Storytelling, de 6 beste voorbeelden

Storytelling is de manier om het verhaal van je heldenmerk over te brengen op je doelgroep. Het is een integrale manier, wat start vanuit je merkfundering. Er zijn veel toffe voorbeelden te vinden om het verhaal van je merk over het voetlicht te brengen. In deze blog vindt je 6 van deze storytelling- voorbeelden.

Storytelling in de merkreis

Merkreis

Zoals gezegd is storytelling een integraal proces. Het is een rode draad door de gehele merkreis. De merkreis is een chronologische reis die bedrijven helpt een sterk merk te bouwen. De merkreis zet je in om je verhaal te vangen en door te voeren door alle lagen in de organisatie. De merkreis bestaat uit:

  1. De betekenis: Dit is de kern van ieder merk en daarmee ook voor het verhaal dat je wilt vertellen. De betekenis is de kernideologie die nooit veranderd. Het geeft weer wat je als merk drijft, wat het maatschappelijk nut van je organisatie is en waarom je als organisatie bestaat.
  2. De visie en missie: In de tweede halte van de merkreis formuleer je de kijk van je merk op de wereld (de visie) en de grote opdracht die je hierin te doen hebt (de missie). Op basis van deze missie kun je een routekaart maken om met deelmissies deze missie te volbrengen. De kern van ieder merkverhaal.
  3. Merkpersoonlijkheid: Ieder persoon heeft zijn eigen persoonlijkheid, met zijn eigen karaktertrekken en eigen manier van uiten. Zo heeft ook ieder merk dat. Door de merkpersoonlijkheid vast te leggen en te vertalen naar de merktaal en gedrag geef je een eigen smoel aan ieder verhaal.
  4. Positionering: Wat vind je klant écht relevant om te horen? Ieder merkverhaal gaat de diepte in, maar niet alles is even relevant voor je klant. Daarom ga je het merk positioneren in de markt, zodat je een frame pakt. Dit frame is de basis voor alle communicatie en wordt uitgewerkt in een slogan, positioneringsverhaal én strategie.
  5. Huisstijl: Verhalen vertel je met woorden, maar nog meer met plaatjes. Daarom is de huisstijl een belangrijk element voor ieder merk. De huisstijl is de visuele vertaling van het merk- en positioneringsverhaal. Hiermee heb je de basis gelegd om consistent te kunnen communiceren.
  6. Merkdragers: Overal waar je verhalen vertelt of waar je merk communiceert wil je dezelfde associaties oproepen. Door alle merkdragers vanuit hetzelfde verhaal en dezelfde huisstijl op te maken, kun je consistent communiceren. En dat biedt de basis voor herkenning bij de doelgroep.
  7. Merk laden en innoveren: De laatste halte van de merkreis is het laden en innoveren van het merk. Het laden wordt zowel extern als intern gedaan. Hier wordt het positioneringsverhaal via deelverhalen via verschillende kanalen gedeeld. Alles om fans en medewerkers aan je merk te verbinden.

Wanneer je als merk storytelling wilt toepassen, begin je dus bij de basis: de identiteit. Met de betekenis, de visie, de missie en de merkpersoonlijkheid leg je de merkidentiteit vast. Hieruit ontstaat het merkverhaal dat als basis dient voor alle verhalen die je deelt. Want al deze verhalen sluiten aan op het merkverhaal.

Voorbeelden van storytelling

Hoe passen andere merken storytelling toe in hun merkreis? Hieronder ontvang je hier 6 voorbeelden van.

Tony’s Chocolonely

Het chocolademerk dat tegenwoordig iedereen kent is een topvoorbeeld van het inzetten van storytelling om de juiste boodschap over te brengen. Het begint natuurlijk bij het product zelf: de chocoladereep is in ongelijke stukken verdeeld, de verwijzing dat het ongelijk verdeeld is in de wereld. Daarnaast is op hun website en de wikkel van het product ruimte voor één verhaal: 100 % slaafvrij.

Ze hebben ook de film Tony, van chocoladecrimineel tot wereldverbeteraar gemaakt, waarin het verhaal van Tony’s Chocolonely centraal staat. Bekijk de video.

Lees ook: Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 5: Storytelling doorvoeren, deze vormen zijn er!

TOMS

Alles binnen het bedrijf van TOMS draait om één verhaal: One for One. Voor een paar schoenen die jij van TOMS koopt, geven zij een paar TOMS aan een persoon in nood met schoenen, beter gezichtsvermogen, schoon water en veilige geboortes. Dit One for One principe is overal te herkennen: van hun website tot aan hun schoenendoos, het verhaal van TOMS zit door de hele klantreis heen.

Oprichter Blake Mycoskie zegt hier zelf over:

Het “gevende onderdeel” van TOMS maakt schoenen meer dan een product. Ze zijn onderdeel van een verhaal, een missie en een beweging waar iedereen aan mee kan doen.

Ultieme storytelling dus! Bekijk dit topvoorbeeld samen met Tony’s Chocolonely!

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

Bever

Storytelling is het vertellen van je merkverhaal door het vertellen van allerlei deelverhalen. Een merk dat dit heel goed doet is Bever. Bever heeft een heel duidelijke identiteit ‘Buiten begin bij Bever’. Dit verhaal vertellen ze via al hun communicatiekanalen. Sollicitatiegesprekken zijn in het bos. Die sollicitatiegesprekken zijn dan ook met mensen die actief zijn met de producten die zij adviseren en verkopen. Zo doorleven zij de eigen identiteit en boodschap.

Dat is de ultieme vorm van storytelling. Dat het verhaal door iedereen in de organisatie wordt verteld en in alle processen is doorgevoerd. De commercials die zij naar buiten brengen geven dit visueel mooi weer. Daar worden de echte medewerkers (en dus de echte buitenmensen) gebruikt, in plaats van acteurs.

LEGO Story

Eén van de mooiste video’s ooit gemaakt is wat ons betreft die van LEGO. In deze 15 minuten durende video wordt de geschiedenis van LEGO vertelt, waarin alle soorten emoties langskomen. Met een mooi woord noemen ze dit verhaal ook wel het corporate verhaal, maar wij spreken liever over het toffe verhaal van LEGO:

Dat niet alleen dit verhaal wordt verteld, maar ook het verhaal over de beleving van hun producten bewijst deze toffe commercial, waarin het verhaal centraal staat:

Retulp

Love Water, Leave Plastic, dat is de slogan van het merk Retulp. Richard van Retulp heeft één missie: Het voorkomen van plastic afval, omdat voorkomen beter is dan recyclen. Daarom levert hij met Retulp herbruikbare artikelen die single use plastics voorkomen. Dit verhaal is dan ook overal zichtbaar: van de website tot bij het aanschaffen van een fles. In veel gevallen krijg je een “message in a bottle”, waarin de missie van Retulp wordt uitgelegd.

Daarnaast kun je Retulp regelmatig vinden op evenementen, waar hij bezoekers wil aansporen om afval in te leveren en in te ruilen voor een herbruikbare drinkfles of beker.

Zelf aan de slag met storytelling? Maak een Storytelling Marketingplan

Interpolis

Verzekeraars zijn de laatste jaren aan een enorme verandering bezig. Ze zijn hun eigen merken opnieuw aan het uitvinden. Zo ook Interpolis, die de laatste jaren meer aan het richten is op het voorkomen dan op verzekeren. Zo hebben zij de preventiewinkel opgericht, om klanten te helpen bij het voorkomen van schades.

Dit verhaal wordt doorgetrokken in hun campagne om mensen in het verkeer bewust te maken met de gevaren die komen kijken bij het gebruik van de mobiel in het verkeer. Ongetwijfeld dat je deze video al eens gezien hebt:

Daarvoor ontwikkelden zij de automodus-app, waardoor je jouw mobiel tijdens het rijden niet meer kan gebruiken. Dit hele verhaal loopt dus als een rode draad door de communicatie van Interpolis heen.

Lees ook: Investeren in je merk met de Merkreis

Zelf aan de slag met storytelling

Zelf aan de slag met storytelling voor je merk? Start de merkreis met het bouwen van de merkfundering. Maak vervolgens een storytelling marketingplan om je merk structureel te laden. Met het Heldenmerk-pakket kun je zelf aan de slag met het bouwen van de merkfundering. Naast de uitleg over hoe je het doet ontvang je praktische oefeningen om dit toe te passen.

Storytelling, de 6 beste voorbeelden

6 voorbeelden van storytelling, voorbeeld Retulp

Storytelling is de manier om het verhaal van je heldenmerk over te brengen op je doelgroep. Het is een integrale manier, wat start vanuit je merkfundering. Er zijn veel toffe voorbeelden te vinden om het verhaal van je merk over het voetlicht te brengen. In deze blog vindt je 6 van deze storytelling- voorbeelden.

Storytelling in de merkreis

Merkreis

Zoals gezegd is storytelling een integraal proces. Het is een rode draad door de gehele merkreis. De merkreis is een chronologische reis die bedrijven helpt een sterk merk te bouwen. De merkreis zet je in om je verhaal te vangen en door te voeren door alle lagen in de organisatie. De merkreis bestaat uit:

  1. De betekenis: Dit is de kern van ieder merk en daarmee ook voor het verhaal dat je wilt vertellen. De betekenis is de kernideologie die nooit veranderd. Het geeft weer wat je als merk drijft, wat het maatschappelijk nut van je organisatie is en waarom je als organisatie bestaat.
  2. De visie en missie: In de tweede halte van de merkreis formuleer je de kijk van je merk op de wereld (de visie) en de grote opdracht die je hierin te doen hebt (de missie). Op basis van deze missie kun je een routekaart maken om met deelmissies deze missie te volbrengen. De kern van ieder merkverhaal.
  3. Merkpersoonlijkheid: Ieder persoon heeft zijn eigen persoonlijkheid, met zijn eigen karaktertrekken en eigen manier van uiten. Zo heeft ook ieder merk dat. Door de merkpersoonlijkheid vast te leggen en te vertalen naar de merktaal en gedrag geef je een eigen smoel aan ieder verhaal.
  4. Positionering: Wat vind je klant écht relevant om te horen? Ieder merkverhaal gaat de diepte in, maar niet alles is even relevant voor je klant. Daarom ga je het merk positioneren in de markt, zodat je een frame pakt. Dit frame is de basis voor alle communicatie en wordt uitgewerkt in een slogan, positioneringsverhaal én strategie.
  5. Huisstijl: Verhalen vertel je met woorden, maar nog meer met plaatjes. Daarom is de huisstijl een belangrijk element voor ieder merk. De huisstijl is de visuele vertaling van het merk- en positioneringsverhaal. Hiermee heb je de basis gelegd om consistent te kunnen communiceren.
  6. Merkdragers: Overal waar je verhalen vertelt of waar je merk communiceert wil je dezelfde associaties oproepen. Door alle merkdragers vanuit hetzelfde verhaal en dezelfde huisstijl op te maken, kun je consistent communiceren. En dat biedt de basis voor herkenning bij de doelgroep.
  7. Merk laden en innoveren: De laatste halte van de merkreis is het laden en innoveren van het merk. Het laden wordt zowel extern als intern gedaan. Hier wordt het positioneringsverhaal via deelverhalen via verschillende kanalen gedeeld. Alles om fans en medewerkers aan je merk te verbinden.

Wanneer je als merk storytelling wilt toepassen, begin je dus bij de basis: de identiteit. Met de betekenis, de visie, de missie en de merkpersoonlijkheid leg je de merkidentiteit vast. Hieruit ontstaat het merkverhaal dat als basis dient voor alle verhalen die je deelt. Want al deze verhalen sluiten aan op het merkverhaal.

Voorbeelden van storytelling

Hoe passen andere merken storytelling toe in hun merkreis? Hieronder ontvang je hier 6 voorbeelden van.

Tony’s Chocolonely

Het chocolademerk dat tegenwoordig iedereen kent is een topvoorbeeld van het inzetten van storytelling om de juiste boodschap over te brengen. Het begint natuurlijk bij het product zelf: de chocoladereep is in ongelijke stukken verdeeld, de verwijzing dat het ongelijk verdeeld is in de wereld. Daarnaast is op hun website en de wikkel van het product ruimte voor één verhaal: 100 % slaafvrij.

Ze hebben ook de film Tony, van chocoladecrimineel tot wereldverbeteraar gemaakt, waarin het verhaal van Tony’s Chocolonely centraal staat. Bekijk de video.

Lees ook: Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 5: Storytelling doorvoeren, deze vormen zijn er!

