Onze impact in 2020: Werkloze jongeren in Oeganda opleiden tot boeren

Onze impact in 2020: Werkloze jongeren in Oeganda opleiden tot boeren

Je merk inzetten als vehikel voor een betere omgeving, dat is waar wij in geloven. Maar dit kunnen we alleen zeggen wanneer we het zelf ook doen. In de afgelopen jaren hebben we daarom een deel van onze winst gedoneerd aan het planten van bomen waar het hard nodig is via Urban Street Forest en het helpen om de aarde groener te maken via Just Dig It. Dit jaar willen we onze impact nog groter maken door niet een deel van de winst, maar een deel van onze omzet in te zetten om impact te maken.

Wat is het maatschappelijk probleem?

Voor dit jaar zetten we ons in op één van de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s), zodat we de impact ook kunnen kaderen. Voor het jaar 2020 focussen we ons op het doel ‘Waardig werk en economische groei’, omdat dit zowel in Nederland als in het buitenland actueel is. In Nederland is het aantal gevallen van stress, burn-outs en andere welvaartsziekten erg actueel, terwijl in het buitenland de werkloosheid en gedwongen arbeid/ uitbuiting een groot probleem is.

Het project: Niet-opgeleide jongeren worden ondernemende boeren in Noord-Oeganda

Om als merk een klein deel van de uitdaging op te pakken verbinden wij ons dit jaar aan het project van Edukans die niet opgeleide jongeren opleidt tot boeren in hun eigen land. Naast dat het de jongeren toekomstperspectief en een goed inkomen verzorgd, zorgt het ook direct voor impact in de directe omgeving. De oogsten worden hoger, er is meer eten voorhanden en er is meer werkgelegenheid in de omgeving.

Het effect van het programma

In de regio Dokolo in Noord Oeganda worden er 3.200 jongeren op het platteland omgeschoold tot boeren én ondernemer. Uit hun eigen cijfers blijkt dat 75% van de deelnemers aan het eind van het programma 70% meer inkomen binnenkrijgt dan voor het programma het geval was. De impact is daarmee nog veel groter, want ook de levensomstandigheden van kinderen en andere familieleden gaan omhoog. Hierdoor gaan de kinderen van deze boeren eerder naar school, waardoor de spiraal naar boven gaat als we praten over lange termijn effecten.

Lees ook het verhaal van Stella op de website van Edukans

“Daarnaast is het veel prettiger om te werken voor een merk dat met een hoger doel bezig is en dat verder gaat dan waardevermeerdering voor aandeelhouders.”

Ons doel in 2020

In 2020 hebben we ons ten doel gezet om minimaal 10 jongeren op te leiden tot een ondernemende boer, waarmee zij hun eigen impact en die van hun omgeving kunnen verbeteren. Dit doen we door een deel van onze omzet beschikbaar te stellen voor dit project van Edukans.

Daarnaast willen we ook de impact in de HR-branche vergroten door HR-adviesbureaus te stimuleren om te transformeren naar heldenmerken. Deze HR-adviesbureaus zijn de spil bij het bestrijden van de burn-outs en andere stressklachten. Binnen deze bureaus wordt daarmee de impact vergroot, maar mét hun dienstverlening vergroten zij ook de impact bij hun klanten.

Ons doel voor 2020 is om 2.000 directeuren te stimuleren om na te denken om vanuit betekenis te werken én willen we 20 HR-adviesbureaus transformeren naar écht heldenmerken.

Lees meer over onze impact in 2020 en de huidige stand.

Start vandaag met een vrijblijvende Herotalk

Ben je een ondernemer of directeur in de HR-branche en wil je ontdekken wat betekenisvol ondernemen en daarmee een betekenisvol merk voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag een vrijblijvende Herotalk aan. We scannen samen met jou je huidige organisatie, bekijken waar je momenteel staat op het gebied van het heldenmerk en bespreken we welke stappen je kunt zetten om tot een heldenmerk te komen.

Onze impact in 2020: Werkloze jongeren in Oeganda opleiden tot boeren

Onze impact in 2020, werkloze jongeren opleiden tot boer in Oeganda

Je merk inzetten als vehikel voor een betere omgeving, dat is waar wij in geloven. Maar dit kunnen we alleen zeggen wanneer we het zelf ook doen. In de afgelopen jaren hebben we daarom een deel van onze winst gedoneerd aan het planten van bomen waar het hard nodig is via Urban Street Forest en het helpen om de aarde groener te maken via Just Dig It. Dit jaar willen we onze impact nog groter maken door niet een deel van de winst, maar een deel van onze omzet in te zetten om impact te maken.

Wat is het maatschappelijk probleem?

Voor dit jaar zetten we ons in op één van de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s), zodat we de impact ook kunnen kaderen. Voor het jaar 2020 focussen we ons op het doel ‘Waardig werk en economische groei’, omdat dit zowel in Nederland als in het buitenland actueel is. In Nederland is het aantal gevallen van stress, burn-outs en andere welvaartsziekten erg actueel, terwijl in het buitenland de werkloosheid en gedwongen arbeid/ uitbuiting een groot probleem is.

Het project: Niet-opgeleide jongeren worden ondernemende boeren in Noord-Oeganda

Om als merk een klein deel van de uitdaging op te pakken verbinden wij ons dit jaar aan het project van Edukans die niet opgeleide jongeren opleidt tot boeren in hun eigen land. Naast dat het de jongeren toekomstperspectief en een goed inkomen verzorgd, zorgt het ook direct voor impact in de directe omgeving. De oogsten worden hoger, er is meer eten voorhanden en er is meer werkgelegenheid in de omgeving.

Het effect van het programma

In de regio Dokolo in Noord Oeganda worden er 3.200 jongeren op het platteland omgeschoold tot boeren én ondernemer. Uit hun eigen cijfers blijkt dat 75 % van de deelnemers aan het eind van het programma 70 % meer inkomen binnenkrijgt dan voor het programma het geval was. De impact is daarmee nog veel groter, want ook de levensomstandigheden van kinderen en andere familieleden gaan omhoog. Hierdoor gaan de kinderen van deze boeren eerder naar school, waardoor de spiraal naar boven gaat als we praten over lange termijn effecten.

Lees ook het verhaal van Stella op de website van Edukans

“Daarnaast is het veel prettiger om te werken voor een merk dat met een hoger doel bezig is en dat verder gaat dan waardevermeerdering voor aandeelhouders.”

Ons doel in 2020

In 2020 hebben we ons ten doel gezet om minimaal 10 jongeren op te leiden tot een ondernemende boer, waarmee zij hun eigen impact en die van hun omgeving kunnen verbeteren. Dit doen we door een deel van onze omzet beschikbaar te stellen voor dit project van Edukans.

Daarnaast willen we ook de impact in de HR-branche vergroten door HR-adviesbureaus te stimuleren om te transformeren naar heldenmerken. Deze HR-adviesbureaus zijn de spil bij het bestrijden van de burn-outs en andere stressklachten. Binnen deze bureaus wordt daarmee de impact vergroot, maar mét hun dienstverlening vergroten zij ook de impact bij hun klanten.

Ons doel voor 2020 is om 2.000 directeuren te stimuleren om na te denken om vanuit betekenis te werken én willen we 20 HR-adviesbureaus transformeren naar écht heldenmerken.

Lees meer over onze impact in 2020 en de huidige stand.

Start vandaag met een vrijblijvende Herotalk

Ben je een ondernemer of directeur in de HR-branche en wil je ontdekken wat betekenisvol ondernemen en daarmee een betekenisvol merk voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag een vrijblijvende Herotalk aan. We scannen samen met jou je huidige organisatie, bekijken waar je momenteel staat op het gebied van het heldenmerk en bespreken we welke stappen je kunt zetten om tot een heldenmerk te komen.

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.