• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

6 manieren om Virtual Reality voor jouw bedrijf in te zetten

Virtual Reality (VR) is booming als vorm van videomarketing. Maar wat kun je er nu mee met je merk? In dit artikel geven we je 6 toepassingen waarmee jij VR kan inzetten voor je merk.

Wat is Virtual Reality?

Virtual Reality is een omgeving die met computers wordt gegenereerd en via een special VR-bril bekeken kan worden. Als gebruiker zie je een levensechte ervaring. Interactie is een groot voordeel wat door middel van VR kan worden ingezet.

Naast Virtual Reality als middel is ook de 360 graden-video steeds populairder. Met deze video kun je 360 graden rondkijken. Hiervoor is niet een VR-headset nodig, die niet iedereen voor handen heeft. In dit artikel geven we de mogelijkheden voor beide manieren van video:

1. Rondleiding

Heb je een bijzonder kantoor of een bijzondere manier van werken binnen je bedrijf? Hoe gaaf is het om een rondleiding te hebben in Virtual Reality? Mensen zetten een VR-bril op en lopen samen met jou door je bedrijf. Op deze manier komt je gave kantoor in een grote beleving over.

“Door een VR-toepassing te gebruiken zorg je dat je klanten echt even in de wereld zitten die jij voor ze gaat creëren.”

2. Werkinstructie (service op afstand)

Veel bedrijven zetten monteurs in voor service-werkzaamheden, wat natuurlijk logisch is. Zij hebben verstand van het werk wat moet gebeuren. Probleem hierbij is vaak dat het een aantal dagen kan duren dat een monteur kan worden ingepland.

Met Virtual Reality kun je met een VR-bril service op afstand bieden. In de video die wordt afgespeeld wordt de werkinstructie geboden hoe het probleem kan worden verholpen.

3. Voor & Na-beelden

Wil jij klanten overtuigen dat je écht een toffe oplossing hebt en daarmee de voor- en nabeelden kan tonen? Door een VR-toepassing te gebruiken zorg je dat je klanten echt even in de wereld zitten die jij voor ze gaat creëren. Verzorg je bijvoorbeeld de inrichting bij bedrijven, dan kun je jouw klant door middel van VR laten zien hoe hun inrichting eruit komt te zien, nog voordat het echt is opgeleverd.

Ook in de architecten en makelaars branche werkt VR zeer effectief. Als je nu op zoek bent naar een nieuwbouwhuis ga je naar de informatieavond om meer informatie te krijgen. Grote kans dat de makelaar je een VR-bril op zet, zodat je je echt even in je toekomstige huis waant.

Op die manier weet je of je klant het echt wilt. Met de feedback van de VR ervaring kan de makelaar of de architect dan ook de opmerkingen of wensen meenemen in de uiteindelijke oplevering. Hoe groot is de kans dat je dan ja zegt?

4. Stress-oefeningen (Trainingen)

Mensen trainen in situaties waarin ze niet vaak verkeren is lastig. Door Virtual Reality toe te passen kunnen veel stress-oefeningen worden gedaan, doordat ze ‘echt’ in de wereld staan. Hierdoor bereik je een nog groter effect en krijgt de training ook een nieuwe dimensie.

Je kan denken aan het wegnemen van vliegangst, hoogtevrees of claustrofobie. VR is ook uitermate geschikt om te trainen hoe je moet handelen tijdens een calamiteit.

5. Verhaal brengen

Stel: Je hebt het beste idee van de eeuw bedacht, hoe ga je dat dan vermarkten? Het is een lastige manier om het beeld wat jij in je hoofd hebt over te brengen. Met Virtual Reality maak je een virtuele wereld waarin jij je verhaal kunt brengen. Doordat je echt alleen in die wereld zit, beleef je het verhaal nog intenser.

Voor bedrijven die veranderingen willen doorvoeren kan VR draagvlak creëren. Door het verhaal te framen in de situatie waarin de verandering heeft plaatsgevonden én dit verhaal middels VR over te brengen, zorg je dat er meer inzicht komt in het beoogde resultaat van de verandering.

Zie ook: De inzet van VR bij de recycleservice van de Gemeente Apeldoorn

6. Het nieuwe “live”

Op entertainment gebied kan VR veel betekenen voor de senioren en minder validen.
Voor deze doelgroep is het niet altijd even makkelijk om het theater of het concertgebouw te bezoeken. Voor theater- en muziekconcert aanbieders is VR de manier om deze doelgroep weer het gevoel te geven dat ze echt in het theater zijn en zo hun favoriete musical of opera te ervaren.

