Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
De merkidentiteit van je organisatie is de fundering. Zonder de missie en visie staat je merk niet als een huis, maar kan het bij ieder zuchtje wind omvallen. Veel organisaties hebben een te algemene visie en missie geformuleerd. Andere organisaties hebben een krachtige visie en missie geformuleerd, maar dit wordt niet zo ervaren bij klanten. Dit komt omdat de producten niet aansluiten bij de identiteit. In dit artikel gaan we in op hoe je de productportfolio laat aansluiten bij je merkidentiteit.
Het zal je niet verbazen. We moeten het eerst hebben over het neerzetten van de fundering van je merk, alvorens je gaat kijken naar de productportfolio. Je merkidentiteit bestaat uit de volgende elementen:
Deze 5 elementen bij elkaar vormen de merkidentiteit. Hieruit ontstaat je merkverhaal. Je merkidentiteit geeft altijd weer welke rol je merk speelt in de maatschappij. Het is de manier om verder te kijken dan winst voor je eigen bedrijf, maar voor winst voor een grote groep. Om aan de slag te gaan met de merkidentiteit lees je de serie: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan. Naast de merkidentiteit bevat de merkfundering de positionering en huisstijl van je merk.
De merkidentiteit vertaal je in alles wat je als merk doet. De merkidentiteit is je verhaal die je op alle momenten in de reis van de klant deelt. Dat is echte storytelling. Waar het bij organisaties vaak mis gaat, is dat ze verhalen vertellen over hun product. Deze organisaties hebben een product ontwikkelt en verzinnen daar een goed verhaal bij. Dat is aan de ene kant enorm zonde, aan de andere kant is het een soort van marketingsausje. En dit moet je voorkomen, want klanten prikken daar zo doorheen.
Onze boodschap is: Vertel geen verhaal over je product, maar laat je product jouw verhaal vertellen. Je product sluit als het goed is aan bij dat gene wat je als merk doet. Het is onderdeel van je missie. Je producten zijn een groot onderdeel om die grote opdracht voor je merk te bereiken. Met deze producten kun je immers veel impact maken.
Het voorbeeld wat wij hierbij vaak geven is die van de paarse koeien. Die paarse koeien die in de reclame worden afgebeeld, die de melk geven voor de chocola van een chocolademerk. Er is niemand die dit echt gelooft. Dit verhaal is verzonnen. Zonder betekenis erachter. Voorkom het! Laat je product jouw verhaal vertellen.
Lees ook: De kracht van merktaal
“Wat de meeste productportfolio-analyses missen is de verbinding met de missie van de organisatie.”
Wat je vaak merkt is dat het productportfolio vaak niet helemaal aansluit bij de merkidentiteit. Niet alle producten van deze organisaties vertellen het merkverhaal en passen daardoor niet bij het merk. Bij dit soort bedrijven merk je ook dat de samenhang tussen de producten mist. Deze samenhang is de merkidentiteit.
Hoe je productportfolio laat aansluiten? Het is belangrijk dat je aan de slag met het maken van een analyse. Wat de meeste productportfolio-analyses missen is de verbinding met de missie van de organisatie. Het gaat hierbij vooral om het marktaandeel, de concurrentie en de groei van de markt. Maar niet of het product ook bij je merk past.
Moet je deze analyses dan niet uitvoeren? Nee. Het is goed om deze analyses uit te voeren, helemaal omdat een betekenisvol merk niet kan bestaan zonder winst te maken. Het is alleen verstandig om aan deze analyses belangrijke factoren toe te voegen.
Leg al de producten binnen je productportfolio eens langs de meetlat. Dat doe je door te kijken naar 6 belangrijke factoren voor je productportfolio:
De situatie waarin je merk nu zit bepaald welke van bovenstaande onderdelen een zwaardere weging heeft. Wij adviseren om samen met een team bij ieder product in je portfolio iedere factor een score van 1 tot 5 te geven. 1 is hierbij laag en 5 een hoge score. Bij een onderdeel die in jullie situatie belangrijk is, kun je een dubbele score geven. Dat onderdeel geldt dan dubbel mee in de eindscore. Zo krijg je bij iedere product een eindscore.
Houd deze uitslagen eens kritisch tegen het licht per product. Bekijk eens wat voor een strategie je hiermee aangaat. Over het algemeen krijg je dan drie opties:
Wil je zelf aan de slag met een analyse van je productportfolio, op basis van je merkidentiteit? Download dan het heldenmerk-pakket. In dit pakket ontvang je de theorie en praktische oefeningen om aan de slag te gaan met de groei van je heldenmerk. Download het heldenmerk.
De merkidentiteit van je organisatie is de fundering. Zonder de missie en visie staat je merk niet als een huis, maar kan het bij ieder zuchtje wind omvallen. Veel organisaties hebben een te algemene visie en missie geformuleerd. Andere organisaties hebben een krachtige visie en missie geformuleerd, maar dit wordt niet zo ervaren bij klanten. Dit komt omdat de producten niet aansluiten bij de identiteit. In dit artikel gaan we in op hoe je de productportfolio laat aansluiten bij je merkidentiteit.
Het zal je niet verbazen. We moeten het eerst hebben over het neerzetten van de fundering van je merk, alvorens je gaat kijken naar de productportfolio. Je merkidentiteit bestaat uit de volgende elementen:
Deze 5 elementen bij elkaar vormen de merkidentiteit. Hieruit ontstaat je merkverhaal. Je merkidentiteit geeft altijd weer welke rol je merk speelt in de maatschappij. Het is de manier om verder te kijken dan winst voor je eigen bedrijf, maar voor winst voor een grote groep. Om aan de slag te gaan met de merkidentiteit lees je de serie: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan. Naast de merkidentiteit bevat de merkfundering de positionering en huisstijl van je merk.
De merkidentiteit vertaal je in alles wat je als merk doet. De merkidentiteit is je verhaal die je op alle momenten in de reis van de klant deelt. Dat is echte storytelling. Waar het bij organisaties vaak mis gaat, is dat ze verhalen vertellen over hun product. Deze organisaties hebben een product ontwikkelt en verzinnen daar een goed verhaal bij. Dat is aan de ene kant enorm zonde, aan de andere kant is het een soort van marketingsausje. En dit moet je voorkomen, want klanten prikken daar zo doorheen.
Onze boodschap is: Vertel geen verhaal over je product, maar laat je product jouw verhaal vertellen. Je product sluit als het goed is aan bij dat gene wat je als merk doet. Het is onderdeel van je missie. Je producten zijn een groot onderdeel om die grote opdracht voor je merk te bereiken. Met deze producten kun je immers veel impact maken.
Het voorbeeld wat wij hierbij vaak geven is die van de paarse koeien. Die paarse koeien die in de reclame worden afgebeeld, die de melk geven voor de chocola van een chocolademerk. Er is niemand die dit echt gelooft. Dit verhaal is verzonnen. Zonder betekenis erachter. Voorkom het! Laat je product jouw verhaal vertellen.
Lees ook: De kracht van merktaal
“Wat de meeste productportfolio-analyses missen is de verbinding met de missie van de organisatie.”
Wat je vaak merkt is dat het productportfolio vaak niet helemaal aansluit bij de merkidentiteit. Niet alle producten van deze organisaties vertellen het merkverhaal en passen daardoor niet bij het merk. Bij dit soort bedrijven merk je ook dat de samenhang tussen de producten mist. Deze samenhang is de merkidentiteit.
Hoe je productportfolio laat aansluiten? Het is belangrijk dat je aan de slag met het maken van een analyse. Wat de meeste productportfolio-analyses missen is de verbinding met de missie van de organisatie. Het gaat hierbij vooral om het marktaandeel, de concurrentie en de groei van de markt. Maar niet of het product ook bij je merk past.
Moet je deze analyses dan niet uitvoeren? Nee. Het is goed om deze analyses uit te voeren, helemaal omdat een betekenisvol merk niet kan bestaan zonder winst te maken. Het is alleen verstandig om aan deze analyses belangrijke factoren toe te voegen.
Leg al de producten binnen je productportfolio eens langs de meetlat. Dat doe je door te kijken naar 6 belangrijke factoren voor je productportfolio:
De situatie waarin je merk nu zit bepaald welke van bovenstaande onderdelen een zwaardere weging heeft. Wij adviseren om samen met een team bij ieder product in je portfolio iedere factor een score van 1 tot 5 te geven. 1 is hierbij laag en 5 een hoge score. Bij een onderdeel die in jullie situatie belangrijk is, kun je een dubbele score geven. Dat onderdeel geldt dan dubbel mee in de eindscore. Zo krijg je bij iedere product een eindscore.
Houd deze uitslagen eens kritisch tegen het licht per product. Bekijk eens wat voor een strategie je hiermee aangaat. Over het algemeen krijg je dan drie opties:
Wil je zelf aan de slag met een analyse van je productportfolio, op basis van je merkidentiteit? Download dan het heldenmerk-pakket. In dit pakket ontvang je de theorie en praktische oefeningen om aan de slag te gaan met de groei van je heldenmerk. Download het heldenmerk.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.