Wat is branding?
Er wordt door marketingprofessionals veel gepraat over branding. Maar wat is dat eigenlijk? In dit artikel nemen we je mee in de wereld van branding. En waarom wij dat niet zo’n heel toffe term vinden.
Wat is branding?
Branding is veel meer dan een pakkende naam of een opvallend logo. Het is een strategisch proces van het creëren van een onderscheidend beeld en gevoel in de geest van consumenten over een product, dienst of bedrijf. Branding omvat het definiëren van een bedrijfscultuur, het creëren van producten en diensten die waarde bieden, het vaststellen van een unieke merkpersoonlijkheid en het consistent communiceren van deze aspecten in alle interacties met de markt.
Branding is cruciaal in de hedendaagse wereld. Het helpt bedrijven zich te onderscheiden van de concurrentie, een emotionele connectie met consumenten te creëren, en klantloyaliteit en voorkeur te bevorderen. Zonder een sterke merkidentiteit lopen bedrijven het risico op te gaan in de menigte en vergeten te worden.
Een goed merk weerspiegelt niet alleen wat een bedrijf doet, maar ook waarom het dat doet. Het gaat over het creëren van een gevoel van vertrouwen en geloofwaardigheid, het tonen van de unieke waarden van een bedrijf en het maken van een belofte aan de klanten over wat ze kunnen verwachten bij elke interactie met het merk.
Ons probleem met branding
Branding is een hippe term die veel marketeers te pas en te onpas gebruiken. We merken dat veel ondernemers er een beetje naar van worden. Branding gaat over merkontwikkeling. Die term vinden wij beter passen dan branding. De term branding komt weg bij het ‘brandmerken’ van vee. In een groot gebied kon je op die manier zien welk vee van welke boer is. De term branding vinden we daarmee niet passend voor het continu aan de slag gaan met je merk. Merkontwikkeling is een Nederlandse term die daarbij beter past.
In dit artikel zullen we de term branding nog wel gebruiken, omdat jij anders dit artikel niet kan vinden via de zoekmachine😉.
“Een merk is het totaal aan uitingen, gedragingen en gevoelens van een entiteit wat de buitenwereld in positieve of negatieve zin ervaart. En wat ons betreft is een entiteit ieder bedrijf, organisatie, stichting, stad, land of persoon.”
Het belang van een sterk merk
Maar waarom zou je aan merkontwikkeling (branding) doen? Je creëert daarmee een sterk merk. En het belang van een sterk merk valt niet te onderschatten. De vijf belangrijkste redenen voor het bouwen van een sterk merk is:
- Duidelijke identiteit: Een sterk merk biedt je als organisatie het voordeel van duidelijke differentiatie, waardoor je je kan losmaken van concurrenten. Niet door veel naar je concurrenten te kijken, maar te opereren van je eigen identiteit en unieke wortels. Dit creëert een mate van herkenning die waardevol is voor klanten, werknemers en partners.
- Magnetische aantrekkingskracht: Een sterk merk heeft de potentie om het imago en de reputatie van je organisatie te verbeteren. Een aantrekkelijk merk is niet alleen gunstig om nieuwe talenten aan te trekken, maar ook om nieuwe zakelijke samenwerkingen aan te gaan. Het consistent uitvoeren van je merkidentiteit helpt je bedrijf om uniek en authentiek te blijven.
- Voortrekkersrol: De meeste markten zijn constant in ontwikkeling. In zo’n constant veranderende wereld speelt een sterk merk de rol van een pionier, die de koers uitzet op gebieden waar het bedrijf een impact wil hebben. Dit zorgt ervoor dat je bedrijf de rest een stap voor blijft en voortdurend innovaties nastreeft. Een krachtig merk kan helpen bij het betreden van nieuwe markten of bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Niet met de reden om steeds nieuwe producten te ontwikkelen, maar om je betekenisvolle missie te bereiken.
- Gemotiveerde werknemers: Een krachtig merk faciliteert een effectieve interne marketing die de werknemers motiveert en ze een duidelijk doel geeft om ’s ochtends voor op te staan. Dergelijke werknemers zijn vaak meer gedreven en toegewijd aan het realiseren van de missie en daarmee de bedrijfsdoelen.
- Positieve impact: Niets is leuker dan écht goed doen voor een ander. Een sterk merk weet als geen ander welke impact het op haar omgeving heeft én pakt verantwoordelijkheid om hier iets mee te doen. Het maken van positieve impact is daarom ook gewoon leuk om te doen.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Branding met de merkreis
Maar hoe bouw je nu een sterk merk om daarmee aan merkontwikkeling te doen? Daarvoor hebben wij de merkreis ontwikkelt. Zie de merkreis als een proces om aan branding te doen. De merkreis bestaat uit 7 haltes:
- Betekenis: Begin met het herijken van de kern van je merk. Stel jezelf vragen: Wie ben je? Wat vertegenwoordigt je merk? Wat is je drijfveer? Het doel is om de unieke betekenis van je merk te onthullen die je onderscheidt van anderen.
- Visie & Missie: Nu je de essentie van je merk hebt vastgesteld, is het tijd om je droom (visie) en de grote opdracht die daaruit voortkomt (missie) te definiëren. Een missie moet je een duidelijk einddoel bieden, dat handelingsperspectief geeft.
- Merkpersoonlijkheid: Creëer een merkpersoonlijkheid om een diepere connectie met je klanten op te bouwen. Dit houdt in dat je passende waarden, uitdrukkingen en taalgebruik moet vaststellen, die resoneren met jouw kernwaarden, sterktes, merktaal en merkverhaal.
- Positionering: Bepaal hoe jouw merk zich positioneert ten opzichte van anderen. Waarom is jouw merk relevant voor je doelgroep? Hoe onderscheidt jouw merk zich van concurrenten? Hoe kun je je publiek echt raken?
- Huisstijl: Beslis hoe je je merkverhaal visueel naar buiten wilt brengen. Een consistente huisstijl draagt bij aan je merkherkenning. Dit kan het bijwerken van bestaande visuele elementen omvatten, of het ontwerpen van een volledig nieuw logo en huisstijl.
- Merkdragers: Vergroot je merkherkenbaarheid door je huisstijl en merkverhaal te integreren in alle merkuitingen. Denk aan je website, flyers, en eventuele fysieke branding zoals de bestickering van ramen of voertuigen.
- Merk laden en innoveren: Ten slotte, maak een plan om op de lange termijn impact te creëren. Dat doe je door je merk extern en intern te laden, het merk te innoveren én de organisatie door te ontwikkelen.
Wil je alles weten over de merkreis? Lees dan het artikel over de merkreis.
Merkpaspoort
Branding en merkontwikkeling valt en staat bij het consistent toepassen van je merkverhaal en huisstijl. Wanneer niet iedereen het zelfde verhaal vertelt, zal je merk veel minder impact hebben. Daarom adviseren wij je merkverhaal én je huisstijl vast te leggen in een merkpaspoort. Hierin staat naast je merkverhaal ook hoe je de merktaal van je merk moet toepassen, op welke manier je met de elementen in de huisstijl om moet gaan, op welke manier fotografie toepast wordt, etc. Hierdoor zorg je dat je consistent aan de slag gaat met de ontwikkeling van je merk.
Rebranding
“Ik weet niet of ik een merk wil zijn hoor”, het is een veelgehoorde term die wij vaak horen. Het vervelende voor deze ondernemers is dat ze al een merk zijn. Want een merk is het totaal aan uitingen, gedragingen en gevoelens van een entiteit wat de buitenwereld in positieve of negatieve zin ervaart. En wat ons betreft is een entiteit ieder bedrijf, organisatie, stichting, stad, land of persoon. Of je nu de focus wil hebben op het zijn van een merk is een goede vraag. Maar de buitenwereld ervaart jouw organisatie al in positieve of negatieve zin. Met rebranding zorg je ervoor dat ze het zo ervaren zoals jij dat wenst.
Wanneer dat nog niet het geval is, is het verstandig om met een rebranding aan de slag te gaan. Dit is het opnieuw positioneren van je merk in de markt, zodat men je merk op de juiste manier ervaart. Alles over rebranding lees je in De Rebranding Gids De reis naar een Nieuwe Merkidentiteit.
Toekomst van Branding
De laatste jaren is het merk steeds belangrijker geworden voor organisaties. Lang werd een merk alleen voor consumentenorganisaties als belangrijk beschouwt. Steeds meer B2B-organisaties beginnen door te krijgen dat branding ook voor hun interessant is. Helemaal voor hun wil ik zelfs zeggen.
Vaak wordt merkontwikkeling ook alleen aan grote organisaties gekoppeld. Maar juist MKB-bedrijven hebben veel belang bij het focussen op hun merk. De meeste markten worden steeds competitiever en een krachtig merk kan daarbij helpen.
Tel daarbij op dat het steeds prijziger wordt om te adverteren op verschillende plekken om daarmee je zichtbaarheid op pijl te houden. De focus op je merk kan helpen om ervoor te zorgen dat je zichtbaar bent, zonder te adverteren. Want een relevant merk verdient aandacht, die koopt het niet.
Maar het allerbelangrijkste is nog: Er is veel te doen in onze prachtige wereld. Ook bij jou in de omgeving zullen er maatschappelijke uitdagingen zijn die je maar als te graag wilt aanpakken. MKB-merken hebben hierin een voortrekkersrol, waarmee je een betekenisvolle beweging start. En die beweging is relevant, trekt mensen aan én brengt jou een bestaansrecht voor de komende decennia.
Aan de slag met branding?
Wil je verder aan de slag met het ontwikkelen van je merk? Met onze Rebranding Gids leer je meer over de merkreis en kun je met een team aan de slag. De De Rebranding Gids De reis naar een Nieuwe Merkidentiteit.
Wat is branding?
Er wordt door marketingprofessionals veel gepraat over branding. Maar wat is dat eigenlijk? In dit artikel nemen we je mee in de wereld van branding. En waarom wij dat niet zo’n heel toffe term vinden.
Wat is branding?
Branding is veel meer dan een pakkende naam of een opvallend logo. Het is een strategisch proces van het creëren van een onderscheidend beeld en gevoel in de geest van consumenten over een product, dienst of bedrijf. Branding omvat het definiëren van een bedrijfscultuur, het creëren van producten en diensten die waarde bieden, het vaststellen van een unieke merkpersoonlijkheid en het consistent communiceren van deze aspecten in alle interacties met de markt.
Branding is cruciaal in de hedendaagse wereld. Het helpt bedrijven zich te onderscheiden van de concurrentie, een emotionele connectie met consumenten te creëren, en klantloyaliteit en voorkeur te bevorderen. Zonder een sterke merkidentiteit lopen bedrijven het risico op te gaan in de menigte en vergeten te worden.
Een goed merk weerspiegelt niet alleen wat een bedrijf doet, maar ook waarom het dat doet. Het gaat over het creëren van een gevoel van vertrouwen en geloofwaardigheid, het tonen van de unieke waarden van een bedrijf en het maken van een belofte aan de klanten over wat ze kunnen verwachten bij elke interactie met het merk.
Ons probleem met branding
Branding is een hippe term die veel marketeers te pas en te onpas gebruiken. We merken dat veel ondernemers er een beetje naar van worden. Branding gaat over merkontwikkeling. Die term vinden wij beter passen dan branding. De term branding komt weg bij het ‘brandmerken’ van vee. In een groot gebied kon je op die manier zien welk vee van welke boer is. De term branding vinden we daarmee niet passend voor het continu aan de slag gaan met je merk. Merkontwikkeling is een Nederlandse term die daarbij beter past.
In dit artikel zullen we de term branding nog wel gebruiken, omdat jij anders dit artikel niet kan vinden via de zoekmachine😉.
“Een merk is het totaal aan uitingen, gedragingen en gevoelens van een entiteit wat de buitenwereld in positieve of negatieve zin ervaart. En wat ons betreft is een entiteit ieder bedrijf, organisatie, stichting, stad, land of persoon.”
Het belang van een sterk merk
Maar waarom zou je aan merkontwikkeling (branding) doen? Je creëert daarmee een sterk merk. En het belang van een sterk merk valt niet te onderschatten. De vijf belangrijkste redenen voor het bouwen van een sterk merk is:
- Duidelijke identiteit: Een sterk merk biedt je als organisatie het voordeel van duidelijke differentiatie, waardoor je je kan losmaken van concurrenten. Niet door veel naar je concurrenten te kijken, maar te opereren van je eigen identiteit en unieke wortels. Dit creëert een mate van herkenning die waardevol is voor klanten, werknemers en partners.
- Magnetische aantrekkingskracht: Een sterk merk heeft de potentie om het imago en de reputatie van je organisatie te verbeteren. Een aantrekkelijk merk is niet alleen gunstig om nieuwe talenten aan te trekken, maar ook om nieuwe zakelijke samenwerkingen aan te gaan. Het consistent uitvoeren van je merkidentiteit helpt je bedrijf om uniek en authentiek te blijven.
- Voortrekkersrol: De meeste markten zijn constant in ontwikkeling. In zo’n constant veranderende wereld speelt een sterk merk de rol van een pionier, die de koers uitzet op gebieden waar het bedrijf een impact wil hebben. Dit zorgt ervoor dat je bedrijf de rest een stap voor blijft en voortdurend innovaties nastreeft. Een krachtig merk kan helpen bij het betreden van nieuwe markten of bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Niet met de reden om steeds nieuwe producten te ontwikkelen, maar om je betekenisvolle missie te bereiken.
- Gemotiveerde werknemers: Een krachtig merk faciliteert een effectieve interne marketing die de werknemers motiveert en ze een duidelijk doel geeft om ’s ochtends voor op te staan. Dergelijke werknemers zijn vaak meer gedreven en toegewijd aan het realiseren van de missie en daarmee de bedrijfsdoelen.
- Positieve impact: Niets is leuker dan écht goed doen voor een ander. Een sterk merk weet als geen ander welke impact het op haar omgeving heeft én pakt verantwoordelijkheid om hier iets mee te doen. Het maken van positieve impact is daarom ook gewoon leuk om te doen.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Branding met de merkreis
Maar hoe bouw je nu een sterk merk om daarmee aan merkontwikkeling te doen? Daarvoor hebben wij de merkreis ontwikkelt. Zie de merkreis als een proces om aan branding te doen. De merkreis bestaat uit 7 haltes:
- Betekenis: Begin met het herijken van de kern van je merk. Stel jezelf vragen: Wie ben je? Wat vertegenwoordigt je merk? Wat is je drijfveer? Het doel is om de unieke betekenis van je merk te onthullen die je onderscheidt van anderen.
- Visie & Missie: Nu je de essentie van je merk hebt vastgesteld, is het tijd om je droom (visie) en de grote opdracht die daaruit voortkomt (missie) te definiëren. Een missie moet je een duidelijk einddoel bieden, dat handelingsperspectief geeft.
- Merkpersoonlijkheid: Creëer een merkpersoonlijkheid om een diepere connectie met je klanten op te bouwen. Dit houdt in dat je passende waarden, uitdrukkingen en taalgebruik moet vaststellen, die resoneren met jouw kernwaarden, sterktes, merktaal en merkverhaal.
- Positionering: Bepaal hoe jouw merk zich positioneert ten opzichte van anderen. Waarom is jouw merk relevant voor je doelgroep? Hoe onderscheidt jouw merk zich van concurrenten? Hoe kun je je publiek echt raken?
- Huisstijl: Beslis hoe je je merkverhaal visueel naar buiten wilt brengen. Een consistente huisstijl draagt bij aan je merkherkenning. Dit kan het bijwerken van bestaande visuele elementen omvatten, of het ontwerpen van een volledig nieuw logo en huisstijl.
- Merkdragers: Vergroot je merkherkenbaarheid door je huisstijl en merkverhaal te integreren in alle merkuitingen. Denk aan je website, flyers, en eventuele fysieke branding zoals de bestickering van ramen of voertuigen.
- Merk laden en innoveren: Ten slotte, maak een plan om op de lange termijn impact te creëren. Dat doe je door je merk extern en intern te laden, het merk te innoveren én de organisatie door te ontwikkelen.
Wil je alles weten over de merkreis? Lees dan het artikel over de merkreis.
Merkpaspoort
Branding en merkontwikkeling valt en staat bij het consistent toepassen van je merkverhaal en huisstijl. Wanneer niet iedereen het zelfde verhaal vertelt, zal je merk veel minder impact hebben. Daarom adviseren wij je merkverhaal én je huisstijl vast te leggen in een merkpaspoort. Hierin staat naast je merkverhaal ook hoe je de merktaal van je merk moet toepassen, op welke manier je met de elementen in de huisstijl om moet gaan, op welke manier fotografie toepast wordt, etc. Hierdoor zorg je dat je consistent aan de slag gaat met de ontwikkeling van je merk.
Rebranding
“Ik weet niet of ik een merk wil zijn hoor”, het is een veelgehoorde term die wij vaak horen. Het vervelende voor deze ondernemers is dat ze al een merk zijn. Want een merk is het totaal aan uitingen, gedragingen en gevoelens van een entiteit wat de buitenwereld in positieve of negatieve zin ervaart. En wat ons betreft is een entiteit ieder bedrijf, organisatie, stichting, stad, land of persoon. Of je nu de focus wil hebben op het zijn van een merk is een goede vraag. Maar de buitenwereld ervaart jouw organisatie al in positieve of negatieve zin. Met rebranding zorg je ervoor dat ze het zo ervaren zoals jij dat wenst.
Wanneer dat nog niet het geval is, is het verstandig om met een rebranding aan de slag te gaan. Dit is het opnieuw positioneren van je merk in de markt, zodat men je merk op de juiste manier ervaart. Alles over rebranding lees je in De Rebranding Gids De reis naar een Nieuwe Merkidentiteit.
Toekomst van Branding
De laatste jaren is het merk steeds belangrijker geworden voor organisaties. Lang werd een merk alleen voor consumentenorganisaties als belangrijk beschouwt. Steeds meer B2B-organisaties beginnen door te krijgen dat branding ook voor hun interessant is. Helemaal voor hun wil ik zelfs zeggen.
Vaak wordt merkontwikkeling ook alleen aan grote organisaties gekoppeld. Maar juist MKB-bedrijven hebben veel belang bij het focussen op hun merk. De meeste markten worden steeds competitiever en een krachtig merk kan daarbij helpen.
Tel daarbij op dat het steeds prijziger wordt om te adverteren op verschillende plekken om daarmee je zichtbaarheid op pijl te houden. De focus op je merk kan helpen om ervoor te zorgen dat je zichtbaar bent, zonder te adverteren. Want een relevant merk verdient aandacht, die koopt het niet.
Maar het allerbelangrijkste is nog: Er is veel te doen in onze prachtige wereld. Ook bij jou in de omgeving zullen er maatschappelijke uitdagingen zijn die je maar als te graag wilt aanpakken. MKB-merken hebben hierin een voortrekkersrol, waarmee je een betekenisvolle beweging start. En die beweging is relevant, trekt mensen aan én brengt jou een bestaansrecht voor de komende decennia.
Aan de slag met branding?
Wil je verder aan de slag met het ontwikkelen van je merk? Met onze Rebranding Gids leer je meer over de merkreis en kun je met een team aan de slag. De De Rebranding Gids De reis naar een Nieuwe Merkidentiteit.
Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.