Ook voor sportliefhebbers kan VR echt een nieuwe dimensie zijn. Live een Wimbledon tenniswedstrijd in VR volgen (alsof je in het publiek zit) is echt een hele andere ervaring, dan wanneer je deze tennis wedstrijd vanaf de bank bekijkt op je platte tv.

Voeg je aan VR ook nog interactie toe, waarmee de kijker zelf kan beslissen vanuit welk perspectief de wedstrijd gevolgd kan worden, dan is dit misschien nog wel een betere ervaring dan op de tribune zitten.

Formule 1 wedstrijden worden dan nog intenser doordat je zelf kan kiezen om vanuit de cockpit van onze Max de race te ervaren of vanuit die van zijn tegenstander Hamilton.

Tenslotte kan VR op onze manier van werken en communiceren van toegevoegde waarde zijn. Vooral vergaderingen kunnen hierbij baat hebben. Fysiek is het dan niet meer nodig dat alle leden in de vergaderzaal aanwezig hoeven te zijn.

Voor digital nomads een perfecte oplossing. De digital nomad is enorm in opkomst. Het zijn ondernemers die op reis zijn en vanuit het buitenland aan hun opdrachten werken. En natuurlijk bestaan er ook bedrijven die werknemers over de hele wereld hebben zitten. Met VR kan iedereen, waar dan ook ter wereld in één en dezelfde ‘virtuele’ vergaderkamer plaatsnemen. Hierdoor kun je op afstand toch écht vergaderen.

Ben je ervan overtuigd dat Virtual Reality een meerwaarde kan zijn voor jouw merk, maar weet je nog niet hoe jouw bedrijf dat precies in kan zetten? Ga aan de slag met het maken van een videostrategie. Daarmee zorg je voor een strategische benadering van je video-inzet om je marketingdoelen te bereiken. In het artikel In 6 stappen je videostrategie bouwen leggen we uit hoe je een videostrategie opzet.

6 manieren om Virtual Reality voor jouw bedrijf in te zetten

6 manieren om vr in te zetten voor jouw bedrijf

Virtual Reality (VR) is booming als vorm van videomarketing. Maar wat kun je er nu mee met je merk? In dit artikel geven we je 6 toepassingen waarmee jij VR kan inzetten voor je merk.

Wat is Virtual Reality?

Virtual Reality is een omgeving die met computers wordt gegenereerd en via een special VR-bril bekeken kan worden. Als gebruiker zie je een levensechte ervaring. Interactie is een groot voordeel wat door middel van VR kan worden ingezet.

Naast Virtual Reality als middel is ook de 360 graden-video steeds populairder. Met deze video kun je 360 graden rondkijken. Hiervoor is niet een VR-headset nodig, die niet iedereen voor handen heeft. In dit artikel geven we de mogelijkheden voor beide manieren van video:

1. Rondleiding

Heb je een bijzonder kantoor of een bijzondere manier van werken binnen je bedrijf? Hoe gaaf is het om een rondleiding te hebben in Virtual Reality? Mensen zetten een VR-bril op en lopen samen met jou door je bedrijf. Op deze manier komt je gave kantoor in een grote beleving over.

“Door een VR-toepassing te gebruiken zorg je dat je klanten echt even in de wereld zitten die jij voor ze gaat creëren.”

2. Werkinstructie (service op afstand)

Veel bedrijven zetten monteurs in voor service-werkzaamheden, wat natuurlijk logisch is. Zij hebben verstand van het werk wat moet gebeuren. Probleem hierbij is vaak dat het een aantal dagen kan duren dat een monteur kan worden ingepland.

Met Virtual Reality kun je met een VR-bril service op afstand bieden. In de video die wordt afgespeeld wordt de werkinstructie geboden hoe het probleem kan worden verholpen.

3. Voor & Na-beelden

Wil jij klanten overtuigen dat je écht een toffe oplossing hebt en daarmee de voor- en nabeelden kan tonen? Door een VR-toepassing te gebruiken zorg je dat je klanten echt even in de wereld zitten die jij voor ze gaat creëren. Verzorg je bijvoorbeeld de inrichting bij bedrijven, dan kun je jouw klant door middel van VR laten zien hoe hun inrichting eruit komt te zien, nog voordat het echt is opgeleverd.

Ook in de architecten en makelaars branche werkt VR zeer effectief. Als je nu op zoek bent naar een nieuwbouwhuis ga je naar de informatieavond om meer informatie te krijgen. Grote kans dat de makelaar je een VR-bril op zet, zodat je je echt even in je toekomstige huis waant.

Op die manier weet je of je klant het echt wilt. Met de feedback van de VR ervaring kan de makelaar of de architect dan ook de opmerkingen of wensen meenemen in de uiteindelijke oplevering. Hoe groot is de kans dat je dan ja zegt?

4. Stress-oefeningen (Trainingen)

Mensen trainen in situaties waarin ze niet vaak verkeren is lastig. Door Virtual Reality toe te passen kunnen veel stress-oefeningen worden gedaan, doordat ze ‘echt’ in de wereld staan. Hierdoor bereik je een nog groter effect en krijgt de training ook een nieuwe dimensie.

Je kan denken aan het wegnemen van vliegangst, hoogtevrees of claustrofobie. VR is ook uitermate geschikt om te trainen hoe je moet handelen tijdens een calamiteit.

5. Verhaal brengen

Stel: Je hebt het beste idee van de eeuw bedacht, hoe ga je dat dan vermarkten? Het is een lastige manier om het beeld wat jij in je hoofd hebt over te brengen. Met Virtual Reality maak je een virtuele wereld waarin jij je verhaal kunt brengen. Doordat je echt alleen in die wereld zit, beleef je het verhaal nog intenser.

Voor bedrijven die veranderingen willen doorvoeren kan VR draagvlak creëren. Door het verhaal te framen in de situatie waarin de verandering heeft plaatsgevonden én dit verhaal middels VR over te brengen, zorg je dat er meer inzicht komt in het beoogde resultaat van de verandering.

Zie ook: De inzet van VR bij de recycleservice van de Gemeente Apeldoorn

6. Het nieuwe “live”

Op entertainment gebied kan VR veel betekenen voor de senioren en minder validen.
Voor deze doelgroep is het niet altijd even makkelijk om het theater of het concertgebouw te bezoeken. Voor theater- en muziekconcert aanbieders is VR de manier om deze doelgroep weer het gevoel te geven dat ze echt in het theater zijn en zo hun favoriete musical of opera te ervaren.

Ook voor sportliefhebbers kan VR echt een nieuwe dimensie zijn. Live een Wimbledon tenniswedstrijd in VR volgen (alsof je in het publiek zit) is echt een hele andere ervaring, dan wanneer je deze tennis wedstrijd vanaf de bank bekijkt op je platte tv.

Voeg je aan VR ook nog interactie toe, waarmee de kijker zelf kan beslissen vanuit welk perspectief de wedstrijd gevolgd kan worden, dan is dit misschien nog wel een betere ervaring dan op de tribune zitten.

Formule 1 wedstrijden worden dan nog intenser doordat je zelf kan kiezen om vanuit de cockpit van onze Max de race te ervaren of vanuit die van zijn tegenstander Hamilton.

Tenslotte kan VR op onze manier van werken en communiceren van toegevoegde waarde zijn. Vooral vergaderingen kunnen hierbij baat hebben. Fysiek is het dan niet meer nodig dat alle leden in de vergaderzaal aanwezig hoeven te zijn.

Voor digital nomads een perfecte oplossing. De digital nomad is enorm in opkomst. Het zijn ondernemers die op reis zijn en vanuit het buitenland aan hun opdrachten werken. En natuurlijk bestaan er ook bedrijven die werknemers over de hele wereld hebben zitten. Met VR kan iedereen, waar dan ook ter wereld in één en dezelfde ‘virtuele’ vergaderkamer plaatsnemen. Hierdoor kun je op afstand toch écht vergaderen.

Ben je ervan overtuigd dat Virtual Reality een meerwaarde kan zijn voor jouw merk, maar weet je nog niet hoe jouw bedrijf dat precies in kan zetten? Ga aan de slag met het maken van een videostrategie. Daarmee zorg je voor een strategische benadering van je video-inzet om je marketingdoelen te bereiken. In het artikel In 6 stappen je videostrategie bouwen leggen we uit hoe je een videostrategie opzet.

Misschien vind je dit ook interessant:

Maatschappelijke en Circulaire helden in Apeldoorn

27/05/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

De clash tussen de ontwerper en de SEO-specialist

02/05/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Hoe vergroot je de zichtbaarheid van je merk? Hoe vergroot je de zichtbaarheid van je merk? Ik wil het heel graag anders doen, maar hoe doe ik dat? Ik wil het heel graag anders doen, maar hoe doe ik dat?
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel