Wat voor heldenmerken erg belangrijk is, is transparantie. Hoe ga je ervoor zorgen dat je fans ook in je verhaal mee blijven gaan? Door klanten en fans te betrekken bij alle stappen die je organisatie zet, zorgt het ervoor dat ze nog enthousiaster over je merk worden. Bij veel merken komen koerswijzigingen voor, maar nemen hun fans daarin niet mee. Daarmee komen ze ongeloofwaardig over.
Een voorbeeld hiervan is de Jumbo. Een aantal jaar terug communiceerden zij: “Wij doen niet aan spaaracties, maar aan bespaaracties.” Daarmee vertelden zij dat spaaracties geld kostten, waardoor zij de prijzen niet laag konden houden. Zij wilden liever de prijzen laag houden.
Vandaag de dag kun je Max Verstappen-auto’s en vershoud-bakjes sparen, nogal een ommezwaai. Door dit niet te communiceren verliezen ze een deel van hun verhaal. Want worden boodschappen hierdoor niet duurder? Er zijn ongetwijfeld goede redenen voor deze wijziging, maar neem mensen daarin ook mee! Vertel waarom je dat doet, zodat fans geloof in je blijven houden!
Lees ook: 5 Marketinggeheimen van heldenbedrijven