4 manieren om consumenten bewust 😳 te maken - Creating Heroes

4 manieren om consumenten bewust 😳 te maken

Veel heldenmerken lopen met één groot vraagstuk: Hoe maak ik consumenten bewust van het probleem waar we mee bezig zijn? In dit artikel geven we je 4 manieren om je consument bewust te maken:

1. Vertel verhalen met je product én merk

De eerste optie is het vertellen van je verhaal met je product én merk. Je producten vertellen jouw verhaal, zorg er dus ook voor dat in het gehele proces die de klant doorloopt jouw verhaal centraal staat en verteld wordt. Een mooi voorbeeld is Tony’s Chocolonely: Waar je in het proces ook zit, het verhaal van hen staat voorop. Dat doen ze door hun verhaal te delen op sociale media, door de reep die in ongelijke stukjes is verdeeld (net als de chocoladewereld) en door het verhaal op de wikkel. Daarnaast kwamen ze nog met de intrigerende documentaire Tony’s waar het verhaal écht tot leven kwam. Wat Tony’s ons kan leren is dat het vertellen van je verhaal niet een eenmalig ding is, maar dat het een strategische keuze is! Zo maakt Tony’s Chocolonely geen gebruik van traditionele media.

“Voor het bewustzijnsproces zijn metaforen erg belangrijk. Metaforen zetten namelijk alles in perspectief.”

2. Vertel je verhaal op hét moment dat het relevant is voor je doelgroep!

Verhalen vertellen is erg belangrijk als we het hebben over het creëren van bewustzijn. Dit komt omdat goede verhalen ons aangrijpen, inspelen op onze emotie. Denk maar eens aan echt goede films (en slechte ook trouwens), ze laten je lachen en huilen. De tweede manier om je consument bewust te maken is het vertellen van je verhaal op hét moment dat het relevant is voor je doelgroep. Met nadruk op hét moment. Ken de momenten van de waarheid van je klant en weet wanneer dat moment plaatsvindt. Dit bepaal je in je tactische marketingplan.

Een goed voorbeeld is de zeeleeuwenshow in Oudehands Dierenpark. Samen met mijn vriendin, zus, zwager en neefjes waren we bij deze show. Voordat de show begint wordt het verhaal van de zeeleeuwen vertelt, over waar ze leven én dat er een groot probleem is! Zeeleeuwen sterven langzaam uit door het plastic wat er in de oceanen ligt! Tijdens dit verhaal keek ik om mij heen en zag ik mensen kijken naar het net gekochte plastic flesje. Het verhaal werd afgesloten: Gooi je plastic in de prullenbak, maar maak liever nog gebruik van herbruikbare flessen! Dat de bewustwording geslaagd was merkte ik na afloop naar het naar buiten lopen. Kinderen die aan hun ouders vragen of zij een herbruikbare fles hebben.

Lees ook: De goede groei van Innocent

3. Gebruik metaforen: Laat zien hoe vreemd we eigenlijk bezig zijn

Voor het bewustzijnsproces zijn metaforen erg belangrijk. Metaforen zetten namelijk alles in perspectief. Vooral cabaretiers zijn ijzersterk in het gebruiken van metaforen om zaken aan het licht te brengen. Deze metaforen kun jij ook gebruiken om mensen te laten zien hoe vreemd we eigenlijk bezig zijn. Zo maakte klantenthousiasme-expert Rijn Vogelaar van Superpromoter tijdens een van zijn lezingen gebruik een band als metafoor voor je bedrijf. De manier waarop een band zijn fans aan zich bindt is zoals je het als bedrijf ook moet doen. Wanneer een band muziek maakt dat ligt tussen Nederlandstalig en Rock zal deze band geen fans aan zich binden. Ze richten zich namelijk op een veel te grote doelgroep. Toch zijn er veel bedrijven die dat wel doen, die zich richten op iedereen als klant. Dit metafoor heeft veel ogen geopend om te kijken naar welke doelgroep(en) het beste aansluiten bij jouw bedrijf.

4. Wees niet negatief of vingerwijzend

De laatste manier is positief te zijn. Je ziet het bij voornamelijk bedrijven die zich richten op maatschappelijke problemen: Ze wijzen met hun vingertje. En dat is net wat we niet moeten doen! Bedenk je goed wat voor een type klant je wilt bereiken met je verhaal. Er zullen namelijk altijd mensen zijn die je niet kunt overtuigen, probeer dat dan ook niet! De mensen die je wel kunt overtuigen, die willen niet als slecht worden gezien. Vaak is het zo dat ze het helemaal niet zien als hun fout. En dat is het waarschijnlijk ook niet. Breng je boodschap op een positieve manier, op een constructieve manier en je zult veel meer mensen raken.

The Fun Theory vind ik persoonlijk één van de mooiste theoriën die er is. De theorie houdt in dat je gedrag bij mensen kan veranderen door het leuk te maken om te doen. Volkswagen heeft hier een aantal jaar geleden een aantal toffe video’s over gemaakt:

Onze held Retulp heeft in kleinere vorm positiviteit gebruikt om bewustwording te creëren. Op festivals konden mensen afval verzamelen in een grote zak. Bij inlevering van een zak ontvingen ze een Retulp-product. The Fun Therory in het klein!

Consumenten bewust maken is niet het makkelijkste wat er is. Zorg voor een structureel verhaal, breng het positief en zorg dat je het vertelt op hét moment dat het relevant is!

Lees ook: Het marketingbureau voor helden, wat is dat?

