Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
De visie en de missie zijn allebei termen die bij veel ondernemers de spreekwoordelijke strot uit komen. Dit omdat het termen zijn die niet ‘aanraakbaar’ zijn voor velen. Terwijl de inhoud die je in de visie en missie zet, letterlijk de ziel van je organisatie is. Maar hoe draag je die ziel, de visie van je merk eigenlijk uit? In dit artikel gaan we er op in.
Veel organisaties starten de ontdekkingsreis naar hun identiteit gelijk bij de visie en de missie. Volgens ons mis je dan een belangrijke stap. Namelijk de betekenis die je hebt in de wereld. De betekenis van je organisatie is de kernideologie van je merk. Het is niet onderhandelbaar én zal nooit veranderen. De visie (de kijk van je merk op de wereld) en de missie (de grote speciale opdracht voor je merk) kunnen in de loop van de tijd worden aangepast. Je betekenis blijft voor altijd voorop.
Door een duidelijke betekenis te hebben, zorg je ervoor dat je organisatie een ziel heeft. Het geloof in deze betekenis is het allerbelangrijkste wanneer je uiteindelijk hiermee aan de slag wil. Het is de basis voor je visie én het uitdragen ervan.
Waar het bij de meeste visies en missies mis gaat, is dat het verstompt in algemeenheden. Door de visie niet scherp te formuleren, ontbreekt er handelingsperspectief. Dat komt vaak doordat er in directiekamers veel gepolderd wordt. Iedereen moet het ermee eens zijn, dus dan worden de scherpe randjes eruit gehaald. En dan wordt je een grijze muis.
Terwijl wat je wilt als merk is: de medewerkers, de klanten en alle andere stakeholders zijn actief aan de slag met de visie en missie van je merk. Daarom zijn de visie en de missie ook altijd met elkaar verbonden. Door de missie scherp te formuleren als opdracht, kun je daarop ook deelmissies formuleren. Op deze deelmissies kun je een strategie ontwikkelen die je helpt om ernaar te handelen.
Lees ook: Van missie naar concrete acties
Een visie (en daarmee dus ook de missie) is een concreet maar algemeen merkverhaal. Wanneer je wilt dat mensen het zelf gaan gebruiken, gaan ze het persoonlijk maken. Door persoonlijke verhalen te verbinden aan de merkvisie, gaat het voor de medewerkers écht leven. Daarmee maak je het ze makkelijk om het uit te dragen.
Overigens klinkt het vaak moeilijker dan het is. Wanneer je regelmatig met collega’s aan de slag gaat in bijvoorbeeld een lunchbijeenkomst, ontdek je al snel genoeg anekdotes. Deze anekdotes zijn de verhalen die zij aan hun omgeving (familie, vrienden, klanten, relaties, partners, etc.) vertellen. Daarmee dragen zij op een persoonlijke manier de bedrijfsvisie uit.
Om die reden noemen wij iedere medewerker dan ook liever een merketeer. Marketing is namelijk niet iets van een afdeling in je organisatie. Het is het delen van het merkverhaal door de gehele organisatie heen. Door iedere medewerkers een merketeer te laten zijn door het delen van persoonlijk verhalen, wordt het merkverhaal snel opgepakt door een grote groep mensen. En de voordelen die dat heeft hoeven wij vast niet te vertellen 😉.
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Om je visie op een goede manier uit te dragen, is het verstandig om te kijken hoe je als merk je positioneert. En de manier waarop je je vandaag positioneert, hoeft niet hetzelfde te zijn als die van over vijf jaar. Je wilt met je merk iets bereiken, daarvoor heb je de missie geformuleerd. Om de eerste deelmissie van je missie te volbrengen, is het belangrijk om daaraan doelstellingen te koppelen. Deze doelstellingen bepalen o.a. de manier van positioneren.
Leg je bijvoorbeeld meer de nadruk op de koopargumenten van je product/ dienst? Of leg je meer de nadruk op de kracht van jullie organisatie? Of is toch de visie die klanten en/of medewerkers het meest aanspreekt? In sommige gevallen hoeft je visie niet voorop te staan in de positionering, maar is het een logische tweede stap in je verhaal.
Het belangrijkste is dat de koopargumenten voor je publiek helder en duidelijk zijn. Gebruik daarvoor goede metaforen in je communicatie. Daarvoor is het belangrijk dat de persoonlijkheid van je merk duidelijk is. Vervolgens kun je jezelf gaan positioneren. Daarvoor lees je het artikel Zo positioneer je jouw merk in de markt
Concluderend kunnen we zeggen dat de identiteit de basis vormt voor je gehele organisatie. Bij het uitdragen van je visie, wil je graag dat je merk van betekenis naar uitvoering gaat vanuit dezelfde kernideologie. Dat hebben wij samengevat in de merkreis. Als reisleiders ondersteunen we organisaties om een betekenisvol merk te worden. Meer weten over de merkreis en de belangrijkste stappen? Download dan snel het heldenmerkpakket.
De visie en de missie zijn allebei termen die bij veel ondernemers de spreekwoordelijke strot uit komen. Dit omdat het termen zijn die niet ‘aanraakbaar’ zijn voor velen. Terwijl de inhoud die je in de visie en missie zet, letterlijk de ziel van je organisatie is. Maar hoe draag je die ziel, de visie van je merk eigenlijk uit? In dit artikel gaan we er op in.
Veel organisaties starten de ontdekkingsreis naar hun identiteit gelijk bij de visie en de missie. Volgens ons mis je dan een belangrijke stap. Namelijk de betekenis die je hebt in de wereld. De betekenis van je organisatie is de kernideologie van je merk. Het is niet onderhandelbaar én zal nooit veranderen. De visie (de kijk van je merk op de wereld) en de missie (de grote speciale opdracht voor je merk) kunnen in de loop van de tijd worden aangepast. Je betekenis blijft voor altijd voorop.
Door een duidelijke betekenis te hebben, zorg je ervoor dat je organisatie een ziel heeft. Het geloof in deze betekenis is het allerbelangrijkste wanneer je uiteindelijk hiermee aan de slag wil. Het is de basis voor je visie én het uitdragen ervan.
Waar het bij de meeste visies en missies mis gaat, is dat het verstompt in algemeenheden. Door de visie niet scherp te formuleren, ontbreekt er handelingsperspectief. Dat komt vaak doordat er in directiekamers veel gepolderd wordt. Iedereen moet het ermee eens zijn, dus dan worden de scherpe randjes eruit gehaald. En dan wordt je een grijze muis.
Terwijl wat je wilt als merk is: de medewerkers, de klanten en alle andere stakeholders zijn actief aan de slag met de visie en missie van je merk. Daarom zijn de visie en de missie ook altijd met elkaar verbonden. Door de missie scherp te formuleren als opdracht, kun je daarop ook deelmissies formuleren. Op deze deelmissies kun je een strategie ontwikkelen die je helpt om ernaar te handelen.
Lees ook: Van missie naar concrete acties
Een visie (en daarmee dus ook de missie) is een concreet maar algemeen merkverhaal. Wanneer je wilt dat mensen het zelf gaan gebruiken, gaan ze het persoonlijk maken. Door persoonlijke verhalen te verbinden aan de merkvisie, gaat het voor de medewerkers écht leven. Daarmee maak je het ze makkelijk om het uit te dragen.
Overigens klinkt het vaak moeilijker dan het is. Wanneer je regelmatig met collega’s aan de slag gaat in bijvoorbeeld een lunchbijeenkomst, ontdek je al snel genoeg anekdotes. Deze anekdotes zijn de verhalen die zij aan hun omgeving (familie, vrienden, klanten, relaties, partners, etc.) vertellen. Daarmee dragen zij op een persoonlijke manier de bedrijfsvisie uit.
Om die reden noemen wij iedere medewerker dan ook liever een merketeer. Marketing is namelijk niet iets van een afdeling in je organisatie. Het is het delen van het merkverhaal door de gehele organisatie heen. Door iedere medewerkers een merketeer te laten zijn door het delen van persoonlijk verhalen, wordt het merkverhaal snel opgepakt door een grote groep mensen. En de voordelen die dat heeft hoeven wij vast niet te vertellen 😉.
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Om je visie op een goede manier uit te dragen, is het verstandig om te kijken hoe je als merk je positioneert. En de manier waarop je je vandaag positioneert, hoeft niet hetzelfde te zijn als die van over vijf jaar. Je wilt met je merk iets bereiken, daarvoor heb je de missie geformuleerd. Om de eerste deelmissie van je missie te volbrengen, is het belangrijk om daaraan doelstellingen te koppelen. Deze doelstellingen bepalen o.a. de manier van positioneren.
Leg je bijvoorbeeld meer de nadruk op de koopargumenten van je product/ dienst? Of leg je meer de nadruk op de kracht van jullie organisatie? Of is toch de visie die klanten en/of medewerkers het meest aanspreekt? In sommige gevallen hoeft je visie niet voorop te staan in de positionering, maar is het een logische tweede stap in je verhaal.
Het belangrijkste is dat de koopargumenten voor je publiek helder en duidelijk zijn. Gebruik daarvoor goede metaforen in je communicatie. Daarvoor is het belangrijk dat de persoonlijkheid van je merk duidelijk is. Vervolgens kun je jezelf gaan positioneren. Daarvoor lees je het artikel Zo positioneer je jouw merk in de markt
Concluderend kunnen we zeggen dat de identiteit de basis vormt voor je gehele organisatie. Bij het uitdragen van je visie, wil je graag dat je merk van betekenis naar uitvoering gaat vanuit dezelfde kernideologie. Dat hebben wij samengevat in de merkreis. Als reisleiders ondersteunen we organisaties om een betekenisvol merk te worden. Meer weten over de merkreis en de belangrijkste stappen? Download dan snel het heldenmerkpakket.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan: