• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Creëren van impact: 5 essentiële stappen

De laatste jaren is het woord impact steeds meer de marketingwereld ingeslopen. Veel merken willen impact creëren (op sociaal en/of ecologisch gebied) met hun boodschap en verhaal. Maar wat is het nu eigenlijk? En hoe creëer je impact? In dit artikel lees je meer over het creëren van impact en de 5 essentiële stappen.

Wat is impact creëren?

Het is misschien wel een lastige vraag: wat is impact creëren nu eigenlijk. Als we naar de Dikke Van Dale gaan kijken betekent het woord impact:

im·pact (de; m)

uitwerking, invloed, effect

Impact is dus de invloed, het effect wat een boodschap of actie met iemand anders doet. Met impact wil je dus invloed uitoefenen op een groep personen.

5 essentiële stappen om impact te creëren

Met impact oefen je dus invloed uit op andere personen, maar hoe ga jij met je heldenmerk invloed uitoefenen op andere personen? Volg deze 5 stappen:

1. Voor wie?

De eerste stap is om te bedenken voor wie jij impact wilt gaan creëren. Hiervoor moet je heel goed weten wie je doelgroep is: Wie zijn ze? Wat beweegt ze? Waar zijn ze te vinden? En vaak is het zo dat helden op meerdere vlakken impact willen creëren. Voor Tony’s Chocolonely werkt impact bijvoorbeeld aan de consumentenkant en aan de kant van de cacaoboer.

Bij de consument wil Tony’s Chocolonely impact creëren door bewustwording en gedragsverandering (meer betalen voor een chocoladereep), bij de cacaoboer willen ze impact creëren door ze geen gebruik meer te laten maken van slaven.

“Wanneer koopt een consument een duurdere reep chocolade? Wanneer gaan boeren echt zonder slaven werken?”

2. Waarmee?

Waarmee wil jij impact creëren? Dat is de tweede stap die je moet zetten. Impact creëren doe je als held met je “identiteit”, het is dus zaak om je identiteit goed vast te stellen. De identiteit is het DNA van je heldenmerk. Daarmee omschrijf je het hogere doel van je organisatie: Waarin wil jouw merk van betekenis zijn?

Voor ons komt er bij een heldenmerk nog een extra slag bij: Heldenmissie! Dit alles bij elkaar is het DNA van je merk. Dat biedt de basis voor het verhaal van je merk. En het verhaal van je merk is de boodschap waarmee jij anderen wilt inspireren. Je vangt het verhaal van je merk in 5 stappen.

Het is belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent, dat je weet wat ze beweegt en wanneer ze worden aangezet om het anders te doen. Wanneer koopt een consument een duurdere reep chocolade? Wanneer gaan boeren echt zonder slaven werken? En waarom werken ze überhaupt met slaven? Door deze vragen te beantwoorden kom je erachter waarmee jij impact kunt creëren bij je doelgroep(en).

3. Hoeveel?

Wanneer bereik jij impact? En hoeveel impact wil je bereiken? Belangrijk is dat je kwantificeerbare doelen gaat stellen. Denk hierbij aan het stellen van doelen op het gebied van omzet, op het percentage van mensen dat zich bewust is van het probleem, de naamsbekendheid, het bereik van je acties, de interactie op acties, etc.

Door bewust na te denken wat jij wilt bereiken, kun je betere strategieën gaan bedenken om deze doelen te gaan behalen. Het is ook voor je fans tof om de voortgang van jouw impact te volgen. Tony’s Chocolonely doet dit jaarlijks in hun jaarfairslag. Op die manier weet je wat je moet meten en kun je jouw voortgang volgen!

4. Hoe?

De laatste stap is het bepalen van hoe je impact gaat creëren: Hoe ga je de gestelde doelen bereiken? Het is daarbij belangrijk dat je strategieën gaat bedenken die die impact gaan genereren. Dit doe je door de juiste kanalen te kiezen waar je klanten te zich laten informeren, amuseren en inspireren. Door de juiste kanalen te zoeken en daar het juiste (sub)verhaal te delen, ga je structureel aan de slag om je impact te creëren. En de manier waarop jij je verhalen vertelt kan bijdragen aan het behalen van je doelstellingen. Denk bijvoorbeeld aan het toepassen van guerrilla-marketing.

5. Wie en wanneer?

De laatste stap is om een planning te maken om de activiteiten uit te voeren: Wie gaat wat doen? En wanneer? Door een goede en strakke planning te maken zorg je voor een structurele bouw aan de impact van je heldenmerk.

Lees ook: Zo maak je jouw contentplan voor je heldenmerk

Impact creëren: Aan de slag!

Maak nog vandaag een begin met het creëren van impact. Ga stap voor stap aan de slag met het verhaal van jouw heldenmerk en wordt de superheld! Wil je eerst weten hoe je een heldenmerk bouwt, dan lees je de serie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk. Direct beginnen met meer bekendheid en meer impact maken? Maak dan een storytelling marketingplan voor structurele impact. Hiervoor lees je de serie Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 1: Zo stel je de ultieme doelen voor je marketing

Creëren van impact: 5 essentiële stappen

Creëren van impact: 5 essentiële stappen

De laatste jaren is het woord impact steeds meer de marketingwereld ingeslopen. Veel merken willen impact creëren (op sociaal en/of ecologisch gebied) met hun boodschap en verhaal. Maar wat is het nu eigenlijk? En hoe creëer je impact? In dit artikel lees je meer over het creëren van impact en de 5 essentiële stappen.

Wat is impact creëren?

Het is misschien wel een lastige vraag: wat is impact creëren nu eigenlijk. Als we naar de Dikke Van Dale gaan kijken betekent het woord impact:

im·pact (de; m)

uitwerking, invloed, effect

Impact is dus de invloed, het effect wat een boodschap of actie met iemand anders doet. Met impact wil je dus invloed uitoefenen op een groep personen.

5 essentiële stappen om impact te creëren

Met impact oefen je dus invloed uit op andere personen, maar hoe ga jij met je heldenmerk invloed uitoefenen op andere personen? Volg deze 5 stappen:

1. Voor wie?

De eerste stap is om te bedenken voor wie jij impact wilt gaan creëren. Hiervoor moet je heel goed weten wie je doelgroep is: Wie zijn ze? Wat beweegt ze? Waar zijn ze te vinden? En vaak is het zo dat helden op meerdere vlakken impact willen creëren. Voor Tony’s Chocolonely werkt impact bijvoorbeeld aan de consumentenkant en aan de kant van de cacaoboer.

Bij de consument wil Tony’s Chocolonely impact creëren door bewustwording en gedragsverandering (meer betalen voor een chocoladereep), bij de cacaoboer willen ze impact creëren door ze geen gebruik meer te laten maken van slaven.

“Wanneer koopt een consument een duurdere reep chocolade? Wanneer gaan boeren echt zonder slaven werken?”

2. Waarmee?

Waarmee wil jij impact creëren? Dat is de tweede stap die je moet zetten. Impact creëren doe je als held met je “identiteit”, het is dus zaak om je identiteit goed vast te stellen. De identiteit is het DNA van je heldenmerk. Daarmee omschrijf je het hogere doel van je organisatie: Waarin wil jouw merk van betekenis zijn?

Voor ons komt er bij een heldenmerk nog een extra slag bij: Heldenmissie! Dit alles bij elkaar is het DNA van je merk. Dat biedt de basis voor het verhaal van je merk. En het verhaal van je merk is de boodschap waarmee jij anderen wilt inspireren. Je vangt het verhaal van je merk in 5 stappen.

Het is belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent, dat je weet wat ze beweegt en wanneer ze worden aangezet om het anders te doen. Wanneer koopt een consument een duurdere reep chocolade? Wanneer gaan boeren echt zonder slaven werken? En waarom werken ze überhaupt met slaven? Door deze vragen te beantwoorden kom je erachter waarmee jij impact kunt creëren bij je doelgroep(en).

3. Hoeveel?

Wanneer bereik jij impact? En hoeveel impact wil je bereiken? Belangrijk is dat je kwantificeerbare doelen gaat stellen. Denk hierbij aan het stellen van doelen op het gebied van omzet, op het percentage van mensen dat zich bewust is van het probleem, de naamsbekendheid, het bereik van je acties, de interactie op acties, etc.

Door bewust na te denken wat jij wilt bereiken, kun je betere strategieën gaan bedenken om deze doelen te gaan behalen. Het is ook voor je fans tof om de voortgang van jouw impact te volgen. Tony’s Chocolonely doet dit jaarlijks in hun jaarfairslag. Op die manier weet je wat je moet meten en kun je jouw voortgang volgen!

4. Hoe?

De laatste stap is het bepalen van hoe je impact gaat creëren: Hoe ga je de gestelde doelen bereiken? Het is daarbij belangrijk dat je strategieën gaat bedenken die die impact gaan genereren. Dit doe je door de juiste kanalen te kiezen waar je klanten te zich laten informeren, amuseren en inspireren. Door de juiste kanalen te zoeken en daar het juiste (sub)verhaal te delen, ga je structureel aan de slag om je impact te creëren. En de manier waarop jij je verhalen vertelt kan bijdragen aan het behalen van je doelstellingen. Denk bijvoorbeeld aan het toepassen van guerrilla-marketing.

5. Wie en wanneer?

De laatste stap is om een planning te maken om de activiteiten uit te voeren: Wie gaat wat doen? En wanneer? Door een goede en strakke planning te maken zorg je voor een structurele bouw aan de impact van je heldenmerk.

Lees ook: Zo maak je jouw contentplan voor je heldenmerk

Impact creëren: Aan de slag!

Maak nog vandaag een begin met het creëren van impact. Ga stap voor stap aan de slag met het verhaal van jouw heldenmerk en wordt de superheld! Wil je eerst weten hoe je een heldenmerk bouwt, dan lees je de serie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk. Direct beginnen met meer bekendheid en meer impact maken? Maak dan een storytelling marketingplan voor structurele impact. Hiervoor lees je de serie Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Deel 1: Zo stel je de ultieme doelen voor je marketing

Misschien vind je dit ook interessant:

Is jouw merk toekomstbestendig?

23/08/2019/door Freek
Betekenisvol ondernemen

6 vragen aan held Kirsten Regtop

18/06/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Helden houden ook hun website veilig! Helden houden hun website veilig. - Blog - Fietskoeriers Apeldoorn Online marketing voor helden, 4 belangrijke pijlers
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel