Inspirerende kracht
Aansluitend op de kraakheldere boodschap is dat superieure merken het vermogen hebben om anderen te inspireren. Met de visie en missie van het merk weten ze mensen aan hun merk te verbinden. En dat kan niet los worden gezien van de betekenis die deze organisaties op hun omgeving willen hebben.
Een merk met inspirerende kracht heeft de capaciteit om anderen te beïnvloeden en te leiden op een manier die hen aanzet tot actie en tot het realiseren van hun eigen potentieel. Sterke merken doen dit niet om zichzelf te verrijken, maar om andere beter te maken. Ze willen het maatschappelijk domein versterken waar ze impact willen maken. Denk aan Tony’s Chocolonely die je vraagt om met ze mee te doen. Of de Vegetarische Slager die het voor iedereen makkelijker wil maken om minder of geen vlees te eten. Deze merken durven voor hun boodschap te gaan staan, ook al levert het ophef op. Sterker nog, dat laatste is wat hun dichterbij hun missie brengt.
Lees ook: Domein-marketing is missiegerichte marketing