De laatste manier is positief te zijn. Je ziet het bij voornamelijk bedrijven die zich richten op maatschappelijke problemen: Ze wijzen met hun vingertje. En dat is net wat je niet moeten doen om bewustwording te vergroten! Bedenk je goed wat voor een type klant je wilt bereiken met je verhaal. Er zullen namelijk altijd mensen zijn die je niet kunt overtuigen, probeer dat dan ook niet! Let goed op de klantgroepen bij betekenisvol ondernemen. De mensen die je wel kunt overtuigen, die willen niet als slecht worden gezien. Vaak is het zo dat ze het helemaal niet zien als hun fout. En dat is het waarschijnlijk ook niet. Breng je boodschap op een positieve manier, op een constructieve manier en je zult veel meer mensen raken.
The Fun Theory vind ik persoonlijk één van de mooiste theorieën die er is. De theorie houdt in dat je gedrag bij mensen kan veranderen door het leuk te maken om te doen. Volkswagen heeft hier een aantal jaar geleden een aantal toffe video’s over gemaakt:
Onze held Retulp heeft in kleinere vorm positiviteit gebruikt om bewustwording te creëren. Op festivals konden mensen afval verzamelen in een grote zak. Bij inlevering van een zak ontvingen ze een Retulp-product. The Fun Therory in het klein!
Consumenten bewust maken is niet het makkelijkste wat er is. Zorg voor een structureel verhaal, breng het positief en zorg dat je het vertelt op hét moment dat het relevant is!
Lees ook:Â De kracht van ondernemerschap bij de maatschappelijke uitdagingen