• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Zo genereer je meer omzet!

Omzet verhogen, een onderwerp dat veel ondernemers aangaat. Maar bij Heldenmerken draait het (logischerwijs) om het behalen van meer impact. Maar impact gaat niet zonder het genereren van meer omzet (en winst) en daarom is het een belangrijk onderdeel om op te focussen. Om daadwerkelijk je omzet te verhogen is het een kwestie van keuzes maken. Welke keuzes dat zijn? Dat lees je in dit artikel.

Wat is ‘meer’ omzet?

Nog te vaak merken wij bij verantwoordelijken bij organisaties dat zij geen of te slechte doelen stellen. Wanneer je ‘meer’ omzet wil behalen, is het essentieel om te weten ‘hoeveel omzet’ dat dan is. Door deze gerichte doelen te stellen kun je veel meer focus aanbrengen in je marketingplan. Stel jezelf als verantwoordelijke dus de vraag:

Hoeveel omzet hebben we nodig om onze (impact)doelen te bereiken?

Het is sowieso goed om de doelstellingen van je merk scherp te hebben. Lees daarvoor ook het artikel Zo stel je de ultieme doelen voor je marketing

“Je visie en missie zijn dat inspirerende beeld wat een klant van jou wil hebben.”

Maak een keuze in de doelgroep waar je op focust

De volgende stap bij het verhogen van je omzet, is keuzes maken in de doelgroep die je gaat benaderen. In de marketingwereld zien wij nog te veel dat bedrijven lukraak boodschappen de wereld in sturen, zonder een echt idee erachter. Maak dus keuzes in de doelgroep die jullie als merk willen aantrekken, en welke doelgroep daar het beste bij aansluit. Door één doelgroep centraal te stellen in de komende periode, levert dat uiteindelijk veel meer omzet op.

Door de focus te leggen om deze doelgroep is iedereen binnen je bedrijf (of wellicht alleen jijzelf) gefocust op de juiste activiteiten die nodig zijn om deze doelgroep te bereiken. Je verhaal stroomlijn je namelijk richting deze doelgroep. Wanneer je focust op één doelgroep kun je heel goed de pijn van je klanten achterhalen: Een pijn die zo groot is dat ze maar al te graag betalen voor jouw oplossing. Ga op zoek en vind die doelgroep die wil betalen voor je oplossing. Alles over het bepalen van je doelgroep lees je in het artikel Denk vanuit je publiek (en bepaal je doelgroep).

Praat in klantvoordelen

Veel ondernemers focussen zich op hun product en dienst-eigenschappen. Alleen is dat vaak oninteressant voor je klanten. Want die klanten willen niet weten wat er allemaal in het product of dienst zit, maar wat het hen oplevert onderaan de streep. Het is dus zaak voor je bedrijf om de klantvoordelen van je product/dienst te benoemen. Kijk niet naar de unieke eigenschappen van je product, maar naar de unieke koopredenen. Of in vaktermen gesproken: Praat niet in Unique Selling Points (USP), maar in Unique Buying Reasons (UBR). Het is voor jou misschien een klein verschil, maar voor de klant een hele andere benadering. Lees ook meer over het ontwikkelen van de waardepropositie.

Kortom: Benader alles vanuit de klantgedachte!

Weet hoe de reis van je klant is

Eerder in dit artikel spraken we al over om een keuze te maken in een doelgroep voor de komende periode. Het is extra belangrijk, omdat je de reis van de klant goed moet leren kennen. Op welke manier komt de klant bij je binnen? Welke contactmomenten heb je met je klanten?

Maak voor jouw specifieke doelgroep de klantreis. De klantreis heeft 6 fases, namelijk:

  1. De kennismakingsfase;
  2. De betekenisfase;
  3. De activeringsfase;
  4. De klantfase;
  5. De enthousiasmefase;
  6. De ambassadeursfase.

Lees meer over de klantreis en verdiep je in de reis van de klant. Hierdoor kun je marketingprogramma’s ontwikkelen gericht op deze specifieke doelgroep.

Verdubbel je prijs, je bent het waard!

Misschien wel de meest makkelijke manier om meer omzet te maken is om je prijzen flink te verhogen. Vooral veel (zelfstandig) ondernemers vermarkten zichzelf namelijk voor een veel te lage prijs. Bedenk maar eens hoeveel waarde jij aan je klanten levert. En vraag jezelf eens af hoeveel klanten bij jou zijn gekomen voor je prijs en hoeveel klanten er zijn gekomen voor de waarde die jij levert. Hoe meer omzet je per klant genereert, hoe minder klanten je hoeft te werven.

En die klanten die dan bij je komen, die zijn echt geïnteresseerd in jouw diensten. Deze klanten zijn zo enthousiast dat ze dat graag aan andere laten weten. Door je prijs te verhogen, zorg je er indirect voor dat je op lange termijn groei realiseert voor je bedrijf.

P.S. Het hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je letterlijk je prijzen verdubbelt. Maar kijk eens kritisch naar je eigen prijzen: Is dit wel op waarde geschat?

Bouw een sterk merk!

De bovenstaande stappen zijn erg belangrijk wanneer je meer omzet wil genereren, hier kun je op de korte termijn direct mee aan de slag. Wil je op lange termijn profiteren van meer omzet, meer winst en meer aantrekkingskracht dan is het essentieel om een sterk merk te bouwen. Met een merk opereer je vanuit je merkidentiteit en handel je naar de visie en missie van je merk. Je merk wordt hierdoor meer waard, de producten/ diensten van je merk worden meer gewaardeerd en er worden meer klanten aangetrokken. Meer over de voordelen van een sterk merk lees je in het artikel: De redenen waarom je als ondernemer een sterk merk moet bouwen. Aan de slag met het bouwen van een sterk merk? Lees dan de artikelreeks 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk

Ga aan de slag!

Misschien wel de meest geconstateerde situatie bij merken: Ze hebben na de afgelopen jaren een leuke omzet binnengehaald, maar om echt succesvol te zijn moet er meer omzet bij. De vervolgstap loopt vaak niet zo makkelijk. De omzet moet flink stijgen, omdat er met de groei ook hogere kosten komen kijken.

Deze organisaties hebben niet direct de urgentie om te groeien, omdat ze al wel een omzet hebben. Ze weten dat ze moeten groeien, maar vergeten in actie te komen. En dat is precies wat je moet doen om omzet te genereren. Je moet in actie komen, aan de slag gaan en zorgen dat er zoveel mogelijk mensen in je klantreis terecht komen. En daarvoor moet je moeite doen! Ga aan de slag om je nieuwe omzet doel te bereiken!

Heb jij moeite om aan de slag te gaan? Of weet je niet waar je moet beginnen? Tijdens een vrijblijvende Herotalk helpen we je graag verder!

Herotalk

Zo genereer je meer omzet!

Zo genereer je meer omzet!

Omzet verhogen, een onderwerp dat veel ondernemers aangaat. Maar bij Heldenmerken draait het (logischerwijs) om het behalen van meer impact. Maar impact gaat niet zonder het genereren van meer omzet (en winst) en daarom is het een belangrijk onderdeel om op te focussen. Om daadwerkelijk je omzet te verhogen is het een kwestie van keuzes maken. Welke keuzes dat zijn? Dat lees je in dit artikel.

Wat is ‘meer’ omzet?

Nog te vaak merken wij bij verantwoordelijken bij organisaties dat zij geen of te slechte doelen stellen. Wanneer je ‘meer’ omzet wil behalen, is het essentieel om te weten ‘hoeveel omzet’ dat dan is. Door deze gerichte doelen te stellen kun je veel meer focus aanbrengen in je marketingplan. Stel jezelf als verantwoordelijke dus de vraag:

Hoeveel omzet hebben we nodig om onze (impact)doelen te bereiken?

Het is sowieso goed om de doelstellingen van je merk scherp te hebben. Lees daarvoor ook het artikel Zo stel je de ultieme doelen voor je marketing

“Je visie en missie zijn dat inspirerende beeld wat een klant van jou wil hebben.”

Maak een keuze in de doelgroep waar je op focust

De volgende stap bij het verhogen van je omzet, is keuzes maken in de doelgroep die je gaat benaderen. In de marketingwereld zien wij nog te veel dat bedrijven lukraak boodschappen de wereld in sturen, zonder een echt idee erachter. Maak dus keuzes in de doelgroep die jullie als merk willen aantrekken, en welke doelgroep daar het beste bij aansluit. Door één doelgroep centraal te stellen in de komende periode, levert dat uiteindelijk veel meer omzet op.

Door de focus te leggen om deze doelgroep is iedereen binnen je bedrijf (of wellicht alleen jijzelf) gefocust op de juiste activiteiten die nodig zijn om deze doelgroep te bereiken. Je verhaal stroomlijn je namelijk richting deze doelgroep. Wanneer je focust op één doelgroep kun je heel goed de pijn van je klanten achterhalen: Een pijn die zo groot is dat ze maar al te graag betalen voor jouw oplossing. Ga op zoek en vind die doelgroep die wil betalen voor je oplossing. Alles over het bepalen van je doelgroep lees je in het artikel Denk vanuit je publiek (en bepaal je doelgroep).

Praat in klantvoordelen

Veel ondernemers focussen zich op hun product en dienst-eigenschappen. Alleen is dat vaak oninteressant voor je klanten. Want die klanten willen niet weten wat er allemaal in het product of dienst zit, maar wat het hen oplevert onderaan de streep. Het is dus zaak voor je bedrijf om de klantvoordelen van je product/dienst te benoemen. Kijk niet naar de unieke eigenschappen van je product, maar naar de unieke koopredenen. Of in vaktermen gesproken: Praat niet in Unique Selling Points (USP), maar in Unique Buying Reasons (UBR). Het is voor jou misschien een klein verschil, maar voor de klant een hele andere benadering. Lees ook meer over het ontwikkelen van de waardepropositie.

Kortom: Benader alles vanuit de klantgedachte!

Weet hoe de reis van je klant is

Eerder in dit artikel spraken we al over om een keuze te maken in een doelgroep voor de komende periode. Het is extra belangrijk, omdat je de reis van de klant goed moet leren kennen. Op welke manier komt de klant bij je binnen? Welke contactmomenten heb je met je klanten?

Maak voor jouw specifieke doelgroep de klantreis. De klantreis heeft 6 fases, namelijk:

  1. De kennismakingsfase;
  2. De betekenisfase;
  3. De activeringsfase;
  4. De klantfase;
  5. De enthousiasmefase;
  6. De ambassadeursfase.

Lees meer over de klantreis en verdiep je in de reis van de klant. Hierdoor kun je marketingprogramma’s ontwikkelen gericht op deze specifieke doelgroep.

Verdubbel je prijs, je bent het waard!

Misschien wel de meest makkelijke manier om meer omzet te maken is om je prijzen flink te verhogen. Vooral veel (zelfstandig) ondernemers vermarkten zichzelf namelijk voor een veel te lage prijs. Bedenk maar eens hoeveel waarde jij aan je klanten levert. En vraag jezelf eens af hoeveel klanten bij jou zijn gekomen voor je prijs en hoeveel klanten er zijn gekomen voor de waarde die jij levert. Hoe meer omzet je per klant genereert, hoe minder klanten je hoeft te werven.

En die klanten die dan bij je komen, die zijn echt geïnteresseerd in jouw diensten. Deze klanten zijn zo enthousiast dat ze dat graag aan andere laten weten. Door je prijs te verhogen, zorg je er indirect voor dat je op lange termijn groei realiseert voor je bedrijf.

P.S. Het hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je letterlijk je prijzen verdubbelt. Maar kijk eens kritisch naar je eigen prijzen: Is dit wel op waarde geschat?

Bouw een sterk merk!

De bovenstaande stappen zijn erg belangrijk wanneer je meer omzet wil genereren, hier kun je op de korte termijn direct mee aan de slag. Wil je op lange termijn profiteren van meer omzet, meer winst en meer aantrekkingskracht dan is het essentieel om een sterk merk te bouwen. Met een merk opereer je vanuit je merkidentiteit en handel je naar de visie en missie van je merk. Je merk wordt hierdoor meer waard, de producten/ diensten van je merk worden meer gewaardeerd en er worden meer klanten aangetrokken. Meer over de voordelen van een sterk merk lees je in het artikel: De redenen waarom je als ondernemer een sterk merk moet bouwen. Aan de slag met het bouwen van een sterk merk? Lees dan de artikelreeks 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk

Ga aan de slag!

Misschien wel de meest geconstateerde situatie bij merken: Ze hebben na de afgelopen jaren een leuke omzet binnengehaald, maar om echt succesvol te zijn moet er meer omzet bij. De vervolgstap loopt vaak niet zo makkelijk. De omzet moet flink stijgen, omdat er met de groei ook hogere kosten komen kijken.

Deze organisaties hebben niet direct de urgentie om te groeien, omdat ze al wel een omzet hebben. Ze weten dat ze moeten groeien, maar vergeten in actie te komen. En dat is precies wat je moet doen om omzet te genereren. Je moet in actie komen, aan de slag gaan en zorgen dat er zoveel mogelijk mensen in je klantreis terecht komen. En daarvoor moet je moeite doen! Ga aan de slag om je nieuwe omzet doel te bereiken!

Heb jij moeite om aan de slag te gaan? Of weet je niet waar je moet beginnen? Tijdens een vrijblijvende Herotalk helpen we je graag verder!

Herotalk

Misschien vind je dit ook interessant:

Het verhaal achter de video van het Zonnepark Ecofactorij

07/03/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Is jouw merk toekomstbestendig?

23/08/2019/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Groeien met je bedrijf: De 5 essentiële stappen Groeien met je bedrijf: De 5 essentiële stappen In 7 stappen meer klanten werven In 7 stappen meer klanten werven
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel