3. Gebruik metaforen: Laat zien hoe vreemd we eigenlijk bezig zijn
Voor het bewustzijnsproces zijn metaforen erg belangrijk. Metaforen zetten namelijk alles in perspectief. Vooral cabaretiers zijn ijzersterk in het gebruiken van metaforen om zaken aan het licht te brengen. Deze metaforen kun jij ook gebruiken om mensen te laten zien hoe vreemd we eigenlijk bezig zijn. Zo maakte klantenthousiasme-expert Rijn Vogelaar van Superpromoter tijdens een van zijn lezingen gebruik een band als metafoor voor je bedrijf. De manier waarop een band zijn fans aan zich bindt is zoals je het als bedrijf ook moet doen. Wanneer een band muziek maakt dat ligt tussen Nederlandstalig en Rock zal deze band geen fans aan zich binden. Ze richten zich namelijk op een veel te grote doelgroep. Toch zijn er veel bedrijven die dat wel doen, die zich richten op iedereen als klant. Dit metafoor heeft veel ogen geopend om te kijken naar welke doelgroep(en) het beste aansluiten bij jouw bedrijf.
De laatste manier is positief te zijn. Je ziet het bij voornamelijk bedrijven die zich richten op maatschappelijke problemen: Ze wijzen met hun vingertje. En dat is net wat je niet moeten doen om bewustwording te vergroten! Bedenk je goed wat voor een type klant je wilt bereiken met je verhaal. Er zullen namelijk altijd mensen zijn die je niet kunt overtuigen, probeer dat dan ook niet! Let goed op de klantgroepen bij betekenisvol ondernemen. De mensen die je wel kunt overtuigen, die willen niet als slecht worden gezien. Vaak is het zo dat ze het helemaal niet zien als hun fout. En dat is het waarschijnlijk ook niet. Breng je boodschap op een positieve manier, op een constructieve manier en je zult veel meer mensen raken.
Onze held Retulp heeft in kleinere vorm positiviteit gebruikt om bewustwording te creëren. Op festivals konden mensen afval verzamelen in een grote zak. Bij inlevering van een zak ontvingen ze een Retulp-product. The Fun Therory in het klein!
Ben je een heldenmerk en is het voor jou noodzaak om consumenten structureel bewust te maken van een maatschappelijk probleem? Zorg ervoor dat je alle stappen van de merkreis doorloopt. Dit begint bij de merkfundering. Deze zet je uit in een gedegen marketingstrategie die je omzet in marketingprogramma’s, waarmee je jouw merkverhaal structureel laadt. In de serie Storytelling marketingplan, zo doe je dat! lees je hoe je stap voor stap een marketingplan maakt om structureel je verhaal te vertellen en daarmee het bewustzijn te vergroten.
3. Gebruik metaforen: Laat zien hoe vreemd we eigenlijk bezig zijn
Voor het bewustzijnsproces zijn metaforen erg belangrijk. Metaforen zetten namelijk alles in perspectief. Vooral cabaretiers zijn ijzersterk in het gebruiken van metaforen om zaken aan het licht te brengen. Deze metaforen kun jij ook gebruiken om mensen te laten zien hoe vreemd we eigenlijk bezig zijn. Zo maakte klantenthousiasme-expert Rijn Vogelaar van Superpromoter tijdens een van zijn lezingen gebruik een band als metafoor voor je bedrijf. De manier waarop een band zijn fans aan zich bindt is zoals je het als bedrijf ook moet doen. Wanneer een band muziek maakt dat ligt tussen Nederlandstalig en Rock zal deze band geen fans aan zich binden. Ze richten zich namelijk op een veel te grote doelgroep. Toch zijn er veel bedrijven die dat wel doen, die zich richten op iedereen als klant. Dit metafoor heeft veel ogen geopend om te kijken naar welke doelgroep(en) het beste aansluiten bij jouw bedrijf.
De laatste manier is positief te zijn. Je ziet het bij voornamelijk bedrijven die zich richten op maatschappelijke problemen: Ze wijzen met hun vingertje. En dat is net wat je niet moeten doen om bewustwording te vergroten! Bedenk je goed wat voor een type klant je wilt bereiken met je verhaal. Er zullen namelijk altijd mensen zijn die je niet kunt overtuigen, probeer dat dan ook niet! Let goed op de klantgroepen bij betekenisvol ondernemen. De mensen die je wel kunt overtuigen, die willen niet als slecht worden gezien. Vaak is het zo dat ze het helemaal niet zien als hun fout. En dat is het waarschijnlijk ook niet. Breng je boodschap op een positieve manier, op een constructieve manier en je zult veel meer mensen raken.
Onze held Retulp heeft in kleinere vorm positiviteit gebruikt om bewustwording te creëren. Op festivals konden mensen afval verzamelen in een grote zak. Bij inlevering van een zak ontvingen ze een Retulp-product. The Fun Therory in het klein!
Ben je een heldenmerk en is het voor jou noodzaak om consumenten structureel bewust te maken van een maatschappelijk probleem? Zorg ervoor dat je alle stappen van de merkreis doorloopt. Dit begint bij de merkfundering. Deze zet je uit in een gedegen marketingstrategie die je omzet in marketingprogramma’s, waarmee je jouw merkverhaal structureel laadt. In de serie Storytelling marketingplan, zo doe je dat! lees je hoe je stap voor stap een marketingplan maakt om structureel je verhaal te vertellen en daarmee het bewustzijn te vergroten.
Download het heldenmerk pakket
Vul je gegevens in en ontvang het heldenmerk pakket. Ga aan de slag en word ook een betekenisvol merk.
Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Essentiële Website Cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Overige externe diensten
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt