De sleutelfactoren van superieure merken
De laatste jaren is er veel veranderd binnen het merkenlandschap. Wat maakt in de huidige tijd merken nu superieur? Welke factoren zijn daarbij belangrijk? In dit artikel ontvang je de sleutelfactoren van superieure merken.
Van identiteit naar kraakheldere boodschap
Ieder merk dat als superieur wordt gezien heeft een inspirerende en krachtige identiteit. De betekenis, visie en missie van het merk zijn voor iedereen helder. Maar de belangrijkste factor is dat de superieure merken de identiteit om weten te zetten naar een kraakheldere boodschap. Doormiddel van een krachtige merkbelofte weten deze merken hun identiteit in één korte zin samen te vatten en dit in iedere vorm van communicatie te vertalen. Denk maar eens aan de merkbelofte van Ikea: Design for everyone. In ieder vorm van communicatie komt deze kernboodschap terug.
Inspirerende kracht
Aansluitend op de kraakheldere boodschap is dat superieure merken het vermogen hebben om anderen te inspireren. Met de visie en missie van het merk weten ze mensen aan hun merk te verbinden. En dat kan niet los worden gezien van de betekenis die deze organisaties op hun omgeving willen hebben.
Een merk met inspirerende kracht heeft de capaciteit om anderen te beïnvloeden en te leiden op een manier die hen aanzet tot actie en tot het realiseren van hun eigen potentieel. Sterke merken doen dit niet om zichzelf te verrijken, maar om andere beter te maken. Ze willen het maatschappelijk domein versterken waar ze impact willen maken. Denk aan Tony’s Chocolonely die je vraagt om met ze mee te doen. Of de Vegetarische Slager die het voor iedereen makkelijker wil maken om minder of geen vlees te eten. Deze merken durven voor hun boodschap te gaan staan, ook al levert het ophef op. Sterker nog, dat laatste is wat hun dichterbij hun missie brengt.
IJzersterke medewerkers
Superieure merken hebben een team met ijzersterke medewerkers die precies weet waar het merk voor staat. Zij hebben een grote kennis van de identiteit van het merk, weet waar de organisatie heen wilt en hoe zij daarnaar moeten handelen. Een bedrijf als Volvo heeft het domein ‘veiligheid’ geclaimd binnen de autobranche. Er is geen één medewerker die er maar aan denkt om design boven veiligheid te stellen. Alle medewerkers van Volvo weten zeer goed wat de kernwaarden van het merk zijn en hoe zij daarnaar moeten handelen. Deze medewerkers zijn merketeers geworden. Zij dragen het merkverhaal uit in woord, gebaar en gedrag.
Dit zorgt er direct voor dat deze merken interessant zijn voor nieuwe medewerkers.
“Een grotere mate van verwondering zorgt voor meer innovatief vermogen om de missie te bereiken.”
Vrijheid voor verwondering
Constant verbeteren en innoveren is essentieel om een superieur merk te zijn én te blijven. Superieure merken bieden ruimte en vrijheid voor hun medewerkers om zich te blijven verwonderen. Waar veel organisaties sturen op declarabel zijn, sturen superieure merken niet. Zij laten hun medewerkers los, waardoor er meer vrijheid ontstaat om verbeteringen op te sporen en uit te voeren. Zo geeft een organisatie als Google 20% van de tijd aan medewerkers om te leren, te ontwikkelen en te verwonderen. Het is ook niet voor niets dat de meest inspirerende merken ook in de lijst staan van Best workplaces. Zo geeft Tony’s Chocolonely zijn medewerkers alle vrijheid om vrije dagen te plannen. Door meer vrije tijd, komt er meer plek voor verwondering. Een grotere mate van verwondering zorgt voor meer innovatief vermogen om de missie te bereiken.
Kleurrijke merkpersoonlijkheid
Wat superieure merken onderscheidt ten opzichte van alle andere is dat ze focus leggen op de merkpersoonlijkheid. Superieure merken weten hoe de persoonlijkheid van het merk in elkaar steekt en weten hoe ze kleurrijk naar buiten moeten komen. Merken als Ikea, Tony’s Chocolonely, Apple en Nike, ze hebben allemaal hun eigen manier van communiceren.
Binnen de merkpersoonlijkheid valt ook de verbale kracht van deze merken. Deze merken weten vanuit hun eigen taal mensen te verbinden én in actie te zetten. Klanten zijn dan geen wandelende portemonnees, maar zijn de belichaming van het merk. En samen met deze klanten zijn ze op weg naar de missie.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Eigen kijk op communicatie
De superieure merken weten erg goed waar hun klanten zijn en hoe zij die kunnen bereiken. Vaak niet door dezelfde weg te bewandelen als anderen in de markt, maar door een eigen kijk op marketingcommunicatie. Zo zet Tony’s niet in op adverteren, heeft Lush zich teruggetrokken van sociale media om hun eigen community te bouwen en zoekt Kromkommer de media op door zelf veel PR-acties op te zetten om hun boodschap te verkondigen. De eigen kijk op en manier van communiceren maakt deze merken zichzelf én daarmee onderscheidend.
En communicatie blijft niet alleen bij woorden, maar ook bij daden. Zo gaat het merk YouBeDo voor een betere wereld. Simpelweg door voor ieder boek dat je besteld een deel aan een goed doel te geven. In hun visie is het dan niet logisch om geen verzendkosten te rekenen. Daarom rekenen zij ook fairzendkosten. Als zij dit laatste niet zouden doen, dan was het geen logisch geheel geweest. Iets roepen betekent dus ook het écht doen.

Zelf een superieur merk worden?
Superieure merken hebben een eigen manier van kijken naar hun merk en de manier van uiten. De merkreis van deze merken is overduidelijk en iedere halte wordt bewust genomen. Wil je zelf aan de slag met het worden van een superieur merk? In het heldenmerkpakket ontdek je de hele merkreis en hoe jij deze kunt inzetten voor je merk.
De sleutelfactoren van superieure merken

De laatste jaren is er veel veranderd binnen het merkenlandschap. Wat maakt in de huidige tijd merken nu superieur? Welke factoren zijn daarbij belangrijk? In dit artikel ontvang je de sleutelfactoren van superieure merken.
Van identiteit naar kraakheldere boodschap
Ieder merk dat als superieur wordt gezien heeft een inspirerende en krachtige identiteit. De betekenis, visie en missie van het merk zijn voor iedereen helder. Maar de belangrijkste factor is dat de superieure merken de identiteit om weten te zetten naar een kraakheldere boodschap. Doormiddel van een krachtige merkbelofte weten deze merken hun identiteit in één korte zin samen te vatten en dit in iedere vorm van communicatie te vertalen. Denk maar eens aan de merkbelofte van Ikea: Design for everyone. In ieder vorm van communicatie komt deze kernboodschap terug.
Inspirerende kracht
Aansluitend op de kraakheldere boodschap is dat superieure merken het vermogen hebben om anderen te inspireren. Met de visie en missie van het merk weten ze mensen aan hun merk te verbinden. En dat kan niet los worden gezien van de betekenis die deze organisaties op hun omgeving willen hebben.
Een merk met inspirerende kracht heeft de capaciteit om anderen te beïnvloeden en te leiden op een manier die hen aanzet tot actie en tot het realiseren van hun eigen potentieel. Sterke merken doen dit niet om zichzelf te verrijken, maar om andere beter te maken. Ze willen het maatschappelijk domein versterken waar ze impact willen maken. Denk aan Tony’s Chocolonely die je vraagt om met ze mee te doen. Of de Vegetarische Slager die het voor iedereen makkelijker wil maken om minder of geen vlees te eten. Deze merken durven voor hun boodschap te gaan staan, ook al levert het ophef op. Sterker nog, dat laatste is wat hun dichterbij hun missie brengt.
IJzersterke medewerkers
Superieure merken hebben een team met ijzersterke medewerkers die precies weet waar het merk voor staat. Zij hebben een grote kennis van de identiteit van het merk, weet waar de organisatie heen wilt en hoe zij daarnaar moeten handelen. Een bedrijf als Volvo heeft het domein ‘veiligheid’ geclaimd binnen de autobranche. Er is geen één medewerker die er maar aan denkt om design boven veiligheid te stellen. Alle medewerkers van Volvo weten zeer goed wat de kernwaarden van het merk zijn en hoe zij daarnaar moeten handelen. Deze medewerkers zijn merketeers geworden. Zij dragen het merkverhaal uit in woord, gebaar en gedrag.
Dit zorgt er direct voor dat deze merken interessant zijn voor nieuwe medewerkers.
“Een grotere mate van verwondering zorgt voor meer innovatief vermogen om de missie te bereiken.”
Vrijheid voor verwondering
Constant verbeteren en innoveren is essentieel om een superieur merk te zijn én te blijven. Superieure merken bieden ruimte en vrijheid voor hun medewerkers om zich te blijven verwonderen. Waar veel organisaties sturen op declarabel zijn, sturen superieure merken niet. Zij laten hun medewerkers los, waardoor er meer vrijheid ontstaat om verbeteringen op te sporen en uit te voeren. Zo geeft een organisatie als Google 20% van de tijd aan medewerkers om te leren, te ontwikkelen en te verwonderen. Het is ook niet voor niets dat de meest inspirerende merken ook in de lijst staan van Best workplaces. Zo geeft Tony’s Chocolonely zijn medewerkers alle vrijheid om vrije dagen te plannen. Door meer vrije tijd, komt er meer plek voor verwondering. Een grotere mate van verwondering zorgt voor meer innovatief vermogen om de missie te bereiken.
Kleurrijke merkpersoonlijkheid
Wat superieure merken onderscheidt ten opzichte van alle andere is dat ze focus leggen op de merkpersoonlijkheid. Superieure merken weten hoe de persoonlijkheid van het merk in elkaar steekt en weten hoe ze kleurrijk naar buiten moeten komen. Merken als Ikea, Tony’s Chocolonely, Apple en Nike, ze hebben allemaal hun eigen manier van communiceren.
Binnen de merkpersoonlijkheid valt ook de verbale kracht van deze merken. Deze merken weten vanuit hun eigen taal mensen te verbinden én in actie te zetten. Klanten zijn dan geen wandelende portemonnees, maar zijn de belichaming van het merk. En samen met deze klanten zijn ze op weg naar de missie.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Eigen kijk op communicatie
De superieure merken weten erg goed waar hun klanten zijn en hoe zij die kunnen bereiken. Vaak niet door dezelfde weg te bewandelen als anderen in de markt, maar door een eigen kijk op marketingcommunicatie. Zo zet Tony’s niet in op adverteren, heeft Lush zich teruggetrokken van sociale media om hun eigen community te bouwen en zoekt Kromkommer de media op door zelf veel PR-acties op te zetten om hun boodschap te verkondigen. De eigen kijk op en manier van communiceren maakt deze merken zichzelf én daarmee onderscheidend.
En communicatie blijft niet alleen bij woorden, maar ook bij daden. Zo gaat het merk YouBeDo voor een betere wereld. Simpelweg door voor ieder boek dat je besteld een deel aan een goed doel te geven. In hun visie is het dan niet logisch om geen verzendkosten te rekenen. Daarom rekenen zij ook fairzendkosten. Als zij dit laatste niet zouden doen, dan was het geen logisch geheel geweest. Iets roepen betekent dus ook het écht doen.

Zelf een superieur merk worden?
Superieure merken hebben een eigen manier van kijken naar hun merk en de manier van uiten. De merkreis van deze merken is overduidelijk en iedere halte wordt bewust genomen. Wil je zelf aan de slag met het worden van een superieur merk? In het heldenmerkpakket ontdek je de hele merkreis en hoe jij deze kunt inzetten voor je merk.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.