Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
De laatste jaren is het woord impact steeds meer de marketingwereld ingeslopen. Veel merken willen impact creëren (op sociaal en/of ecologisch gebied) met hun boodschap en verhaal. Maar wat is het nu eigenlijk? En hoe creëer je impact? In dit artikel lees je meer over het creëren van impact en de 5 essentiële stappen.
Het is misschien wel een lastige vraag: wat is impact creëren nu eigenlijk. Als we naar de Dikke Van Dale gaan kijken betekent het woord impact:
im·pact (de; m)
uitwerking, invloed, effect
Impact is dus de invloed, het effect wat een boodschap of actie met iemand anders doet. Met impact wil je dus invloed uitoefenen op een groep personen. Als we het hebben over positieve impact, dan gaat het over impact die zijn weerslag heeft op het milieu en de samenleving. Je inspanningen hebben daarmee een positief effect op het milieu, op de samenleving of op andere gebieden waar het nodig is.
Met impact wil je dus positieve effecten hebben op de samenleving. Hoe creëer je impact met je merk? Onderstaande stappen helpen je erbij. De stappen zijn gebaseerd op de merkreis:
De eerste stap om impact te maken is om te weten waar je impact wil hebben. Ga terug naar de kern van je merk en ontdek wat de betekenis van je merk is. Waar wil je merk écht van betekenis zijn? Dit is de basis voor het genereren van impact.
Dit vormt de basis om de betekenis om te zetten in de kijk van je merk op de wereld (visie) en de grote opdracht die je te doen hebt (missie) en wat de persoonlijkheid van je merk is (kernwaarden, archtetype en heldenkrachten). Door het vastleggen van je identiteit heb je de eerste drie haltes van de merkreis doorlopen.
Voordat je aan de slag gaat met impact maken is het verstandig om te weten hoe je je in de markt positioneert. Daarvoor ga je eerst onderzoek doen in de markt. Wie is het publiek dat je wilt bereiken? Bij het impact maken als merk kunnen dat meerdere zijn. Neem als voorbeeld Tony’s Chocolonely. Dit merk maakt impact bij hun klanten door de bewustwording te vergroten. Daarnaast maakt het merk impact bij cacaoboeren, door hen te overtuigen om zonder slaven te werken.
Door onderzoek te doen bij je publiek ontdek je wat voor hen relevant en belangrijk is. Daarnaast onderzoek je de concurrentie en hoe zij zich positioneren. En concurrenten zijn niet alleen de gene die hetzelfde doen als jij, maar juist de alternatieven voor datgene waarvoor jij impact wil maken.
Nadat je onderzoek hebt gedaan is het tijd om belangrijke keuzes te maken. Positioneer je merk ten opzichte van je concurrenten, zodat het de relevantie van je publiek raakt. Wanneer de positionering gekozen is, is het tijd om dit te verwerken in een strategie. De strategie bepaalt de manier waarop je de impact gaat bereiken.
Een goede manier om de positionering te bepalen is op zoek naar het juiste domein voor je merk. Dit domein heeft alles te maken met het maken van impact. Meer hierover lees je in het artikel over domein-marketing.
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Op basis van de positionering en de strategie evalueer je de huisstijl van je merk. Dit is de visuele vertaling van je merkverhaal. Wanneer deze basis staat zorg je ervoor dat alle communicatiemiddelen hetzelfde coherente verhaal vertellen. Alle communicatiemiddelen en merkdragers moeten hetzelfde merkverhaal vertellen en dezelfde uitstraling hebben. Deze consistentie helpt bij de herkenning bij de doelgroep. Al deze stappen vormen de fundering voor het maken van echte impact.
Om je merk goed te laden in de markt is het belangrijk om een concreet programma te ontwikkelen. De strategie zet je om in verschillende acties om de doelstellingen te bereiken. Een programma is een structureel actieplan om daadwerkelijk de impact te laten landen waar het moet landen. Zorg ervoor dat iedere doelgroep een specifiek programma hebben. Meer lezen over deze stap:
Bij het uitvoeren van een marketingprogramma begint het pas. Het is belangrijk om de programma’s te evalueren en feedback op te halen. Dit is een mooie basis om een nieuwe iteratie te maken en daarmee je impact stap voor stap te vergroten. Zorg er voor dat je klein begint, daar impact maakt en daarop vervolgens uit te breiden.
Het is belangrijk om de vervolgetappes van je merkreis te bepalen. Om je missie te bereiken (en daarmee echte impact te creëren) is het belangrijk dat je ieder half jaar een vervolgetappe inzet. Belangrijke etappes zijn:
Door structureel aan de slag te zijn met je betekenisvolle merk zorg je voor een langdurige creatie van impact.
Maak nog vandaag een begin met het creëren van impact. Ga stap voor stap aan de slag met het verhaal van jouw heldenmerk en wordt de superheld! Wil je eerst weten hoe je een heldenmerk bouwt, download dan het heldenmerk-pakket. Hier lees je hoe je een sterk merk bouwt én hoe je hiermee impact genereert.
De laatste jaren is het woord impact steeds meer de marketingwereld ingeslopen. Veel merken willen impact creëren (op sociaal en/of ecologisch gebied) met hun boodschap en verhaal. Maar wat is het nu eigenlijk? En hoe creëer je impact? In dit artikel lees je meer over het creëren van impact en de 5 essentiële stappen.
Het is misschien wel een lastige vraag: wat is impact creëren nu eigenlijk. Als we naar de Dikke Van Dale gaan kijken betekent het woord impact:
im·pact (de; m)
uitwerking, invloed, effect
Impact is dus de invloed, het effect wat een boodschap of actie met iemand anders doet. Met impact wil je dus invloed uitoefenen op een groep personen. Als we het hebben over positieve impact, dan gaat het over impact die zijn weerslag heeft op het milieu en de samenleving. Je inspanningen hebben daarmee een positief effect op het milieu, op de samenleving of op andere gebieden waar het nodig is.
Met impact wil je dus positieve effecten hebben op de samenleving. Hoe creëer je impact met je merk? Onderstaande stappen helpen je erbij. De stappen zijn gebaseerd op de merkreis:
De eerste stap om impact te maken is om te weten waar je impact wil hebben. Ga terug naar de kern van je merk en ontdek wat de betekenis van je merk is. Waar wil je merk écht van betekenis zijn? Dit is de basis voor het genereren van impact.
Dit vormt de basis om de betekenis om te zetten in de kijk van je merk op de wereld (visie) en de grote opdracht die je te doen hebt (missie) en wat de persoonlijkheid van je merk is (kernwaarden, archtetype en heldenkrachten). Door het vastleggen van je identiteit heb je de eerste drie haltes van de merkreis doorlopen.
Voordat je aan de slag gaat met impact maken is het verstandig om te weten hoe je je in de markt positioneert. Daarvoor ga je eerst onderzoek doen in de markt. Wie is het publiek dat je wilt bereiken? Bij het impact maken als merk kunnen dat meerdere zijn. Neem als voorbeeld Tony’s Chocolonely. Dit merk maakt impact bij hun klanten door de bewustwording te vergroten. Daarnaast maakt het merk impact bij cacaoboeren, door hen te overtuigen om zonder slaven te werken.
Door onderzoek te doen bij je publiek ontdek je wat voor hen relevant en belangrijk is. Daarnaast onderzoek je de concurrentie en hoe zij zich positioneren. En concurrenten zijn niet alleen de gene die hetzelfde doen als jij, maar juist de alternatieven voor datgene waarvoor jij impact wil maken.
Nadat je onderzoek hebt gedaan is het tijd om belangrijke keuzes te maken. Positioneer je merk ten opzichte van je concurrenten, zodat het de relevantie van je publiek raakt. Wanneer de positionering gekozen is, is het tijd om dit te verwerken in een strategie. De strategie bepaalt de manier waarop je de impact gaat bereiken.
Een goede manier om de positionering te bepalen is op zoek naar het juiste domein voor je merk. Dit domein heeft alles te maken met het maken van impact. Meer hierover lees je in het artikel over domein-marketing.
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Op basis van de positionering en de strategie evalueer je de huisstijl van je merk. Dit is de visuele vertaling van je merkverhaal. Wanneer deze basis staat zorg je ervoor dat alle communicatiemiddelen hetzelfde coherente verhaal vertellen. Alle communicatiemiddelen en merkdragers moeten hetzelfde merkverhaal vertellen en dezelfde uitstraling hebben. Deze consistentie helpt bij de herkenning bij de doelgroep. Al deze stappen vormen de fundering voor het maken van echte impact.
Om je merk goed te laden in de markt is het belangrijk om een concreet programma te ontwikkelen. De strategie zet je om in verschillende acties om de doelstellingen te bereiken. Een programma is een structureel actieplan om daadwerkelijk de impact te laten landen waar het moet landen. Zorg ervoor dat iedere doelgroep een specifiek programma hebben. Meer lezen over deze stap:
Bij het uitvoeren van een marketingprogramma begint het pas. Het is belangrijk om de programma’s te evalueren en feedback op te halen. Dit is een mooie basis om een nieuwe iteratie te maken en daarmee je impact stap voor stap te vergroten. Zorg er voor dat je klein begint, daar impact maakt en daarop vervolgens uit te breiden.
Het is belangrijk om de vervolgetappes van je merkreis te bepalen. Om je missie te bereiken (en daarmee echte impact te creëren) is het belangrijk dat je ieder half jaar een vervolgetappe inzet. Belangrijke etappes zijn:
Door structureel aan de slag te zijn met je betekenisvolle merk zorg je voor een langdurige creatie van impact.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.