Het belang van interne merkactivatie
Te vaak wordt gedacht dat het activeren van je merk vooral is weggelegd richting de doelgroep en potentiële klanten. Het is net zo belangrijk (en misschien nog wel belangrijker) dat je het merk ook intern activeert. Want alleen gedreven medewerkers die de merkwaarden leven kunnen van échte waarde voor je (potentiële) klanten zijn. Het belang van interne merkactivatie mag dan ook niet onderschat worden.
Strategie krijgt vorm
De kern van iedere organisatie is de identiteit. De betekenis, visie en missie zijn van levensbelang. Zonder dat deze begrippen scherp zijn, kun je niet succesvol zijn als merk. Je missie fungeert daarbij als kompas, omdat het de grote en speciale opdracht is die je merk te doen heeft. Op basis van je grote missie bepaal je een routekaart met 4 tot 5 deelmissies waarmee je de grote missie opdeelt. Deze deelmissies vormen een belangrijk onderdeel van je strategie. Het is het plan om je missie te bereiken. Hoe dit precies zit lees je in het artikel van missie naar concrete acties.
Interne merkactivatie geeft je strategie verder vorm. Een strategie kan pas goed uitgevoerd worden wanneer je medewerkers weten wat je merk is en waarvoor het merk gaat. Als ze het belang van de strategie kennen, willen ze ook al hun tijd en energie hierop inzetten. Om dit punt te bereiken is het belangrijk dat het merk volledig wordt beleeft in de organisatie.
Internal branding
Merkactivatie onder het personeel noemen marketeers met een mooi woord: Internal Branding. Oftewel je laadt je merk intern om de beleving van de medewerkers te vergroten. Wij noemen het ook vaak dat je merketeers van je medewerkers wil maken. Merketeers zijn alle medewerkers die snappen waar het merk voor staat én dit verhaal kunt overbrengen op anderen. In woord en daad. Merketing is daarmee een vakgebied dat afdeling overstijgend is. Niet alleen iets voor de marketing of communicatieafdeling. Maar van iedereen!
“Het allerbelangrijkste is dat de merkfundering als een huis staat. Zonder stevige fundering mislukt iedere vorm van activatie.”
Coolblue als lichtend voorbeeld
Hè, toch niet weer Coolblue als voorbeeld? Ik kan het mij voorstellen dat je dat denkt. Maar het is een voorbeeld dat iedereen kent en daarom heel goed om te begrijpen waarom interne merkactivatie belangrijk is. Want Coolblue wil het voorbeeldbedrijf zijn op het gebied van klantgerichtheid. Door intern hun merk te laden, weet iedere medewerker hoe zij hierop moeten handelen.
Bedenk je eens dat je een product bij Coolblue koopt. Dat doe je daar, omdat ze beloven dat de klantenservice zo goed is. Wanneer je vervolgens belt met een klacht en je krijgt een medewerker die weigert je te helpen en je afkaffert, dan is de merkwaarde van Coolblue voor jou vermindert. Wanneer dit op grotere schaal gebeurd, dan is het merk zijn gehele waarde verloren. En wat de consequenties daarvan zijn kun je jezelf wel indenken.
Lees ook het voorbeeld over de interne merkactivatie van ‘Glashelder’ bij Interpolis.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Hoe ga je aan de slag met interne merkactivatie?
Als je aan de slag wil met interne merkactivatie, waar begin je dan? Het allerbelangrijkste is dat de merkfundering als een huis staat. Zonder stevige fundering mislukt iedere vorm van activatie. De merkfundering bestaat uit de elementen betekenis, visie, missie, merkpersoonlijkheid, positionering, huisstijl en de merkdragers. Het zijn daarmee de eerste haltes van de merkreis.
De merkreis vervolg je met het laden en innoveren van je merk. In het onderdeel cultuur en leiderschap ga je aan de slag met interne merkactivatie. De interne merkactivatie voer je aan de slag met de volgende onderdelen:
- Het verkennen van de identiteit;
- Het ontdekken en ervaren van het merk door de medewerkers;
- Het beleven van het merk in de dagelijkse praktijk;
- Het verankeren van het merk in de organisatie.
Wil je alles weten over het intern activeren van je merk? Lees dan het artikel Borgen van je merk, het stappenplan.
Het belang van interne merkactivatie
Te vaak wordt gedacht dat het activeren van je merk vooral is weggelegd richting de doelgroep en potentiële klanten. Het is net zo belangrijk (en misschien nog wel belangrijker) dat je het merk ook intern activeert. Want alleen gedreven medewerkers die de merkwaarden leven kunnen van échte waarde voor je (potentiële) klanten zijn. Het belang van interne merkactivatie mag dan ook niet onderschat worden.
Strategie krijgt vorm
De kern van iedere organisatie is de identiteit. De betekenis, visie en missie zijn van levensbelang. Zonder dat deze begrippen scherp zijn, kun je niet succesvol zijn als merk. Je missie fungeert daarbij als kompas, omdat het de grote en speciale opdracht is die je merk te doen heeft. Op basis van je grote missie bepaal je een routekaart met 4 tot 5 deelmissies waarmee je de grote missie opdeelt. Deze deelmissies vormen een belangrijk onderdeel van je strategie. Het is het plan om je missie te bereiken. Hoe dit precies zit lees je in het artikel van missie naar concrete acties.
Interne merkactivatie geeft je strategie verder vorm. Een strategie kan pas goed uitgevoerd worden wanneer je medewerkers weten wat je merk is en waarvoor het merk gaat. Als ze het belang van de strategie kennen, willen ze ook al hun tijd en energie hierop inzetten. Om dit punt te bereiken is het belangrijk dat het merk volledig wordt beleeft in de organisatie.
Internal branding
Merkactivatie onder het personeel noemen marketeers met een mooi woord: Internal Branding. Oftewel je laadt je merk intern om de beleving van de medewerkers te vergroten. Wij noemen het ook vaak dat je merketeers van je medewerkers wil maken. Merketeers zijn alle medewerkers die snappen waar het merk voor staat én dit verhaal kunt overbrengen op anderen. In woord en daad. Merketing is daarmee een vakgebied dat afdeling overstijgend is. Niet alleen iets voor de marketing of communicatieafdeling. Maar van iedereen!
“Het allerbelangrijkste is dat de merkfundering als een huis staat. Zonder stevige fundering mislukt iedere vorm van activatie.”
Coolblue als lichtend voorbeeld
Hè, toch niet weer Coolblue als voorbeeld? Ik kan het mij voorstellen dat je dat denkt. Maar het is een voorbeeld dat iedereen kent en daarom heel goed om te begrijpen waarom interne merkactivatie belangrijk is. Want Coolblue wil het voorbeeldbedrijf zijn op het gebied van klantgerichtheid. Door intern hun merk te laden, weet iedere medewerker hoe zij hierop moeten handelen.
Bedenk je eens dat je een product bij Coolblue koopt. Dat doe je daar, omdat ze beloven dat de klantenservice zo goed is. Wanneer je vervolgens belt met een klacht en je krijgt een medewerker die weigert je te helpen en je afkaffert, dan is de merkwaarde van Coolblue voor jou vermindert. Wanneer dit op grotere schaal gebeurd, dan is het merk zijn gehele waarde verloren. En wat de consequenties daarvan zijn kun je jezelf wel indenken.
Lees ook het voorbeeld over de interne merkactivatie van ‘Glashelder’ bij Interpolis.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Hoe ga je aan de slag met interne merkactivatie?
Als je aan de slag wil met interne merkactivatie, waar begin je dan? Het allerbelangrijkste is dat de merkfundering als een huis staat. Zonder stevige fundering mislukt iedere vorm van activatie. De merkfundering bestaat uit de elementen betekenis, visie, missie, merkpersoonlijkheid, positionering, huisstijl en de merkdragers. Het zijn daarmee de eerste haltes van de merkreis.
De merkreis vervolg je met het laden en innoveren van je merk. In het onderdeel cultuur en leiderschap ga je aan de slag met interne merkactivatie. De interne merkactivatie voer je aan de slag met de volgende onderdelen:
- Het verkennen van de identiteit;
- Het ontdekken en ervaren van het merk door de medewerkers;
- Het beleven van het merk in de dagelijkse praktijk;
- Het verankeren van het merk in de organisatie.
Wil je alles weten over het intern activeren van je merk? Lees dan het artikel Borgen van je merk, het stappenplan.
Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.