7 tips om bij een potentiële klant aan tafel te komen

Ieder bedrijf heeft belang bij winst. Winst is het bloed dat door de aderen van de organisatie stroomt. Zonder winst kun je niet van betekenis zijn. Om winst te behalen, moet je jouw product of dienst verkopen aan de juiste koper. Maar hoe kom je bij deze potentiële klant aan tafel? In dit artikel ontvang je 7 tips die je op weg helpen.

1. Alles start bij betekenis en je merk

De basis van alles wat je als organisatie doet, is je merk. De betekenis van je organisatie geeft het namelijk bestaansrecht. Het zijn de wortels en de ambitie die geen andere organisatie heeft. Deze betekenis is erg belangrijk voor potentiële klanten, want zij willen van je weten waarom ze bij jou moeten kopen en waar je voor staat. Weet je dat niet, dan schakelen ze door naar je concurrent.

De betekenis van je organisatie bestaat uit 3 onderdelen:

  1. De geschiedenis: Het merk is ooit begonnen. Samen met de reis die je merk tot vandaag heeft gemaakt, of dat de personen die het merk belichamen hebben gemaakt vormt het een belangrijk onderdeel van de betekenis. Want welke overeenkomsten zitten er in de belangrijkste mijlpalen uit de geschiedenis van jullie merk?
  2. Maatschappelijk nut: Waarom is het belangrijk dat je merk bestaat? Wanneer je merk een bijdrage levert in de maatschappij heb je bestaansrecht. Het draait daarbij om wat je als merk achterlaat.
  3. Gemeenschappelijk drijfveren: De drijfveren van je merk zijn een belangrijke basis voor de betekenis. Want het zegt iets over waarom mensen uit hun bed komen en gedreven zijn om iedere dag het beste uit zichzelf te halen.

De betekenis is de kern waarop je je merk bouwt. Vervolgens kijk je naar de visie, missie, de merkpersoonlijkheid en de positionering. Samen met de huisstijl en de merkdragers vormt dit de merkfundering. Een stevige basis die ieder merk nodig heeft om succesvol te zijn. Wil je weten hoe je de merkreis het beste aflegt? Download dan het heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je alle informatie, inspiratie en oefeningen om zelf een stevige merkfundering te bouwen.

2. Maak een marketingplan o.b.v. positionering

De positionering van je merk is de manier waarop je je merk in de markt zet. De positionering is relevant voor je klanten en onderscheid je ten opzichte van je concurrenten. Deze positionering is de basis voor alle uitingen en communicatie van je merk. Positioneren noemen we daarom ook wel domein-marketing.

Ga daarom aan de slag met het maken van een storytelling marketingplan op basis van de gekozen positionering. Bij het bepalen van je positionering en marketingplan is het belangrijk om in gesprek te blijven met je doelgroep. Ga daarom het gesprek aan met bestaande klanten en benader je eigen netwerk om bij potentiële klanten interviews af te nemen. Hier ontdek je wat voor hen écht van belang is. En dat belang is de basis voor het marketingplan.

Hiermee laad je het merk, zodat potentiële klanten aangetrokken worden. En op die manier komen ze bij je aan tafel.

3. Focus je op één doelgroep

Je wilt graag aan de tafel komen bij je klant. Maar weet je al wie die klant precies is? Leg de focus op één specifieke doelgroep. Dat wil niet zeggen dat je volledige organisatie afgestemd moet zijn om deze doelgroep. Maar het betekent dat je de inspanningen op deze doelgroep kunt afstemmen.

Als je helder hebt welke doelgroep je gaat benaderen, is het slim om te bedenken wie de beslisser binnen het bedrijf van de doelgroep is. Of juist wie thuis de beslisser is, de man, de vrouw of juist de kinderen? Op deze manier krijg je een helderder beeld over hoe je de potentiële klant kunt benaderen. Denk bij de beslisser ook gelijk wie of wat het beïnvloedende kanaal of de kanalen zijn.

Als je weet wie de beslisser is, kun je ook nagaan waar hij of zij zich bevindt. Dat kan zowel de beslisser zelf zijn, maar ook een beïnvloeder. Bij veel organisaties beslist de directie over de meeste voorstellen, maar kun je het beste binnenkomen via een afdelingshoofd of een secretaresse. Ga dus na waar zij zich bevinden en stem daar je acquisitie op af. Denk hierbij aan zowel fysieke plekken als online kanalen waar zij zich bewegen.

Onderzoek dit door het gesprek aan te gaan met de doelgroep, zoals we bij punt 2 al aangaven. Hiermee krijg je een goed profiel van je doelgroep. Dit helpt je om betere keuzes te maken om bij je klant aan tafel te komen.

Meer weten over het bepalen van je doelgroep? Lees de artikelen Denk vanuit je publiek (en bepaal je doelgroep) en Het klantprofiel in het tactisch marketingplan.

“Zou jij iemand die je niet kent, of een bedrijf dat je niet kent zomaar uitnodigen bij jou aan tafel? Waarschijnlijk zegt 99% nee op deze vraag.”

4. Waardepropositie gericht op klantvoordelen

Wanneer je heel goed weet wat de identiteit van je merk is en als je weet wie je klant is, dan kun je ook weten welke propositie hem of haar de waarde biedt die zij nodig hebben. Veel betekenisvolle organisaties denken hierbij al snel aan de betekenisvolle argumenten. Maar juist de niet betekenisvolle argumenten zijn voor de doelgroep vaak meer relevant. Richt je waardepropositie daarom op de voordelen voor de klant.

Kijk daarbij ook goed naar het businessmodel van je organisatie. Met nieuwe businessmodellen kun je vaak van nog meer waarde zijn voor je klant. Lees meer over het innoveren van businessmodellen in het artikel Zo innoveer je het businessmodel van je merk!

Wanneer je verder aan de slag gaat met de communicatie, is het goed om je verhaal zo simpel mogelijk over te brengen. Je bent zelf een expert op je vakgebied, waardoor je een enorme voorsprong hebt op je klant. Dit kan ook betekenen dat je veel vaktermen gebruikt in je communicatie. Dat is wat je moet voorkomen! Gebruik in je communicatie het KISS-principe: Keep ISimple Stupid! Ga dus vooral in op de situatie van de klant en de waarde dat jij te vertellen hebt. Dat helpt je ook om makkelijker aan tafel te komen bij die klant. Wanneer ze jou begrijpen, is de stap om contact met je op te nemen vele malen kleiner.

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

5. Denk goed na over de kennismakings-, betekenis- en activatiefase!

Bij het nadenken over het aan tafel komen bij potentiële klanten is het goed om jezelf in de klantrol te plaatsen. Zou jij iemand die je niet kent, of een bedrijf dat je niet kent zomaar uitnodigen bij jou aan tafel? Waarschijnlijk zegt 99% nee op deze vraag. Het is belangrijk dat je klant eerst geïnteresseerd raakt in je merk, weet wat de betekenis van je merk is en vervolgens pas geactiveerd wordt om jou uit te nodigen! Leer de klantreis van de doelgroep goed kennen, weet hoe zij op zoek gaan, welke contactmomenten belangrijk zijn en ontwikkel hierop jouw marketingprogramma’s.

Meer over de klantreis en marketingprogramma’s lees je in dit artikel. Hier lees je hoe een klantreis eruit ziet, hoe je marketingprogramma’s ontwikkelt en lees je verschillende voorbeelden hiervan

6. Start vandaag, niet morgen

Te vaak zien wij ondernemers of organisaties die het marketingplan blijven perfectioneren en daardoor niet in actie komen. Het belangrijkste is dat je gewoon gaat doen. Maak daarbij de acties voor de organisatie ook niet te groot.

Start bijvoorbeeld bij het inventariseren van je netwerk. Dit netwerk kent je als persoon en de organisatie waarvoor je werkt. Door het netwerk achter het netwerk te activeren, heb je een redelijk simpele manier om met potentiële klanten in contact te komen. Belangrijk hierbij is natuurlijk wel dat het verhaal er goed op staat (zie tip 1).

7. Werk met gratis tools

Een goede manier om klanten kennis te laten maken met je merk en de waarde die je te bieden hebt, is het uitgeven van gratis tools. Of het nu een adviesgesprek, een e-book, een spelvorm, een webinar of een scan is. Gratis tools helpen je klant om beter te begrijpen wat de waarde van je merk is.

Belangrijk is wel dat ieder van deze tools als waarde op zich gezien wordt. Ga niet makkelijk en snel een e-book laten schrijven door Chat GPT, maar zorg dat het inhoudelijk echt gebruikt kan worden. Voeg bijvoorbeeld anekdotes, praktijkvoorbeelden en opdrachten toe. Dit maakt een e-book al veel meer waardevol dan een paar pagina’s met alleen generieke tekst. Die tekst kan iedereen schrijven, maar de anekdotes en praktijkvoorbeelden zijn uniek voor jou en je merk.

Het idee hierbij is heel simpel: Wanneer een potentiële klant deze tool als waardevol beschouwt, is de kans veel groter dat ze jou als organisatie inzetten voor de volgende stap. Wanneer zij willen investeren, heb je het vertrouwen al opgebouwd. Zo komen de klanten bij je aan tafel en kun je veel sneller de klant op weg helpen.

Alles start met de basis

Zoals gezegd: Alles start met de basis van je merk. De fundering is het belangrijkste om voor elkaar te hebben, anders schiet je met hagel. Dan kun je veel potentiële klanten aan tafel hebben, maar tot opdrachten zal het niet snel komen. Begin met deze basis. Met het heldenmerk-pakket kun je zelf aan de slag met het bouwen van de merkfundering.

7 tips om bij een potentiële klant aan tafel te komen

9 tips om bij een potentiële klant aan tafel te komen

Ieder bedrijf heeft belang bij winst. Winst is het bloed dat door de aderen van de organisatie stroomt. Zonder winst kun je niet van betekenis zijn. Om winst te behalen, moet je jouw product of dienst verkopen aan de juiste koper. Maar hoe kom je bij deze potentiële klant aan tafel? In dit artikel ontvang je 7 tips die je op weg helpen.

1. Alles start bij betekenis en je merk

De basis van alles wat je als organisatie doet, is je merk. De betekenis van je organisatie geeft het namelijk bestaansrecht. Het zijn de wortels en de ambitie die geen andere organisatie heeft. Deze betekenis is erg belangrijk voor potentiële klanten, want zij willen van je weten waarom ze bij jou moeten kopen en waar je voor staat. Weet je dat niet, dan schakelen ze door naar je concurrent.

De betekenis van je organisatie bestaat uit 3 onderdelen:

  1. De geschiedenis: Het merk is ooit begonnen. Samen met de reis die je merk tot vandaag heeft gemaakt, of dat de personen die het merk belichamen hebben gemaakt vormt het een belangrijk onderdeel van de betekenis. Want welke overeenkomsten zitten er in de belangrijkste mijlpalen uit de geschiedenis van jullie merk?
  2. Maatschappelijk nut: Waarom is het belangrijk dat je merk bestaat? Wanneer je merk een bijdrage levert in de maatschappij heb je bestaansrecht. Het draait daarbij om wat je als merk achterlaat.
  3. Gemeenschappelijk drijfveren: De drijfveren van je merk zijn een belangrijke basis voor de betekenis. Want het zegt iets over waarom mensen uit hun bed komen en gedreven zijn om iedere dag het beste uit zichzelf te halen.

De betekenis is de kern waarop je je merk bouwt. Vervolgens kijk je naar de visie, missie, de merkpersoonlijkheid en de positionering. Samen met de huisstijl en de merkdragers vormt dit de merkfundering. Een stevige basis die ieder merk nodig heeft om succesvol te zijn. Wil je weten hoe je de merkreis het beste aflegt? Download dan het heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je alle informatie, inspiratie en oefeningen om zelf een stevige merkfundering te bouwen.

2. Maak een marketingplan o.b.v. positionering

De positionering van je merk is de manier waarop je je merk in de markt zet. De positionering is relevant voor je klanten en onderscheid je ten opzichte van je concurrenten. Deze positionering is de basis voor alle uitingen en communicatie van je merk. Positioneren noemen we daarom ook wel domein-marketing.

Ga daarom aan de slag met het maken van een storytelling marketingplan op basis van de gekozen positionering. Bij het bepalen van je positionering en marketingplan is het belangrijk om in gesprek te blijven met je doelgroep. Ga daarom het gesprek aan met bestaande klanten en benader je eigen netwerk om bij potentiële klanten interviews af te nemen. Hier ontdek je wat voor hen écht van belang is. En dat belang is de basis voor het marketingplan.

Hiermee laad je het merk, zodat potentiële klanten aangetrokken worden. En op die manier komen ze bij je aan tafel.

3. Focus je op één doelgroep

Je wilt graag aan de tafel komen bij je klant. Maar weet je al wie die klant precies is? Leg de focus op één specifieke doelgroep. Dat wil niet zeggen dat je volledige organisatie afgestemd moet zijn om deze doelgroep. Maar het betekent dat je de inspanningen op deze doelgroep kunt afstemmen.

Als je helder hebt welke doelgroep je gaat benaderen, is het slim om te bedenken wie de beslisser binnen het bedrijf van de doelgroep is. Of juist wie thuis de beslisser is, de man, de vrouw of juist de kinderen? Op deze manier krijg je een helderder beeld over hoe je de potentiële klant kunt benaderen. Denk bij de beslisser ook gelijk wie of wat het beïnvloedende kanaal of de kanalen zijn.

Als je weet wie de beslisser is, kun je ook nagaan waar hij of zij zich bevindt. Dat kan zowel de beslisser zelf zijn, maar ook een beïnvloeder. Bij veel organisaties beslist de directie over de meeste voorstellen, maar kun je het beste binnenkomen via een afdelingshoofd of een secretaresse. Ga dus na waar zij zich bevinden en stem daar je acquisitie op af. Denk hierbij aan zowel fysieke plekken als online kanalen waar zij zich bewegen.

Onderzoek dit door het gesprek aan te gaan met de doelgroep, zoals we bij punt 2 al aangaven. Hiermee krijg je een goed profiel van je doelgroep. Dit helpt je om betere keuzes te maken om bij je klant aan tafel te komen.

Meer weten over het bepalen van je doelgroep? Lees de artikelen Denk vanuit je publiek (en bepaal je doelgroep) en Het klantprofiel in het tactisch marketingplan.

“Zou jij iemand die je niet kent, of een bedrijf dat je niet kent zomaar uitnodigen bij jou aan tafel? Waarschijnlijk zegt 99% nee op deze vraag.”

4. Waardepropositie gericht op klantvoordelen

Wanneer je heel goed weet wat de identiteit van je merk is en als je weet wie je klant is, dan kun je ook weten welke propositie hem of haar de waarde biedt die zij nodig hebben. Veel betekenisvolle organisaties denken hierbij al snel aan de betekenisvolle argumenten. Maar juist de niet betekenisvolle argumenten zijn voor de doelgroep vaak meer relevant. Richt je waardepropositie daarom op de voordelen voor de klant.

Kijk daarbij ook goed naar het businessmodel van je organisatie. Met nieuwe businessmodellen kun je vaak van nog meer waarde zijn voor je klant. Lees meer over het innoveren van businessmodellen in het artikel Zo innoveer je het businessmodel van je merk!

Wanneer je verder aan de slag gaat met de communicatie, is het goed om je verhaal zo simpel mogelijk over te brengen. Je bent zelf een expert op je vakgebied, waardoor je een enorme voorsprong hebt op je klant. Dit kan ook betekenen dat je veel vaktermen gebruikt in je communicatie. Dat is wat je moet voorkomen! Gebruik in je communicatie het KISS-principe: Keep ISimple Stupid! Ga dus vooral in op de situatie van de klant en de waarde dat jij te vertellen hebt. Dat helpt je ook om makkelijker aan tafel te komen bij die klant. Wanneer ze jou begrijpen, is de stap om contact met je op te nemen vele malen kleiner.

Download het gratis heldenmerkpakket

Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:

Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;

Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;

Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.

5. Denk goed na over de kennismakings-, betekenis- en activatiefase!

Bij het nadenken over het aan tafel komen bij potentiële klanten is het goed om jezelf in de klantrol te plaatsen. Zou jij iemand die je niet kent, of een bedrijf dat je niet kent zomaar uitnodigen bij jou aan tafel? Waarschijnlijk zegt 99% nee op deze vraag. Het is belangrijk dat je klant eerst geïnteresseerd raakt in je merk, weet wat de betekenis van je merk is en vervolgens pas geactiveerd wordt om jou uit te nodigen! Leer de klantreis van de doelgroep goed kennen, weet hoe zij op zoek gaan, welke contactmomenten belangrijk zijn en ontwikkel hierop jouw marketingprogramma’s.

Meer over de klantreis en marketingprogramma’s lees je in dit artikel. Hier lees je hoe een klantreis eruit ziet, hoe je marketingprogramma’s ontwikkelt en lees je verschillende voorbeelden hiervan

6. Start vandaag, niet morgen

Te vaak zien wij ondernemers of organisaties die het marketingplan blijven perfectioneren en daardoor niet in actie komen. Het belangrijkste is dat je gewoon gaat doen. Maak daarbij de acties voor de organisatie ook niet te groot.

Start bijvoorbeeld bij het inventariseren van je netwerk. Dit netwerk kent je als persoon en de organisatie waarvoor je werkt. Door het netwerk achter het netwerk te activeren, heb je een redelijk simpele manier om met potentiële klanten in contact te komen. Belangrijk hierbij is natuurlijk wel dat het verhaal er goed op staat (zie tip 1).

7. Werk met gratis tools

Een goede manier om klanten kennis te laten maken met je merk en de waarde die je te bieden hebt, is het uitgeven van gratis tools. Of het nu een adviesgesprek, een e-book, een spelvorm, een webinar of een scan is. Gratis tools helpen je klant om beter te begrijpen wat de waarde van je merk is.

Belangrijk is wel dat ieder van deze tools als waarde op zich gezien wordt. Ga niet makkelijk en snel een e-book laten schrijven door Chat GPT, maar zorg dat het inhoudelijk echt gebruikt kan worden. Voeg bijvoorbeeld anekdotes, praktijkvoorbeelden en opdrachten toe. Dit maakt een e-book al veel meer waardevol dan een paar pagina’s met alleen generieke tekst. Die tekst kan iedereen schrijven, maar de anekdotes en praktijkvoorbeelden zijn uniek voor jou en je merk.

Het idee hierbij is heel simpel: Wanneer een potentiële klant deze tool als waardevol beschouwt, is de kans veel groter dat ze jou als organisatie inzetten voor de volgende stap. Wanneer zij willen investeren, heb je het vertrouwen al opgebouwd. Zo komen de klanten bij je aan tafel en kun je veel sneller de klant op weg helpen.

Alles start met de basis

Zoals gezegd: Alles start met de basis van je merk. De fundering is het belangrijkste om voor elkaar te hebben, anders schiet je met hagel. Dan kun je veel potentiële klanten aan tafel hebben, maar tot opdrachten zal het niet snel komen. Begin met deze basis. Met het heldenmerk-pakket kun je zelf aan de slag met het bouwen van de merkfundering.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.