Waarom rebranding van je merk een goede optie is!

Rebranding, de laatste maanden wordt er steeds meer over gesproken. En vaak niet meer terecht als je het ons vraagt. We leven in een tijd waarin ondernemen met waarde voor de samenleving alleen maar belangrijker wordt. Veel merken zijn dan ook bezig met de zoektocht waar zij voor staan en met welke koers zij de toekomst ingaan. In dit artikel lees je waarom een rebranding van je merk een goede optie is.

Waarom zou je voor een rebranding gaan?

Een rebranding is voor veel merken interessant. Grofweg kun je twee soorten rebranding onderscheiden:

  1. Je huidige merknaam met een ander innerlijk en uiterlijk in de markt zetten
  2. Met een nieuwe merkidentiteit onder een nieuwe merknaam en visuele identiteit naar buiten treden.

In de praktijk zien we de laatste tijd vooral veel merken voor de laatste optie kiezen. Veel merken kiezen er steeds bewuster voor om een betekenismerk (wij noemen ze dan natuurlijk een heldenmerk 😉) te worden. Met deze verschuiving blijkt dat de huidige merknaam achterhaald is en volstaat het ook niet om deze merknaam opnieuw met een ander verhaal te laden.

6 hoofdredenen om een rebranding-traject in te gaan

Er zijn veel redenen om een rebranding-traject aan te vliegen voor je merk. Als marketingbureau speciaal voor heldenmerken, zien wij de volgende 6 hoofdredenen:

  1. Er is te weinig betrokkenheid van medewerkers binnen je organisatie en daarom wil je een nieuwe koers inzetten voor je merk;
  2. De klantbehoeften van de huidige klanten veranderen;
  3. Het imago van je huidige merk is negatief;
  4. De huidige merkidentiteit past niet meer bij wat het bedrijf écht wil;
  5. Je wilt veel meer vanuit betekenis werken met jullie merk!
  6. Je huidige bedrijf groeit uit zijn jas en het huidige merk werkt beperkend voor verdere groei (in nieuwe markten).

” Je wilt je merk toekomstbestendig maken en daar hoort een herziening van het HeldenDNA (de merkidentiteit) bij”

Rebranding is meer dan het veranderen van het uiterlijk

Vaak wordt er gedacht bij een rebranding-traject dat alleen de naam en het uiterlijk van het merk een wijziging ondergaat. Ons visie is dat rebranding een breder spectrum beslaat. Rebranding is juist een proces om je merk naar een nieuw tijdperk te brengen. Je wilt je merk toekomstbestendig maken en daar hoort een herziening van het HeldenDNA (de merkidentiteit) bij.

Stappenplan voor een rebranding

Wanneer je aan de slag gaat met het proces van rebranding, komt er heel veel op jou en je bedrijf af. Vaak zien we dat een rebranding-proces een aantal dezelfde stappen heeft. Bekijk het negen-stappenplan voor rebranding van je merk:

1. Bereid je goed voor

De eerste stap is een inkoppertje, maar het is niet onbelangrijk het te benoemen. We merken nog wel eens dat een rebranding traject licht wordt opgepakt, waarna tijdens het proces mensen tegen de lamp lopen. Het is belangrijk om inzicht te krijgen in de reden waarom je jouw merk wil rebranden. De motivatie achter deze keuze is een belangrijke stap om een goede basis neer te zetten voor de komende maanden.

Wanneer je jouw motivatie helder hebt, ga je organiseren hoe je dit proces gaat aanvliegen. Zonder ons belangrijker te maken dan we zijn is het goed om tijdens een rebranding-proces een externe partij te betrekken. Dit zorgt voor een frisse blik op je business en helpt je om écht tot de kern van je nieuwe merk te komen.

2. Verantwoordelijkheden verdelen

Stap twee is om samen met je team samen te gaan zitten en verantwoordelijkheden te verdelen tijdens dit proces. Wat het beste werkt is om één iemand binnen je organisatie aan te stellen die verantwoordelijk is voor dit proces. Hierdoor zorg je ervoor dat er één verantwoordelijke is binnen je organisatie voor alle activiteiten binnen het proces.

3. Plan een startbijeenkomst met je collega’s

Een rebranding-proces kan niet zonder collega’s. Betrek daarom je collega’s in het hele proces. Naast dat het je extra informatie geeft in het traject, zorg je ervoor dat het jullie merk wordt. Daarmee heb je veel draagvlak binnen je team om straks het nieuwe verhaal over te brengen. Iedereen weet wat ze te doen staat.

Plan daarom samen met de externe partij een startbijeenkomst waarin je aangeeft hoe het proces eruit ziet. Daarin geef je aan welke stappen jullie bedrijf zet in de komende periode en welke bijdrage zij mogen leveren tijdens dit proces. Zo denken ze mee tijdens het ontwikkelen van het HeldenDNA en zijn daarmee één van de belangrijkste middelen in het rebranding-traject. Daarnaast is het goed om een vorm te vinden waarin je de collega’s op de hoogte kunt houden van de voortgang van het proces. Zo wordt het jullie nieuwe merk!

4. Stel een nieuw HeldenDNA vast en leg het vast in een handboek

Stap vier in de rebranding van je merk klinkt heel simpel, maar dat is een stap die soms maanden kan duren. Je stapt namelijk af van je huidige merkidentiteit en gaat op zoek naar een nieuwe merkidentiteit (en daarmee je HeldenDNA). Dit wil niet altijd zeggen dat je alles wat je in het verleden hebt gedaan achter je gaat laten, maar je begint van skretch af aan. Gedurende het proces worden de goede elementen van je oude merk zichtbaar.

Om je nieuwe HeldenDNA te ontdekken, doorloop je de volgende fases:

  1. Het ontdekken van de betekenis van je merk;
  2. Het ontwikkelen van de visie van je merk;
  3. Het neerzetten van de grote Heldenmissie en de roadmap om deze missie te halen;
  4. De kernwaarden vastleggen;
  5. De heldenkrachten van je merk ontdekken;
  6. De cultuur vastleggen van je merk
  7. De communicatie van je merk

Deze stappen zorgen ervoor dat je een concreet HeldenDNA vastlegt. Leg deze onderdelen vast in het DNA-handboek, zodat voor iedere stakeholder helder is waar je bedrijf voor staat en hoe zij met het merk dienen te  werken.

Meer over het vinden van je DNA vind je in het artikel Zo bepaal je jouw heldenDNA (merkidentiteit).

5. Ontwikkel een nieuwe merknaam op basis van je HeldenDNA

Als je aan het einde van het proces een HeldenDNA hebt ontwikkeld, is dat je nieuwe merk. Het kan zijn dat je huidige merknaam volstaat, maar vaak is dat niet zo. Bedenk samen met je collega’s een nieuwe merknaam, zodat je een goede keuze kunt maken of je de merknaam gaat veranderen.

Om tot een nieuwe merknaam te komen, doorlopen we vaak de volgende stappen:

  1. We maken samen een eisenlijst voor de nieuwe merknaam, waarin je aangeeft wat de belangrijkste punten zijn die je merknaam dient te hebben.
  2. Je gaat (samen met collega’s) in een creatieve sessie een hele rits aan merknamen verzinnen. Gebruik hiervoor verschillende invalshoeken waar vanuit je een nieuwe naam bedenkt. In deze fase is het nog belangrijk dat je niet nadenkt over de eerste gestelde eisen, want daarmee beperk je de creatieve vrijheid. Aan het eind van deze stap heb je een heel scala aan namen.
  3. Aan de hand van de verzonnen namen, is er een hele lijst die je gaat terugbrengen tot een longlist. Denk hierbij aan een maximum van 10 namen. Al deze namen dienen aan de eisen voldoen, die je samen hebt gesteld. Een goede manier om dit te doen is om iedereen die je wilt laten meedenken over de merknaam 5 kruisjes te mogen zetten bij namen die zij tof vinden. Hieruit ontstaat een top 10 aan merknamen.
  4. Op basis van deze longlist ga je alle namen langs en maak je een voor en tegen lijst bij iedere merknaam. Hierdoor kun je een schifting maken welke namen er afvallen en welke zeker nog langer doorgang gaan krijgen. In deze stap zorg je ervoor dat je de longlist terugbrengt naar een shortlist van 3 namen.
  5. Maak uit deze 3 namen een keuze voor jouw merknaam van de toekomst. Je hebt al heel veel onderzoek gedaan naar de merknamen, dus wat is dan de juiste manier om hier een keuze in te maken? Wij merken vaak dat het nog maar draait om één ding: gevoel! Het gevoel maakt uiteindelijk de keuze voor de juiste merknaam.
  6. De laatste stap is om je nieuwe merknaam vast te leggen. Leg de domeinnaam of domeinnamen vast via je hostingprovider en registreer je merk in het merkenregister. Hierdoor weet je dat jouw merk beschermd is tegen concurrentie.

Mocht je huidige merknaam nog steeds voldoen, dan kun je deze stap overslaan :-).

6. Ontwikkelen van een nieuwe huisstijl (visuele identiteit)

Je hebt je DNA vastgesteld en je hebt een merknaam gekozen. Nu is het tijd om het uiterlijk van je merk te ontwikkelen. Samen met een designer ga je aan de slag met het ontwikkelen van de visuele identiteit.

De visuele identiteit zal jouw DNA uitstralen. Wanneer je het verhaal van je bedrijf hoort, zal dat één op één aansluiten bij het beeld wat er van je merk wordt neergezet. Om tot een juiste visuele identiteit te komen doorloop je de volgende stappen:

  1. Eisen: Welke eisen heb je aan de nieuwe huisstijl van je merk? Dat bespreek je samen met je designer. Het DNA-handboek is een mooi instrument om in te zetten zodat de designer precies weet wat je met je verhaal wil uitdragen.
  2. Eerste schetsen en concept: Laat je designer de eerste schetsen van het concept aanleveren. In deze eerste schetsen kun je kijken hoe de designer jouw verhaal verwerkt in een beeldmerk en lettertype. Erg belangrijk als basis voor de visuele identiteit van je merk.
  3. Huisstijl krijgt kleur: Samen bespreek je de eerste schetsen en past de designer deze aan. De volgende stap is om kleur toe te voegen aan het beeldmerk. Kleuren zeggen heel veel over je merk en daarom is dit een belangrijk onderdeel van je visuele identiteit.
  4. Definitieve versie: Hand in hand met je designer ontwikkel je het logo verder tot een definitieve versie. Dit is de basis voor de visuele identiteit van je heldenmerk!
  5. Huisstijlhandboek: Alle onderdelen van de visuele identiteit van je nieuwe merk leg je vast in een huisstijl handboek. Hierin leg je vast hoe je merk zich naar buiten laat zien op het gebied van:
    1. Het logo
    2. De pay-off
    3. Gebruik van het lettertype/ typografie
    4. Het kleurgebruik
    5. De iconen en vormen van je merk
    6. Gebruik van fotografie en afbeeldingen
    7. De huisstijldragers (denk hierbij aan visitekaartjes, bedrijfskleding, sociale media, etc.)
    8. Richtlijnen
  6. Alle andere instrumenten: Alle instrumenten die je nodig hebt om je merk in de markt te zetten ontwikkel je samen met je designer volgens de regels uit het huisstijlhandboek.

Meer informatie over huisstijl-ontwikkeling vind je in het artikel Zo ontwikkel je een goede huisstijl voor heldenbedrijven

7. Strategie bepalen

Wanneer je een nieuw merk in de markt gaat zetten, heb je daar een gedegen strategie voor nodig. Daarom is het goed om aan de slag te gaan met je marketingstrategie. Hierin ga je aan de slag om de nieuwe koers van je merk neer te zetten. Om je marketingstrategie te bepalen doorloop je de volgende stappen:

  1. Analyseer je markt en omgeving om te kijken welke positieve en negatieve ontwikkelingen er op je bedrijf af komen. Op deze ontwikkelingen heb je beperkt tot geen invloed.
  2. Analyseer vervolgens je eigen organisatie, welke sterkten zijn er in je organisatie aanwezig? En wat zijn de zwakten van je organisatie?
  3. Op basis van de eerste twee stappen kun je een SWOT-analyse maken. Hiermee confronteer je de sterkten en zwakten van je organisatie met de kansen en bedreigingen uit de markt.
  4. De confrontatiematrix geeft veel inzicht in de strategische vraagstukken van je bedrijf. Op basis hiervan maak je een aantal strategische scenario’s die je nieuwe merk kan bewandelen.
  5. Kies op basis van het FOETSJE-model welk scenario het beste past bij jouw nieuwe merk.
  6. Kies het tactisch plan dat bij je nieuwe strategie (en dus merk) past en zet marketingprogramma’s in om je verhaal over te brengen op je doelgroep.

Meer informatie over je strategie, wat het FOETSJE-model is en alle andere informatie vind je in het artikel Strategie-ontwikkeling en marketingactivatie

8. Het nieuwe verhaal vertalen op de (nieuwe) website

Naar aanleiding van je nieuwe strategie en het tactisch plan dat je het opgezet kun je de kanalen verder gaan uitwerken. Het meeste belangrijke online onderdeel van je marketing is de website. Je nieuwe verhaal dient op een goede manier online te worden overgebracht.

Door het invullen van je marketingtactiek, weet je welke rol je website gaat spelen in deze tactiek. Hierdoor kun je jouw nieuwe website op inrichten. Om je website goed te creëren doorloop je de volgende stappen:

  • Je bepaalt je doel van je website en stelt een eisenpakket vast voor je website.
  • Je maakt een websiteplan waarin je samen met je websitedesigner en websitebouwer samen zit om na te denken over de structuur van je website en hoe je het verhaal op een goede manier laat overkomen.
  • De websitedesigner bouwt een eerste prototype van je website, zodat jullie samen kunnen kijken of dit hetgeen is wat jullie samen hebben besproken.
  • Als bedrijf ga je een keuze maken hoe je teksten, afbeeldingen en video’s gaat aanleveren. Ga je deze zelf schrijven met behulp van specialisten? Of laat je het volledig extern uitvoeren middels interviews?
  • Het goedgekeurde prototype wordt omgezet in een werkende website met de juiste fotografie en teksten, met een aantal revisierondes.
  • Je viert samen de live-gang van je website. En dan begint het pas: Je gaat aan de slag om je doelen te bereiken met je website.

Meer over het opzetten van een website vind je in het artikel Ontwikkel een website die impact voor je genereert!

9. Communicatie- en contentplanning

De laatste stap in de rebranding van je merk is het maken van de communicatie- en contentplanning. Hierin ga je voor het komende jaar precies aangeven wat je wanneer gaat plaatsen en wie daar verantwoordelijk voor is. Hierdoor heeft iedereen in de organisatie dezelfde focus om je nieuwe merk in de markt te lanceren.

Lees ook: Videomarketing inzetten voor jouw heldenverhaal

Aan de slag met de rebranding van je merk?

Heb je de drive om met positieve impact de samenleving te veranderen, maar loopt je merk achter? Plan een vrijblijvende Herotalk, een inspiratiesessie waarin we ideeën en adviezen met elkaar bespreken om jouw merk te rebranden.

Waarom rebranding van je merk een goede optie is!

Rebranding, de laatste maanden wordt er steeds meer over gesproken. En vaak niet meer terecht als je het ons vraagt. We leven in een tijd waarin ondernemen met waarde voor de samenleving alleen maar belangrijker wordt. Veel merken zijn dan ook bezig met de zoektocht waar zij voor staan en met welke koers zij de toekomst ingaan. In dit artikel lees je waarom een rebranding van je merk een goede optie is.

Waarom zou je voor een rebranding gaan?

Een rebranding is voor veel merken interessant. Grofweg kun je twee soorten rebranding onderscheiden:

  1. Je huidige merknaam met een ander innerlijk en uiterlijk in de markt zetten
  2. Met een nieuwe merkidentiteit onder een nieuwe merknaam en visuele identiteit naar buiten treden.

In de praktijk zien we de laatste tijd vooral veel merken voor de laatste optie kiezen. Veel merken kiezen er steeds bewuster voor om een betekenismerk (wij noemen ze dan natuurlijk een heldenmerk 😉) te worden. Met deze verschuiving blijkt dat de huidige merknaam achterhaald is en volstaat het ook niet om deze merknaam opnieuw met een ander verhaal te laden.

6 hoofdredenen om een rebranding-traject in te gaan

Er zijn veel redenen om een rebranding-traject aan te vliegen voor je merk. Als marketingbureau speciaal voor heldenmerken, zien wij de volgende 6 hoofdredenen:

  1. Er is te weinig betrokkenheid van medewerkers binnen je organisatie en daarom wil je een nieuwe koers inzetten voor je merk;
  2. De klantbehoeften van de huidige klanten veranderen;
  3. Het imago van je huidige merk is negatief;
  4. De huidige merkidentiteit past niet meer bij wat het bedrijf écht wil;
  5. Je wilt veel meer vanuit betekenis werken met jullie merk!
  6. Je huidige bedrijf groeit uit zijn jas en het huidige merk werkt beperkend voor verdere groei (in nieuwe markten).

” Je wilt je merk toekomstbestendig maken en daar hoort een herziening van het HeldenDNA (de merkidentiteit) bij”

Rebranding is meer dan het veranderen van het uiterlijk

Vaak wordt er gedacht bij een rebranding-traject dat alleen de naam en het uiterlijk van het merk een wijziging ondergaat. Ons visie is dat rebranding een breder spectrum beslaat. Rebranding is juist een proces om je merk naar een nieuw tijdperk te brengen. Je wilt je merk toekomstbestendig maken en daar hoort een herziening van het HeldenDNA (de merkidentiteit) bij.

Stappenplan voor een rebranding

Wanneer je aan de slag gaat met het proces van rebranding, komt er heel veel op jou en je bedrijf af. Vaak zien we dat een rebranding-proces een aantal dezelfde stappen heeft. Bekijk het negen-stappenplan voor rebranding van je merk:

1. Bereid je goed voor

De eerste stap is een inkoppertje, maar het is niet onbelangrijk het te benoemen. We merken nog wel eens dat een rebranding traject licht wordt opgepakt, waarna tijdens het proces mensen tegen de lamp lopen. Het is belangrijk om inzicht te krijgen in de reden waarom je jouw merk wil rebranden. De motivatie achter deze keuze is een belangrijke stap om een goede basis neer te zetten voor de komende maanden.

Wanneer je jouw motivatie helder hebt, ga je organiseren hoe je dit proces gaat aanvliegen. Zonder ons belangrijker te maken dan we zijn is het goed om tijdens een rebranding-proces een externe partij te betrekken. Dit zorgt voor een frisse blik op je business en helpt je om écht tot de kern van je nieuwe merk te komen.

2. Verantwoordelijkheden verdelen

Stap twee is om samen met je team samen te gaan zitten en verantwoordelijkheden te verdelen tijdens dit proces. Wat het beste werkt is om één iemand binnen je organisatie aan te stellen die verantwoordelijk is voor dit proces. Hierdoor zorg je ervoor dat er één verantwoordelijke is binnen je organisatie voor alle activiteiten binnen het proces.

3. Plan een startbijeenkomst met je collega’s

Een rebranding-proces kan niet zonder collega’s. Betrek daarom je collega’s in het hele proces. Naast dat het je extra informatie geeft in het traject, zorg je ervoor dat het jullie merk wordt. Daarmee heb je veel draagvlak binnen je team om straks het nieuwe verhaal over te brengen. Iedereen weet wat ze te doen staat.

Plan daarom samen met de externe partij een startbijeenkomst waarin je aangeeft hoe het proces eruit ziet. Daarin geef je aan welke stappen jullie bedrijf zet in de komende periode en welke bijdrage zij mogen leveren tijdens dit proces. Zo denken ze mee tijdens het ontwikkelen van het HeldenDNA en zijn daarmee één van de belangrijkste middelen in het rebranding-traject. Daarnaast is het goed om een vorm te vinden waarin je de collega’s op de hoogte kunt houden van de voortgang van het proces. Zo wordt het jullie nieuwe merk!

4. Stel een nieuw HeldenDNA vast en leg het vast in een handboek

Stap vier in de rebranding van je merk klinkt heel simpel, maar dat is een stap die soms maanden kan duren. Je stapt namelijk af van je huidige merkidentiteit en gaat op zoek naar een nieuwe merkidentiteit (en daarmee je HeldenDNA). Dit wil niet altijd zeggen dat je alles wat je in het verleden hebt gedaan achter je gaat laten, maar je begint van skretch af aan. Gedurende het proces worden de goede elementen van je oude merk zichtbaar.

Om je nieuwe HeldenDNA te ontdekken, doorloop je de volgende fases:

  1. Het ontdekken van de betekenis van je merk;
  2. Het ontwikkelen van de visie van je merk;
  3. Het neerzetten van de grote Heldenmissie en de roadmap om deze missie te halen;
  4. De kernwaarden vastleggen;
  5. De heldenkrachten van je merk ontdekken;
  6. De cultuur vastleggen van je merk
  7. De communicatie van je merk

Deze stappen zorgen ervoor dat je een concreet HeldenDNA vastlegt. Leg deze onderdelen vast in het DNA-handboek, zodat voor iedere stakeholder helder is waar je bedrijf voor staat en hoe zij met het merk dienen te  werken.

Meer over het vinden van je DNA vind je in het artikel Zo bepaal je jouw heldenDNA (merkidentiteit).

5. Ontwikkel een nieuwe merknaam op basis van je HeldenDNA

Als je aan het einde van het proces een HeldenDNA hebt ontwikkeld, is dat je nieuwe merk. Het kan zijn dat je huidige merknaam volstaat, maar vaak is dat niet zo. Bedenk samen met je collega’s een nieuwe merknaam, zodat je een goede keuze kunt maken of je de merknaam gaat veranderen.

Om tot een nieuwe merknaam te komen, doorlopen we vaak de volgende stappen:

  1. We maken samen een eisenlijst voor de nieuwe merknaam, waarin je aangeeft wat de belangrijkste punten zijn die je merknaam dient te hebben.
  2. Je gaat (samen met collega’s) in een creatieve sessie een hele rits aan merknamen verzinnen. Gebruik hiervoor verschillende invalshoeken waar vanuit je een nieuwe naam bedenkt. In deze fase is het nog belangrijk dat je niet nadenkt over de eerste gestelde eisen, want daarmee beperk je de creatieve vrijheid. Aan het eind van deze stap heb je een heel scala aan namen.
  3. Aan de hand van de verzonnen namen, is er een hele lijst die je gaat terugbrengen tot een longlist. Denk hierbij aan een maximum van 10 namen. Al deze namen dienen aan de eisen voldoen, die je samen hebt gesteld. Een goede manier om dit te doen is om iedereen die je wilt laten meedenken over de merknaam 5 kruisjes te mogen zetten bij namen die zij tof vinden. Hieruit ontstaat een top 10 aan merknamen.
  4. Op basis van deze longlist ga je alle namen langs en maak je een voor en tegen lijst bij iedere merknaam. Hierdoor kun je een schifting maken welke namen er afvallen en welke zeker nog langer doorgang gaan krijgen. In deze stap zorg je ervoor dat je de longlist terugbrengt naar een shortlist van 3 namen.
  5. Maak uit deze 3 namen een keuze voor jouw merknaam van de toekomst. Je hebt al heel veel onderzoek gedaan naar de merknamen, dus wat is dan de juiste manier om hier een keuze in te maken? Wij merken vaak dat het nog maar draait om één ding: gevoel! Het gevoel maakt uiteindelijk de keuze voor de juiste merknaam.
  6. De laatste stap is om je nieuwe merknaam vast te leggen. Leg de domeinnaam of domeinnamen vast via je hostingprovider en registreer je merk in het merkenregister. Hierdoor weet je dat jouw merk beschermd is tegen concurrentie.

Mocht je huidige merknaam nog steeds voldoen, dan kun je deze stap overslaan :-).

6. Ontwikkelen van een nieuwe huisstijl (visuele identiteit)

Je hebt je DNA vastgesteld en je hebt een merknaam gekozen. Nu is het tijd om het uiterlijk van je merk te ontwikkelen. Samen met een designer ga je aan de slag met het ontwikkelen van de visuele identiteit.

De visuele identiteit zal jouw DNA uitstralen. Wanneer je het verhaal van je bedrijf hoort, zal dat één op één aansluiten bij het beeld wat er van je merk wordt neergezet. Om tot een juiste visuele identiteit te komen doorloop je de volgende stappen:

  1. Eisen: Welke eisen heb je aan de nieuwe huisstijl van je merk? Dat bespreek je samen met je designer. Het DNA-handboek is een mooi instrument om in te zetten zodat de designer precies weet wat je met je verhaal wil uitdragen.
  2. Eerste schetsen en concept: Laat je designer de eerste schetsen van het concept aanleveren. In deze eerste schetsen kun je kijken hoe de designer jouw verhaal verwerkt in een beeldmerk en lettertype. Erg belangrijk als basis voor de visuele identiteit van je merk.
  3. Huisstijl krijgt kleur: Samen bespreek je de eerste schetsen en past de designer deze aan. De volgende stap is om kleur toe te voegen aan het beeldmerk. Kleuren zeggen heel veel over je merk en daarom is dit een belangrijk onderdeel van je visuele identiteit.
  4. Definitieve versie: Hand in hand met je designer ontwikkel je het logo verder tot een definitieve versie. Dit is de basis voor de visuele identiteit van je heldenmerk!
  5. Huisstijlhandboek: Alle onderdelen van de visuele identiteit van je nieuwe merk leg je vast in een huisstijl handboek. Hierin leg je vast hoe je merk zich naar buiten laat zien op het gebied van:
    1. Het logo
    2. De pay-off
    3. Gebruik van het lettertype/ typografie
    4. Het kleurgebruik
    5. De iconen en vormen van je merk
    6. Gebruik van fotografie en afbeeldingen
    7. De huisstijldragers (denk hierbij aan visitekaartjes, bedrijfskleding, sociale media, etc.)
    8. Richtlijnen
  6. Alle andere instrumenten: Alle instrumenten die je nodig hebt om je merk in de markt te zetten ontwikkel je samen met je designer volgens de regels uit het huisstijlhandboek.

Meer informatie over huisstijl-ontwikkeling vind je in het artikel Zo ontwikkel je een goede huisstijl voor heldenbedrijven

7. Strategie bepalen

Wanneer je een nieuw merk in de markt gaat zetten, heb je daar een gedegen strategie voor nodig. Daarom is het goed om aan de slag te gaan met je marketingstrategie. Hierin ga je aan de slag om de nieuwe koers van je merk neer te zetten. Om je marketingstrategie te bepalen doorloop je de volgende stappen:

  1. Analyseer je markt en omgeving om te kijken welke positieve en negatieve ontwikkelingen er op je bedrijf af komen. Op deze ontwikkelingen heb je beperkt tot geen invloed.
  2. Analyseer vervolgens je eigen organisatie, welke sterkten zijn er in je organisatie aanwezig? En wat zijn de zwakten van je organisatie?
  3. Op basis van de eerste twee stappen kun je een SWOT-analyse maken. Hiermee confronteer je de sterkten en zwakten van je organisatie met de kansen en bedreigingen uit de markt.
  4. De confrontatiematrix geeft veel inzicht in de strategische vraagstukken van je bedrijf. Op basis hiervan maak je een aantal strategische scenario’s die je nieuwe merk kan bewandelen.
  5. Kies op basis van het FOETSJE-model welk scenario het beste past bij jouw nieuwe merk.
  6. Kies het tactisch plan dat bij je nieuwe strategie (en dus merk) past en zet marketingprogramma’s in om je verhaal over te brengen op je doelgroep.

Meer informatie over je strategie, wat het FOETSJE-model is en alle andere informatie vind je in het artikel Strategie-ontwikkeling en marketingactivatie

8. Het nieuwe verhaal vertalen op de (nieuwe) website

Naar aanleiding van je nieuwe strategie en het tactisch plan dat je het opgezet kun je de kanalen verder gaan uitwerken. Het meeste belangrijke online onderdeel van je marketing is de website. Je nieuwe verhaal dient op een goede manier online te worden overgebracht.

Door het invullen van je marketingtactiek, weet je welke rol je website gaat spelen in deze tactiek. Hierdoor kun je jouw nieuwe website op inrichten. Om je website goed te creëren doorloop je de volgende stappen:

  • Je bepaalt je doel van je website en stelt een eisenpakket vast voor je website.
  • Je maakt een websiteplan waarin je samen met je websitedesigner en websitebouwer samen zit om na te denken over de structuur van je website en hoe je het verhaal op een goede manier laat overkomen.
  • De websitedesigner bouwt een eerste prototype van je website, zodat jullie samen kunnen kijken of dit hetgeen is wat jullie samen hebben besproken.
  • Als bedrijf ga je een keuze maken hoe je teksten, afbeeldingen en video’s gaat aanleveren. Ga je deze zelf schrijven met behulp van specialisten? Of laat je het volledig extern uitvoeren middels interviews?
  • Het goedgekeurde prototype wordt omgezet in een werkende website met de juiste fotografie en teksten, met een aantal revisierondes.
  • Je viert samen de live-gang van je website. En dan begint het pas: Je gaat aan de slag om je doelen te bereiken met je website.

Meer over het opzetten van een website vind je in het artikel Ontwikkel een website die impact voor je genereert!

9. Communicatie- en contentplanning

De laatste stap in de rebranding van je merk is het maken van de communicatie- en contentplanning. Hierin ga je voor het komende jaar precies aangeven wat je wanneer gaat plaatsen en wie daar verantwoordelijk voor is. Hierdoor heeft iedereen in de organisatie dezelfde focus om je nieuwe merk in de markt te lanceren.

Lees ook: Videomarketing inzetten voor jouw heldenverhaal

Aan de slag met de rebranding van je merk?

Heb je de drive om met positieve impact de samenleving te veranderen, maar loopt je merk achter? Plan een vrijblijvende Herotalk, een inspiratiesessie waarin we ideeën en adviezen met elkaar bespreken om jouw merk te rebranden.

Exclusieve artikelen in je mailbox

Wil jij exclusieve artikelen over het bouwen en uitbouwen van een heldenmerk in je mailbox?
Schrijf je dan nu in voor de maandelijkse nieuwsbrief.

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 27 47 36 53
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy