6 manieren om Virtual Reality voor jouw bedrijf in te zetten

Virtual Reality (VR) is booming als vorm van videomarketing. Maar wat kun je er nu mee met je merk? In dit artikel geven we je 6 toepassingen waarmee jij VR kan inzetten voor je merk.

Wat is Virtual Reality?

Virtual Reality is een omgeving die met computers wordt gegenereerd en via een special VR-bril bekeken kan worden. Als gebruiker zie je een levensechte ervaring. Interactie is een groot voordeel wat door middel van VR kan worden ingezet.

Naast Virtual Reality als middel is ook de 360 graden-video steeds populairder. Met deze video kun je 360 graden rondkijken. Hiervoor is niet een VR-headset nodig, die niet iedereen voor handen heeft. In dit artikel geven we de mogelijkheden voor beide manieren van video:

1. Rondleiding

Heb je een bijzonder kantoor of een bijzondere manier van werken binnen je bedrijf? Hoe gaaf is het om een rondleiding te hebben in Virtual Reality? Mensen zetten een VR-bril op en lopen samen met jou door je bedrijf. Op deze manier komt je gave kantoor in een grote beleving over.

“Door een VR-toepassing te gebruiken zorg je dat je klanten echt even in de wereld zitten die jij voor ze gaat creëren.”

2. Werkinstructie (service op afstand)

Veel bedrijven zetten monteurs in voor service-werkzaamheden, wat natuurlijk logisch is. Zij hebben verstand van het werk wat moet gebeuren. Probleem hierbij is vaak dat het een aantal dagen kan duren dat een monteur kan worden ingepland.

Met Virtual Reality kun je met een VR-bril service op afstand bieden. In de video die wordt afgespeeld wordt de werkinstructie geboden hoe het probleem kan worden verholpen.

3. Voor & Na-beelden

Wil jij klanten overtuigen dat je écht een toffe oplossing hebt en daarmee de voor- en nabeelden kan tonen? Door een VR-toepassing te gebruiken zorg je dat je klanten echt even in de wereld zitten die jij voor ze gaat creëren. Verzorg je bijvoorbeeld de inrichting bij bedrijven, dan kun je jouw klant door middel van VR laten zien hoe hun inrichting eruit komt te zien, nog voordat het echt is opgeleverd.

Ook in de architecten en makelaars branche werkt VR zeer effectief. Als je nu op zoek bent naar een nieuwbouwhuis ga je naar de informatieavond om meer informatie te krijgen. Grote kans dat de makelaar je een VR-bril op zet, zodat je je echt even in je toekomstige huis waant.

Op die manier weet je of je klant het echt wilt. Met de feedback van de VR ervaring kan de makelaar of de architect dan ook de opmerkingen of wensen meenemen in de uiteindelijke oplevering. Hoe groot is de kans dat je dan ja zegt?

4. Stress-oefeningen (Trainingen)

Mensen trainen in situaties waarin ze niet vaak verkeren is lastig. Door Virtual Reality toe te passen kunnen veel stress-oefeningen worden gedaan, doordat ze ‘echt’ in de wereld staan. Hierdoor bereik je een nog groter effect en krijgt de training ook een nieuwe dimensie.

Je kan denken aan het wegnemen van vliegangst, hoogtevrees of claustrofobie. VR is ook uitermate geschikt om te trainen hoe je moet handelen tijdens een calamiteit.

5. Verhaal brengen

Stel: Je hebt het beste idee van de eeuw bedacht, hoe ga je dat dan vermarkten? Het is een lastige manier om het beeld wat jij in je hoofd hebt over te brengen. Met Virtual Reality maak je een virtuele wereld waarin jij je verhaal kunt brengen. Doordat je echt alleen in die wereld zit, beleef je het verhaal nog intenser.

Voor bedrijven die veranderingen willen doorvoeren kan VR draagvlak creëren. Door het verhaal te framen in de situatie waarin de verandering heeft plaatsgevonden én dit verhaal middels VR over te brengen, zorg je dat er meer inzicht komt in het beoogde resultaat van de verandering.

Zie ook: De inzet van VR bij de recycleservice van de Gemeente Apeldoorn

6. Het nieuwe live

Op entertainment gebied kan VR veel betekenen voor de senioren en minder validen.
Voor deze doelgroep is het niet altijd even makkelijk om het theater of het concertgebouw te bezoeken. Voor theater- en muziekconcert aanbieders is VR de manier om deze doelgroep weer het gevoel te geven dat ze echt in het theater zijn en zo hun favoriete musical of opera te ervaren.

Ook voor sportliefhebbers kan VR echt een nieuwe dimensie zijn. Live een Wimbledon tenniswedstrijd in VR volgen (alsof je in het publiek zit) is echt een hele andere ervaring, dan wanneer je deze tennis wedstrijd vanaf de bank bekijkt op je platte tv.

Voeg je aan VR ook nog interactie toe, waarmee de kijker zelf kan beslissen vanuit welk perspectief de wedstrijd gevolgd kan worden, dan is dit misschien nog wel een betere ervaring dan op de tribune zitten.

Formule 1 wedstrijden worden dan nog intenser doordat je zelf kan kiezen om vanuit de cockpit van onze Max de race te ervaren of vanuit die van zijn tegenstander Hamilton.

Tenslotte kan VR op onze manier van werken en communiceren van toegevoegde waarde zijn. Vooral vergaderingen kunnen hierbij baat hebben. Fysiek is het dan niet meer nodig dat alle leden in de vergaderzaal aanwezig hoeven te zijn.

Voor digital nomads een perfecte oplossing. De digital nomad is enorm in opkomst. Het zijn ondernemers die op reis zijn en vanuit het buitenland aan hun opdrachten werken. En natuurlijk bestaan er ook bedrijven die werknemers over de hele wereld hebben zitten. Met VR kan iedereen, waar dan ook ter wereld in één en dezelfde ‘virtuele’ vergaderkamer plaatsnemen. Hierdoor kun je op afstand toch écht vergaderen.

Ben je ervan overtuigd dat Virtual Reality een meerwaarde kan zijn voor jouw merk, maar weet je nog niet hoe jouw bedrijf dat precies in kan zetten? Ga aan de slag met het maken van een videostrategie. Daarmee zorg je voor een strategische benadering van je video-inzet om je marketingdoelen te bereiken. In het artikel In 6 stappen je videostrategie bouwen leggen we uit hoe je een videostrategie opzet.

6 manieren om Virtual Reality voor jouw bedrijf in te zetten

6 manieren om vr in te zetten voor jouw bedrijf

Virtual Reality (VR) is booming als vorm van videomarketing. Maar wat kun je er nu mee met je merk? In dit artikel geven we je 6 toepassingen waarmee jij VR kan inzetten voor je merk.

Wat is Virtual Reality?

Virtual Reality is een omgeving die met computers wordt gegenereerd en via een special VR-bril bekeken kan worden. Als gebruiker zie je een levensechte ervaring. Interactie is een groot voordeel wat door middel van VR kan worden ingezet.

Naast Virtual Reality als middel is ook de 360 graden-video steeds populairder. Met deze video kun je 360 graden rondkijken. Hiervoor is niet een VR-headset nodig, die niet iedereen voor handen heeft. In dit artikel geven we de mogelijkheden voor beide manieren van video:

1. Rondleiding

Heb je een bijzonder kantoor of een bijzondere manier van werken binnen je bedrijf? Hoe gaaf is het om een rondleiding te hebben in Virtual Reality? Mensen zetten een VR-bril op en lopen samen met jou door je bedrijf. Op deze manier komt je gave kantoor in een grote beleving over.

“Door een VR-toepassing te gebruiken zorg je dat je klanten echt even in de wereld zitten die jij voor ze gaat creëren.”

2. Werkinstructie (service op afstand)

Veel bedrijven zetten monteurs in voor service-werkzaamheden, wat natuurlijk logisch is. Zij hebben verstand van het werk wat moet gebeuren. Probleem hierbij is vaak dat het een aantal dagen kan duren dat een monteur kan worden ingepland.

Met Virtual Reality kun je met een VR-bril service op afstand bieden. In de video die wordt afgespeeld wordt de werkinstructie geboden hoe het probleem kan worden verholpen.

3. Voor & Na-beelden

Wil jij klanten overtuigen dat je écht een toffe oplossing hebt en daarmee de voor- en nabeelden kan tonen? Door een VR-toepassing te gebruiken zorg je dat je klanten echt even in de wereld zitten die jij voor ze gaat creëren. Verzorg je bijvoorbeeld de inrichting bij bedrijven, dan kun je jouw klant door middel van VR laten zien hoe hun inrichting eruit komt te zien, nog voordat het echt is opgeleverd.

Ook in de architecten en makelaars branche werkt VR zeer effectief. Als je nu op zoek bent naar een nieuwbouwhuis ga je naar de informatieavond om meer informatie te krijgen. Grote kans dat de makelaar je een VR-bril op zet, zodat je je echt even in je toekomstige huis waant.

Op die manier weet je of je klant het echt wilt. Met de feedback van de VR ervaring kan de makelaar of de architect dan ook de opmerkingen of wensen meenemen in de uiteindelijke oplevering. Hoe groot is de kans dat je dan ja zegt?

4. Stress-oefeningen (Trainingen)

Mensen trainen in situaties waarin ze niet vaak verkeren is lastig. Door Virtual Reality toe te passen kunnen veel stress-oefeningen worden gedaan, doordat ze ‘echt’ in de wereld staan. Hierdoor bereik je een nog groter effect en krijgt de training ook een nieuwe dimensie.

Je kan denken aan het wegnemen van vliegangst, hoogtevrees of claustrofobie. VR is ook uitermate geschikt om te trainen hoe je moet handelen tijdens een calamiteit.

5. Verhaal brengen

Stel: Je hebt het beste idee van de eeuw bedacht, hoe ga je dat dan vermarkten? Het is een lastige manier om het beeld wat jij in je hoofd hebt over te brengen. Met Virtual Reality maak je een virtuele wereld waarin jij je verhaal kunt brengen. Doordat je echt alleen in die wereld zit, beleef je het verhaal nog intenser.

Voor bedrijven die veranderingen willen doorvoeren kan VR draagvlak creëren. Door het verhaal te framen in de situatie waarin de verandering heeft plaatsgevonden én dit verhaal middels VR over te brengen, zorg je dat er meer inzicht komt in het beoogde resultaat van de verandering.

Zie ook: De inzet van VR bij de recycleservice van de Gemeente Apeldoorn

6. Het nieuwe live

Op entertainment gebied kan VR veel betekenen voor de senioren en minder validen.
Voor deze doelgroep is het niet altijd even makkelijk om het theater of het concertgebouw te bezoeken. Voor theater- en muziekconcert aanbieders is VR de manier om deze doelgroep weer het gevoel te geven dat ze echt in het theater zijn en zo hun favoriete musical of opera te ervaren.

Ook voor sportliefhebbers kan VR echt een nieuwe dimensie zijn. Live een Wimbledon tenniswedstrijd in VR volgen (alsof je in het publiek zit) is echt een hele andere ervaring, dan wanneer je deze tennis wedstrijd vanaf de bank bekijkt op je platte tv.

Voeg je aan VR ook nog interactie toe, waarmee de kijker zelf kan beslissen vanuit welk perspectief de wedstrijd gevolgd kan worden, dan is dit misschien nog wel een betere ervaring dan op de tribune zitten.

Formule 1 wedstrijden worden dan nog intenser doordat je zelf kan kiezen om vanuit de cockpit van onze Max de race te ervaren of vanuit die van zijn tegenstander Hamilton.

Tenslotte kan VR op onze manier van werken en communiceren van toegevoegde waarde zijn. Vooral vergaderingen kunnen hierbij baat hebben. Fysiek is het dan niet meer nodig dat alle leden in de vergaderzaal aanwezig hoeven te zijn.

Voor digital nomads een perfecte oplossing. De digital nomad is enorm in opkomst. Het zijn ondernemers die op reis zijn en vanuit het buitenland aan hun opdrachten werken. En natuurlijk bestaan er ook bedrijven die werknemers over de hele wereld hebben zitten. Met VR kan iedereen, waar dan ook ter wereld in één en dezelfde ‘virtuele’ vergaderkamer plaatsnemen. Hierdoor kun je op afstand toch écht vergaderen.

Ben je ervan overtuigd dat Virtual Reality een meerwaarde kan zijn voor jouw merk, maar weet je nog niet hoe jouw bedrijf dat precies in kan zetten? Ga aan de slag met het maken van een videostrategie. Daarmee zorg je voor een strategische benadering van je video-inzet om je marketingdoelen te bereiken. In het artikel In 6 stappen je videostrategie bouwen leggen we uit hoe je een videostrategie opzet.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.