Ontwikkel een website die impact voor je genereert!

1. Website als onderdeel van de merkreis

Merkreis

We zien vaak dat de website van een merk losstaat van de identiteit van het merk. Er is geen logische lijn tussen de identiteit en de uitingen op de website. Om een sterk merk te worden, doorloop je de merkreis. De merkreis is een chronologische reis naar een krachtig merk. Het is een reis waar het missen van een halte, later in de reis een probleem kan vormen. De merkreis kent de volgende haltes:

  1. De merkreis begint met de betekenis. Dit vormt de kern van je merk en legt de ideologie vast. Het vertegenwoordigt de drijfveer van je organisatie, die nooit verandert.
  2. De tweede halte is het omzetten van die betekenis in een visie en missie voor de komende jaren. De visie is de kijk van je merk op de markt, de mensen, de omgeving, enzovoort. De missie is de grote opdracht die je organisatie in deze wereld heeft. Het is echt de levensmissie van je merk. Daarmee is de missie de kompas voor de rest van de merkreis. Je kunt de missie opsplitsen in verschillende deelmissies door een routekaart te maken om je missie te bereiken.
  3. Een aspect dat vaak wordt verwaarloosd in een merk, is de merkpersoonlijkheid. Een bank zoals Bunq communiceert anders dan de ABN Amro, omdat ze verschillende waarden vertegenwoordigen en een ander karakter hebben. Door je merkpersoonlijkheid vast te leggen, stel je richtlijnen op om je als merk te presenteren.
  4. Bij de vierde halte kijk je niet alleen naar binnen, maar juist naar buiten. Je onderzoekt de relevantie voor je doelgroep en onderzoekt de positionering van je concurrenten. Op basis hiervan maak je een positioneringskeuze in combinatie met je identiteit. Deze positionering vormt de basis voor de marketingstrategie.
  5. Wanneer je een sterke identiteit hebt met een overtuigend merkverhaal en je weet hoe je merk gepositioneerd is in de markt, is de halte huisstijl bereikt. De huisstijl is namelijk de visuele vertaling van je merkverhaal en positionering. Zonder goed merkverhaal en krachtige positionering, kan er geen goede huisstijl uitkomen. Een cruciaal onderdeel hiervan is fotografie, dat vaak over het hoofd wordt gezien in deze halte. In dit artikel gaan we hier dus op verder.
  6. Wanneer de huisstijl is voltooid en het merkverhaal staat, en je weet hoe je wilt communiceren met je belangrijkste doelgroepen, is het van belang dat alle communicatiemiddelen hetzelfde verhaal vertellen en dezelfde uitstraling hebben. Daarom is de zesde halte gewijd aan het updaten van alle merkdragers. De merkdragers moeten daarmee ook aansluiten op de strategie van je organisatie.  In deze halte komt de website kijken,
  7. De laatste halte omvat het laden en innoveren van je merk. Hiervoor worden drie sporen ingezet, waarbij de volgorde afhankelijk is van de situatie van je organisatie. Het betreft de volgende sporen: (1) externe communicatie, waarbij je je fans wilt verbinden aan je merk middels marketing, (2) interne communicatie, waarbij je de organisatiecultuur verbetert zodat medewerkers enthousiast werken aan de missie, en (3) ontwikkeling en innovatie van je organisatie, waarbij je de organisatie en productportfolio verder ontwikkelt.

2. Waarom je bedrijf niet zonder website kan

De eerste vraag die we stellen wanneer je een website wilt ontwikkelen, is om jezelf in te beelden als consument. Je hebt een probleem en bent op zoek naar een oplossing hiervoor. Je bent op zoek naar een product of wat dan ook. Waar begin je dan? Zo’n 99% van de mensen die dit leest, gaat naar online zoekmachines. Alleen al dit inzicht geeft aan waarom jouw bedrijf een website nodig heeft.

De zoektocht van bijna iedere klant begint online. Is het niet om een oplossing te vinden voor een probleem of iets te vinden om naar te verlangen, dan is het wel om via sociale media geïnspireerd te worden. Om dan achtergrondinformatie te verkrijgen en verder geïnspireerd te worden, is een website een centraal punt voor de consument.

Maar alleen het hebben van een website is niet voldoende. Als je een website hebt, wil je ook dat deze doet waarvoor jij hem hebt ontwikkeld. Voor de ene ondernemer is het letterlijk een online visitekaartje waar men achtergrondinformatie kan vinden over het bedrijf. Bijvoorbeeld nadat er een eerder contactmoment elders is geweest. Voor de ander betekent de website het allereerste contactmoment waarbij liefde op het eerste gezicht dient te ontstaan en waar leads behoren te worden gegenereerd voor de broodnodige impact.

Wat het doel ook is van je website, de gebruiksvriendelijkheid ervan is erg belangrijk. Wanneer je niet snel en gemakkelijk op een website kunt vinden wat je zoekt, is de kans aanzienlijk dat bezoekers wegklikken en de kans nihil dat ze nog eens terugkomen. Een goede website die voor jou werkt, is dus essentieel!

3. Deel 1: Website-strategie

De volgende vraag die we stellen, is de vraag waar een goede website aan dient te voldoen. Je wilt dat bezoekers op je website het goede gevoel ervaren dat jij wilt uitstralen. Je website hoort te passen bij alle uitingen die jij maakt en hoort volledig geïntegreerd te zijn met je visuele identiteit. Een belangrijk aspect voor het succesvol maken van je website en je andere online activiteiten, is om te beginnen bij de strategie. Je hebt een duidelijke koers nodig voor al je online activiteiten.

3.1 Doelen stellen

Ieder plan en elke strategie begint bij het stellen van heldere doelen. Pas als je weet wat je wilt bereiken, kun je bedenken hoe je dat gaat aanpakken. Bedenk dus goed wat je website behoort op te leveren voor je bedrijf. Mogelijke doelen van je website kunnen zijn:

  • Merkvoorkeur en loyaliteit vergroten
  • Online verkopen realiseren
  • Inkomsten genereren uit advertenties en/of abonnementen
  • Genereren van leads (potentiële klanten)
  • Verlagen van wervingskosten
  • Tevredenheid vergroten bij klanten

Dit zijn een aantal hoofddoelen die je kunt formuleren voor je website. Het juiste doel is vanzelfsprekend afhankelijk van waarvoor de website exact dient. Het doel of doelen van je website is/zijn direct gelieerd aan je doelen uit de marketingstrategie.

3.2 Je website in je marketingprogramma’s

Met de marketingstrategie heb je de koers bepaald voor je bedrijf. Heb je nog geen marketingstrategie? Wij raden we je dan aan om deze eerst te bepalen. Met de koers van je bedrijf in gedachten ga je met de ontwikkeling van je website aan de slag. In de marketingstrategie zijn er zes marketingprogramma’s die je gaat inzetten om impact te creëren.

Het is goed om na te denken in welke marketingprogramma’s jouw website een belangrijke rol speelt. Je doelen zijn voor je website mede-afhankelijk van de inzet ervan in de marketingprogramma’s. Wanneer je jouw website inzet voor contentmarketing in het interesseprogramma, dan dient je website aan andere eisen te voldoen dan wanneer je website pas in de klantfase aan bod komt.

3.3 Eisen aan je website

Op basis van de doelen van je website, is de volgende stap om een eisenpakket samen te stellen voor je website. Wat behoort je website kunnen om je doelen te bereiken? Welke functionaliteiten zijn er nodig om je website in te kunnen zetten in je marketingprogramma’s?

Algemene eisen

Een website heeft een aantal algemene eisen. Om je website te kunnen laten werken, dient deze in ieder geval te voldoen aan de volgende punten:

  • Een eenvoudige navigatie zodat bezoekers zeer gemakkelijk de weg vinden;
  • De aanwezigheid van een duidelijke call-to-action;
  • Eenvoudig en duidelijk leesbaar. Leesbaarheid van je lettertype is dan ook essentieel. Zorg voor een lettertype dat online prettig leesbaar is. Tip! Noteer het gebruik van het lettertype in je huisstijlhandboek, zodat het voor iedereen duidelijk is welk online lettertype wordt gebruikt.
  • Een SSL-certificaat waarmee je een veilige verbinding hebt. Naast dat het voor bezoekers een prettige bijkomstigheid is, geven veel browsers ook actief aan dat je website niet veilig is zonder SSL.
  • Responsive design. Een responsive website is een website die meeschaalt met het apparaat waarmee de website wordt bezocht. Dit betekent dat je website mobielvriendelijk dient te zijn.
  • Herkenbare uitstraling. Het uiterlijk van je website behoort in lijn te zijn met de visuele identiteit van je bedrijf. Oftewel het hebben van een herkenbare stijl en direct het gevoel oproepen van je DNA.
  • Optimale snelheid. Is dit niet het niet geval wordt je ‘gestraft’ door zowel zoekmachines als bezoekers.

Dit zijn een aantal basiseisen voor je website. De rest van het eisenpakket is afhankelijk van wat je website behoort te kunnen op basis van je gesteld doelen. Denk hierbij aan het goed vindbaar zijn, het kunnen plaatsen van content zoals blogs en video’s, het integreren van sociale media of het aanbieden van E-books.

Ben jij onze nieuwe held..

..en wil je aan de slag met de ontwikkeling van je website?

Wil je aan de slag om jouw drive om je wereld of markt positief te veranderen? Wil je met je merk nog meer impact creëren door een (ver)nieuw(d)e website? Boek nu een vrijblijvende inspiratiesessie – Merksessie -, waarin we samen ideeën bedenken voor de website van jouw heldenmerk!

3.4 Storytelling en website

Jouw verhaal is het waard om te delen. Je hebt namelijk een heldenbedrijf dat de drive heeft om te veranderen. Storytelling is de laatste jaren gegroeid tot een essentieel middel in marketing. Waar veel marketeers storytelling als één marketingmiddel zien, zien wij het als een strategisch middel.

Daarom is het vertellen van je verhaal een erg belangrijk onderdeel van het opzetten van de strategie van jouw website. Hoe ga je jouw missie duidelijk overbrengen op je klanten? Hoe laat je jouw klanten stapsgewijs kennismaken met jouw bijzondere verhaal en zorg je ook voor een call to action om jouw doelen te kunnen bereiken.

Denk bij het uitwerken van jouw websiteplan bewust na over de storytelling en laat je verhaal leidend zijn in je marketing.

Heldencase 1 | Gemeente Apeldoorn

De gemeente Apeldoorn ging de slag maken naar omgekeerd inzamelen. Dit is voor een gemeente een hele overgang. Voordat ze die overgang konden maken moesten ze toestemming hebben van zowel het college als van de burgers. Door samen met de gemeente het verhaal te vertellen hoe het er in 2025 uitziet, hebben we het verhaal gelaagd aangepakt. Wil je weten hoe we dit hebben aangepakt? Bekijk het hier.

4. Deel 2: Website-ontwerp

In het eerste deel van dit artikel lees je wat er zoal komt kijken bij een websitestrategie. In dit deel gaan we in op het ontwerp van je website. Voor welke keuzes kom je te staan? Hoe ga je hiermee om?

4.1 Identiteit en je website

Zoals gezegd zijn de eerdere haltes essentieel voor het succes van je website en merk. De merkidentiteit vormt daarmee de basis. De identiteit bestaat uit de betekenis, de visie, de missie en de merkpersoonlijkheid van je merk. Het geeft daarmee aan wie je bent, waar je voor staat, waar je voor gaat en wat je belangrijk vindt. . Met je identiteit zorg je ervoor dat je een heldere visie en duidelijke missie hebt voor je merk.

De identiteit is erg belangrijk voor zowel je bedrijf als je website. Je website dien als het ware het DNA van je bedrijf te ademen. De huisstijl is daarmee een gewichtig onderdeel. Door een goede uitstraling en inhoud van je website komt de onderscheidende identiteit van je bedrijf sterk naar voren.

4.2 Het grote dilemma: Functioneel of mooi?

Het is een dilemma voor veel eigenaren van een website en ontwerpers. Je wilt niets lievere dan een prachtige website, maar is dit wel echt datgene wat je nodig hebt? Sterker nog, is dit wat de gebruikers van jouw website wensen?

Websites die gebruikmaken van veel fotografie en sliders blijken niet te werken. Waarom? Een homepage slider is desastreus voor de conversie van je website en zorgt ervoor dat je minder snel je doelen bereikt met je website. Is een slider mooi? Ja! Is een slider functioneel? Nee!

Hetzelfde geldt voor buttons die mensen prikkelen om actie te ondernemen, in marketingtaal een call-to-action genaamd. Dergelijke buttons zijn bedoeld om jou als bezoeker te laten zien wat de eigenaar van de website eigenlijk wilt dat je doet. Buttons werken het beste wanneer ze een afwijkende kleur hebben, zodat ze erg opvallen.

Veel ontwerpers zijn hiervan niet gecharmeerd, het past niet bij de stijl van de website en totaal niet bij de visuele identiteit. Uit diverse onderzoeken blijkt echter dat buttons met een afwijkende kleur wél werken en bezoekers de gewenste actie ondernemen. Het is een groot dilemma waar nog vaak over wordt gediscussieerd. Uiteindelijk telt één ding wanneer je hebt geïnvesteerd in je website, namelijk resultaat!

4.3 Websitestructuur

De volgende stap in de ontwikkeling van je website is om goed na te denken over de structuur van je website. Welke pagina’s horen er op te staan? Kies je voor een website met veel pagina’s en een menustructuur? Of is een onepager beter?

Ook hier spelen het doel en de eisen die je hebt gesteld aan je website een belangrijke rol. Het voordeel van een onepager als website, is dat je erg goed je verhaal kunt vertellen. In veel gevallen is het een aanrader om het complete bedrijfsverhaal in slechts één pagina te verwoorden: de homepagina. Het is, indien gewenst, altijd mogelijk om later onderliggende pagina’s te maken die het verhaal gedetailleerder vertellen..

Welke pagina’s heb je dan nodig?

Iedere website heeft een aantal pagina’s nodig. In het geval van een onepager zijn enkele elementen op de pagina benodigd. Het zijn essentiële pagina’s of elementen omdat bezoekers deze verwachten te vinden op je website. Wanneer ze ontbreken, is de kans aanzienlijk dat bezoekers je website direct verlaten. De pagina’s die een must zijn voor elke zijn:

  1. Homepagina

Klinkt vrij logisch. Elke website dient te beschikken over een homepagina. Deze pagina bevat een samenvatting van jouw verhaal en wekt interesse voor belangrijke pagina’s die eronder liggen.

  1. Aanbod-pagina’s

Pagina’s waar je kunt vinden wat jouw bedrijf te bieden heeft, zijn onmisbaar. Vaak zijn dit product- en/ of dienstenpagina’s waar per product/dienst wordt verteld wat deze precies inhouden.

  1. Over ons pagina

Dit is de pagina waar je meer kunt vinden over het bedrijf en de mensen die er werken. Vergeet niet dat menselijk contact nog altijd het beste werkt. Met behulp van een ‘over ons’ pagina geef je het bedrijf een gezicht. Je kunt hier onder meer het verhaal van het bedrijf verhaal, waar het bedrijf voor staat en wat de filosofie is.

  1. Werkwijze

Ergens op je website hoort de werkwijze van je bedrijf zichtbaar te zijn. Het klinkt eenvoudig, maar voor de bezoeker, jouw potentiële klant, neemt dit gegeven veel onzekerheid weg.

  1. Testimonials

Klanten die over hun ervaringen met jouw bedrijf vertellen, zijn essentieel voor nieuwe klanten. Deze verhalen van andere mensen, geven potentiële klanten een beter beeld van je bedrijf en de kwaliteit en service die je levert.

  1. Contactpagina

Voor mensen die graag met je in contact willen komen, is een contactpagina handig. Bezoeker van website gaan meestal vanzelf naar de rechterkant van het menu om te klikken op de contactknop. Zonder contactpagina ben je nergens.

  1. Pricacy statement

Deze pagina is sinds de introductie van de AVG wet verplicht. Op deze pagina leg je uit hoe je met de gegevens van mensen/bezoekers omgaat. Deze pagina wordt vaak gezien als de minst leuke pagina, maar is wel noodzakelijk. Zeker wanneer je te maken hebt met de verwerking van persoonsgegevens.

Deze pagina’s zijn essentieel voor iedere website. Op een onepager behoren deze onderdelen dan ook allemaal aanwezig zijn.

website ontwikkeling campus woudhuis alle schermen

Heldencase 2 | Website Campus Woudhuis

Social Entreprise Campus Woudhuis is een start-up in Apeldoorn. Voordat ze begonnen met hun activiteiten is het belangrijk om een website te hebben. Daarom is besloten om het verhaal van Campus Woudhuis in een onepager te vertellen, met een aantal onderliggende pagina’s. Dit is besloten, omdat het de ideale mix is tussen functionaliteit en budget.

4.4 Website laten bouwen, hier moet je op letten

Als eigenaar kun je ervoor kiezen om zelf je website te bouwen. Echter is het vaak beter om het bouwen van een website uit te besteden. Wanneer je zelf niet bekend met het bouwen van een website, vraagt het erg veel tijd van je om tot een professionele website te komen. In dit geval is het meestal voordeliger om iemand met deze kennis in te huren.

Waar dien je op te letten wanneer je besluit om het maken van je website uit te besteden? Wij hebben een aantal zaken voor je op een rij gezet:

  1. Een goed gevoel bij een leverancier van websites is misschien wel het allerbelangrijkste.
  2. De vormgeving van je nieuwe website is van groot belang. Bekijk de vormgeving van websites die een potentiële websitebouwer eerder heeft gemaakt. Informeer waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt bij het ontwerp. Op deze manier krijg jij goed inzicht of het de juiste partij voor je is.
  3. Een belangrijk onderdeel van je website is de gebruiksvriendelijkheid. Wanneer je website niet gebruiksvriendelijk is, bereikt deze totaal de doelen niet. Ook haken veel bezoekers snel af. Overleg samen met de partij die voor jou de website gaat maken hoe zij hier over denken en wat zij doen om de gebruiksvriendelijkheid te optimaliseren.
  4. Storytelling is nog zo’n onderwerp dat van groot belang is. Klanten kopen steeds vaker producten van merken met een oprecht verhaal. Dit is voor jouw heldenbedrijf niet anders. Hoe staat een potentiële webbouwer hier tegenover en hoe wordt jouw verhaal juist verteld op je website?
  5. Ook technisch gezien dient de website volledig in orde zijn. Niet alleen op het moment dat de website gebouwd wordt, ook daarna blijft techniek cruciaal. Updates blijven komen om ervoor te zorgen dat de website veilig blijft. Bespreek dit met je potentiële webbouwer en je merkt als snel of de veiligheid van je website belangrijk wordt gevonden.
  6. Marketing van je website is een onderdeel dat tijdens de eerst briefing vaak nog niet aan bod komt. Wanneer je website live gaat, begint het echte werk pas. Bespreek van tevoren goed hoe het onderwerp marketing invulling krijgt. Denk bijvoorbeeld aan SEO en online marketing.
  7. Tot slot is het budget een relevant onderwerp. Het is al mogelijk om een website te laten bouwen van € 500,-. Bedenk dan goed of je daarmee ook de doelen van de website kunt bereiken? Bij de keuze voor een leverancier is het raadzaam om te vragen op welke wijze het bedrag is opgebouwd dat je voor de website betaald.

4.5 De clash tussen SEO experts en ontwerpers

Eerder in dit artikel spraken we al over het dilemma tussen een functioneel en een mooi ontwerp. We gaan hier nog iets dieper op in. Ontwerpers van een website werken vaak vanuit hun creatieve gevoel en bekijken een website vanuit een ontwerpperspectief. In hun ogen hoort een website vooral erg mooi te zijn.

Zowel SEO als conversie experts richten zich volledig op conversie en willen vrijwel alle ontwerp gerelateerde zaken verwijderen van de website wanneer de branchecijfers aangeven dat deze niet werken. Zo schreef onze gerespecteerde SEO en conversiespecialist Nathan Veenstra eens over de 7 dingen die een website best kan missen. In veel van zijn opmerkingen zullen ontwerpers zich best kunnen vinden, maar zeker niet met alles.

En precies hier vindt zich de clash tussen de ontwerper en de SEO expert. Het zijn nuttige discussies die altijd op het scherpst van de snede worden besproken. Eén van de punten in het artikel van Nathan geeft bijvoorbeeld aan dat een achtergrondvideo het beste van je website kan worden verwijderd. Conversie technisch gezien is immers bewezen dat een achtergrondvideo geen enkel nut heeft.

Een achtergrondvideo zorgt aan de andere kant voor veel sfeer en gevoel bij je website. Het kan het verhaal van je bedrijf extra versterken. Naar onze mening ligt de waarheid precies in het midden. Denk bij alles wat je toevoegt op je website of er sprake is van een goede combinatie tussen het verhaal van je bedrijf, wat bezoekers eraan hebben en het resultaat dat het oplevert.

Heldencase 3 | Website Retulp: Ideale mix tussen SEO en verhaal

Retulp is een duurzame flessen-leverancier die ervoor strijdt om single-use plastics te voorkomen. Het verkoop van hun duurzame flessen is één van de beste manieren om hun impact te vergroten. In deze case is de ideale mix te zien tussen SEO- en conversie optimaliserende maatregelen waarin het ontwerp en het verhaal van Retulp wel blijft staan.

4.6 Hoe wij klanten helpen met een website – het stappenplan

Een website laten maken is een co-creatie project. Daarom werken we samen naar het ideale eindresultaat. De stappen die we hierbij volgen zijn:

  1. Doel: De eerste stap voor ons is het nadenken over het doel van je website. Een website is een onderdeel van je gehele marketingstrategie.
  2. Website-planning: Vervolgens maken we een plan voor jouw website. Hoe moet jouw website eruit komen te zien? Welke eisen zijn hier aan gekoppeld? Hoe komt jouw unieke verhaal het beste uit de verf ? En belangrijker nog: Hoe gaan we ervoor zorgen dat jouw website het gestelde doel bereikt?
  3. Testfase website: Het plan voor jouw website zetten we om in een klikbaar prototype. De werking van de website kan worden getest en samen met alle beslissers kan er feedback worden gegeven op het prototype.
  4. Website ontwerpen en ontwikkelen: In de laatste stap ontwikkelen en ontwerpen we jouw website in een WordPress omgeving.  Samen nemen we, voordat de website gelanceerd wordt, stap voor stap de website door. Daarna kun je pronken met je website 🙂

Ben jij onze nieuwe held..

..en wil je aan de slag met de ontwikkeling van je website?

Wil je aan de slag om jouw drive om je wereld of markt positief te veranderen? Wil je met je merk nog meer impact creëren door een (ver)nieuw(d)e website? Boek nu een vrijblijvende inspiratiesessie – Merksessie -, waarin we samen ideeën bedenken voor de website van jouw heldenmerk!

5. Deel 3: Vullen van je website

Met behulp van deel 1 en 2 van dit artikel heb je het plan en de contouren van je website neergezet. In dit derde deel gaan we dieper in op het vullen van je website. Hoe kun je dit het beste aanpakken?

5.1 Websiteteksten

Bij het vullen van een website komen veel zaken kijken. Een essentieel onderdeel zijn de websiteteksten. Hieronder geven we enkele tips voor het schrijven van sterke teksten:

    1. Houdt de bezoeker altijd in gedachten

    Bij het schrijven van websiteteksten is het belangrijk dat je per pagina nadenkt over het onderwerp dat je gaat behandelen en houdt hierbij altijd rekening met je doelgroep. Zorg ervoor dat je teksten goed aansluiten bij de gebruiker.’

    1. Schrijf vanuit de merktaal

    De merktaal is het allerbelangrijkste van de teksten. De taal zorgt voor herkenning bij je doelgroep. Zorg er dus voor dat je de merktaal in de derde halte van de merkreis goed hebt bepaald en voer dit door in alle teksten.

    1. Kies per pagina de zoektermen waar je doelgroep op zoekt

    Bedenk goed welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt om jou te vinden. Zorg ervoor dat je helder hebt welke zoektermen belangrijk zijn voor je klanten zodat je deze zoektermen eventueel kunt verwerken in je teksten. Ga dit echter niet overdrijven. Schrijf vooral een prettige tekst voor je klanten.

    1. Leesbaarheid voorop!

    In het verleden kwam je als internetgebruiker veel websites tegen die totaal onleesbaar waren. Dit kwam doordat de tekstschrijver vrijwel alle zoektermen had gebruikt die bestonden zonder hierbij te letten of het woord goed in de zin paste. Leesbaarheid van je website staat voorop zodat je website prettig leesbaar is voor bezoekers. Wanneer een bezoeker door zoektermen op je website uitkomt en je website is vervolgens slecht leesbaar, is deze potentiële klant direct weer weg. Een gemiste kans! Ook belangrijk: houdt het kort.

    1. Begin met de belangrijkste informatie

    Onderzoeken wijzen uit dat mensen teksten op je website scannen. Mensen lezen teksten voornamelijk in een F-vorm, waardoor ze vooral het bovenste onderdeel van je tekst bekijken. Wanneer daar belangrijke informatie staat, of informatie die prikkelt om verder te kijken, dan zit je goed.

    1. Maak het jezelf en de lezer makkelijk: Gebruik tussenkoppen

    Zoals zojuist aangegeven, scannen veel lezers teksten. Daarom is het handig om tussenkoppen te gebruiken. Op deze manier kunnen mensen eenvoudig lezen wat ze echt belangrijk vinden. Je zorgt ervoor dat bezoekers van je website snel kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn.

    1. Gebruik opsommingen en bullits

    Aangezien de meeste lezers websiteteksten scannen, is ook het handig om gebruik te maken van opsommingen en bullits in de teksten. Hiermee kun je overzichtelijk benadrukken wat belangrijk is in de tekst. Een prettige manier om lezers te helpen. Probeer voor een goed resultaat een oneven aantal opsommingen te gebruiken en hooguit zeven stuks. Uit onderzoek blijkt namelijk dat dit het beste effect heeft.

    1. Denk goed na over aantrekkelijke titels

    Als je teksten schrijft, is het verstandig om zorgvuldig na te denken over de titel van elke webpagina. Een titel dient aantrekkelijk genoeg te zijn om het artikel te willen lezen. Daarnaast behoren ook de tussenkoppen uitnodigend of uitdagend te zijn.

5.2 Fotografie en afbeeldingen

De aantrekkelijkheid van afbeeldingen hoeven we je waarschijnlijk niet uit te leggen. Dit bewijst ook meteen het belang van goede fotografie en afbeeldingen op je website. Afbeeldingen roepen namelijk direct een gevoel en associatie op bij je merk. En dat gevoel dient goed zijn.

Ons advies is om altijd eigen foto’s en afbeeldingen te gebruiken op je website. Het is van belang dat de afbeeldingen écht jouw visuele identiteit uitstralen. Met stockfoto’s bereik je dit niet.

Bekijk per pagina wat voor soort foto of afbeelding het beste past bij het onderwerp. Kijk vervolgens samen met een lokale fotograaf hoe je dit het beste kunt vertalen naar toffe foto’s voor je website. Een andere optie is gave afbeeldingen te laten maken door een ontwerper zodat je ervan verzekerd bent dat deze uitstekend passen bij je huisstijl.

Let bij het plaatsen van de afbeeldingen op je website op het volgende:

  • Zorg dat de foto’s niet te groot/zwaar zijn. Grote foto’s laden traag waardoor gebruikers sneller afhaken en je minder goed vindbaar bent;
  • Zorg ervoor dat de naam van de afbeelding bij het uploaden overeenkomt met het onderwerp van de pagina. Zo weet Google precies wat er op de afbeelding staat;
  • Zorg ervoor dat je het onderwerp (en daarmee de zoekterm) ook in de alt-tekst plaatst nadat je afbeelding hebt geplaatst. Het niet alleen belangrijk voor Google, maar ook voor blinden en slechtzienden. De alt-tekst wordt namelijk gebruikt om hen te helpen bij het overbrengen van het onderwerp van de foto’s.

5.3 Video op je website

Online video is een belangrijk medium in de marketingwereld. Met name op websites zijn video’s van belang. Het is bewezen dat dankzij de aanwezigheid van videobeelden de conversie en de interactie op je website toeneemt. Daarnaast helpt online video om de vindbaarheid van je website te verbeteren.

Meer over de werking van online video lees je in het artikel over videomarketing.

website ontwikkeling fietskoeriers apeldoorn alle schermen

Heldencase 4 | Website Fietskoeriers Apeldoorn

Bij de website van Fietskoeriers Apeldoorn draait het enorm om de diensten die zij leveren. De smoel van de website is hierin erg belangrijk, daarom is er ook bewust voor gekozen om alle koeriers van het bedrijf in beeld te nemen op hun website. Meer over de website van Fietskoeriers Apeldoorn lees je op de porfolio-pagina.

6. Deel 4: Resultaat met je website

Het laatste deel van dit artikel gaat over het behalen van resultaten met je website en hoe je dit met succes kunt realiseren. Dit is immers datgene wat iedere eigenaar van een website uiteindelijk wil nastreven.

6.1 Verhogen van het aantal bezoekers

Om te kunnen converteren op je website is het belangrijk om in ieder geval bezoekers op je website te krijgen. Om het aantal bezoekers te laten groeien, bespreken we de meest voor de hand liggende manieren:

  • Voeg je bedrijf toe aan Google Places. Hierdoor krijg je een vermelding wanneer iemand op jouw bedrijfsnaam zoekt. Rechts van het scherm verschijnt dan een vermelding van je bedrijf. Meld je bedrijf ook aan bij de gratis diensten van bijvoorbeeld de telefoongids en het telefoonboek.
  • Maak gebruik van sociale media en verwijs hiermee door naar je website. Door structureel gebruik te maken van sociale media zorg je voor veel reuring. Ga ook zeker de interactie aan met je fans op sociale media.
  • Zorg ervoor dat de marketingprogramma’s van je bedrijf op orde zijn. Zo heb je een integrale manier om je marketingdoelstellingen te bereiken. Je website maakt op deze manier onderdeel uit van een totaal online marketingprogramma.
  • Het heeft niet de voorkeur van veel mensen, maar adverteren op Google is een manier om snel meer bezoekers te krijgen. Het is vooral interessant om te adverteren op de zoektermen waar veel concurrentie op is.
  • Ga blijvend aan de slag met content op je website. Hierdoor blijft je website actief. Verderop in dit artikel gaan we hier verder op in.
  • Maak gebruik van Google Analytics of andere software waarmee je de resultaten van je website kunt meten. Zo weet je precies welke content goed werkt en welk niet en kun je hier handig op inspelen. Ook weet je waar op je website bezoekers afhaken en kun je deze ‘zwakke’ onderdelen optimaliseren.
  • Ga aan de slag met het bereiken van zoveel mogelijk links vanaf andere websites. Het dienen wel waardevolle links te zijn voor je eigen website. Is dit het geval, dan hebben ze ook waarde voor de zoekmachines. Een goede manier om waardevolle links te creëren is om content te produceren voor andere websites. Denk hierbij aan interessante inhoudelijke websites over jouw vakgebied.

6.2 Aan de slag met SEO

Het focussen op zoekmachine-optimalisatie is één van de activiteiten die belangrijk zijn om de vindbaarheid van je website te verhogen. In dit artikel hebben we al een aantal keer de link gelegd naar het optimaliseren van je website voor de zoekmachine. Nathan Veenstra – één van de SEO-specialisten – geeft in een artikel op zijn website 5 praktische SEO-tips, waarmee je direct aan de slag kan. Deze 5 SEO-tips zijn:

  1. Zorg voor een betrouwbare website
  2. Vergeet de afbeeldingen niet
  3. Gebruik een goede tagline
  4. Schrijf niet voor Google
  5. Focus niet alleen op zoekvolume

Wat deze tips precies inhouden en hoe je het in kunt zetten lees je in het artikel op de website van Optimus Online .

6.3 Contentmarketing

Contentmarketing is een relevant onderdeel van de marketingprogramma’s van veel bedrijven. Hiermee blijft je website actueel en wordt deze (beter) vindbaar op relevante zoektermen. Zolang je relevante blogs en artikelen schrijft voor je doelgroep, zijn het ook relevante zoektermen voor hen.

Wanneer je aan de slag gaat met content marketing is het goed om een contentplan te ontwikkelen. Via onderstaande stappen maak je een contentplan:

  1. Voordat je met content marketing aan de slag kunt, is het essentieel om eerst een helder beeld te hebben van het DNA van je bedrijf.
  2. Maak een goed profiel van je klant. Voor wie wil je content gaan schrijven? Ontdek hoe je een duidelijk klantprofiel maakt in het artikel over de marketingprogramma’s.
  3. Vervolgens ga je van je heldenverhaal van je bedrijf (je DNA) naar subverhalen. Denk hierbij na over de volgende vragen:
    • Welke thema’s passen bij je DNA / corporate verhaal?
    • Welke subverhalen/ onderdelen kun je op basis van deze thema’s vertellen?
    • Vanuit welke contexten kun je verhalen vertellen?
  4. Denk op basis van de gekozen subverhalen na over afleveringen waarin je thema’s kunt vertellen. Per aflevering kun je een gedeelte van je subverhaal vertellen vanuit een ander perspectief. Laat je eens inspireren door een tv-serie. Hoe wordt het verhaal opgebouwd?
  5. Bedenk hoe je het verhaal gaat vertellen. Welke vorm van content ga je inzetten? Ben je van plan een blog te schrijven of kies je voor een video?
  6. Stel per content onderdeel doelen. Wat wil je met elk afzonderlijk onderdeel bereiken?
  7. Maak tot slot een contentkalender, zodat je precies weet wanneer je welke content gaat delen. Je kunt meerdere content van tevoren inplannen, zodat je op een bewuste manier met je tijd kunt omgaan.

Wil je meer weten over het maken van een contentplan? Bekijk onderstaand artikel

6.4 9 onmisbare tips voor jouw succesvolle website!

Je website is een onmisbare schakel in de marketingstrategie van je heldenbedrijf. Vaak krijgen wij vragen over wat een website nu een succesvolle website maakt. In dit artikel ontvang je 9 onmisbare tips voor een succesvolle website:

[expand title=”1. Alles begint bij strategie“]
Eén van de eerste vragen die wij klanten stellen als ze bij ons komen voor een website is: Waarom wil je een website? Oei, dat is een lastige vraag en een hele vreemde voor een bureau dat ook websites maakt. Maar deze vraag is bedoeld om erachter te komen of klanten weten welk doel ze met hun website hebben.

Alles in de marketing begint namelijk met de strategie die je kiest en een website is een uiting van de gekozen strategie en tactiek. Daarom is het belangrijk om te weten waar in de klantreis de website staat en wat je doel is. Op basis van dit doel kun je nadenken over de indeling van je website en de paden die je klant moeten bewandelen om het doel te bereiken (in de marketingwereld conversiepaden genoemd).

Wil je met je website bijvoorbeeld leads genereren? Of is het meer een informatiebron voor je klanten? Deze twee verschillen zorgen voor een heel ander websiteplan en een andere website.

Lees ook: Bouw de strategie voor jouw heldenbedrijf: 4 verschillen met een ‘normaal’ bedrijf[/expand]

[expand title=”2. Identiteit staat voorop“]
Naast een uitingsvorm van je strategie is je website ook een uitingsvorm van je identiteit. De identiteit (door ons liefkozend HERO-DNA genoemd) van je bedrijf is leidend, het is je verhaal dat je wilt communiceren met je klanten. Vooral als heldenbedrijf is het belangrijk om je verhaal goed over te brengen op je doelgroep. Dat zit hem in het design van je website met juiste kleuren en elementen uit je huisstijl maar ook in de teksten die je schrijft.

Content is King, we worden al bijna gek van deze term. Je hoort hem namelijk te pas en te onpas, maar ondanks het open-deur-gehalte is het in veel gevallen wel waar. Door veel content te schrijven wordt je website (mits de basis goed is) goed gevonden in de zoekmachines. Belangrijker nog is door de content die je schrijft je jouw gedachtegoed en kennis kunt overbrengen op je doelgroep. Hierdoor laat jij zien waarvoor je staat en dat is érg belangrijk om je te onderscheiden van andere bedrijven.

Lees ook: Zo maak je jouw contentplan voor je heldenbedrijf [/expand]

[expand title=”3. Schrijf teksten voor je klant, niet voor zoekmachines“]
Dat klinkt vreemd of niet? Want zoekmachines zijn erg belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Moet je er dan helemaal geen aandacht aanbesteden? Ja, natuurlijk moeten we dat wel doen! Alleen wat wij veel merken is dat bedrijven nog steeds schrijven voor zoekmachines en niet meer denken vanuit hun klant. Het gaat dan meer over ‘hoe vaak de zoekterm’ voorkomt in de tekst, dan de vraag of de tekst wel interessant is voor jouw lezer.

Focus je bij het schrijven van teksten daarom altijd op jouw (potentiële) klant. Zij zijn het die uiteindelijk bij je kopen. Het belangrijkste is dat jij je klant goed kent. Doordat je jouw klant goed kent, weet je waar je klant tegenaan loopt, waar de pijnen van je klant liggen, welke vragen zij zichzelf stellen. Op basis van deze vragen begin jij je teksten te schrijven.

Want als de teksten en vragen van je klanten komen, dan gaan ze hier ook naar zoeken op zoekmachines. En hier komt ook de optimalisatie aan te pas. Kijk eerst naar je klanten en dan richting zoekmachine-optimalisatie: Op sommige woorden kan meer gezocht worden dan de woorden die jij hebt bedacht.[/expand]

[expand title=”4. Responsive website“]
De trend van mobiele websitebezoeken is de laatste jaren al zichtbaar en gaat steeds verder stijgen. In die zin is het eigenlijk geen trend meer te noemen. Een website die niet mobielvriendelijk is, is daarom ook dodelijk. Veel Nederlanders oriënteren zich toch via de smartphone en als ze niets met je website kunnen, dan zijn ze zo weer vertrokken.

Gelukkig is het aantal websites dat responsive is, de laatste jaren ook meegegroeid. Enorm veel thema’s in wordpress zijn bijvoorbeeld al standaard responsive, waardoor het makkelijker is geworden om een je website ook mobielvriendelijk te maken. Maar het is en blijft een punt om goed op te blijven letten![/expand]

[expand title=”5. Beveiliging op je website“]
Websites die niet veilig zijn worden door Google gestraft en zullen lager in de zoekresultaten komen. Naast dat je geen onveilige website wilt hebben, is dit een belangrijke reden om je website te voorzien van een SSL-protocol of dat ze HTTPS hebben. De SSL (Secure Socket Layer) verbinding is een protocol dat een beveiligd kanaal voorziet tussen twee computers die communiceren via het internet. Meer hierover lees je in het artikel helden houden ook hun website veilig.[/expand]

[expand title=”6. Kijk naar conversie, niet naar design“]
Dit klinkt misschien tegenstrijdig met de derde tip die ik gegeven heb, maar kijk niet naar design! Huh? Hoe bedoel je dat? Veel ontwerpers kijken vooral naar hoe mooi de website eruit moet zien. Neem als voorbeeld fantastisch mooie slides, het ziet er natuurlijk erg mooi uit, maar verschillende testen hebben uitgewezen dat het killing is voor het resultaat van je website: de conversie.

Kijk daarom vooral naar je conversie: Wat wil je bereiken? Op basis van dat idee baseer je vervolgens je design en dat design kun je helemaal naar je eigen huisstijl inrichten. Zo wordt het toch jouw unieke website, maar kijk je wel goed naar de conversie en de gebruikservaring van je bezoeker![/expand]

[expand title=”7. Duidelijke boodschap“]
Aart Jan van Erkel heeft het al vaak aangegeven: Zeg nooit welkom op je website. En dat is wat er nog veel gebeurd bij bedrijven. Onderliggende boodschap is dat je op je website één duidelijke boodschap moet hebben: Met welk doel komt jouw klant op je website en hoe ga jij hem/haar daarbij helpen?
De duidelijkheid in de boodschap is voor veel bedrijven nog wel eens lastig, zorg er dus voor dat je tip 1 goed doorneemt: Weet waar jouw website staat in jouw klantreis![/expand]

[expand title=”8. Laagdrempelig contact“]
Heb jij wel eens een formulier op een website moeten invullen waarin je heel veel informatie moet geven? Heb jij dat toen gedaan? Grote kans van niet. Veel bedrijven willen heel veel informatie hebben van hun klanten, waardoor de drempel om contact op te nemen enorm wordt verhoogd. Zorg ervoor dat een klant heel laagdrempelig contact met je op kunt nemen, zodat jij ze in de klantreis niet verliest.[/expand]

[expand title=”9. Evalueer en leer“]
De laatste maar zeker niet de minst belangrijke tip is dat je jouw website en analytics-gegevens blijft evalueren en daarvan gaat leren. Hoe kun je webpagina’s zo aanpassen dat ze beter vindbaar zijn? Waar komen veel klanten op binnen en moet je wellicht meer mee doen? En waar haken je klanten af en kan er meer aandacht aan worden besteed? Zo maar een aantal vragen die je jezelf kunt stellen om je website regelmatig te evalueren. Hiervan leer je en ontwikkel je jouw website verder. Zodra je hier structuur in krijgt ga je zien dat je website groeit en dat je jouw doelen gaat bereiken![/expand]

Dit artikel is eerder verschenen in onze sectie inspiratie

Ben jij onze nieuwe held..

..en wil je aan de slag met de ontwikkeling van je website?

Wil je aan de slag om jouw drive om je wereld of markt positief te veranderen? Wil je met je merk nog meer impact creëren door een (ver)nieuw(d)e website? Boek nu een vrijblijvende inspiratiesessie – Merksessie -, waarin we samen ideeën bedenken voor de website van jouw heldenmerk!

Ben jij onze nieuwe held..

..en wil je aan de slag met de ontwikkeling van je website?

Wil je aan de slag om jouw drive om je wereld of markt positief te veranderen? Wil je met je merk nog meer impact creëren door een (ver)nieuw(d)e website? Boek nu een vrijblijvende inspiratiesessie – Merksessie -, waarin we samen ideeën bedenken voor de website van jouw heldenmerk!

Artikelen over website-ontwikkeling