4 manieren om consumenten bewust 😳 te maken

4 manieren om consumenten bewust te maken

Veel heldenmerken lopen met één groot vraagstuk: Hoe maak ik consumenten bewust van het probleem waar we mee bezig zijn? In dit artikel geven we je 4 manieren om je consument bewust te maken:

1. Vertel verhalen met je product én merk

De eerste optie is het vertellen van je verhaal met je product én merk. Je producten vertellen jouw verhaal, zorg er dus ook voor dat in het gehele proces die de klant doorloopt jouw verhaal centraal staat en verteld wordt. Een mooi voorbeeld is Tony’s Chocolonely: Waar je in het proces ook zit, het verhaal van hen staat voorop. Dat doen ze door hun verhaal te delen op sociale media, door de reep die in ongelijke stukjes is verdeeld (net als de chocoladewereld) en door het verhaal op de wikkel. Daarnaast kwamen ze nog met de intrigerende documentaire Tony’s waar het verhaal écht tot leven kwam. Wat Tony’s ons kan leren is dat het vertellen van je verhaal niet een eenmalig ding is, maar dat het een strategische keuze is! Zo maakt Tony’s Chocolonely geen gebruik van traditionele media.

“Voor het bewustzijnsproces zijn metaforen erg belangrijk. Metaforen zetten namelijk alles in perspectief.”

2. Vertel je verhaal op hét moment dat het relevant is voor je doelgroep!

Verhalen vertellen is erg belangrijk als we het hebben over het creëren van bewustzijn. Dit komt omdat goede verhalen ons aangrijpen, inspelen op onze emotie. Denk maar eens aan echt goede films (en slechte ook trouwens), ze laten je lachen en huilen. De tweede manier om je consument bewust te maken is het vertellen van je verhaal op hét moment dat het relevant is voor je doelgroep. Met nadruk op hét moment. Ken de momenten van de waarheid van je klant en weet wanneer dat moment plaatsvindt. Dit bepaal je in je tactische marketingplan.

Een goed voorbeeld is de zeeleeuwenshow in Oudehands Dierenpark. Samen met mijn vriendin, zus, zwager en neefjes waren we bij deze show. Voordat de show begint wordt het verhaal van de zeeleeuwen vertelt, over waar ze leven én dat er een groot probleem is! Zeeleeuwen sterven langzaam uit door het plastic wat er in de oceanen ligt! Tijdens dit verhaal keek ik om mij heen en zag ik mensen kijken naar het net gekochte plastic flesje. Het verhaal werd afgesloten: Gooi je plastic in de prullenbak, maar maak liever nog gebruik van herbruikbare flessen! Dat de bewustwording geslaagd was merkte ik na afloop naar het naar buiten lopen. Kinderen die aan hun ouders vragen of zij een herbruikbare fles hebben.

Lees ook: De goede groei van Innocent

3. Gebruik metaforen: Laat zien hoe vreemd we eigenlijk bezig zijn

Voor het bewustzijnsproces zijn metaforen erg belangrijk. Metaforen zetten namelijk alles in perspectief. Vooral cabaretiers zijn ijzersterk in het gebruiken van metaforen om zaken aan het licht te brengen. Deze metaforen kun jij ook gebruiken om mensen te laten zien hoe vreemd we eigenlijk bezig zijn. Zo maakte klantenthousiasme-expert Rijn Vogelaar van Superpromoter tijdens een van zijn lezingen gebruik een band als metafoor voor je bedrijf. De manier waarop een band zijn fans aan zich bindt is zoals je het als bedrijf ook moet doen. Wanneer een band muziek maakt dat ligt tussen Nederlandstalig en Rock zal deze band geen fans aan zich binden. Ze richten zich namelijk op een veel te grote doelgroep. Toch zijn er veel bedrijven die dat wel doen, die zich richten op iedereen als klant. Dit metafoor heeft veel ogen geopend om te kijken naar welke doelgroep(en) het beste aansluiten bij jouw bedrijf.

4. Wees niet negatief of vingerwijzend

De laatste manier is positief te zijn. Je ziet het bij voornamelijk bedrijven die zich richten op maatschappelijke problemen: Ze wijzen met hun vingertje. En dat is net wat we niet moeten doen! Bedenk je goed wat voor een type klant je wilt bereiken met je verhaal. Er zullen namelijk altijd mensen zijn die je niet kunt overtuigen, probeer dat dan ook niet! De mensen die je wel kunt overtuigen, die willen niet als slecht worden gezien. Vaak is het zo dat ze het helemaal niet zien als hun fout. En dat is het waarschijnlijk ook niet. Breng je boodschap op een positieve manier, op een constructieve manier en je zult veel meer mensen raken.

The Fun Theory vind ik persoonlijk één van de mooiste theoriën die er is. De theorie houdt in dat je gedrag bij mensen kan veranderen door het leuk te maken om te doen. Volkswagen heeft hier een aantal jaar geleden een aantal toffe video’s over gemaakt:

Onze held Retulp heeft in kleinere vorm positiviteit gebruikt om bewustwording te creëren. Op festivals konden mensen afval verzamelen in een grote zak. Bij inlevering van een zak ontvingen ze een Retulp-product. The Fun Therory in het klein!

Consumenten bewust maken is niet het makkelijkste wat er is. Zorg voor een structureel verhaal, breng het positief en zorg dat je het vertelt op hét moment dat het relevant is!

Lees ook: Het marketingbureau voor helden, wat is dat?

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.