Routekaart voor een betekenisgedreven groeistrategie
Een betekenisgedreven groeistrategie is meer dan alleen cijfers en grafieken; het gaat om het creëren van een duurzame en impactvolle toekomst. In dit artikel nemen we je mee door een gedetailleerde routekaart om jouw missie te vertalen naar concrete acties en resultaten.
1. Ontdek de betekenis
De eerste stap naar een betekenisgedreven groeistrategie is het ontdekken van de kernbetekenis van je onderneming. Dit is de fundamentele reden waarom je bedrijf bestaat, voorbij winst en groei. Het is de kernideologie die nooit verandert.
Denk hierbij aan de persoonlijke ervaringen of gebeurtenissen waaruit het bedrijf is gestart en op de reis die het tot vandaag heeft afgelegd. De betekenis bestaat daarom uit de geschiedenis en roots van het bedrijf, de maatschappelijke waarde die je als merk achterlaat en de gezamenlijke drijfveren. Dit is de kern van alles wat je als organisatie doet.
2. Formuleer de visie en missie
Wanneer de betekenis duidelijk is, is het tijd om je visie en missie te formuleren. De visie beschrijft het vergezicht van je merk, het is de kijk van je merk op de wereld. De missie is de grote opdracht die je als merk te doen hebt. Meer hierover lees je in de artikelen Ontwikkel een heldere visie en Formuleer je heldenmissie.
“Met je routekaart en doelstellingen klaar, is het tijd om een jaarplan op te stellen.”
3. Leg de merkreis tot de merkfundering af
De merkreis is een cruciaal onderdeel van het opbouwen van een sterk en betekenisvol merk. Dit proces helpt je om inzicht te krijgen in hoe je merk door klanten wordt ervaren en welke emoties en waarden het oproept. Daardoor is het verstandig om ook de rest van de merkreis af te leggen totdat je de merkfundering hebt ontwikkeld. Als je de merkreis niet verder doorloopt, dan zal je merk zich niet consistent en uniform kunnen uiten. En niet van betekenis kunnen zijn. Zie het als een maaltijd. Als je daar één of meerdere ingrediënten weglaat, dan zal het nooit een topgerecht worden .De stappen die je zet om de merkfundering verder te bouwen zijn:
- Het vastleggen van de merkpersoonlijkheid;
- Het bepalen van de positionering van je merk;
- Het updaten of volledig vernieuwen van je huisstijl om het aan te laten sluiten bij je merkverhaal en positionering;
- Het updaten van alle merkdragers, zoals signing en communicatiemiddelen.
4. Maak een routekaart om de missie te behalen
De missie als grote opdracht neerzetten is makkelijker dan het waarmaken van je missie. De missie is vaak een grote opdracht die pas over tientallen jaren behaald kan worden. Daarom maak je een routekaart naar je missie. Dit zijn een aantal stappen die je moet zetten om de missie te behalen, wij noemen ze deelmissies. Begin met de missie en redeneer terug naar de dag van vandaag. Welke deelmissies kun je formuleren die je helpen om de missie dichterbij te brengen. De eerste deelmissie kun je op deze manier veel beter concretiseren.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
5. Van Mijlpalen naar Doelstellingen
Met de routekaart heb je de missie opgebroken in concrete deelmissies (mijlpalen). De eerste deelmissie kun je verder opdelen door hier doelstellingen aan te koppelen. De bedrijfsdoelstellingen verbind je direct aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Deze wereldwijde doelen bieden een raamwerk om je bedrijf niet alleen financieel succesvol te maken, maar ook sociaal en ecologisch verantwoord.
Hierdoor zorg je ervoor dat je de grote opdracht concretiseert en hier acties aan kunt verbinden.
6. Maak een jaarplan en verbind daar acties aan
Met je routekaart en doelstellingen klaar, is het tijd om een jaarplan op te stellen. Dit plan moet gedetailleerde acties bevatten die direct bijdragen aan het behalen van je doelstellingen. Betrek je team bij het proces om ervoor te zorgen dat iedereen zich betrokken en verantwoordelijk voelt. Koppel de (deel)missie van het merk bijvoorbeeld aan de teammissie en de persoonlijke missie van iedere medewerker.
Verdeel de acties over het jaar en plan regelmatige evaluatiemomenten in om je voortgang te meten en bij te sturen waar nodig. Voor meer gedetailleerde stappen kun je ons artikel over het werken met een jaarplan lezen.
Maak verbinding, deel je verhaal en wees een held
Een betekenisgedreven groeistrategie draait om meer dan alleen plannen en doelstellingen; het gaat om het maken van echte verbindingen. Deel je verhaal, inspireer anderen en wees niet bang om je uitdagingen, successen en mislukkingen te delen. Dit maakt je merk menselijker en authentieker.
Laat je niet ontmoedigen door tegenslagen; elke stap, hoe klein ook, brengt je dichter bij je missie. Blijf gefocust, blijf geïnspireerd en blijf groeien. Maak de stappen daarom ook niet te groot. Iedere verandering begint bij een klein stapje. Hoe kleiner de stap, hoe sneller je in actie komt. Hoe meer je in actie komt, hoe sneller de verandering gaat!
Begin jouw reis bij het begin
De reis van jouw merk begint bij het begin: de betekenis. Start vandaag met het ontdekken van je betekenis en bouw de rest van de fundering hierop. Alles over het bouwen van de merkfundering en oefeningen om de fundering neer te zetten met je organisatie vind je in het . Download deze gratis en ontvang iedere week inzichten, tips en inspiratie.
Routekaart voor een betekenisgedreven groeistrategie
Een betekenisgedreven groeistrategie is meer dan alleen cijfers en grafieken; het gaat om het creëren van een duurzame en impactvolle toekomst. In dit artikel nemen we je mee door een gedetailleerde routekaart om jouw missie te vertalen naar concrete acties en resultaten.
1. Ontdek de betekenis
De eerste stap naar een betekenisgedreven groeistrategie is het ontdekken van de kernbetekenis van je onderneming. Dit is de fundamentele reden waarom je bedrijf bestaat, voorbij winst en groei. Het is de kernideologie die nooit verandert.
Denk hierbij aan de persoonlijke ervaringen of gebeurtenissen waaruit het bedrijf is gestart en op de reis die het tot vandaag heeft afgelegd. De betekenis bestaat daarom uit de geschiedenis en roots van het bedrijf, de maatschappelijke waarde die je als merk achterlaat en de gezamenlijke drijfveren. Dit is de kern van alles wat je als organisatie doet.
2. Formuleer de visie en missie
Wanneer de betekenis duidelijk is, is het tijd om je visie en missie te formuleren. De visie beschrijft het vergezicht van je merk, het is de kijk van je merk op de wereld. De missie is de grote opdracht die je als merk te doen hebt. Meer hierover lees je in de artikelen Ontwikkel een heldere visie en Formuleer je heldenmissie.
“Met je routekaart en doelstellingen klaar, is het tijd om een jaarplan op te stellen.”
3. Leg de merkreis tot de merkfundering af
De merkreis is een cruciaal onderdeel van het opbouwen van een sterk en betekenisvol merk. Dit proces helpt je om inzicht te krijgen in hoe je merk door klanten wordt ervaren en welke emoties en waarden het oproept. Daardoor is het verstandig om ook de rest van de merkreis af te leggen totdat je de merkfundering hebt ontwikkeld. Als je de merkreis niet verder doorloopt, dan zal je merk zich niet consistent en uniform kunnen uiten. En niet van betekenis kunnen zijn. Zie het als een maaltijd. Als je daar één of meerdere ingrediënten weglaat, dan zal het nooit een topgerecht worden .De stappen die je zet om de merkfundering verder te bouwen zijn:
- Het vastleggen van de merkpersoonlijkheid;
- Het bepalen van de positionering van je merk;
- Het updaten of volledig vernieuwen van je huisstijl om het aan te laten sluiten bij je merkverhaal en positionering;
- Het updaten van alle merkdragers, zoals signing en communicatiemiddelen.
4. Maak een routekaart om de missie te behalen
De missie als grote opdracht neerzetten is makkelijker dan het waarmaken van je missie. De missie is vaak een grote opdracht die pas over tientallen jaren behaald kan worden. Daarom maak je een routekaart naar je missie. Dit zijn een aantal stappen die je moet zetten om de missie te behalen, wij noemen ze deelmissies. Begin met de missie en redeneer terug naar de dag van vandaag. Welke deelmissies kun je formuleren die je helpen om de missie dichterbij te brengen. De eerste deelmissie kun je op deze manier veel beter concretiseren.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
5. Van Mijlpalen naar Doelstellingen
Met de routekaart heb je de missie opgebroken in concrete deelmissies (mijlpalen). De eerste deelmissie kun je verder opdelen door hier doelstellingen aan te koppelen. De bedrijfsdoelstellingen verbind je direct aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Deze wereldwijde doelen bieden een raamwerk om je bedrijf niet alleen financieel succesvol te maken, maar ook sociaal en ecologisch verantwoord.
Hierdoor zorg je ervoor dat je de grote opdracht concretiseert en hier acties aan kunt verbinden.
6. Maak een jaarplan en verbind daar acties aan
Met je routekaart en doelstellingen klaar, is het tijd om een jaarplan op te stellen. Dit plan moet gedetailleerde acties bevatten die direct bijdragen aan het behalen van je doelstellingen. Betrek je team bij het proces om ervoor te zorgen dat iedereen zich betrokken en verantwoordelijk voelt. Koppel de (deel)missie van het merk bijvoorbeeld aan de teammissie en de persoonlijke missie van iedere medewerker.
Verdeel de acties over het jaar en plan regelmatige evaluatiemomenten in om je voortgang te meten en bij te sturen waar nodig. Voor meer gedetailleerde stappen kun je ons artikel over het werken met een jaarplan lezen.
Maak verbinding, deel je verhaal en wees een held
Een betekenisgedreven groeistrategie draait om meer dan alleen plannen en doelstellingen; het gaat om het maken van echte verbindingen. Deel je verhaal, inspireer anderen en wees niet bang om je uitdagingen, successen en mislukkingen te delen. Dit maakt je merk menselijker en authentieker.
Laat je niet ontmoedigen door tegenslagen; elke stap, hoe klein ook, brengt je dichter bij je missie. Blijf gefocust, blijf geïnspireerd en blijf groeien. Maak de stappen daarom ook niet te groot. Iedere verandering begint bij een klein stapje. Hoe kleiner de stap, hoe sneller je in actie komt. Hoe meer je in actie komt, hoe sneller de verandering gaat!
Begin jouw reis bij het begin
De reis van jouw merk begint bij het begin: de betekenis. Start vandaag met het ontdekken van je betekenis en bouw de rest van de fundering hierop. Alles over het bouwen van de merkfundering en oefeningen om de fundering neer te zetten met je organisatie vind je in het . Download deze gratis en ontvang iedere week inzichten, tips en inspiratie.
Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.