Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Visieontwikkeling is een belangrijk onderwerp binnen organisaties. Het wordt vaak als een onderdeel van de marketingafdeling gezien, terwijl de visie iets van de gehele organisatie is. Daarom ontvang jij als marketeer hierbij een beginnersgids om aan de slag te gaan met visieontwikkeling in je organisatie.
Voordat je aan de slag kunt met de visie, is het goed om samen te definiëren wat een visie nu eigenlijk is. Het is belangrijk om te weten dat een visie niet een term is dat op zichzelf staat. De visie vormt samen met de betekenis, de missie en de persoonlijkheid de identiteit van je organisatie. Deze elementen kun je dan ook niet los zien van elkaar. Daarom zou ik alle onderdelen van de identiteit even met je doornemen:
Wat is betekenis? De betekenis van je organisatie is de kernideologie die nooit verandert. Het is de betekenis dat je organisatie geeft aan wat je merk doet door te kijken waarom je doet wat je doet. Het bestaat uit de betekenis vanuit de geschiedenis, uit de maatschappelijke waarde van je merk én de gezamenlijke drijfveren.
Wat is visie? Veel marketeers worden wat ons betreft de verkeerde definities geleerd van de termen visie en missie. Vanuit de oorsprong betekent de visie namelijk een droomverschijning. Verbasterd naar de wereld van merken betekent het dat het de kijk van je merk op de wereld is en het droombeeld dat je hebt op deze wereld. En de wereld mag je zo groot maken als je zelf wilt.
Wat is missie? De missie is de grote opdracht die je merk te doen heeft om daarmee de visie te concretiseren. Vanuit de oorsprong is de missie een officiële opdracht om het geloof te verspreiden. In de wereld van merken is de missie de grote opdracht die je merk betekenis en handelingsperspectief geeft. Je moet kunnen zeggen mission accomplished. De missie is daarmee groter dan je eigen bedrijf.
Wat is een merkpersoonlijkheid? Waar ieder mens een eigen persoonlijkheid met waarden, karaktereigenschappen, krachten en uitingsvormen heeft, heeft ieder merk dat ook. De persoonlijkheid zorgt voor een connectie met de juiste mensen die je wilt aanspreken. Het resulteert in de merktaal en het gedrag van je merk (en organisatie).
Hoewel jij als marketeer nu op zoek bent naar visieontwikkeling, is het een proces voor de gehele organisatie. Zowel het bepalen als wel de uitvoering van de visie is een onderdeel van het gehele bedrijf. De directie bepaalt samen met een merkteam welke richting het bedrijf opgaat. Op basis van de missie die uit deze richting komt, wordt er gehandeld naar het merk. Want alleen merken die hun merkbelofte waarmaken of overtreffen, zijn succesvolle merken.
Wanneer je aan de slag gaat met visieontwikkeling (in onze ogen dus identiteitsontwikkeling), dan ga je aan de slag met een merkteam. Dit merkteam bestaat uit een dwarsdoorsnede van de organisatie. Dit is op meerdere manieren belangrijk. Het is belangrijk dat je informatie krijgt uit alle lagen van de organisatie over de identiteit. Daarnaast helpt het bij de betrokkenheid van de uiteindelijke visie voor de gehele organisatie. Wanneer iedere laag vertegenwoordigd is bij de ontwikkeling, zijn andere mensen ook direct betrokken bij deze visie.
Lees meer over wat je als organisatie en in het merkteam nodig hebt bij visieontwikkeling.
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Als je een merkteam hebt samengesteld, wil je aan de slag met identiteitsontwikkeling. De visie is een onderdeel van de identiteitsontwikkeling. Wij maken gebruik van de merkreis. Dit is een chronologische reis die je doorloopt om een sterk en betekenisvol merk te bouwen. De reis begint altijd met het ontdekken van de identiteit. Dat zijn de drie eerste haltes van de merkreis.
De betekenis is de eerste halte. Want hoe kun je van betekenis zijn, wanneer je niet weet wie je bent? De betekenis ontdek je door in te gaan op drie belangrijke elementen van de betekenis:
De betekenis ontdek je met het merkteam door verschillende werkvormen in te zetten. Vanuit deze werkvormen ontdek je de thema’s voor de betekenis. De vijf belangrijkste thema’s vormen de betekenis. Werkvormen voor de betekenis vind je in het artikel over betekenis of in het heldenmerk-pakket. Wil je direct aan de slag met identiteitsontwikkeling met verschillende werkvormen en een stap-voor-stap uitleg? Met de BrandingBox ontvang je een pakket met alle werkvormen om jullie identiteit vast te leggen.
Wanneer je de betekenis hebt ontdekt, kun je de reis vervolgen naar de visie en missie. In dit proces probeer je het merkteam uit hun comfortzone en standaardgedachten te krijgen. Het merkteam gaat nieuwe perspectieven ontwikkelen.
De visie ontwikkel je door:
In het artikel over het ontwikkelen van visie ontdek je meer informatie hierover. In het artikel Hoe gebruik je werkvormen om een visie te ontwikkelen? lees meer over het inzetten van werkvormen voor identiteitsontwikkeling. In de BrandingBox ontdek en ontvang je alle werkvormen om tot een sterke identiteit te komen. Daarbij begeleid ik je ook stap-voor-stap in dit proces.
Missie
Wanneer de visie helder is, ga je de missie ontdekken. De missie ontdekken doe je door:
Met de visie en missie op zak kun je de merkreis vervolgen.
De persoonlijkheid van je merk is een belangrijk onderdeel van de merkreis. Om de persoonlijkheid van je merk te ontdekken ga je als volgt aan de slag:
Lees meer over het ontdekken van de merkpersoonlijkheid en archetypen. Of lees meer over hoe je kernwaarden tot leven kunt laten komen in de organisatie.
De identiteit is de eerste fase van de merkreis. Daarmee heb je als marketeer aan visieontwikkeling gedaan. Maar daarmee leeft de visie en identiteit dus nog niet in de organisatie. Het is al helemaal geen onderdeel van alle elementen van de organisatie. Daarvoor vervolg je de merkreis en bouw je een stevige merkfundering.
De vervolgstappen zijn:
Met het bouwen van de merkfundering, heb je de eerste stap gezet. Het is niet meer dan dat. In veel gevallen wordt het live zetten van een website gezien als de afronding van het proces, maar dat is het startschot. Want je wilt het merk tot leven laten komen in de organisatie. Dat betekent dat de fundering een platform is om op verder te bouwen. Je gaat de reis vervolgen door je merk intern en extern te laden. Om het merk te laten leven doorloop je de volgende stappen:
Meer over het laten leven van je organisatie lees je in het artikel Borgen van je merk, het stappenplan.
Visieontwikkeling is een belangrijk onderwerp binnen organisaties. Het wordt vaak als een onderdeel van de marketingafdeling gezien, terwijl de visie iets van de gehele organisatie is. Daarom ontvang jij als marketeer hierbij een beginnersgids om aan de slag te gaan met visieontwikkeling in je organisatie.
Voordat je aan de slag kunt met de visie, is het goed om samen te definiëren wat een visie nu eigenlijk is. Het is belangrijk om te weten dat een visie niet een term is dat op zichzelf staat. De visie vormt samen met de betekenis, de missie en de persoonlijkheid de identiteit van je organisatie. Deze elementen kun je dan ook niet los zien van elkaar. Daarom zou ik alle onderdelen van de identiteit even met je doornemen:
Wat is betekenis? De betekenis van je organisatie is de kernideologie die nooit verandert. Het is de betekenis dat je organisatie geeft aan wat je merk doet door te kijken waarom je doet wat je doet. Het bestaat uit de betekenis vanuit de geschiedenis, uit de maatschappelijke waarde van je merk én de gezamenlijke drijfveren.
Wat is visie? Veel marketeers worden wat ons betreft de verkeerde definities geleerd van de termen visie en missie. Vanuit de oorsprong betekent de visie namelijk een droomverschijning. Verbasterd naar de wereld van merken betekent het dat het de kijk van je merk op de wereld is en het droombeeld dat je hebt op deze wereld. En de wereld mag je zo groot maken als je zelf wilt.
Wat is missie? De missie is de grote opdracht die je merk te doen heeft om daarmee de visie te concretiseren. Vanuit de oorsprong is de missie een officiële opdracht om het geloof te verspreiden. In de wereld van merken is de missie de grote opdracht die je merk betekenis en handelingsperspectief geeft. Je moet kunnen zeggen mission accomplished. De missie is daarmee groter dan je eigen bedrijf.
Wat is een merkpersoonlijkheid? Waar ieder mens een eigen persoonlijkheid met waarden, karaktereigenschappen, krachten en uitingsvormen heeft, heeft ieder merk dat ook. De persoonlijkheid zorgt voor een connectie met de juiste mensen die je wilt aanspreken. Het resulteert in de merktaal en het gedrag van je merk (en organisatie).
Hoewel jij als marketeer nu op zoek bent naar visieontwikkeling, is het een proces voor de gehele organisatie. Zowel het bepalen als wel de uitvoering van de visie is een onderdeel van het gehele bedrijf. De directie bepaalt samen met een merkteam welke richting het bedrijf opgaat. Op basis van de missie die uit deze richting komt, wordt er gehandeld naar het merk. Want alleen merken die hun merkbelofte waarmaken of overtreffen, zijn succesvolle merken.
Wanneer je aan de slag gaat met visieontwikkeling (in onze ogen dus identiteitsontwikkeling), dan ga je aan de slag met een merkteam. Dit merkteam bestaat uit een dwarsdoorsnede van de organisatie. Dit is op meerdere manieren belangrijk. Het is belangrijk dat je informatie krijgt uit alle lagen van de organisatie over de identiteit. Daarnaast helpt het bij de betrokkenheid van de uiteindelijke visie voor de gehele organisatie. Wanneer iedere laag vertegenwoordigd is bij de ontwikkeling, zijn andere mensen ook direct betrokken bij deze visie.
Lees meer over wat je als organisatie en in het merkteam nodig hebt bij visieontwikkeling.
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Als je een merkteam hebt samengesteld, wil je aan de slag met identiteitsontwikkeling. De visie is een onderdeel van de identiteitsontwikkeling. Wij maken gebruik van de merkreis. Dit is een chronologische reis die je doorloopt om een sterk en betekenisvol merk te bouwen. De reis begint altijd met het ontdekken van de identiteit. Dat zijn de drie eerste haltes van de merkreis.
De betekenis is de eerste halte. Want hoe kun je van betekenis zijn, wanneer je niet weet wie je bent? De betekenis ontdek je door in te gaan op drie belangrijke elementen van de betekenis:
De betekenis ontdek je met het merkteam door verschillende werkvormen in te zetten. Vanuit deze werkvormen ontdek je de thema’s voor de betekenis. De vijf belangrijkste thema’s vormen de betekenis. Werkvormen voor de betekenis vind je in het artikel over betekenis of in het heldenmerk-pakket. Wil je direct aan de slag met identiteitsontwikkeling met verschillende werkvormen en een stap-voor-stap uitleg? Met de BrandingBox ontvang je een pakket met alle werkvormen om jullie identiteit vast te leggen.
Wanneer je de betekenis hebt ontdekt, kun je de reis vervolgen naar de visie en missie. In dit proces probeer je het merkteam uit hun comfortzone en standaardgedachten te krijgen. Het merkteam gaat nieuwe perspectieven ontwikkelen.
De visie ontwikkel je door:
In het artikel over het ontwikkelen van visie ontdek je meer informatie hierover. In het artikel Hoe gebruik je werkvormen om een visie te ontwikkelen? lees meer over het inzetten van werkvormen voor identiteitsontwikkeling. In de BrandingBox ontdek en ontvang je alle werkvormen om tot een sterke identiteit te komen. Daarbij begeleid ik je ook stap-voor-stap in dit proces.
Missie
Wanneer de visie helder is, ga je de missie ontdekken. De missie ontdekken doe je door:
Met de visie en missie op zak kun je de merkreis vervolgen.
De persoonlijkheid van je merk is een belangrijk onderdeel van de merkreis. Om de persoonlijkheid van je merk te ontdekken ga je als volgt aan de slag:
Lees meer over het ontdekken van de merkpersoonlijkheid en archetypen. Of lees meer over hoe je kernwaarden tot leven kunt laten komen in de organisatie.
De identiteit is de eerste fase van de merkreis. Daarmee heb je als marketeer aan visieontwikkeling gedaan. Maar daarmee leeft de visie en identiteit dus nog niet in de organisatie. Het is al helemaal geen onderdeel van alle elementen van de organisatie. Daarvoor vervolg je de merkreis en bouw je een stevige merkfundering.
De vervolgstappen zijn:
Met het bouwen van de merkfundering, heb je de eerste stap gezet. Het is niet meer dan dat. In veel gevallen wordt het live zetten van een website gezien als de afronding van het proces, maar dat is het startschot. Want je wilt het merk tot leven laten komen in de organisatie. Dat betekent dat de fundering een platform is om op verder te bouwen. Je gaat de reis vervolgen door je merk intern en extern te laden. Om het merk te laten leven doorloop je de volgende stappen:
Meer over het laten leven van je organisatie lees je in het artikel Borgen van je merk, het stappenplan.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan: