde van deze periode kunt zeggen: Klopt je hypothese, of is het experiment mislukt?
Bij het laatste ga je de stappen van 1 t/m 4 nog eens doorlopen om te ontdekken wat wel lukt.
5. Opschalen
Bij een geslaagd experiment, weten we hoe we de doelen op lange termijn gaan behalen. Dan is het tijd om op te schalen. We vergroten daarmee de uitkomsten van je marketinginspanningen. Daarmee vergroot je de omzet, de winst én de impact van je organisatie.
Met het inzetten van growth-marketing ontdek je hoe je het marketingbudget zo efficiënt mogelijk kunt inzetten. Hierdoor zorg je ervoor dat elke euro die je inzet gericht is op de impact die je met je merk wilt behalen.
Aan de slag met je merk
Wil je aan de slag met growth-marketing? We nodigen je graag uit voor de vrijblijvende merksessie. Tijdens deze sessie doorlopen we jullie merkreis en ontdekken hoe jullie growth-marketing proces eruit kan gaan zien.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.