Bouw de strategie voor jouw heldenmerk: 4 verschillen met een ‘normaal’ merk

Alles begint bij strategie, het is een uitspraak die wij vaker gebruiken in de communicatie met helden. Er zijn nogal wat organisaties waar een strategie ontbreekt. In dit artikel nemen we je mee in het verschil in het bouwen van een strategie van een heldenmerk en wat dat verschilt met een normaal merk.

1. Van merkidentiteit naar een inspirerend verhaal

Ieder merk opereert vaak vanuit een identiteit, althans dat zou eigenlijk zo moeten zijn. Toch zie je al vaak dat de visie en missie verkeerd worden geformuleerd, of dat ze te algemeen zijn op er een verschil mee te kunnen maken ten opzichte van andere marktspelers.

Heldenmerken gaan daarin nog een aantal stappen verder. Het ontwikkelen van de merkidentiteit is een essentieel onderdeel van de groeistrategie van een heldenmerk. Alles ontstaat bij de Heldenmissie en de filosofie die een heldenmerk heeft om positieve impact te genereren. Als er eenmaal een sterke merkidentiteit ontwikkeld is voor een heldenmerk is het belangrijk om dit om te zetten in het inspirerende verhaal van de organisatie. Storytelling is namelijk erg belangrijk voor helden, omdat ze voorop willen lopen om het anders te doen. Zij willen andere merken en consumenten inspireren om mee te gaan in de verandering!

2. Ontwikkel producten die jouw verhaal vertellen

Verzin je een verhaal over je producten of vertellen jouw producten je verhaal? Bij heldenmerken is het echt het laatste. De producten van heldenmerken zijn een logisch gevolg van het verhaal dat zij vertellen. Dit maakt het verhaal dat een held vertelt ook transparant en logisch. Zij willen meedoen om dat te bereiken wat je wilt. Daarmee ligt je jouw productportfolio ook door om te kijken of je producten aansluiten bij je merkidentiteit. Meer hierover lees je in het artikel: De 18 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk; Bouwsteen 2 – Merkdragers.

3. Communicatiestrategie: Hoe trek je klanten aan?

Ook de communicatiestrategie tussen een ‘normaal’ merk en een heldenmerk ligt vaak anders. De communicatiestrategie bij merken is vaak gericht op het trekken aan klanten. Het is een enorme sales-gedreven strategie, waar alles draait om zo snel mogelijk scoren van klanten, kortom: korte-termijn-denken.

Helden opereren vanuit het aantrekken van klanten. Met het aantrekken van klanten focussen ze op het inspireren en interesseren van klanten in hun verhaal en hun meerwaarde. Deze strategie is gedreven op dat mensen eerst geïnteresseerd zijn en dan zelf de keuze maken om aan de slag te gaan.

Lees ook: Storytelling marketingplan, zo doe je dat!

“Het is een enorme sales-gedreven strategie, waar alles draait om zo snel mogelijk scoren van klanten, kortom: korte-termijn-denken.”

4. Transparantie

Wat voor heldenmerken erg belangrijk is, is transparantie. Hoe ga je ervoor zorgen dat je fans ook in je verhaal mee blijven gaan? Door klanten en fans te betrekken bij alle stappen die je organisatie zet, zorgt het ervoor dat ze nog enthousiaster over je merk worden. Bij veel merken komen koerswijzigingen voor, maar nemen hun fans daarin niet mee. Daarmee komen ze ongeloofwaardig over.

Een voorbeeld hiervan is de Jumbo. Een aantal jaar terug communiceerden zij: “Wij doen niet aan spaaracties, maar aan bespaaracties.” Daarmee vertelden zij dat spaaracties geld kostten, waardoor zij de prijzen niet laag konden houden. Zij wilden liever de prijzen laag houden.

Vandaag de dag kun je Max Verstappen-auto’s en vershoud-bakjes sparen, nogal een ommezwaai. Door dit niet te communiceren verliezen ze een deel van hun verhaal. Want worden boodschappen hierdoor niet duurder? Er zijn ongetwijfeld goede redenen voor deze wijziging, maar neem mensen daarin ook mee! Vertel waarom je dat doet, zodat fans geloof in je blijven houden!

Lees ook: 5 Marketinggeheimen van heldenbedrijven

Wil je aan de slag met het opzetten van een heldenmerk? Lees dan de volgende series aan artikelen die je erbij kunnen helpen.