TOMS

Alles binnen het bedrijf van TOMS draait om één verhaal: One for One. Voor een paar schoenen die jij van TOMS koopt, geven zij een paar TOMS aan een persoon in nood met schoenen, beter gezichtsvermogen, schoon water en veilige geboortes. Dit One for One principe is overal te herkennen: van hun website tot aan hun schoenendoos, het verhaal van TOMS zit door de hele klantreis heen.

Oprichter Blake Mycoskie zegt hier zelf over:

Het “gevende onderdeel” van TOMS maakt schoenen meer dan een product. Ze zijn onderdeel van een verhaal, een missie en een beweging waar iedereen aan mee kan doen.

Ultieme storytelling dus! Bekijk dit topvoorbeeld samen met Tony’s Chocolonely!

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

Bever

Storytelling is het vertellen van je merkverhaal door het vertellen van allerlei deelverhalen. Een merk dat dit heel goed doet is Bever. Bever heeft een heel duidelijke identiteit ‘Buiten begin bij Bever’. Dit verhaal vertellen ze via al hun communicatiekanalen. Sollicitatiegesprekken zijn in het bos. Die sollicitatiegesprekken zijn dan ook met mensen die actief zijn met de producten die zij adviseren en verkopen. Zo doorleven zij de eigen identiteit en boodschap.

Dat is de ultieme vorm van storytelling. Dat het verhaal door iedereen in de organisatie wordt verteld en in alle processen is doorgevoerd. De commercials die zij naar buiten brengen geven dit visueel mooi weer. Daar worden de echte medewerkers (en dus de echte buitenmensen) gebruikt, in plaats van acteurs.

LEGO Story

Eén van de mooiste video’s ooit gemaakt is wat ons betreft die van LEGO. In deze 15 minuten durende video wordt de geschiedenis van LEGO vertelt, waarin alle soorten emoties langskomen. Met een mooi woord noemen ze dit verhaal ook wel het corporate verhaal, maar wij spreken liever over het toffe verhaal van LEGO:

Dat niet alleen dit verhaal wordt verteld, maar ook het verhaal over de beleving van hun producten bewijst deze toffe commercial, waarin het verhaal centraal staat:

Retulp

Love Water, Leave Plastic, dat is de slogan van het merk Retulp. Richard van Retulp heeft één missie: Het voorkomen van plastic afval, omdat voorkomen beter is dan recyclen. Daarom levert hij met Retulp herbruikbare artikelen die single use plastics voorkomen. Dit verhaal is dan ook overal zichtbaar: van de website tot bij het aanschaffen van een fles. In veel gevallen krijg je een “message in a bottle”, waarin de missie van Retulp wordt uitgelegd.

Daarnaast kun je Retulp regelmatig vinden op evenementen, waar hij bezoekers wil aansporen om afval in te leveren en in te ruilen voor een herbruikbare drinkfles of beker.

Zelf aan de slag met storytelling? Maak een Storytelling Marketingplan

Interpolis

Verzekeraars zijn de laatste jaren aan een enorme verandering bezig. Ze zijn hun eigen merken opnieuw aan het uitvinden. Zo ook Interpolis, die de laatste jaren meer aan het richten is op het voorkomen dan op verzekeren. Zo hebben zij de preventiewinkel opgericht, om klanten te helpen bij het voorkomen van schades.

Dit verhaal wordt doorgetrokken in hun campagne om mensen in het verkeer bewust te maken met de gevaren die komen kijken bij het gebruik van de mobiel in het verkeer. Ongetwijfeld dat je deze video al eens gezien hebt:

Daarvoor ontwikkelden zij de automodus-app, waardoor je jouw mobiel tijdens het rijden niet meer kan gebruiken. Dit hele verhaal loopt dus als een rode draad door de communicatie van Interpolis heen.

Lees ook: Investeren in je merk met de Merkreis

Zelf aan de slag met storytelling

Zelf aan de slag met storytelling voor je merk? Start de merkreis met het bouwen van de merkfundering. Maak vervolgens een storytelling marketingplan om je merk structureel te laden. Met het Heldenmerk-pakket kun je zelf aan de slag met het bouwen van de merkfundering. Naast de uitleg over hoe je het doet ontvang je praktische oefeningen om dit toe te passen.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.