Creëren van impact: 5 essentiële stappen - Creating Heroes

Creëren van impact: 5 essentiële stappen

De laatste jaren is het woord impact steeds meer de marketingwereld ingeslopen. Veel merken willen impact creëren (op sociaal en/of ecologisch gebied) met hun boodschap en verhaal. Maar wat is het nu eigenlijk? En hoe creëer je impact? In dit artikel lees je meer over het creëren van impact en de 5 essentiële stappen.

Wat is impact creëren?

Het is misschien wel een lastige vraag: wat is impact creëren nu eigenlijk. Als we naar de Dikke Van Dale gaan kijken betekent het woord impact:

im·pact (de; m)

uitwerking, invloed, effect

Impact is dus de invloed, het effect wat een boodschap of actie met iemand anders doet. Met impact wil je dus invloed uitoefenen op een groep personen.

5 essentiële stappen om impact te creëren

Met impact oefen je dus invloed uit op andere personen, maar hoe ga jij met je heldenmerk invloed uitoefenen op andere personen? Volg deze 5 stappen:

1. Voor wie?

De eerste stap is om te bedenken voor wie jij impact wilt gaan creëren. Hiervoor moet je heel goed weten wie je doelgroep is: Wie zijn ze? Wat beweegt ze? Waar zijn ze te vinden? En vaak is het zo dat helden op meerdere vlakken impact willen creëren. Voor Tony’s Chocolonely werkt impact bijvoorbeeld aan de consumentenkant en aan de kant van de cacaoboer.

Bij de consument wil Tony’s Chocolonely impact creëren door bewustwording en gedragsverandering (meer betalen voor een chocoladereep), bij de cacaoboer willen ze impact creëren door ze geen gebruik meer te laten maken van slaven.

“Wanneer koopt een consument een duurdere reep chocolade? Wanneer gaan boeren echt zonder slaven werken?”

2. Waarmee?

Waarmee wil jij impact creëren? Dat is de tweede stap die je moet zetten. Impact creëren doe je als held met je “identiteit”, het is dus zaak om je identiteit goed vast te stellen. De identiteit is het DNA van je heldenmerk. Daarmee omschrijf je het hogere doel van je organisatie: Waarin wil jouw merk van betekenis zijn?

Voor ons komt er bij een heldenmerk nog een extra slag bij: Heldenmissie! Dit alles bij elkaar is het DNA van je merk. Dat biedt de basis voor het verhaal van je merk. En het verhaal van je merk is de boodschap waarmee jij anderen wilt inspireren. Je vangt het verhaal van je merk in 5 stappen.

Het is belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent, dat je weet wat ze beweegt en wanneer ze worden aangezet om het anders te doen. Wanneer koopt een consument een duurdere reep chocolade? Wanneer gaan boeren echt zonder slaven werken? En waarom werken ze überhaupt met slaven? Door deze vragen te beantwoorden kom je erachter waarmee jij impact kunt creëren bij je doelgroep(en).

3. Hoeveel?

Wanneer bereik jij impact? En hoeveel impact wil je bereiken? Belangrijk is dat je kwantificeerbare doelen gaat stellen. Denk hierbij aan het stellen van doelen op het gebied van omzet, op het percentage van mensen dat zich bewust is van het probleem, de naamsbekendheid, het bereik van je acties, de interactie op acties, etc.

Door bewust na te denken wat jij wilt bereiken, kun je betere strategieën gaan bedenken om deze doelen te gaan behalen. Het is ook voor je fans tof om de voortgang van jouw impact te volgen. Tony’s Chocolonely doet dit jaarlijks in hun jaarfairslag. Op die manier weet je wat je moet meten en kun je jouw voortgang volgen!

4. Hoe?

De laatste stap is het bepalen van hoe je impact gaat creëren: Hoe ga je de gestelde doelen bereiken? Het is daarbij belangrijk dat je strategieën gaat bedenken die die impact gaan genereren. Dit doe je door de juiste kanalen te kiezen waar je klanten te zich laten informeren, amuseren en inspireren. Door de juiste kanalen te zoeken en daar het juiste (sub)verhaal te delen, ga je structureel aan de slag om je impact te creëren. En de manier waarop jij je verhalen vertelt kan bijdragen aan het behalen van je doelstellingen. Denk bijvoorbeeld aan het toepassen van guerrilla-marketing.

5. Wie en wanneer?

De laatste stap is om een planning te maken om de activiteiten uit te voeren: Wie gaat wat doen? En wanneer? Door een goede en strakke planning te maken zorg je voor een structurele bouw aan de impact van je heldenmerk.

Lees ook: Zo maak je jouw contentplan voor je heldenmerk

Impact creëren: Aan de slag!

Maak nog vandaag een begin met het creëren van impact. Ga stap voor stap aan de slag met het verhaal van jouw heldenmerk en wordt de superheld! Heb jij inspiratie nodig bij het creëren van impact? Plan dan nu de Herotalk, de inspiratiesessie voor helden. Krijg ideeën, adviezen en concrete tips hoe jij jouw merk van held naar superheld kan laten groeien!

Creëren van impact: 5 essentiële stappen

Creëren van impact: 5 essentiële stappen

De laatste jaren is het woord impact steeds meer de marketingwereld ingeslopen. Veel merken willen impact creëren (op sociaal en/of ecologisch gebied) met hun boodschap en verhaal. Maar wat is het nu eigenlijk? En hoe creëer je impact? In dit artikel lees je meer over het creëren van impact en de 5 essentiële stappen.

Wat is impact creëren?

Het is misschien wel een lastige vraag: wat is impact creëren nu eigenlijk. Als we naar de Dikke Van Dale gaan kijken betekent het woord impact:

im·pact (de; m)

uitwerking, invloed, effect

Impact is dus de invloed, het effect wat een boodschap of actie met iemand anders doet. Met impact wil je dus invloed uitoefenen op een groep personen.

5 essentiële stappen om impact te creëren

Met impact oefen je dus invloed uit op andere personen, maar hoe ga jij met je heldenmerk invloed uitoefenen op andere personen? Volg deze 5 stappen:

1. Voor wie?

De eerste stap is om te bedenken voor wie jij impact wilt gaan creëren. Hiervoor moet je heel goed weten wie je doelgroep is: Wie zijn ze? Wat beweegt ze? Waar zijn ze te vinden? En vaak is het zo dat helden op meerdere vlakken impact willen creëren. Voor Tony’s Chocolonely werkt impact bijvoorbeeld aan de consumentenkant en aan de kant van de cacaoboer.

Bij de consument wil Tony’s Chocolonely impact creëren door bewustwording en gedragsverandering (meer betalen voor een chocoladereep), bij de cacaoboer willen ze impact creëren door ze geen gebruik meer te laten maken van slaven.

“Wanneer koopt een consument een duurdere reep chocolade? Wanneer gaan boeren echt zonder slaven werken?”

2. Waarmee?

Waarmee wil jij impact creëren? Dat is de tweede stap die je moet zetten. Impact creëren doe je als held met je “identiteit”, het is dus zaak om je identiteit goed vast te stellen. De identiteit is het DNA van je heldenmerk. Daarmee omschrijf je het hogere doel van je organisatie: Waarin wil jouw merk van betekenis zijn?

Voor ons komt er bij een heldenmerk nog een extra slag bij: Heldenmissie! Dit alles bij elkaar is het DNA van je merk. Dat biedt de basis voor het verhaal van je merk. En het verhaal van je merk is de boodschap waarmee jij anderen wilt inspireren. Je vangt het verhaal van je merk in 5 stappen.

Het is belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent, dat je weet wat ze beweegt en wanneer ze worden aangezet om het anders te doen. Wanneer koopt een consument een duurdere reep chocolade? Wanneer gaan boeren echt zonder slaven werken? En waarom werken ze überhaupt met slaven? Door deze vragen te beantwoorden kom je erachter waarmee jij impact kunt creëren bij je doelgroep(en).

3. Hoeveel?

Wanneer bereik jij impact? En hoeveel impact wil je bereiken? Belangrijk is dat je kwantificeerbare doelen gaat stellen. Denk hierbij aan het stellen van doelen op het gebied van omzet, op het percentage van mensen dat zich bewust is van het probleem, de naamsbekendheid, het bereik van je acties, de interactie op acties, etc.

Door bewust na te denken wat jij wilt bereiken, kun je betere strategieën gaan bedenken om deze doelen te gaan behalen. Het is ook voor je fans tof om de voortgang van jouw impact te volgen. Tony’s Chocolonely doet dit jaarlijks in hun jaarfairslag. Op die manier weet je wat je moet meten en kun je jouw voortgang volgen!

4. Hoe?

De laatste stap is het bepalen van hoe je impact gaat creëren: Hoe ga je de gestelde doelen bereiken? Het is daarbij belangrijk dat je strategieën gaat bedenken die die impact gaan genereren. Dit doe je door de juiste kanalen te kiezen waar je klanten te zich laten informeren, amuseren en inspireren. Door de juiste kanalen te zoeken en daar het juiste (sub)verhaal te delen, ga je structureel aan de slag om je impact te creëren. En de manier waarop jij je verhalen vertelt kan bijdragen aan het behalen van je doelstellingen. Denk bijvoorbeeld aan het toepassen van guerrilla-marketing.

5. Wie en wanneer?

De laatste stap is om een planning te maken om de activiteiten uit te voeren: Wie gaat wat doen? En wanneer? Door een goede en strakke planning te maken zorg je voor een structurele bouw aan de impact van je heldenmerk.

Lees ook: Zo maak je jouw contentplan voor je heldenmerk

Impact creëren: Aan de slag!

Maak nog vandaag een begin met het creëren van impact. Ga stap voor stap aan de slag met het verhaal van jouw heldenmerk en wordt de superheld! Heb jij inspiratie nodig bij het creëren van impact? Plan dan nu de Herotalk, de inspiratiesessie voor helden. Krijg ideeën, adviezen en concrete tips hoe jij jouw merk van held naar superheld kan laten groeien!

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.