Bouw de strategie voor jouw heldenmerk: 4 verschillen met een ‘normaal’ merk

Bouw de strategie voor jouw heldenmerk: 4 verschillen met een ‘normaal’ merk

Alles begint bij strategie, het is een uitspraak die wij vaker gebruiken in de communicatie met helden. Er zijn nogal wat organisaties waar een strategie ontbreekt. In dit artikel nemen we je mee in het verschil in het bouwen van een strategie van een heldenmerk en wat dat verschilt met een normaal merk.

1. Van merkidentiteit naar een inspirerend verhaal

Ieder merk opereert vaak vanuit een identiteit, althans dat zou eigenlijk zo moeten zijn. Toch zie je al vaak dat de visie en missie verkeerd worden geformuleerd, of dat ze te algemeen zijn op er een verschil mee te kunnen maken ten opzichte van andere marktspelers.

Heldenmerken gaan daarin nog een aantal stappen verder. Het ontwikkelen van de merkidentiteit is een essentieel onderdeel van de groeistrategie van een heldenmerk. Alles ontstaat bij de Heldenmissie en de filosofie die een heldenmerk heeft om positieve impact te genereren. Als er eenmaal een sterke merkidentiteit ontwikkeld is voor een heldenmerk is het belangrijk om dit om te zetten in het inspirerende verhaal van de organisatie. Storytelling is namelijk erg belangrijk voor helden, omdat ze voorop willen lopen om het anders te doen. Zij willen andere merken en consumenten inspireren om mee te gaan in de verandering!

2. Ontwikkel producten die jouw verhaal vertellen

Verzin je een verhaal over je producten of vertellen jouw producten je verhaal? Bij heldenmerken is het echt het laatste. De producten van heldenmerken zijn een logisch gevolg van het verhaal dat zij vertellen. Dit maakt het verhaal dat een held vertelt ook transparant en logisch. Zij willen meedoen om dat te bereiken wat je wilt. Daarmee ligt je jouw productportfolio ook door om te kijken of je producten aansluiten bij je merkidentiteit. Meer hierover lees je in het artikel: De 18 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk; Bouwsteen 2 – Merkdragers.

3. Communicatiestrategie: Hoe trek je klanten aan?

Ook de communicatiestrategie tussen een ‘normaal’ merk en een heldenmerk ligt vaak anders. De communicatiestrategie bij merken is vaak gericht op het trekken aan klanten. Het is een enorme sales-gedreven strategie, waar alles draait om zo snel mogelijk scoren van klanten, kortom: korte-termijn-denken.

Helden opereren vanuit het aantrekken van klanten. Met het aantrekken van klanten focussen ze op het inspireren en interesseren van klanten in hun verhaal en hun meerwaarde. Deze strategie is gedreven op dat mensen eerst geïnteresseerd zijn en dan zelf de keuze maken om aan de slag te gaan.

Lees ook: Storytelling marketingplan, zo doe je dat!

“Het is een enorme sales-gedreven strategie, waar alles draait om zo snel mogelijk scoren van klanten, kortom: korte-termijn-denken.”

4. Transparantie

Wat voor heldenmerken erg belangrijk is, is transparantie. Hoe ga je ervoor zorgen dat je fans ook in je verhaal mee blijven gaan? Door klanten en fans te betrekken bij alle stappen die je organisatie zet, zorgt het ervoor dat ze nog enthousiaster over je merk worden. Bij veel merken komen koerswijzigingen voor, maar nemen hun fans daarin niet mee. Daarmee komen ze ongeloofwaardig over.

Een voorbeeld hiervan is de Jumbo. Een aantal jaar terug communiceerden zij: “Wij doen niet aan spaaracties, maar aan bespaaracties.” Daarmee vertelden zij dat spaaracties geld kostten, waardoor zij de prijzen niet laag konden houden. Zij wilden liever de prijzen laag houden.

Vandaag de dag kun je Max Verstappen-auto’s en vershoud-bakjes sparen, nogal een ommezwaai. Door dit niet te communiceren verliezen ze een deel van hun verhaal. Want worden boodschappen hierdoor niet duurder? Er zijn ongetwijfeld goede redenen voor deze wijziging, maar neem mensen daarin ook mee! Vertel waarom je dat doet, zodat fans geloof in je blijven houden!

Lees ook: 5 Marketinggeheimen van heldenbedrijven

Wil je aan de slag met het opzetten van een heldenmerk? Lees dan de volgende series aan artikelen die je erbij kunnen helpen.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.