• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Bouw de strategie voor jouw heldenmerk: 4 verschillen met een ‘normaal’ merk

Alles begint bij strategie, het is een uitspraak die wij vaker gebruiken in de communicatie met helden. Er zijn nogal wat organisaties waar een strategie ontbreekt. In dit artikel nemen we je mee in het verschil in het bouwen van een strategie van een heldenmerk en wat dat verschilt met een normaal merk.

1. Van merkidentiteit naar een inspirerend verhaal

Ieder merk opereert vaak vanuit een identiteit, althans dat zou eigenlijk zo moeten zijn. Toch zie je al vaak dat de visie en missie verkeerd worden geformuleerd, of dat ze te algemeen zijn op er een verschil mee te kunnen maken ten opzichte van andere marktspelers.

Heldenmerken gaan daarin nog een aantal stappen verder. Het ontwikkelen van de merkidentiteit is een essentieel onderdeel van de groeistrategie van een heldenmerk. Alles ontstaat bij de Heldenmissie en de filosofie die een heldenmerk heeft om positieve impact te genereren. Als er eenmaal een sterke merkidentiteit ontwikkeld is voor een heldenmerk is het belangrijk om dit om te zetten in het inspirerende verhaal van de organisatie. Storytelling is namelijk erg belangrijk voor helden, omdat ze voorop willen lopen om het anders te doen. Zij willen andere merken en consumenten inspireren om mee te gaan in de verandering!

2. Ontwikkel producten die jouw verhaal vertellen

Verzin je een verhaal over je producten of vertellen jouw producten je verhaal? Bij heldenmerken is het echt het laatste. De producten van heldenmerken zijn een logisch gevolg van het verhaal dat zij vertellen. Dit maakt het verhaal dat een held vertelt ook transparant en logisch. Zij willen meedoen om dat te bereiken wat je wilt. Daarmee ligt je jouw productportfolio ook door om te kijken of je producten aansluiten bij je merkidentiteit. Meer hierover lees je in het artikel: De 18 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk; Bouwsteen 2 – Merkdragers.

3. Communicatiestrategie: Hoe trek je klanten aan?

Ook de communicatiestrategie tussen een ‘normaal’ merk en een heldenmerk ligt vaak anders. De communicatiestrategie bij merken is vaak gericht op het trekken aan klanten. Het is een enorme sales-gedreven strategie, waar alles draait om zo snel mogelijk scoren van klanten, kortom: korte-termijn-denken.

Helden opereren vanuit het aantrekken van klanten. Met het aantrekken van klanten focussen ze op het inspireren en interesseren van klanten in hun verhaal en hun meerwaarde. Deze strategie is gedreven op dat mensen eerst geïnteresseerd zijn en dan zelf de keuze maken om aan de slag te gaan.

Lees ook: Storytelling marketingplan, zo doe je dat!

“Het is een enorme sales-gedreven strategie, waar alles draait om zo snel mogelijk scoren van klanten, kortom: korte-termijn-denken.”

4. Transparantie

Wat voor heldenmerken erg belangrijk is, is transparantie. Hoe ga je ervoor zorgen dat je fans ook in je verhaal mee blijven gaan? Door klanten en fans te betrekken bij alle stappen die je organisatie zet, zorgt het ervoor dat ze nog enthousiaster over je merk worden. Bij veel merken komen koerswijzigingen voor, maar nemen hun fans daarin niet mee. Daarmee komen ze ongeloofwaardig over.

Een voorbeeld hiervan is de Jumbo. Een aantal jaar terug communiceerden zij: “Wij doen niet aan spaaracties, maar aan bespaaracties.” Daarmee vertelden zij dat spaaracties geld kostten, waardoor zij de prijzen niet laag konden houden. Zij wilden liever de prijzen laag houden.

Vandaag de dag kun je Max Verstappen-auto’s en vershoud-bakjes sparen, nogal een ommezwaai. Door dit niet te communiceren verliezen ze een deel van hun verhaal. Want worden boodschappen hierdoor niet duurder? Er zijn ongetwijfeld goede redenen voor deze wijziging, maar neem mensen daarin ook mee! Vertel waarom je dat doet, zodat fans geloof in je blijven houden!

Lees ook: 5 Marketinggeheimen van heldenbedrijven

Wil je aan de slag met het opzetten van een heldenmerk? Lees dan de volgende series aan artikelen die je erbij kunnen helpen.

  • Met de serie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk lees je alles over het bouwen van een heldenmerk;
  • De serie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan leert je stap voor stap om de merkidentiteit van je merk te ontdekken;
  • Om je merk structureel en strategisch in de markt te zetten lees je de serie Storytelling marketingplan, zo doe je dat!

Bouw de strategie voor jouw heldenmerk: 4 verschillen met een ‘normaal’ merk

Bouw de strategie voor jouw heldenmerk: 4 verschillen met een ‘normaal’ merk

Alles begint bij strategie, het is een uitspraak die wij vaker gebruiken in de communicatie met helden. Er zijn nogal wat organisaties waar een strategie ontbreekt. In dit artikel nemen we je mee in het verschil in het bouwen van een strategie van een heldenmerk en wat dat verschilt met een normaal merk.

1. Van merkidentiteit naar een inspirerend verhaal

Ieder merk opereert vaak vanuit een identiteit, althans dat zou eigenlijk zo moeten zijn. Toch zie je al vaak dat de visie en missie verkeerd worden geformuleerd, of dat ze te algemeen zijn op er een verschil mee te kunnen maken ten opzichte van andere marktspelers.

Heldenmerken gaan daarin nog een aantal stappen verder. Het ontwikkelen van de merkidentiteit is een essentieel onderdeel van de groeistrategie van een heldenmerk. Alles ontstaat bij de Heldenmissie en de filosofie die een heldenmerk heeft om positieve impact te genereren. Als er eenmaal een sterke merkidentiteit ontwikkeld is voor een heldenmerk is het belangrijk om dit om te zetten in het inspirerende verhaal van de organisatie. Storytelling is namelijk erg belangrijk voor helden, omdat ze voorop willen lopen om het anders te doen. Zij willen andere merken en consumenten inspireren om mee te gaan in de verandering!

2. Ontwikkel producten die jouw verhaal vertellen

Verzin je een verhaal over je producten of vertellen jouw producten je verhaal? Bij heldenmerken is het echt het laatste. De producten van heldenmerken zijn een logisch gevolg van het verhaal dat zij vertellen. Dit maakt het verhaal dat een held vertelt ook transparant en logisch. Zij willen meedoen om dat te bereiken wat je wilt. Daarmee ligt je jouw productportfolio ook door om te kijken of je producten aansluiten bij je merkidentiteit. Meer hierover lees je in het artikel: De 18 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk; Bouwsteen 2 – Merkdragers.

3. Communicatiestrategie: Hoe trek je klanten aan?

Ook de communicatiestrategie tussen een ‘normaal’ merk en een heldenmerk ligt vaak anders. De communicatiestrategie bij merken is vaak gericht op het trekken aan klanten. Het is een enorme sales-gedreven strategie, waar alles draait om zo snel mogelijk scoren van klanten, kortom: korte-termijn-denken.

Helden opereren vanuit het aantrekken van klanten. Met het aantrekken van klanten focussen ze op het inspireren en interesseren van klanten in hun verhaal en hun meerwaarde. Deze strategie is gedreven op dat mensen eerst geïnteresseerd zijn en dan zelf de keuze maken om aan de slag te gaan.

Lees ook: Storytelling marketingplan, zo doe je dat!

“Het is een enorme sales-gedreven strategie, waar alles draait om zo snel mogelijk scoren van klanten, kortom: korte-termijn-denken.”

4. Transparantie

Wat voor heldenmerken erg belangrijk is, is transparantie. Hoe ga je ervoor zorgen dat je fans ook in je verhaal mee blijven gaan? Door klanten en fans te betrekken bij alle stappen die je organisatie zet, zorgt het ervoor dat ze nog enthousiaster over je merk worden. Bij veel merken komen koerswijzigingen voor, maar nemen hun fans daarin niet mee. Daarmee komen ze ongeloofwaardig over.

Een voorbeeld hiervan is de Jumbo. Een aantal jaar terug communiceerden zij: “Wij doen niet aan spaaracties, maar aan bespaaracties.” Daarmee vertelden zij dat spaaracties geld kostten, waardoor zij de prijzen niet laag konden houden. Zij wilden liever de prijzen laag houden.

Vandaag de dag kun je Max Verstappen-auto’s en vershoud-bakjes sparen, nogal een ommezwaai. Door dit niet te communiceren verliezen ze een deel van hun verhaal. Want worden boodschappen hierdoor niet duurder? Er zijn ongetwijfeld goede redenen voor deze wijziging, maar neem mensen daarin ook mee! Vertel waarom je dat doet, zodat fans geloof in je blijven houden!

Lees ook: 5 Marketinggeheimen van heldenbedrijven

Wil je aan de slag met het opzetten van een heldenmerk? Lees dan de volgende series aan artikelen die je erbij kunnen helpen.

  • Met de serie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk lees je alles over het bouwen van een heldenmerk;
  • De serie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan leert je stap voor stap om de merkidentiteit van je merk te ontdekken;
  • Om je merk structureel en strategisch in de markt te zetten lees je de serie Storytelling marketingplan, zo doe je dat!

Misschien vind je dit ook interessant:

De clash tussen de ontwerper en de SEO-specialist

02/05/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom testimonial-video’s zo goed werken

19/09/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
4 manieren om consumenten bewust 😳 te maken 4 manieren om consumenten bewust te maken Helden zijn niet altijd social entrepreneurs, maar er zijn veel overeenkomsten Helden zijn niet altijd social entrepreneurs, maar er zijn veel overeenkoms...
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel